MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

JBL EON ONE tes(z)tközelből...

Az a megtiszteltetés ért múlt hét csütörtökön, hogy – Szűcs Antal Gáborral közösen – hazánkban elsőként próbálhattam ki a JBL EON ONE-t a BERTAUDIO kecskeméti bázisán, amely egy igazi „minden-az-egyben” hordozható PA rendszer... Totya (Szűcs Antal Gábor) komplett hangrendszerként, zenei alappal, egy akusztikus, egy elektromos gitárral, valamint egy Soudcraft Ui12 digitális keverővel hajtva próbálgatta a rendszert. Én pedig egy Eleven Rack segítségével igyekeztem a lehető legtöbbet megtudni arról, hogy a vonal gitárcuccokhoz használható, és ajánlható-e élő zenei környezetben történő erősítéshez az EON ONE.

Elsőként Totya tett próbára két darab EON ONE-t, amely klasszikus hangrendszerként bekötve igazán nagyszerű zenei élményt kínált... a csodálatosan megszólaló sztereó terek, a szuper lágy és tiszta hangzás úgy szólt, mint ahogy a gagyi reklám szövegekben szokták leírni a legtöbb cucc beharangozójában. Csak ez tényleg ott volt a valóságban, és tényleg úgy szólt, ahogy kell! Elképesztő volt, hogy miközben a terem egyik széléből a másikba sétálgattam, a hangképben csak minimális – leginkább a sztereó képet érintő – változások voltak észrevehetők. A lesugárzási szög félelmetesen nagy, szinte 180 fokban élvezhetővé teszi a zenehallgatást. Zenészként pedig a két oszlop közé állva, vagy ülve is ugyanazt a hangképet hallgathatjuk, mint a kint állók, ami azért semmiképp nem elhanyagolható tényező.

Részemről talán épp ez adhatott volna okot az aggodalomra, hiszen a legtöbb esetben a széles spektrumban kiválóan teljesítő hangrendszerek nem jók hangszererősítőnek, mert túl lágyak, lomhák, a hangok nem indulnak kellő gyorsasággal és a dinamikai elvárásoknak is lényegesen kevésbé tudnak eleget tenni, mint egy-egy hangszererősítő. Mindezt azért tudom ilyen nagy biztonsággal kijelenteni, mert egy ideje már keresgélem az Eleven Rack élő környezetben történő felhasználásához a legjobb – mobilizálható – megoldást, s mindeközben egynéhány hangrendszert sikerült kipróbálnom... s a legtöbbjük a fenti eredményt mutatta. Valójában már-már kezdtem is letenni arról, hogy találok majd egy olyan cuccot, ami megfelelhet ezeknek az elvárásoknak.

Az EON ONE-ba az Eleven Rack mindkét kimenetét bekötöttem, s ezáltal egy összegzett monó hang jött létre. A korábban – felvételekhez – beállított hangszíneimet változtatások nélkül, s az erősítő valamennyi potméterét közép állásba téve kezdtem meghallgatni, és legőszintébb megdöbbenésemre olyan elementáris energiával szólaltak meg a hangok, hogy magam sem hittem a fülemnek. Mind a tiszta, (ez talán nem is annyira meglepő) mind pedig a torzított hangok egészséges, erőteljes, rendkívül vastag és dinamikus megszólást eredményeztek már kisebb hangerőn is. Azonban a cuccot meg is lehet küldeni, mégpedig nem is akárhogy... arra voltam kíváncsi, hogy egy zenekari próbán, vagy színpadi beállás során hallható/érezhető – pl. hangos dobossal, vagy zenekarral megismert – viszonyok között is megállhatja-e a helyét ez a berendezés...? S bár a helyszínen épp nem volt kéznél egyetlen zenekar sem, de a produkált hangnyomás elég meggyőző volt ahhoz, hogy mindezt elhiggyem.

A berendezés természetesen haza jött velem további vizsgálódások megejtése végett. S nekem is csak akkor lett igazán végem, amikor szinte minden hangszeremmel sikerült kipróbálnom, s az általam használt ENGL Sovereign 100W-os, csöves erősítővel is sikerült viszonyítási összehasonlításokat végeznem.

Az első körben az oszlop mindhárom elemét használtam, amely otthoni környezetben túl széles hangképnek bizonyult (illetve csak állva volt élvezhető), Második körben viszont kivettem egy elemet az oszlopból és így pont ülő helyzetű fej/fül magasságba kerültek a hangszórók, amelytől gyakorlatilag minden a helyére került.

Itt most leírhatnám, hogy milyen hangszerekkel és milyen hangszíneket próbálgattam, de azt gondolom, hogy egyszerűbb egy videót közzétenni, amely mindezt bemutatja... S talán nem túlzás azt állítani, hogy akinek vonal gitárcucca van és ehhez élőben is kiválóan használható erősítőt keres, az ne tapogatózzon tovább a sötétben, mert meggyőződésem, hogy az EON ONE a fény az alagút végén.

Összegzésként mindenképp érdemes elmondani, hogy a BERTAUDIO-nál egybegyűlt szakemberekkel közösen úgy állapítottuk meg, hogy „sacc/kb” 250-300 fős klubhelyiségekben ez a felszerelés nagyon kiváló megoldást nyújt gyakorlatilag bármilyen zenekar, vagy előadó számára. A gyártó továbbá ajánlja még: DJ-knek, fitnesz stúdióknak, kisebb vállalati rendezvények és vendéglátóipari egységek hangosításához. Nézzük is meg, hogy mik az EON ONE gyárilag megadott technikai alapvetései.

Rendelkezik beépített Bluetooth audio streaming lehetőséggel, valamint egy beépített 6-csatornás keverőmodullal. 118 dB SPL maximális hangnyomásra képes. A karcsú formatervezésű 10” mélyhangszóróval szerelt szub tömör és pontos mélyfrekvenciás átvitelt biztosít, amely ideális dj-knek, és előre rögzített anyagok visszajátszásához is. A magas frekvenciás szekció a JBL szabadalmaztatott DCG™ (Directivity Control Geometry) technológiájával optimalizálja az elosztást és a lesugárzási szögeket mind a 6 darab 2” átmérőjű HF hangszóró esetében. Ennek köszönhetően kivételes lefedés jellemzi a rendszert, biztosítva ezáltal hogy a közönségből mindenki ugyanazt a pontos és konzisztens hangot hallja az egész teremben.

A beépített 6-csatornás keverőmodulba mikrofonokat, hangszereket, úgymint akusztikus gitárt, elektromos gitárt, billentyűsöket és más forrásokat is lehet csatlakoztatni. A keverő magas és mélyfrekvenciás hangszínezési opciót is kínál, a szintén integrált Bluetooth modulon keresztül pedig okos mobileszközökről nyílik lehetőség hanganyagok bejátszására.

Mint az első igazán hordozható minden-az-egyben line-array PA rendszer, az EON ONE akár egy kézzel is mozgatható és egy kisautó csomagtartójában is elfér belőle két darab. A magas frekvenciás komponens a két toldóelemmel együtt a szubbasszus hátuljában kialakított részben helyezhető el. A rendszer így pillanatok alatt összeállítható, és üzembe helyezhető, az alkalmazásnak megfelelő mennyiségű toldóelem megválasztásával együtt. Ha mindkét elem használatban van, akkor a magasabban elhelyezkedő HF szekció a legnagyobb hatótávolságú mely nagyobb közönségnél ideális. Egy darab toldó használata konferencia- és edzőtermek hangosításához, valamint közepes méretű közönséghez ajánlott. Hangszererősítőként, vagy kisebb értekezletek, és szűkebb körű rendezvényeknél a magas frekvenciás részt közvetlenül a szubra is rá lehet helyezni toldás nélkül.

Andrásik Remo


2016. július 6. 07:20

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA