Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.
Fiatalon mit gondoltál a cucc építésről?
Annyit gyorsan leírnék az elején, hogy én szólógitárosként kezdtem 14 éves korom körül a zenei pályafutásomat, aztán 12 év után rájöttem, hogy lehet basszusgitározni is, na az a nekem való feladat.
Az mindig is érdekelt, hogy azon túl mit lehet csinálni, amit külső szemlélőként gondolunk egy hangszeresről, hogy ott áll, kezében egy gitárral és erősítők vannak mögötte. Mindig is nagy Marshall fan voltam, nagyon szerettem a cuccaikat a kinézetük miatt, fekete, fehér és arany. Elegáns, már messziről tudod, hogy ha ezeket a színeket látod, akkor itt kőkemény rock várható.
El is kezdtem vágyódni, de az elején még csak nem is gondoltam volna, hogy egyszer lesz egy Marshallom. Az első egy Valvestate 8240 kombó volt, aztán nem sokkal utána léptem egy nagyot és lett egy narancssárga Orange Crunch fej-ládám, ami egy DSL100 volt és egy 1960A. Imádtam, mert végre hangosabb lehettem, mint a dobos. Aztán amikor nekiálltam basszusgitározni, elkezdtem a most oly divatos modern erősítőkkel próbálkozni, amik ugyan jók, de valahogy nem azt a hangot hozták amit én szeretnék hallani. Hülyeségből elkértem az akkor még nagykeres kézben lévő Lemmy Signature Marshall fejet, elvittem próbára és szó szerint végem lett. Ez egy Super Bass 100 reissue a 70-es évek végéről, célba is talált. Azóta csak a cső! A pedál meg a világ legjobb dolga. Csak próbálgatod, gyűjtögeted és örömet okoz. Csak szeretni lehet őket.
Hány hangszerre vágytál?
Gitárok tekintetében már régen rájöttem, hogy egynél több kell, aztán amikor kettő lett, akkor rájöttem, hogy ezekkel lehet „seftelni”, szépen lassan fellépkedni a létrán, hogy meglegyen a hőn áhított amerikai gitár. Sosem volt igazán meghatározva a fejemben, hogy mennyi gitárt is szeretnék, csak sajnáltam őket eladni, főleg akkor, amikor egy jó darabot (vagy darabokat) kellett feláldozni egy aktuálisan vágyott darab miatt. Most már szerencsére úgy is tudok hangszert venni, hogy nem adok el miatta másikat, de most meg a helyhiány miatt vagyok bajban.
Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?
Az volt mindig is a taktikám, hogy nagyban gondolkodtam, kis célokat nem tűztem ki magam elé, inkább olyanokat, amiket úgysem lehet elérni. Aztán amikor messzire tekintesz és hirtelen belebotlasz egy kisebb sikerbe, akkor annak ötször annyira lehet örülni, mintha számítanál rá. Én sosem gondoltam, hogy eljutok annak a mondjuk 10 százalékáig ahol most vagyok, így elég boldog vagyok ilyen szempontból. Szerettem volna egy Marshall erősítőt és egy Gibson gitárt, most meg 5 komplett Marshallom van, és csak Gibson basszusgitárból van 5.
Be mutatnád, hogy most milyen gitárokat használsz élőben és/vagy stúdióban? Kezd esetleg a beszerzés időrendjében.
Egy elég érdekes hangszerre találtam, mindig is nagyon izgattak az angol gyártású basszusgitárok, grandiózusak, tradicionálisak ám mégis modernek. Egy barátomon keresztül szereztem tudomást Martin Sims hangszereiről, melybe zseniális hangszedőit és ötleteit építi bele, ezek az Enfield gitárokat és ezeknek vagyok most már lassan 1 éve hivatalos endorsere.
Tehát a #1 gitárom egy Enfield Lionheart Sexy Signature, ami igazából majdnem olyan mint a standard, tehát mahagóni teste, juhar nyaka és rózsafa fogólapja van, de én extraként kaptam rá a különleges fák raktárából 150 éves rózsafát és quarter sawn juhart (amikor negyedbe fűrészelik a fát és úgy dolgozzák fel és az évgyűrűk párhuzamosan futnak egymással), illetve a feje színre van fújva, a koptatója tükör és bele van írva az elem takaró lapra a nevem. Ebben a gitárban egy különleges 3 móddal operáló 4 tekercses hangszedő pár kap helyet, mindkét egység lehet osztott (precision), single (jazz) vagy humbucker (musicman) így összesen 15 féle hangzás érhető el, amihez csatlakozik az aktív elektronika. Ja és a lényeg, hogy a gitárba ledek vannak építve, amire elég sokan felkapják a fejüket. Martin egy zseni, modern energiatakarékos ledeket használ, de az összes dióda előtt van egy különleges nagyító, amitől olyan fényerő van, hogy meg lehet vakulni ha közelről belenézel a gitáromba. Zseniális!
5 húros hangszerből az Enfield Cannon 5 most a fő hangszerem, mely ugyancsak Martin keze munkája. Egy különleges üreges mahagóni/juhar/dió teste van, karbonnal bevont juhar nyaka. Ebben is hasonló hangszedő kapott helyet, de még a régi verzió, ahol a 2 hangszedő egy házba van beleépítve, illetve kimondottan ehhez a hangszerhez fejlesztett John East 3 sávos EQ mely fél parametrikus közepet és egy passzív tone potit is kapott. Mindez 4 potméteren, illetve van egy dedikált szimmetrikus kimenete is, így egyből a pultra lehet dugni mikrofon kábellel.
Továbbá használok még egy 1982-es Fender Precision Specialt, ami a gyártó első aktív hangszere volt a 80-as évek elején. Ennek a hangszernek különlegessége, hogy extra vékony a nyaka, illetve hogy ezt a darabot Custom Shopból rendelték, mert Emerald Green, ami elég ritka.
Élőben a pótgitárom egy Fender Nate Mendel Precision bass, mely a Foo Fighters basszusgitáros kedvenc 1971-es Candy Apple red gitárjának a replikája. Európai kőrisből van, jó könnyű és iszonyatosan jól szól benne a Seymour Duncan Quarter Pound (SPB-3) hangszedő.
Van még egy komolyabb gyűjteményem, amiben nagyságrendileg 10 Musicman, 10 Fender, 6 Ibanez, 5 Gibson, Rickenbackerek, Alembicek, ESP és Warwick hangszerek szerepelnek a teljesség igénye nélkül.
Milyen erősítőket hangfalakat használsz élőben?
Somogyi László barátom (S.L.Amps) épített nekem egy signature erősítőt (SEXY200), aminek az alapja egy 1967-es Marshall The Pig. Az előfok nagyon érdekes, mert nincs rajta EQ, csak egy mély és egy magas hangerő, illetve egy Master ami a kimenő hangerőt szabályozza. Hasonló a Super Lead és Bass fejekhez, csak itt nem kell párhuzamosan bekötni a 2 csatornát, mert csak 2 bemenet van. 4 darab KT88 van benne, amik 200W kimenő teljesítményt adnak le. Brutális!
Összegyűjtöttem még 2 darab JCM800 Bass 100w-os fejet, az egyikük 1984-es (mint én) a másik 1985-ös. Előbbihez van 2 VBC412 (celestion custom), utóbbihoz 1-1 JCM800 ládám, melyek 2x15 és 1x15 + 2x10 kiosztásúak. Ritkaság, de az 1985-ös cuccom az a széria, ahol hibás volt a vászon és kifakult.
Van a raktárban egy Lemmy Signature fej, (Super Bass ’77, 100w EL34) a hozzá tartozó 2 ládával, melyek 4x12 (Celestion K100) és 4x15 (!!!), négy darab 200w-os Eminence custom hangszóróval. Egyébként ezt a cuccot lehetett látni a Lemmy emlékesten a Barba Negrában, ahol játszottam is a zenekarommal. (https://www.youtube.com/watch?v=YNxUay_O6QI).Modernebb cuccokból van egy VBA400 fejem és a hozzá tartozó VBC810 (custom celestion) láda, igazából ez egy ellensúlyozása volt az Ampeg SVT Classicnak, de kell egy ilyen is, hiszen a Marshall egyik legjobb 1990 utáni basszuscucca. Persze vannak még ilyen kis legendák is a tarsolyomban mint egy Ampeg SVT2 PRO, hozzá Ampeg 810 láda, egy Peavey Mark VI, hozzá egy 2x15 láda, Eden WT405 fej és hozzá 2 darab D410XLT láda, de ezeket nagyon ritkán használom, színpadon a saját signature fejem van kitéve.
Élőben fülmonitort használok (Audio-Technica M3) melyhez egy különleges diboxból nyerem a jelet, amit a következő kérdésben fejtek ki.
Milyen erősítőket, hangfalakat és kiegészítőket (pl.: mikrofon) használsz stúdióban?
Mikrofonokkal nem vagyok annyira jóban, sokkal inkább szeretem a vonaljelet. Erre gitáros cuccokat szoktam használni, mert nekem nagyon bejöttek. Élőben a Palmer PDI-03 Bonamassa diboxot részesítem előnyben, mert nagyon jó vonaljelet csinál a pedáljaimból, közvetlenül utánuk kötöm be és tökéletes, a legjobb dolog ami történhet egy basszusgitárral. Stúdiózásra az egyik erősítőből szoktam levenni műterheléssel (Jet City Jettneuator) vonaljelet a mikrofonos mellé, így ezeket összekeverve kapok egy olyan hangot amit jónak tartók. (Horzsol és morog). Ha mikrofont kell mondani, akkor EV RE-20 és AKG D112, ha máshogy nem tudják megoldani, akkor ezeket kérem be a ládáim elé.
Milyen effekteket szoktál használni?
Különleges ismertető jelem, hogy rengeteg pedálom van, meg is próbálom összeszedni a jel útját...
A gitárból Line6 Relay G30/50 rendszerrel megyek be az első pedálba (30-as vevő, 50-es adó). Az első egy S.L.Amps Booster/Line Selector/Muter, mely egy cleanboostot ad a későbbi torzított hangszíneimhez illetve a tiszta hangzásom meghatározó része. Következik egy EHX Bassballs envelope filter, EHX POG2 oktáv gerenerátor, EHX Pitchfork (olyasmi mint egy Whammy +/- 3 oktáv), EHX White Finger kompresszor, EHX Deluxe Bass Big Muff a régi orosz muff alapján, plusz tud egy Wah pedál szerű kiemelt hangot, Darkglass Vintage Microtubes torzító (ez a fő torzítóm), Darkglass Duality fuzz (tud egy nagyon jó gates fuzz hangot amit használok egy dalban), HBE Hematoma, egy TS9 szerű torzító pedál basszushoz, csak van benne egy Booster/Soak is, illetve ez volt a legendás Panter sound Rex Brownnál. Aztán van itt egy elég ritka OXfuzz basszus verzió, ami egy kézzel készített amerikai pedál, illetve egy Stomp Under Foot, ugyancsak amerikai Big Muff klón. S.L.Amps Blowjob nevű Boss HM2-re épülő distortion pedállal folytatódik a sor, mely egy igazi földrengéshez hasonló hangot csinál, illetve egy Idiotbox Ron Swanson Supafuzz klónnal fejeződik be a torzítók sora. Innen már csak a modulációs/delay effektek jönnek, kedvenc kórusom az EHX Small Clone, minden másra a Line6 M9-et használom (tremolo, delay, phaser, flanger, szintetizátorok).
Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (szimulátorok, szoftveres kiegészítők)
Igazából élőben csak a hangfalat és a mikrofonozást szimulálom a Palmer Dibox segítségével, otthon pedig Biast használok dalszerzésre és Reaperben veszem fel az ötleteim.
Milyen húrokat szeretsz leginkább?
Dean Markley hivatalos endorser vagyok, évi 30-40 csomagot koptatok el, Blue Steel 50-110-es szetteket teszek a gitárjaimra. Ezek a húrok ugyan nem bevonatosak, de így is kibírnak 5-6 bulit. Szeretem őket, a legjobb húr amin valaha játszottam
Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?
Szerintem az a legfontosabb, hogy a zenész kiegyensúlyozott és magabiztos legyen a színpadon, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy olyan cuccon játsszon, amit imád, és meggyőződésből használ, nem azért mert aláteszik. Nekem ez a lényeg mindenben. Én mindenbe bele tudok szeretni, de végső soron azért döntöttem ezek mellett a hangszerek mellett az élő koncertek során, mert ezek kibírták az idő próbáját is. Azért az elég stenk, amikor 30 napos téli Európa turnéra mész és egyszer sem kell hozzányúlni a gitárod nyakához ez idő alatt.
Köszönjük a beszélgetést.
https://www.youtube.com/watch?v=Xm2vVYFxCkI
https://www.youtube.com/watch?v=cur1hTltKmI
2016. július 1. 07:33