Rovatunk vendége ezúttal Németh Gábor, a Skorpió, a Dinamit és az SBB dobosa, a Kőbányai Zenei Stúdió tanára, a Reaktor Stúdió tulajdonosa és a Rádió Rock 95,8 egyik alapítója, és ügyvezető igazgatója.
Fiatalon mit gondoltál a cuccépítésről?
Amikor 1973-ban, felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola Jazz-tanszakára, vettem egy kottafüzetet, és rajzoltam a borítójára egy két lábdobos négy felső tamos, két álló tamos, sok cintányéros dobfelszerelést. Ilyen összeállítású felszerelésen játszom a mai napig, csak annyi a különbség, hogy most nem négy felső tam van, hanem öt. Dubán dobokkal kezdtem, aztán lett Ludwig, Tamával játszottam kb. 10 évet. A végén a Premiernél kötöttem ki. Már húsz éve Premier dobokat, és Paiste cintányérokat használok. Mindkettőnek a magyarországi és a külföldi képviselője vagyok.
Hány hangszerre vágytál?
Mindig csak EGY ilyen „dupla” dobfelszerelésem volt, nem gyűjtöm a hangszereket. Nem vagyok gyűjtő. Van kollégám, aki a pergőket gyűjti, van aki a cintányérokat, van aki komplett dobfelszereléseket. Ami van, azon gyakorlok, azon játszom fellépések alkalmával, azon játszom fel a szólólemezeimet, azzal dolgozom.
Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?
Minden megvalósult. Tulajdonképpen bármilyen márkájú hangszeren játszhatnék. Úgy gondolom, hogy nem a dobfelszerelés márkája a fontos, hanem az, hogy ki játszik rajta. Minden hangszer úgy szól ahogy hozzászólnak.
Most milyen felszerelést használsz élőben és/vagy stúdióban, milyen számú és méretű dobtestet, milyen állványokat, cineket? Kezdd esetleg a beszerzés időrendjében.
2 db. 22” lábdob felső tamok: 1 db. 12”, 2db 13” eltérő hangmagasságra hangolva, 1 db. 14”, 1 db. 15”, álló tamok: 16” és 18”, a pergődob már nincsen forgalomban, 14x6,5” bronzpergő, szintén Premier , akár csak az állványok, Ez a dobfelszerelés angol gyártmányú, 14 éve használom. Abszolút rozsdamentes. A cintányérjaim mind Paiste gyártmányúak. A Signature szériát szeretem a legjobban, mert nem túl nehezek, a lecsengésük megfelelóen hosszú, és jó a felharmonikus tartományuk. Paiste cintányérok: Full Crash, 16” 17” és 18”, két splash, 8” és 10”, egy 2002-es szériájú kínai, 20” méretű, a bal kezemnél van egy „Rude” ride, 24”, A jobb kezemnél pedig egy barna színű, kézzel kalapált Dark Ride. A lábcin 14” méretű, Sound Edge sorozatú, (Volt egy Paiste 15”-os crash-em, ami huszonhárom évig állta a sarat repedés, és törés-mentesen. Ma már ilyen nincs.)
Milyen monitorrendszert használsz élőben?
Évtizedekig nem használtam monitort. Először is azért, mert nem volt rá lehetőség. Annyira megszoktam, hogy monitort csak olyan színpadokon kérek, ahol a távolságok miatt nem tudom hallani a többieket. A legfontosabb, hogy.. halljam az énekes által bemondott végszót a következő nóta beszámolásához. Nálam ez a monitor kérdés azért alakulhatott így ki, mert Magyarországon a monitorkeverés igencsak gyerekcipőben jár a mai napig. Komplett dobfelszerelést még nem hallottam itthon korrektül szólni monitorból. Egy dobfelszerelés ugyanolyan hangszer, mint bármilyen más akusztikus hangszer. Ha csak a láb a pergő és lábcin szól a monitorból, az olyan, mintha a gitárból csak két három húr szólna, vagy a billentyűs hangszerekből harmóniánként egy-két hangot hallanál.
Milyen mikrofonokat használsz stúdióban?
Electro Voice RE20-as mikrofonokat használok lábdobokra, és minden tamra, overheadnek pedig Neumann U87. Ezek a kedvenc mikrofonjaim! A pergőre felül Shure SM57, alulra a sodronyhoz SM58, a lábcinre és mindkét ride-ra AKG-t, Azért mikrofonozom külön a ride-okat, mert nehéz úgy beállítani az overheadeket, hogy a ride-ot is azonos hangerővel tudjam venni, mint a crasheket.
Csak két vagy három overhead-del is lehet jó sound.-ot csinálni, de csak akkor, ha valaki a megfelelő dinamikával játszik. A dob, akusztikus hangszer, azon a bőrök játszás közben folyamatosan szólnak, akár hogy is van hangolva. Azt a pontot kell eltalálni, hogy a teljes felszerelés atmoszférája megmaradjon.
Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (triggerek, elektronikus ütőhangszerek)
Nem, én magam vagyok a trigger. Nem használok elektronikus kiegészítőket sem. Van elektromos dobom, PadTech, amit oktatásra, és a Rádió Rock élő adásainak felvételeire használunk.
Milyen dobbőröket és dobverőket használsz?
Már 40 éve a Kiss Jenő faesztergályos mester által készített Kiss 15 típusú dobverőket használom. Megszoktam a súlyelosztását, a tömegét, mindig van készleten, a kezdetek óta ugyanabból a fafajtából készül, nyugodtan meg lehet venni egyszerre tíz-tizenöt párat, mert nem vetemedik el.
A dobbőrök közül a Premier saját márkájú bőreit használom. Próbáltam már sokfélét, de a végén mindig visszatértem ehhez. Először is: a vékony bőrökhöz ragaszkodom – nincs vastag bőr! Nincs olaj bőr, nincs pufogás, szeretem, ha hangja van egy dobnak! Hangja pedig, csak úgy tud lenni, ha vékony a bőr. A vastag bőr eleve megfogja, nem tud rezegni, puff – megáll, ahogy megütötted, vagy kong a test, és nem tudsz vele mit csinálni. A vékony bőrrel pedig azt csinálsz, amit akarsz: meghúzhatod, leengedheted, az úgy szól, ahogy te akarod!
Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?
Kilencven százalékban az ember a fontos. Egy hárommilliós cucc sem szól jól, ha valaki dinamikátlanul rosszul játszik rajta, és lehet jól szólni egy középkategóriás dobon, ha képzett dobos ül mögötte.
Köszönjük a beszélgetést...
2016. június 19. 07:52