MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Életképek - Barabás Béla

Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.

Mivel foglalkozol éppen?

Jelenleg éppen két mozifilmen dolgozom, egy Szerb-Magyar művészfilmen, valamint egy, ez év szeptemberében mozikba kerülő magyar krimin. Ezzel párhuzamosan, megy a Pesti Színházban a Toldi című darab, aminek a zenéit írtam és játszom is, illetve Laár Andrissal készülünk a nyári koncertekre.

Mik a szakmai terveid a közeljövőre?

Most először is egy kis pihi, de utána egyből kezdek egy 1956-ról szóló dokumentumfilmet, ami egy nagyon érdekes, eddig a nagy nyilvánosság által nem ismert történetet mutat be.

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

Laár Andrissal készülünk a nyári koncertekre, ami egy igazán remek szórakozás, mind zenei mind emberi oldalról, illetve ha minden igaz, akkor lesz FreshFabrik-Drive My Hand 25 éves koncert valamikor decemberben, amiről most még nem sokat tudok.

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

Igazság szerint halvány fogalmam sincs, sajnos nem nagyon van időm követni a fejleményeket, bár ami eljut hozzám, az nagyon pozitív a sok fiatal és rettentően tehetséges zenekar alapján.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Én azon szerencsések közé tartozom aki a zenélésből-zeneszerzésből meg tudnak élni, de a tapasztalataim szerint ezt sajnos csak viszonylag kevesen tehetik meg. Aki ebből tud megélni az vagy az alkalmazott zenei területeken dolgozik,- reklám vagy film zeneszerzés-, vagy nagyon  sokat foglalkoztatott session zenész, zeneszerző, esetleg aktívan koncertező zenekar tagja.

Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)

Ez eléggé változik a felkérések, megrendelések függvényében, de szerencsére egy komolyabb cég felső-vezetőinek bérszintjét eléri az éves jövedelmem.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Tudomásom szerint jelenleg a koncertezés a fő bevételi forrás egy előadó számára, a lemezeladások szerintem elhanyagolható bevételt hoznak, legalább is a számok alapján ezt gondolom. A jogdíjjak bár az elmúlt években csökkenő tendenciát mutatnak, még mindig fontos bevételi forrás egy művész számára. Film és nemzetközi reklám területen dolgozó szerzők számára talán a legfontosabb bevételi forrás továbbra is a jogdíj marad.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

Voltak idők amikor kimondottan kultikus dolognak számított, ha valaki zenész volt. Látni lehetett a tévében, koncertezett, pénzt keresett stb... idővel ez a kép átalakult egy, ilyen kicsit lesajnált pénz és munkanélküli szabad ember imázzsá, és ha valaki megkérdezte mit csinálsz, akkor arra a válaszra, hogy zenész vagyok, jött egyből a kérdés, hogy oké, de igazából mit csinálsz, mi a munkád? Most talán megint jobb a helyzet egy kicsit, hála a fiataloknak, akik nagyon magas zenei szintet ütnek már meg, és eközben a mindennapokban is remekül helyt állnak. Már aki itthon maradt....

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Nagyon ráférne már egy nemzetközi sztár a hazai könnyűzenére, és azt gondolom, hogy már itt mozog közöttünk az a tehetséges valaki, aki ezt el is fogja érni. Komolyzenében és jazzben már réges-régen kitermeltük a nagy nemzetközi sztárjainkat, elismert művészeinket. Remélem hamarosan mi „könnyű zenészek” is elmondhatjuk magunkról, hogy van egy vagy több nemzetközi sztárunk. Egyébként vannak szép nemzetközi sikereink, pár kiváló művészünknek hála: Borlai Gergő, Kaszás Peti, vagy éppen a Special Providence nevű elképesztő csapat személyében.

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Abszolút szükség van az összes ilyen megmérettetésre, persze a megfelelő lehetőségek biztosítása mellet, hiszen ha valaki meg tud nyerni egy komoly tehetségkutatót, akkor utána ne engedjük el a kezét, hanem segítsük tovább, amíg később majd önállóan is meg tud állni a hazai esetleg nemzetközi pályán. Erre egyébként elég jó kezdeményezésnek tűnik ez a nagyszínpad nevű tehetségkutató.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Valahogy úgy tűnik nekem, hogy most megint van egy ilyen boom a zenei utánpótlás területén, ami nagyon nagy öröm. A most megjelenő fiatalok, már hál istennek igen-igen jól képzettek, ami nagyon jót tesz a minőségnek. Ebben persze nagy szerepe van a hazai zenei képzésnek, ami az utóbbi jó pár évben sokat fejlődött. Én rettentően élvezem, hogy minden nap hallok valami teljesen meglepő új csapatot, akik igen jó zenéket játszanak, nagyon magas szinten. Szuper!

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Annak idején rengeteget játszottam/tunk ezeken a fesztiválokon, nagyon élveztem. Gyakorlatilag egész nyáron úton voltunk, sokszor ezeken a bulikon találkoztunk a baráti zenekarokkal, ezért ezek kicsit ilyen osztálytalálkozó jelleget öltöttek, ami mindig valami oltári buliba csapot a végén. Szép volt, jó volt. Máig fontos eseményeknek tartom ezeket a zenei találkozókat, függetlenül attól, hogy milyen műfajt képviselnek. Én magam már nem nagyon járok nézőként ezekre, fellépőként meg nyilván nem látom át a pontos képet, de az utóbbi két fesztiválon nagyon jól éreztem magam.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Van ilyen?

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Ez egy nagyon bonyolult és összetett kérdés, amire természetesen nem is nagyon lehet válaszolni egy pár sorban. Igazából, ha tudnám a titkos receptet már réges-régen közkincsé tettem volna. Egy biztos, hogy Angliában iszonyatosan komoly a tehetséggondozás, az úgynevezett trendmaker-ek folyamatosan keresik, megjelentetik, segítik a friss tehetségeket. Az biztos, hogy ha egy nagy nemzetközi sztárunk lesz, az megnyithatja a kaput a többi, arra érdemes tehetség előtt is, mint ahogy ez annak idején Svédországban történt. Tehát valójában a széles rétegeket elérő csatornáknak, mint a trendmakerek-nek kell kicsit orientálni a nézőket-hallgatókat a minőségi könnyűzene felé. Persze, hogy kinek mi a minőségi és ezt ki dönti el, mindig is ez marad a fő kérdés! Hahaha...

Köszönjük a beszélgetést...


2016. június 15. 14:02

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA