A 2013-as X-Faktorba „becsempészett” alter dal előadásával került a látóterembe Krasznai Tünde. Aztán két év elteltével az Európa Kiadó vendégeként láttam énekelni, majd idén tavasszal, már a csapat elő zenekaraként tűnt föl a színpadon Bujdosó Jánossal. Persze, ez idő alatt sok minden történt, például Tünde színészkedett is, valamint a Solaris koncertjén is vendég énekelt. Ebben az interjúban próbáltuk meg összefoglalni az átalakulás lényegét és napjaink történéseit is.
Tünde, téged a kommersz média kedvelői az X-Faktorban láthattak, vagy pedig valami bulvár lapban volt körülötted felhajtás időnként. Röviden vázold nekünk légy szíves, hogy az X- Faktor után miket csináltál, mivel kezdtél foglalkozni! Mármint művészileg értem…
Tulajdonképpen az egész életem egyfajta önkeresés, önmegvalósítás céljával működik. Nem is igazán jellemező rám a Tv nézés, de egyszer csak egy spontán felkérés alkalmával az ország egyik legnézettebb showjába csöppentem bele: épp jó időben voltam jó helyen, ahol a műsor szerkesztői hallottak énekelni és épp olyan fázisában volt az életem, amikor úgy gondoltam, bármibe belekezdhetek, semmit nem veszíthetek. A tehetségkutatót egyfajta terápia-szerű metamorfózisnak éltem meg. Semmiképp nem a csillogás és a hírnév vezérelt, hanem a változás radikális eljövetele, mely lendített egyet régen dédelgetett álmaim felé.
A legemlékezetesebb pillanat a tehetségkutatóban, hogy én voltam az a szerencsés előadó, aki becsempészhette a tv nézőknek a magyar underground ismert dalát az Európa Kiadótól, a Popzenét. Visszagondolva, ez nem is lehetett véletlen, hogy abban éreztem magam a legjobban és ez egyfajta fricska volt a „nekem minden egyformán popzene” refrénnel, ami épp egy pop tehetségkutatóban hangzott el.
Én ezt nagyon élveztem, úgy éreztem, talán valami maradandót sikerült hagyni magam után. Aztán felfigyelt erre a Petőfi rádió és egy darabig játszotta is a felvételt, ami szintén egy rendhagyó történés volt és mindenképp fontos! Amikor döntősként utamra engedett az RTL Klub, azt gondoltam, bármi lehetőség jön velem szembe, meg kell ragadnom-tapasztalnom, hiszen rá akartam találni a valódi helyemre. Tereh István – ex-menedzserem – által megismerkedtem Éry Balázzsal – aki zongoraművész, zeneszerző, producer- és Kelecsényi László író-filmesztétával, valamint Gaál Ildikó rendező hölggyel, aki felkért egy monodráma-szerű előadás összeállítására. A téma: Karády Katalin és az én életem párhuzamának bemutatása volt a Művészetek völgyében. Az előadás jól sikerült, így logikusan folytatása is lett. |
Klubokban vagy színházakban tudtad ezt játszani?
Ez később zenés estre redukálódott és Éry Balázs hangszerelésében, az én hangnemeimben, Kelecsényi László műsorvezetésével alkalmunk nyílt bemutatni színházakban, irodalmi esteken, kávézókban - Pesten és országszerte is. Egy számomra kedves részletet ki is emelnék egy kritikából: „Bár nem igazán hiszek felsőbb hatalmak létezésében, és általában igyekszem kerülni a pátoszt, mégis úgy éreztem: ha létezik kapocs valami varázslattal teli transzcendens lét és miközöttünk, akkor Krasznai Tünde – akárcsak Karády Katalin, s a nagyok – biztosan médium, aki tehetségét és előadó-képességét az istenektől kapta ajándékba.” Például a PIM nyári fesztivál, a Pozsonyi Piknik, a budaörsi kávéház, a Fészek művészklub, Kapolcs voltak a helyszíneink – többek közt.
Vendégként aztán később felléptél az Európa Kiadóval is, én például tavaly Miskolcon láttalak… Nagyon sokat adott a Balázzsal való együttműködés és Karády Katalin dalainak megformálása. Ez nagyon ösztönző volt, és úgy éreztem énekesnőként/előadóművészként mintha valami más is mocorogna bennem, mintha valami ki akart volna törni belőlem. Éreztem, hogy másképp kellene eljutnom az emberek füléhez, csak még nem tudtam a módját. Aztán úgy egy évvel ezelőtt jött egy váratlan vendégszereplés, ami megerősítette bennem ezt az intuitív, ösztönös érzést. Az a megtiszteltetés ért, hogy az Európa Kiadó, vagyis Menyhárt Jenő felkért a Millenáris Parkban megrendezett koncertre, hogy énekeljem el a „Mocskos idők” című slágert, ami énekesnőtől még nem volt hallható. Nagyon izgatott voltam az E.K. rajongók előtt a színpadon, de végül fantasztikus visszajelzéseket kaptam az előadásomról. Rendkívül jól inspirált Jenő dala, a szöveg s a közeg is, így Miskolcon is lehetőségem nyílt újra fellépni a zenekarral. Egyébként Müller Péter Sziámi volt a másik meghívott vendég, ami még pluszban emelte izgatottságom fokát, hiszen nagyra becsülöm a magyar alternatív világ megteremtőit, elismert előadóművészeit és velük egy színpadon állni, nekem ez eléggé új volt, mégis olyan ismerős. Te kacérkodtál a színészettel is, ha jól tudom. Igen, de nem csak kacérkodtam, nyitott vagyok továbbra is. Sajnos már akkor írt róla a bulvár, amikor még csak az elején jártam a színészmesterség elsajátításában. Még sehol sem tartott a Kazán István Kamaraszínház szervezésében/rendezésében a Brigitte Bardot darab, pedig izgalmas karakter lett volna, tudtam volna azonosulni a színésznő nehézségeivel... Mégis úgy éreztem, ez nem az én fejlődésemről szól, hanem a színész tanfolyam reklámjáról. Ez a kitérő sok energiát és időt is elvett tőlem és háttérbe szorult a zene is. Mindemellett a legfőbb célom az volt abban az időszakban, hogy megszakítsam a bulvárral való kontaktust, megjelenést, hogy egy magamhoz méltóbb sajtó felületet érjek el. Ehhez tudatosan kellett irányítanom a történéseket, így akármennyire vonzott a kihívás, azt a nehéz döntést hoztam, hogy ebben a projektben nem veszek részt tovább. Viszont remek lehetőség volt arra, hogy egy újabb szerelem érjen, a színjátszás művészete, ezért hálás lehetek Krisz Lászlónak. |
Szóval továbbra is vágyom a színház érzékenységére, szenvedélyesen szeretem, de inkább az alternatív színtársulatok kötnek le. Például rajongok a Holdongolf projekt RS9-ben tartott előadásaiért, Formanek Csaba Radikális szabadidő színházáért, és ha tehetem, mindig elmegyek egy-egy előadásra. Ezt egyébként mindenkinek ajánlom figyelmébe!
Akkor most térjünk át napjainkba! Tavasszal az Európa Kiadó előtt játszol egy duó formációval, amelyben a társad Bujdosó János. Ő ugye egy ismert alteros, underground zenész, láthattuk a Kistehénben, a Specko Jednoban és sok más helyen is. Mióta zenéltek együtt, hogy jött ez a kapcsolat? Elég szokatlan ez a duó felállás: ének- gitár.
Igen, legalább annyira szokatlan a felállás, mint amennyire szokatlanok vagyunk mi magunk is. Nemrég elmentem a Gödör klubban megrendezett Balaton koncertre, ahol előzenekarként Bárdos Deák Ági és Bujdosó János játszott. Akkor este épp összefutottam Menyhárt Jenővel, aki felhívta a figyelmemet Jánosra. Én is észrevettem milyen nagyszerű, virtuóz gitáros, az első megpendített húrnál kinyílt a lelkem muzikalitása felé, ritkán éreztem hasonlót. A koncert után oda is mentem hozzá és megkérdeztem, nincs e kedve összeállni velem. Az első pár próbán kiderült, hogy egy nyelvet beszélünk, s mindkettőnk autodidakta tudása jól találkozik és képez valamilyen egyedi hangzást, amit a visszajelzések szerint, úgy tűnik, a közönség is élvez és nyitottak az újra. Ösztönösen élünk a színpadon, ami még ad egy pluszt a közös atmoszférához.
Nem is volt terv olyan irányba, hogy nagyobb létszámú lesz a csapat? Eleve csak duóban gondolkodtatok, hogy így lesztek ketten?
A távlati célok között mindenképp saját dalok készítése szerepel, zenekaros előadással. Ugyanakkor, jelenleg ezt a minimál felállást erőltetjük, azaz csak duóban zenélünk, ezzel is megmutatva másoknak és magunknak, hogy ennyire kevés hangszerrel is meg tudjuk tölteni a levegőt zenével. Úgyhogy lépcsőfokonként haladunk a duó formációból zenekarrá építkezve.
Hát, így a jó, nem hagysz ki egy lépcsőfokot sem. Hol volt már fellépésetek?
Horváth Éva Mónika festőművésznő kiállítás megnyitóján a művésznő saját performanszának a részei voltunk egy dallal az A-38-as hajón. Aztán meghívott minket - ennek láttán, hallatán- Rabóczky Judit Rita szobrászművésznő, saját kiállításának megnyitójára s egyben a Raiffeisen bank galéria 15 éves záró eseményére. Ez egyébként a Youtube-on is megtekinthető! Ekkortól kezdődött a duónk gyakorlati létezése. Az első egész estés repertoárunkat a budapesti Lumen kávézóban mutattuk be március elején, aztán pedig elkezdődött a turné az Európa Kiadó elő-zenekaraként, Békéscsabán és Miskolcon. Aztán április elején a Gólya közösségi központban léptünk fel a NéhaÖt sorozat keretén belül. Erről olvasható egy érdekes beszámoló, amit ajánlok a figyelmetekbe:
http://librarius.hu/2016/04/24/a-diva-megszokott-eltunt-a-kozonseg-elol/
A soron következő esemény május 20-án lesz. A Cseh Tamás program által támogatott előzenekaros koncertünk Budapesten, a B32 Galéria és kultúrtérben lesz látható-hallható, szintén az Európa Kiadó előtt. Friss fellépéseinkről egyébként a Facebook oldalamon mindig van információ:
http://https://www.facebook.com/Krasznai-T%C3%BCnde-391222124336612/
Akkor most beszélj nekünk arról légy szíves, hogy milyen dalok hangzanak el, ha ti elmentek koncertezni!
Egyelőre a programunk java része feldolgozásokból áll, de olyan feldolgozásokból, amiket viszonylag kevesen ismernek, igaz ez nem annyira volt szempont. Többek között Karády Katalin, a Chicago Art Ensemble, Screaming Jay Hawkins, a Jefferson Airplane, LGT, Kovács Kati, Zalatnay Sarolta és a Neurotic dalai szólalnak meg. Igazából a zenénket egy pszichedelikus, alternatív rock stílusnak mondanám, ha kategorizálni kellene, de ezt mi sem tudjuk még pontosan meghatározni.
Saját dalokban gondolkodtok e, illetve tervezitek, hogy stúdióban felvesztek valamit ízelítőnek a mostani repertoárból?
Már említettem, hogy a saját dalok írása a legfőbb távlati célunk, már játszunk is ilyet, de most a duóra összpontosítunk és a feldolgozás dalokat tökéletesítjük, s örökítjük meg, nem csak a jelen generációjának. A kortársaink már lassan elfeledett vagy talán sosem hallott dalait tartjuk a programban, például: az LGT-től az Eső és és én-t, a Szeress nagyon-t, amelyek véleményünk szerint, még ma is aktuálisak és különlegesek, és nem utolsó sorban saját dalomat, a Tündemese „Bujdosós” verzióját.
PAYA
2016. május 14. 06:54