MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

CODE... az M-Audio legvonzóbb unisex billentyűzetei

Az M-Audio évtizedek óta meghatározó szereplője MIDI billentyűzetek piacának. A kaliforniai székhelyű cég (a korai években Midiman néven) a MIDI, audio és számítógépes eszközök problémamentes összekapcsolását tűzte ki céljául. Miután hamarosan világszerte elismerték törekvéseiket, a cég több olyan típussorozattal lepte meg a közönséget, amelyek azóta is elismerésnek örvendenek (Oxygen, Trigger Finger, MIDISPORT, BX…). Napjainkban az M-Audio az inMusic cégcsoport tagjaként széleskörűen lefedi a zenészek és producerek igényeit. Legújabb tesztünkben a gyártó aktuális csúcs-szériájának 49 billentyűs kiadását vesszük górcső alá, ez pedig a Code 49.

A kicsomagolás során csak a legszükségesebb kellékeket találjuk a dobozban: a billentyűzeten kívül az USB-kábel és a rövid útmutató mellé helyezett szoftver-letöltő kártyát találjuk. Telepítőlemeznek nyoma sincs, több ésszerű ok mellett a legfontosabb, hogy a letöltés során leginkább naprakész verzióhoz juthatunk hozzá a gyártó honlapján történő regisztráció után.

A készülék – bár méretéhez képest könnyűnek mondhatjuk – stabilan helyezkedik el a hagyományos X állványon, asztalra helyezve sincs nyoma vetemedésnek. Ez előre vetíti a termék egyik fontos jellemzőjét, az átlagon felüli játékérzetet biztosító billentyűket, amelyek nemcsak velocity érzékenyek, de aftertouch funkcióval is rendelkeznek. Az összeszerelés, a stabil gumitalpak bizalomgerjesztők, valamint a fehér színnel kapcsolatos fenntartások enyhülnek – a fényezés tökéletesre sikerült, látszik, hogy a gyártósoron nem spóroltak az anyaggal, valószínűsíthetően hosszú éveken keresztül megtartja luxus hatását. A Code 49 szögletes mivolta és kialakítása a technokrata felhasználók szívét dobogtatja meg. A gazdag felszereltség már a hátoldalon kezdetét veszi: hagyományos MIDI ki- és bemenet, két pedál csatlakoztatására szolgáló aljzat, Kensington zár Gyakorlatilag minden, manapság elterjedt kezelőszerv-fajta helyet kapott a készüléken, ráadásul ezek mindegyike jó minőségű, talán az 360 fokban forgatható gombok lehetnének picit nagyobbak, de ez ízlés kérdése. Nézzük is át ezt a rendkívüli arzenált!

Az intuitív elektronikus zeneszerkesztés záloga, hogy dobprogramjainkat kimondottan erre a célra szolgáló felületen „vigyük be” szoftverünkbe. Az Akai Pro MPC évtizedes hagyományának szellemében 16 nagyméretű pad áll rendelkezésre, felületük kiváló tapintású, nyomáspontjuk határozott. Játékérzet szempontjából is igen magasra teszik a mércét, mivel velocity-érzékenyek, felfutási karakterisztikájuk hardveresen állítható. A programozható RGB háttérvilágítás csak hab a tortán, ezzel a teljes személyre (és szoftverre) szabhatóság szavatolva. Az elhelyezés miatt a Code 49 valamivel szélesebb, mint azonos billentyű számmal rendelkező kategóriatársai, azonban bátran kihúzhatjuk a listánkról az egyéb, különálló pad kontroller vásárlásáról szóló emlékeztetőket. Okos ötlet a fekete szegély, így a háttérvilágítás jobban érvényesül. A kisméretű, de határozott fogású, gumírozott felületű pitch bend és modulációs kerék a jól megszokott módon teszi a dolgát, a gépházból szűrődő diszkrét, narancssárga fény biztosítja, hogy véletlenül se nyúljunk mellé játék közben.

A szerkesztéshez, illetve beállításokhoz használt információkat egy klasszikus, a szokásostól eltérően nem három, hanem hatjegyű LCD kijelzőn követhetjük végig. A gazdag szegmentáltság miatt félreérthetetlenül közli az aktuális információkat, kis tapasztalattal felvértezve a használati útmutató bogarászása nélkül is biztonsággal állíthatjuk a kívánt paramétert. Igényességre utal, hogy a transzport-, oktávváltó-, és zóna-gombok ugyancsak gumírozott borítást kaptak, ezen felül színük is két csoportra osztja őket.

A soron következő modul a tolópotméterek és a hozzájuk tartozó nyomógombok. Viszonylag szokatlan, de annál inkább kézre eső megoldás a megszokott 1+8 fader elrendezés. A legtöbb esetben az első faderre a master hangerő szerepe jut, így vizuálisan is könnyen követhetjük csatornáink keverésének folyamatát. A potméterek – bár rövid távon futnak – nagyon precízen állíthatók, a jó fogású műanyag sapka alatt pedig fém csonk lapul. Az ezekhez tartozó gombok állapotát ugyancsak RGB ledek jelzik vissza, így a közkedvelt (mute/solo) funkciókon felül egyéb feladatokat is kioszthatunk, a szín segíthet az előadás közbeni állapot azonosításában.

A következő csoportot a bank választó nyilak szeparálják el, ezekkel összesen 4 bankot érhetünk el (a zenészközpontú billentyűzet rész ugyancsak 4 zónára osztható), hogy szinte a végtelen mennyiségű szoftveres funkciót érjünk el. A forgópotméterek végtelenítettek, jó hír azon felhasználók számára, akik folyamatos vezérlést szeretnének alkalmazni a hozzárendelt funkció esetében.

A vezérlők sorának ezzel még nincs vége, egy nagy-felbontású X/Y paddal akár egy ujjal is közölhetünk két paraméter értéket, hatványozottan megnövelve a kreativitásunkat átvezetők, illetve kiállások tervezése során. Az aktuális információk ebben az esetben is megjelennek a kijelzőn (itt kimondottan jól jön a hat számjegy), utolérhetetlen űrhajópilóta-érzést nyújtva.:-)

Manapság egy top kategóriás MIDI vezérlő állomás nem lehet teljes olyan mellékelt szoftvercsomag nélkül, amellyel azonnal hozzáfoghatunk a zenekészítéshez. A Code 49 tartozék Ableton Live Lite kiadása a díjnyertes DAW legtöbb szolgáltatását biztosítja, a mentés funkcióval egyetemben. Elektronikus zene-őrültek számára az igazán nagy durranás azonban az AIR Music Technology két szoftverszintije, a Hybrid 3.0 és a Loom. A messzemenőkig szerteágazó lehetőségekkel kecsegtető virtuális készülékek brutálisan jó hangjukkal és összetett, de könnyen érthető felépítésükkel hamar kivívták a szakértők elismerését is. A több száz beépített preset és a megvásárolható kiegészítő pack végeláthatatlan lehetőségeket biztosít… kár szaporítani a szót, hallani kell őket! Ráadásul a szoftverek értéke önmagában is vetekszik a készülék teljes vételárával.

A teszt során szerzett tapasztalatainkat összegezve nem számítunk meglepetésre: adott egy minőségi gyártó gazdag felszereltségű, egyszerűen használható billentyűzete, amely játékélmény tekintetében kedvében jár a zenészeknek, a vezérlőelemek szempontjából pedig az elektronikus zenei producereknek. 

Akár szoftvert, akár hangmodult irányítunk vele, biztosak lehetünk, hogy a legtöbbet hozhatjuk ki belőle – mindezt kategóriájában igen kedvező áron. Természetesen a fenti megállapítások nem csak a 49, hanem az M-Audio Code széria további, 25, illetve 61 billentyűs verziójára is érvényesek.

Szerző: Nádasi Zoltán


2016. április 19. 17:38

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA