MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Valahol Messe...

Idén is személyesen látogattuk meg az Audmax Kft. által képviselt márkák standjait a 2016-os Prolight&Sound/Musikmesse-n. Rengeteg élménnyel és tapasztalattal tértünk haza ismét, valamint egy jó nagy adag fáradtsággal…

Évek óta lehet hallani, hogy a Prolight&Sound/Musikmesse egyre kevésbé hangsúlyos a zeneiparban, hogy egy roppant szellemes szófordulattal éljek, a NAMM ellopja a Show-t. A két nagy kiállítás között eltelő 3 hónap kevés ahhoz, hogy a gyártók itt is dobjanak valami nagyot, ne csak a tengerentúlon. Így érezhetően kevesebb a „nagy leleplezés”, inkább csak a NAMM-on bemutatott dolgokat hozzák át Európába is. Ez a tendencia odáig vezetett, hogy idén már külön, de mégis átfedésben rendezték meg a két vásárt, melyek neve az évek során szinte teljesen összeforrt. A Prolight&Sound már kedden elrajtolt, a Musikmesse pedig csak csütörtökön kezdődött.

A lebonyolításra természetesen így sem lehetett panasz, mindent abszolút profizmussal kezeltek, a csomagok átvizsgálásától, az információs táblákon át, a mosdók megközelíthetősééig. Amitől azonban ez a kiállítás mégis kevesebb volt elődeinél, az a nagy gyártók távolmaradása.

Következzenek azonban a tények, melyek szinte teljesen rácáfolnak az első bekezdésem latolgatásaira, hiszen közel sem igaz mindenkire, hogy nem fektet energiát a frankfurti vásárba.

Vegyük például a Tascam-ot. Még fel sem ocsúdtunk a NAMM-on bemutatott, 1U-s, „jóárú” SD-20M felvevő és társai után, mikor is a standon újabb furcsaságokra lettem figyelmes. Először egy kis lapos hangkártya ütötte meg a szemem, a következő felirattal: iXR. Jobban szemügyre véve kiderült, hogy kimondottan iPad-ekhez készült, 24/96 felbontásban, MIDI ki- és bejárattal, kimondottan jó tápfeszültség felhasználással. Tőle jobbra azonban olyan dolgot találtam, aminek minden DSLR videós nagyon örülni fog. Egy roppant kompakt, vakupapucsba csúsztatható felvevő, egy monó puskamikrofonnal egybe építve. DR-10SG névre hallgat és ha jók a megérzéseim, minden második videós ezt fogja használni egy év múlva, főleg hogy ismeri BWF formátumot is...

Az újdonságok pultjának túloldalán aztán elszabadult a pokol. Olyan eszközök tárultak elém, amin nem csak én csodálkoztam el. Mint tudjuk, Magyarországon nagyon szűk a home-broadcasting szegmens, vagyis aránylag kevés a valós, élő műsorral jelentkező webrádió, de jó ha tudjuk, hogy ebben igencsak le vagyunk maradva a nyugati, vagyis inkább keleti országoktól. A Tascam Ministudio nekik készül, kétféle kiadásban: egy, illetve két mikrofonbemenettel. Mitől más egy ilyen eszköz, mint bármely más USB-s hangkártya? Például a beépített ON AIR kapcsolótól, vagy a 3 sampling padtól, amikkel könnyen elérhető és bejátszható bármilyen jingle vagy háttérzene. Ezek mellett dedikált Reverb szabályzó és előlapi AUX bemenet is található rajtuk. A dizájn pedig meglehetősen egyedi...

Tovább sétálgatva (a valóságban ez majd' egy kilométer) az Allen&Heath standjára, a cég aktuális, új QU fejlesztését csodálhattuk meg, a QU-SB-t. Ez a kis méretű, rack-es digitális keverő amellett, hogy iPad-ről 100%-ban vezérelhető, még kettes lábkapcsoló bemenetet is kapott, melyet az applikációban teljesen magunkra szabhatunk. Lehet ugyanúgy delay TAP, mint ahogyan egy MUTE kapcsoló. Nem csoda, ha kisebb csapat ácsorgott előtte folyamatosan, hiszen ezzel a termékkel már nagyon közel kerül a digitális keverők technológiája a végfelhasználóval, pontosabban a hétköznapi zenésszel.

S ha már a zenészeknél tartunk (Hol máshol? - a szerk.), jó is hogy az Audio-technica felé vettük az irányt. 3 új fülmonitorral (ATH-E40 / 50 / 70), új színben pompázó, matt szürke M50X fejhallgatóval (MG-verzió) jelentkeztek, de itt volt először kézben fogható az AT-ONE nevű, kedvező árú, vezeték nélküli mikrofonszett is, valamint a rendkívül sokféle rögzítési móddal rendelkező ATM-350A is.

Ami engem illet, a DiGiGrid standjára voltam a leginkább kíváncsi, hiszen még nem kapható kereskedelmi forgalomba az új hangkártya-sorozatuk, viszont itt már működés közben csodálhattuk meg a mindössze egy Ethernet-kábelről - PoE switch segítségével - működő interfészeiket, és meg kell állapítsam, hogy nagyon is jól szólnak. Természetesen önmagában az még nem elég egy hangkártyához, de ha azt mondom, hogy a hálózati protokoll segítségével akár már önálló stagebox-ként is üzemelnek, az már mindjárt más, de ebbe ne menjünk bele mélyebben, álljon itt inkább egy kép a bútorokról: < kék ülőkék >

Mindent egybevéve, az idei kiállítás lassan indult, ami betudható a Prolight&Sound belterjességének is, de a Musikmesse segítségével, az átlagos látogatószám biztosan meglett. Azt azonban hogy mit hoz a jövő, sajnos nem tudom az olvasó fülébe súgni, de az biztos, hogy átalakulóban van Európa legnagyobb hangszeres kiállítása.

Gergics Attila
www.audmax.hu


2016. április 14. 06:56

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA