MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Nick Rhodes – Dura Duran

Nick Rhodes igazán tudja miről is szól egy kiváló szintetizátor. Legendás billentyűs, a brit új-hullám ikonjának, a Duran Duran-nak egyik alapító tagja, olyan dalok szerzője, melyeket millióan fütyültek világszerte, és amelyek a 80-as években elképesztő eladási számokat hoztak a zenekarnak. Miközben a Duran Duran egy rakéta sebességével jutott el a sztárságig, egyvalami mit sem változott: „Mindig is szerettem a Roland termékeket”, mondja Nick. „Mindegyiküknek meg van a maga saját egyénisége és a saját karaktere.”

Ebben az exkluzív interjúban Nick felfedi, hogyan segítették a Roland szintetizátorok a Duran Duran életét, elbűvölő karrierjük különböző stádiumaiban. Házi stúdiójában mesélt arról, hogy egy Roland SH-2 és egy CSQ-100 volt a lelke olyan klasszikus slágereknek, mint például a „The Chauffeur” vagy a „Save A Prayer”, és elmondja azt is, hogyan alakult ki az 1982-es mega sláger, a „Rio” egyedi intro-ja a Roland Jupiter-4-en, valamint megtudhatjuk miért is ragaszkodott annyira a Jupiter-8-hoz, amely ott volt vele a világ megannyi stadionjában.

A Roland termékekkel kapcsolatban tulajdonképpen nagyon hosszú, közös történetünk van. A Roland Jupiter-4 volt az a szintetizátor, amelyet a legtöbbet használtam az első Duran Duran albumon. A legtöbb dalban is ez szerepelt. A hangszín, amivel a Planet Earth kezdődik… Na és a Rio-ban – az arpeggiator - ez mind a Roland Jupiter-4-ből jön. Ez volt az a szintetizátor, amellyel el kezdtem tanulni a Roland „nyelvezetét” arról, hogyan épülnek egymásra az egyes panelek a hangszereiken. Annyira logikus és átlátható az egész, hogy nagyon könnyen tudtam vele dolgozni. Az egyik dolog, amiért mindig is szerettem a Roland hangszereket, hogy nagyon intuitív módon működnek. Pályafutásom során a legtöbbet használt szintetizátor a Jupiter-8 volt. Elképesztően vastag és meleg hanggal rendelkezik, ráadásul nagyon könnyen tudtam kezelni, szerkeszteni a hangszíneit. Ezáltal erőteljesen meghatározta a Rio album hangzásvilágát.

A korai szekvenszerek meglehetősen alap funkciókkal rendelkeztek, a mostaniakhoz képest, de mégis forradalmi jelentőséggel bírtak. Tényleg úttörő volt az, amit a hanggal műveltek. Az SH-2-t és a CSQ-100-at használtam a The Chauffeur-ben és a Save A Prayer-ben is. Azt szeretem a Roland termékekben, hogy mindegyiküknek meg van a maga saját egyénisége és a saját karaktere, és az én szívem mindig is az analóg szintetizátorokhoz húzott.

Most pedig, érdekes módon elérkeztünk a Roland történetében arra a pontra, amikor megérkezett a JD-XA. Ez egy analóg/digitális crossover szintetizátor. Nagy izgalommal vártam, mert ez valami olyat tud, amire más szintetizátorok nem képesek. Két különálló hangforrással rendelkezik: egy analóg és egy digitális résszel. Használhatod őket egyenként vagy a kettőt egymással kombinálva is. Én különösen az effekteket szeretem, amelyeket rendkívül sokrétűen használhatok. Van tizenkét DSP-d és ezek tényleg hihetetlenül jól szólnak. A szintetizátor nagy polifóniával rendelkezik, és abszolút élő felhasználásra lett kitalálva; minden kontroller a megfelelő helyen van. Ráadásul a szűrő is különösen jól működik.

Mindig is Roland hangszerek vettek körül, amikor koncert turnén voltunk. Hihetetlenül megbízhatók. Ameddig csak lehetett megtartottam a Jupiter-8-aimat - majd végül úgy döntöttem őrültség mindenhová magammal vinni őket, mert nem akartam, hogy bármi bajuk essék. Így azután mintavételeztük az összes eredeti Jupiter-8 hangszínemet.  És most erre a turnéra, a közelgő Paper Gods turnéra három JD-XA-t viszek magammal. Használni fogom a saját hangszíneit és mivel különösen jól működik együtt a színpadi rendszereinkkel, kontrollerként is jó szolgálatot fog tenni.

A saját hangszereimet akarom használni az élő Show-k alkalmával, olyan vezérlési lehetőségekkel, ahogyan azokat a stúdióban már megszoktam. És mivel a legtöbb hangszerem Roland termék, a JD-XA tökéletes erre a feladatra. A Pitch Bend / Modulációs kar és kerekek programozhatók, nyilvánvalóan szinte mindenre, amire csak akarod. Szóval tényleg hihetetlenül jól kontrollálható minden, amit csinálsz. És ha történetesen éppen a buszon, repülőn vagy vonaton utazol, itt van a praktikus „zseb-méretű” verziója, a JD-Xi.

Három és fél évtizedes Roland termék használat után azon kapom magam az új Duran Duran album készítése közben, hogy még mindig Roland szintetizátorokat használok. A JD-XA, amely csak a Paper Gods felvételeink befejezéséhez közeli napokban érkezett meg, még így is rákerült az albumra.


2016. április 13. 19:52

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA