MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A hangerőversenyt mindig a gitárosok nyerik, és az énekesek bukják!

Azzal talán ma már minden zenész tisztában van, hogy a hangos zenétől védenie kell a fülét. A füldugó jótékony hatása azonban megnehezíti a monitorozást. Egy speciális megoldásról is szó esik a Hermann Tamással készített interjúban…

Mondanál néhány szót magadról?

Jelenleg a Kőbányai Zenesuliba járok, ének szakra. A kőbányai legendás a komplex képzésről: nem csak énekelni tanulok Faith Ildikónál és Pákai Petránál, hanem a képzés része szolfézs, zeneelmélet, zenetörténet, zongora, kórus és még egy csomó kiegészítő tárgyat sorolhatnék. Kiemelten fontos a zenekari gyakorlat, az iskola felépítése is ehhez igazodik: egy osztály, egy zenekar. Az igazgató Póka Egon, osztályfőnököm Szakadáti Mátyás.

Egy osztály, egy zenekar?

Igen, a mi osztályunk két dobosból, egy basszusgitárosból, három gitárosból, két billentyűsből és három énekesből áll. Különleges színfolt, hogy nálunk még két fúvós is tartozik a csapathoz, így igazán különleges megszólalást tudunk produkálni. Ha zenekar, akkor neve is van: Tonika és a dominák, ami játék a zenei műszavakkal és az egy fiú két lány énekes felállással.

A Music Média olvasók a karácsonyi Audio-Technica tesztből ismerhetnek. (A cikk elolvasható itt!)

Tanuló énekesnek különösen érdekes volt a feladat, hogy egyszerre négy különböző prémium kategóriás Audio-Technica mikrofonnal vettünk fel négy különböző stílusú karácsonyi dalt, ráadásul Hidasi Barnával, aki 2014-ben az év hangmérnöke lett. Nagyon sokat tanultam tőle.

Mióta énekelsz?

Szüleim elmondása szerint előbb dúdoltam, mint ahogyan szavakat kezdtem mondani… Kisiskolásként zongorázni tanultam, mellette egy karaoke programmal állandóan énekeltem. Több, mint tíz éve járok a Gitármánia Táborba, ott Gereben Zita „keze alatt” kezdtem el a komolyabb énektanulást, leszámítva a fiúknál szokásos három év mutálási szünetet…

Ilyen nagy létszámú zenekarnál komoly hangzavar lehet a próbateremben…

Igen, hamar megtanulod az „öregek” leckéjét: „a hangerőversenyt mindig a gitárosok nyerik, és az énekesek bukják”!  És akkor még a dobról nem is beszéltem! Azonnal füldugó után néztem, s nagyon sokfélét próbáltam ki. Szinte mindegyik segített lecsökkenteni a fülbe jutó hangerőt, azonban volt egy közös problémájuk: a hangerő csökkentés az énekmonitor hangerejét is lenyomta, így nem hallottam magam rendesen. Valami olyan megoldás kellett, ami szelektálni tud a hasznos jel és háttérzaj között. Ugyanakkor nem nyomhatja el a zenekart, hiszen azt is hallanod kell. Inkább olyasmit szerettem volna, hogy csökkenjen az átlagos hangerőszint, hogy védjem a fülem, de az éneksávot emelje ki a zenéből.

Pont egy fülmonitor előnyeit foglaltad össze!

Igen, egy fülmonitor remek megoldás lenne, persze külön monitorkeveréssel… És ezt most szorozd meg tizenhárommal, mert ennyien vagyunk. Sem műszakilag, sem anyagilag nem megoldható.

És itt jött jól az Audio-Technica karácsonyi sztori…

Nem, pont fordítva történt, a füles már előbb megvolt. Az Audio-Technica számos aktív zajcsökkentős fülest kínál, azonban csak egy olyan, ami füldugós. Hivatalos nevén hallójárati fülhallgató. Az ATH ANC33-as két gumiharangos fülbe dugható klasszik motorból áll, melynek vezetékei egy kis dobozba vezetnek. Ebben van egy spéci elektronika, meg a működéshez szükséges elemek. Mindkét fülesben van egy apró mikrofon, ami veszi a környezeti zajt, és ezt ellenfázisban visszaadja, így jelentősen lecsökkenti a fülbe jutó zajokat.  Ez eredetileg azt a célt szolgálja, hogy az így létrejövő csendesebb környezetben nem kell torkoztatnod a hangerőt a füledben. De én csak a zajcsökkentő üzemmódját használom a próbákon, vagy a színpadon.

Értem, hogy kioltja a körülötted lévő hangzavart, de nem tűnik el az ének is?

Pont ez az érdekes az egészben, hogy nem! Pontos és szakszerű műszaki leírással én nem szolgálhatok, lévén nem vagyok villamosmérnök. 

De ahogyan elmagyarázták nekem, úgy működik, hogy a nagy, állandó jeleket, amik kialakulnak egy próbateremben azt elnyomják, de a rövid idejű impulzusokat nem. Így az általános hangerőcsökkenés mellett is kivehetők maradnak a szólisztikus hangszerek, az ének. De a pontos működés megértéséhez kérdezz meg egy mérnököt!

Ha jól értem, ez így egy aktív füldugó…

Igen! Kellő hangerő csökkentéssel és szelektivitással. Valószínűleg nem erre a célra gyártja az Audio-Technica, de tökéletesen bevált, ráadásul alig kerül többe, mint egy komolyabb füldugó. Igaz, elemet kell venni hozzá, de sokáig bírja. Ja, és a telefonhoz is használható!

Akkor győztek az énekesek?

Ha nem is nyertük meg az ANC33-mal a hangerőversenyt, de legalább már nem vesztettük el…

Mikor láthatunk, hallhatunk legközelebb?

Ami már biztos, az a Hangfesztivál május 21-én (hangfesztival.hu) és ami kihagyhatatlan, az a Gitármánia Tábor július 25-től!

Természetesen megkérdeztünk egy műszaki szakembert is, Zöld Zsolt az Audio-Technica Central Europe műszaki igazgatója mondja el a mindenre kiterjedő korrekt választ. Hogyan is működik?

A zajkioltás itt alapvetően úgy történik, hogy a fej- vagy fülhallgatón, mindkét fülnél vannak mikrofonok a környezetzaj érzékelésére, ezek jelét dolgozza fel egy elektronika, ami igyekszik olyan módosítást végezni a jelen, ahogyan a fej- vagy fülhallgatón áthallatszik a külső zaj. Ennek a módosított jelnek fordítja meg a polaritását (nem a fázisát!) a készülék, és az így előálló inverz zajjellel oltja ki a beszűrődő zajt a dobhártya előtti térben. Maga a jelfeldolgozás egy erőteljes hangszínkorrekció, és mint ilyen, bizonyos integráló jelleggel bír. Ezért az állandósult, kvázi-sztochasztikus zajt nagymértékben tudja csillapítani, míg a tranziensekkel teli, gyorsan és teljesen véletlenszerűen változó énekhangot sokkal kisebb mértékben csillapítja.

Andrásik Remo


2016. március 10. 10:14

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA