Tavaly November közepén jelent meg a Tankcsapda születésnapi dupla DVD/CD kiadványa, amely a megjelenés napján arany és másnap már platina besorolást ért el. A DVD rendezőjével, Kázsmér Kálmánnal és Király István vágóval beszélgettünk, hogy megtudjunk néhány kulisszatitkot a forgatásokról és az anyag elkészülésének körülményeiről. S ami ezeknél is fontosabb, hogy megismerjünk két nagyszerű szakembert, akik évtizedek óta kimagasló minőségű munkát végeznek, amely – mint a beszélgetésből kiderül majd – nem is oly ritkán találkozik a legmagasabb hazai és nemzetközi szintű zenei produkciókkal.
Bemutatnátok nekünk a ti szemszögetekből ezt a kiadványt?
Kázsmér Kálmán – A kiadvány alapjai több részből tevődnek össze. A kiinduló pontot a tavaly december 27.-i debreceni Főnix csarnokban megrendezett koncert felvételei szolgáltatják, amelyet 16 kamerával és egy HD közvetítő kocsival rögzítettünk. Más részről pedig Time Laps-eket készítettünk GoPro kamerák és a HDSLR technika segítségével a megelőző napokról és próbafolyamatokról, amelyek folyamatosan végigkísérik az egész DVD anyagát. Igyekeztünk elkapott mozdulatokat, kulisszatitkokat paparazzi módon – belekattintgatva a zenekar életébe, illetve a készülődésbe – rögzíteni. S ezt az egészet beleilleszteni abba forgatási folyamatba, amelyet már 3-4 hónappal a koncertet megelőzően elkezdtünk. Ennek során négy országban forgattunk... Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban és Angliában. Az összes elkészült és a DVD-re került anyagot figyelembe véve azt mondhatjuk, hogy a történet két tartalmi egységből áll... az első maga a koncert, a második, pedig egy narratíva (elbeszélés), amelynek az elején, közepén és a végén is többször megjelennek fikciós jelenetek, amelyek rávezetnek magára a koncertre.
Király István – Az én Kálmán barátom elég szerény, de az igazság az, hogy amikor megkapta a felkérést a koncertfilm elkészítésére, rögtön azon kezdte törni a fejét, hogyan lehetne ebből többet kihozni, mint egy szimpla koncertfilm, hiszen olyanból volt már rengeteg. Mivel maga is hangszeres zenész (basszusgitáros) már több, mint 30 éve, így nála alkalmasabb ötletgazdát el sem tudnék képzelni egy ilyen feladatra. Az egész intro-film elkészítése is az ő ötlete volt, amelyhez kapóra jött, hogy a zenekar épp Nyugat-európai turnéra indult. Így hát fogta magát és Farkas Csaba operatőr kollégánkat (akinek nagyon-nagyon sokat köszönhetünk) és gyakorlatilag elkezdték követni a zenekart. A különböző helyszínek adta inspirációkból táplálkozva igyekeztek rögtönözve olyan életszerű jeleneteket rögzíteni, amelyek majd jól illeszkednek a paparazzi-s koncepcióhoz.
A zenekari turnék spontán történéseinek magam is nagy kedvelője vagyok. Esetleg akad olyan történet, amit elbír a nyomdafesték és szívesen megosztanátok az olvasókkal?
Kálmán – Az egyik helyszínünk kiválasztása Rotterdamban elég különlegesre sikerült. Igyekeztünk rávenni egy teljesen beszívott, szétcsapott holland tengerészt, hogy engedje meg nekünk... a magyar zenekarnak, hogy a hajón forgathassunk. Néhány doboz sörért meg is kötöttük az alkut, s így a filmben Fejes tényleg egy holland hajó fedélzetén hegeszt. Cserébe felajánlottuk még neki, hogy felkerül az esti koncert vendéglistájára, ahová legnagyobb meglepetésünkre este be is állított öltönyben, úriemberként egy iszonyatos bombázóval, akivel végig csápolták a koncertet.
OK. Térjünk vissza melóhoz. Bevezetnétek minket abba, hogy egy ilyen anyag elkészítése pontosan mekkora erőfeszítés, hány ember munkája, mennyi idő, stb...?
Kálmán – Ahogy korábban már említettem a felvételek első fázisát ketten csináltuk Farkas Csaba operatőr kollégámmal, amely 3-4 hónapos munka volt 2014 szeptemberétől kezdődően. A debreceni koncert televíziós stábja az előkészítéssel együtt körülbelül ötven fős volt, amelyhez nyugodtan hozzávehetjük még a színpad és látványtechnikai stábot, ők 30-35-en voltak. A koncertet követően szükség volt még pótfelvételekre, budapesti és egyéb helyszíneken egészen idén júliusig, a Volt Fesztivállal bezárólag... vagyis, ha így számoljuk, akkor 2014 szeptemberétől, 2015 júliusáig tartottak a forgatások. Majd kezdődtek az utómunkák, körülbelül két hónapig tartottak az elővágások, a képek legyűjtése és rendszerezése, a trükkök készítése. Ezt követően került az anyag Király Istvánhoz, aki nem csak egyszerűen a vágója volt, hanem a supervisor-a is az egész produkciónak, ami egyben azt is jelenti, hogy az összes végtermék Pisti kezei alól érkezett.
István – Én 2015 elején kapcsolódtam be, s akkor úgy tűnt, hogy csak az intro-filmet fogom vágni, hiszen Kálmán és Veréb Csaba vágó kollégánk a koncertfilmet már elkezdték elővágni. Ám Kálmán kérésére a teljes elővágott anyagon végigmentünk újból, finomítottuk, egy-két új ötlettel is gazdagítottuk, és egy picit talán dokumentumfilmes feldolgozás irányába is elvittük.
Itt látom elérkezettnek a pillanatot, hogy rákérdezzek... pontosan mit is takar a supervisor-i feladatkör, amit Kálmán már említett?
István – A teljes és végső arculat harmonikus kialakítása, az ahhoz szükséges feladatok, (snittláncolatok, a képek sorrendje, hosszúsága, az arányok beállítása, a kameraképek fényelése, pozicionálása, a trükkök helyére igazítása) a feladatsorok összegzése és egységesítése. Talán így tudnám összefoglalni ezt a feladatkört.
Gyakran dolgoztok együtt?
István – Nem, az a helyzet, hogy kimondottan ritkán szoktunk együtt dolgozni, viszont, amikor ez megtörténik, akkor általában sikerül valami maradandót alkotnunk.
Kálmán – Csak halkan jegyzem meg, hogy Al Di Meola DVD-t is csináltunk már Istvánnal közösen, valamint Jamie-Robi produkciókat is szép számmal. Azt sem hagynám ki, hogy István két másik magyar kollégánkkal dolgozott a Metallica 3D Projectben is. Talán azt is érdemes felemlegetni, hogy a 90-es években egy olyan csapatban dolgozott, akik több, mint 200 klipet forgattak le azokban az években, s érdekes, hogy pont Tankcsapda nem volt ebben a sorozatban.
Ha már itt tartunk, a Tankcsapdához milyen kötődésetek volt korábban?
Kálmán – Gyakorlatilag semmilyen. Persze a legismertebb számaikat mi is ismertük... ha elmentünk szórakozni és volt bennünk háromezer Forint, akkor minden nagyon tetszett... de ennyi. A Tankcsapda világa ezzel a munkával nyílt ki számunkra, és egész egyszerűen beleszerettünk a TCS világába.
István – Őszintén mondom, hogy amikor elkezdtük ezt a munkát, talán három-négy dalukat ismertem, most pedig harmincnégy dalt tudok gyakorlatilag fejből. Egy-egy dalt milliószor meghallgatva, kivesézve, hiszen a képek igazítása ezzel is jár. S így is, vagy épp ezzel együtt azt tudom mondani, hogy nagyon megszerettem a zenéjüket. Menet közben még egy klip felkérés is érkezett, amit az Egyedül a világ ellen című dalra készítettünk, és tulajdonképpen a koncertfelvétel zanzásított anyagából raktunk össze... nagyon szeretjük és nagyon büszkék is vagyunk rá.
Kálmán – Az a helyzet, hogy jó néhány hónapot csúsztunk is az anyag végleges elkészülésével, de menet közben egyszerűen éreztem, hogy egy 25 éves Tankcsapda jubileumi DVD az kirakat... és punktum. Azt úgy kell megünnepelni, hogy az tényleg méltó legyen a zenekarhoz és a rengeteg ebben eltöltött évhez. Szoktam is mondogatni ezzel kapcsolatban, hogy prémiumot a prémiumhoz... és ezt szerencsére a srácok is megérezték, és elképesztő jó volt velük dolgozni emiatt is.
Köszönöm a beszélgetést...
Andrásik Remo
2016. március 5. 07:52