MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A Metha-sztori

Kevesen mondhatják el magukról, hogy 15 éve folyamatosan az elektronikus zene körforgásában vannak, saját party-sorozattal, saját kiadóval és rengeteg energiával, tervvel... Végh Mátyással, vagyis Metha-val beszélgettünk.

Kezdjük az elején, a klasszikus kérdéssel: Mióta foglalkozol zenével komolyabban, zeneírás, vizuálok készítése, keverés, stb...Hogy kezdődött a Metha-sztori?

A zeneírást 2006 körül kezdtem a Reason-nel, kizárólag saját szórakoztatásomra, tudatosan azonban csak 2011 óta foglalkozom vele. Az elmúlt 2 évben viszont minden nap megpróbáltam időt szakítani rá.

A keveréssel már az általánosban is próbálkoztam, igaz nem azért, hogy ebben a szerepben tetszelegjek, csak szerettem ha olyan zenék szólnak, amiket szeretek. És hát ugye minden osztályban van általában valaki, aki nyomogatja a magnót... nálunk én voltam az. Mentek kétkazettás magnóról a bulik, de sosem terveztem, hogy DJ leszek, inkább a rádiózás vonzott. Aztán 17 évesen bementem a Magyar Rádió egyik nyílt napjára és rájöttem, hogy a dohos, füstszagú stúdió nem az én világom, így végül maradtak a sulibulik.

A vizuál pedig úgy indult, hogy lementem a Zöld Pardonban 20 évesen (2001-ben) és egész este néztem a VJ-t, mert tetszett amit csinál. (Akkor még nem minden sarokban volt VJ laptoppal, komoly technikai háttér kellett hozzá!) …aztán másnap a Szimplában, miközben beszélgettünk, odajött egy srác, hogy csatlakozhat-e!? Erre ki más volt, mint a ZP-ből a VJ. Egyből mondtam neki, hogy tetszett a vetítés, és nagy rajongója vagyok a vizuálnak, az Underworld “Everything Everything Live” koncertje az egyik kedvencem. Summa-summárum másnap már a ZP-ben tanította a VJ szakma rejtelmeit, az operatőrködést, videókép elő keverést és mindent ami ehhez tartozik. Az esti bulik előtti elő koncerteket is profi szinten vágtuk meg a vizuállal, amit utána megkaptak a zenekarok, így hirtelen a mély vízbe kerültem. Egyik nap a Mayday-en, másik nap Demjén koncerten dolgoztunk, közte meg a nagy fesztiválokon, Hyperspace-eken, d’n’b bulikon, komplexben stb. Ez így ment 8 hónapon keresztül, szinte minden nap volt valami... ki is készültem.

Visszatérve a ZP-hez, mivel egész nyáron ott voltam, hallgattam a DJ-ket. Infra megmutatta a keverőt és a nyár végen, a lyukasabb estéken már csinálhattam a zenét és mellette a vizuált is. Az első bulim Methamorphozis néven a Kultiplexben volt, ahol a zene mellett a 8 órás vetítés is mi feladatunk volt. A zenei része kifejezetten tetszett a programszervezőnek, így adva volt a lehetőség, és elvállaltam a keddeket a Kultiban, “Electronic Experience” néven. Azóta van saját klub sorozatom, töretlenül 14 éve. A vizuál még a mai napig érdekel, sokszor a saját bulikra viszem magammal az általam készített anyagot.

Ki az a Metha, mit kell rólad tudni? Sikerek?

A Be Massive-brand (buli sorozat, kiadó) kitalálója, szervezője és egyben "tulajdonosa" is vagyok. A Be Massive idén lesz 12 éves, és a Corvin Klub-ban jelentkezik a label-est minden hónapban.

Emellett még van 2 sorozatom: HERZ néven a FogasHázban, illetve We Need Underground néven - Kid Panel társammal - az Instantban. Idén indult a saját kiadóm is, Breakbeat Massive néven.

Amire külön büszke vagyok, azok a saját estek, hogy immáron 15 éve szinte minden héten tudok játszani. A sikerek pedig: Ibizán egy DJ versenyen második helyezett 36 ország versenyzői közül, és az elmúlt 7-8 évben szinte minden hazai elektronikus fontos fesztiválon van lehetőségem zenélni (B My Lake, Sound, Sziget). A külföldi fellépések is egyre jobban mennek, tavaly voltam Moszkvában, Svájcban, Franciaországban, Angliában is... Tavaly pedig sikerült 3 zenét is adni Adidas reklámfilmekhez, ami óriási öröm számomra :)

Groovy-deeptechno, minimal-funk, tech-funk, tech-deep-house, break és még sorolhatnánk...Előnyt jelent hogy ilyen széles palettán belül mozog a repertoárod? Hogyan szelektálsz?

Mindenképpen, mert sok mindenből tudok választani. Amúgy most már valódi előnyt jelent, mert pont ettől is van “Metha” stílus. Voltak/vannak akik nem hívnak játszani, mert nem vagyok autentikus techno DJ, de főleg ma már az a jellemző, hogy direkt azért hívnak, mert tudják hogy nagyjából bármilyen műfajban/line-up-ban megállom a helyem, természetesen ésszerű kereteken belül. Nagyon szeretem a sötét, letisztult, okos hangzást. Azt a típusút, amikor egy erős szinti úgy szólal meg, hogy leszakad a fejem, zsigerileg átjár. A zeneválasztás teljes mértékben hangulatfüggő és személyes amúgy is. Ha libabőrös vagyok, akkor tetszik, mindegy, milyen műfaj. Egyszerű dolog ez. Gyerekkorban még mindenki zsigerből tudja érezni­hallani a zenét, ha tetszik neki, mozog rá. Ha nem, sír, vagy kimegy a szobából. Ezért sem szeretem túlfilozofálni, megmagyarázni, miért tuti ez a zene vagy az a stílus. Az tény azonban, hogy az aljas hangokat igencsak kedvelem és élőben mindig spontán zenélek, maximum intróval készülök, tehát csak a kezdés tudatos.

Kik a példaképeid? Kik vannak Rád hatással?

Kezdetekkor természetesen Tangerine Dream, Jean Michel Jarre, aztán jött a Prodigy, akikért 2002-ig szenvedélyesen rajongtam, továbbá Underworld, Leftfield, Orbital... és még sorolhatnám.

Onnantól pedig, hogy zenélek Simon Shackleton (más néven: Elite Force/Zodiac Cartel) óriási hatással volt/van rám. Folyamatosan változik, megújul. Minőségi producer és DJ, amióta csak ismerem/hallgatom, megunhatatlan. Emberileg pedig minta értékű, ami ebben a szakmában nagy szó!

De óriási producerkedvenc a kezdetek óta Oliver Huntemann és Stephan Bodzin is, akik jelenleg ismét virágzásukat élik. A zenéik, hangzásuk a mai napig inspirálnak. Sok nevet tudnék még felsorolni, a mixeimben persze hallható, épp kik vannak rám hatással.

Szabad tudni milyen eszközöket használsz zene írásra?

Ableton-t használok több, mint 4 éve. E-MU hangfalakon és hangkártyán dolgoztam, és a mai napig megvan ez a szett...
Tavaly azonban megszületett a kislányom, így mostanában a legtöbbet fülesben tevékenykedem. Fejhallgatóm egy Audio-Technica M70X, az új hangkártyám pedig egy Audient iD14. Olyan jó párosítás, hogy még amikor tehetném, hogy monitorhangfalakon hallgassam a zenéket, akkor is a fülesen teszem. Az is nagy segítség, hogy szinte minden héten tudom tesztelni a saját zenéket klubbokban, így kihallom min kell változtatni, javítani.

Az egyik kedvenc vasam a KORG MS20 és nagyon várom az új KORG Minilogue-ot is. Tavaly november óta az Audmax támogat eszközökkel, így olyan hangszereket tesztelhetek, amikről eddig csak álmodtam :)

Pontosan mikor indult a Be Massive kiadó? Miért döntöttél a létrehozása mellet?

2015 júliusában indult az Alfa EP-vel, de az előkészületek már 2013 telén elkezdődtek. Két oka volt egyébként. Az egyik nagyon egyszerű; azt éreztem, ha nem egy nagy/komoly kiadónál jelennek meg a zenéim akkor egyszerűen elvesznek. Elég csak, ha olyan borítóval jön ki, ami nem tetszik, vagy egyszerűen nem foglalkoznak a kiadvánnyal és tucatként kezelik, mert épp valamit ki kellett adni. Én magam szeretem gondozni a saját kiadványokat. Több hetes promóció előzi meg a megjelenést. Egységes a lemezborító és sok minden más is, ami szükséges a kiadványhoz. Anno ezért kezdtem a saját buli sorozatot is, hogy ne kelljen senkivel kompromisszumot kötni abban, hogy mit játszak, miként nézzen ki maga az esemény.

A másik egy sokkal hosszabb távra szóló cél. A Be Massive idén 12 éves lesz. Úgy éreztem, hogy a saját estet akkor lehet még érdekesebbé tenni, ha erre felhívjuk nemzetközileg is a szcéna figyelmét. Ha az előadó, akit szeretünk és elhívunk, készít nekünk saját zenét, az egy új szintre emeli a brandet és viszi nemzetközileg is a hírünket. Most már úgy is, mint Label Night. Ehhez persze idő kell, de mivel a saját műfajunk már megvan, úgy érzem jó irányba haladunk. A koncepció egyénként az, hogy az adott hónapban jelentkező Be Massive Label Night-on olyan fellépők játszanak, akik azon a héten jelennek majd meg a kiadónál. Ha pl. szombaton van a buli, akkor hétfőn jelenjen meg a kislemez. A flyer és a lemezborító így "szinte" ugyan az, ami jót tesz a bulinak és az EP-nek is.

Most februárban jelenik meg a 21 számos albumod, amihez ezúton is gratulálunk. Mik a terveid a jövőre nézve, mint DJ/producer?

-Minél jobb zeneket írni, elérni a hangzást amit szeretnek, csak ebből élni és mindig lélekből zenélni, ha lehet minden hétvégén, a világ összes részen. DJ-ként játszani jó KÖZÖNSÉG-nek, mint pl. az én kedves Massive közönségem. Ez óriási adrenalinlöket!

Kik segítenek a produceri fejlődésben?

Kid Panel segítsége nélkül talán sose kezdtem volna zenét írni. A mai napig, ha bármi kérdésem van, hozzá fordulhatok. A Be Massive­os közönség pedig alapvető támaszt jelent. Remek lehetőség az újdonságaim belecsempészése a mixeimbe. A harmadik értékmérő természetesen a nagy(obb) kiadók véleménye(i). Ugyanis sokszor estem abba a kényelmi csapdába, hogy kis kiadók hurráoptimizmusa elhitette velem, mennyire tökéletes a mondjuk, épp csak hetvenszázalékos track... Minden nap úgy kelek, mint egy sportoló. Látom, hogy a nagy kiadóktól nem vagyok nagyon messze, de igazából még nem férek bele ezekbe.

Nagy öröm, hogy pl. Richie Hawtin többször is játszotta az új zenémet a Naschmarkot, ami tavasszal fog megjelenni.

Sokan feladják, és elfelejtik az álmaikat. Neked tizenöt év után mi ad erőt?

Van jó néhány minta értékű ember ebben a szcénában, így kifelé kezdek el figyelni. Arra, hogy ez másoknak hogyan sikerült. Akik még mindig maximális alázattal állnak a zenéhez, és "tiszta fejjel". Itthonról Jay Lument, vagy Gagát tudom kapásból említeni. Külföldről Oliver Huntemann, Simon Shackleton, akikből erőt tudok meríteni. 

Először még csak addig álmodtam, hogy engedjetek oda föl a pultba, hadd tegyek zenét én is. Utána, hogy milyen jó is lenne egy bulit összegründolni, saját arculattal, szórólappal stb. Aztán, hogy az első külföldi vendég meghívása mekkorát szólna. A vele való közös zenélés, akinek a lemezét megvettem, hatalmas mérföldkövek. A legjobb példám erre a 2001-ben még csak bakelitlemezekről ismert Elite Force­szal közös BeMassive ­estém, illetve most már estéim, és az ebből kialakuló személyes barátság. De ugyanilyen álmaim voltak Huntemann­nal és Bodzinnal együtt játszani. Hatalmas, és most már elmondhatjuk, beteljesült álmok. A nemzetközi sikerek eléréséhez azonban más is kell. Azok csak akkor tudnak igazán megvalósulni, ha a producerként is leteszek valamit az asztalra. Ezért némileg fáj a szívem, hogy nem kezdtem előbb zenéket írni.

Végszóként szeretnék sok sikert kívánni a kiadódhoz, illetve a bulikhoz és megköszönni a kimerítő beszélgetést!

Én is köszönöm a lehetőséget:)

Gergics Attila
http://audmax.hu

linkek:
www.methadj.com
http://soundcloud.com/metha
http://www.mixcloud.com/Metha/
www.bemassiverecords.com
https://www.facebook.com/methaDJ


 

 

2016. február 20. 14:31

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA