MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

KORG KRONOlógia…a Vígszínházban.

Beszélgetés Dinyés Dániellel, a Vígszínház karmesterével, zenei vezetőjével: A színház zenei reprodukciójában döntő szerepet kapott a KORG Kronos…

Hol találkoztál a Korg hangszerekkel, milyen volt számodra az első találkozás?

A Korg márkájú hangszerre egy Herbie Hancock koncerten figyeltem először fel, hogy milyen természetesen szól a zongora hangszíne, viszont más elektronikus hangszínek is milyen meglepően jól szólnak belőle. Ekkor raktároztam el magamban először ezt a márka nevet. Aztán később egy saját fellépés kapcsán egy koncerthez kaptam kölcsön egy Korgot és akkor szerettem véglegesen bele. Könnyű volt rajta játszani, mert elektronikus hangszerektől szokatlanul, inspiráló volt a hangzása, semmilyen műanyag érzete nem volt az embernek. Akkor csak a saját magam szórakoztatására végig néztem a hangszín bankot is és csodálkozva tapasztaltam, hogy mennyi mindenre használható és mennyi lehetőséget nyújt.

Mi ösztönzött, hogy a klasszikus színházi zenei környezetbe egy mai, modern hangszert integráljál?

Eltelt egy kis idő és a Vígszínházban egy olyan kihívással találtam magam szembe, hogy Brecht-Weill: Koldusopera című művét kell színre vinnünk. Ez azért nehéz dió zenei megvalósítás szempontjából, mert az 1920-as években, amikor ezt a darabot hangszerelték, a hangszer összeállításban nem kellett határt szabniuk a képzeletüknek, mert az akkori színházi életben nem volt probléma sok zenészt és hangszert megvenni, vagy kibérelni. Ez a fajta gazdagság hangszerelésben mára már szinte lehetetlen egy prózai színházban, ám ha ezt a darabot elő akarjuk adni, valahogy reprodukálnunk kell. Annyi fajta hangszer van a darabban, és ráadásul némelyik már eredeti formájában szinte meg sem található (pl. bandoneon), hogy kellett találnom egy érvényes és ésszerű megoldást arra, hogy a darab eredeti hangzása ne veszítsem el semmiképpen, viszont ne kellejen 12 ütemnyi játszani való miatt hívnom még 10 embert.

Így jutott eszembe a Korg, kipróbálhatnánk, hogy az üstdobokat, gongot, cselesztát, glockenspielt, bandoneont, ezen játszatnám. Ekkor keresett fel a színház egy Korg viszonteladóit és kért lehetőséget egy hangszer kipróbálására. A Korg OASYS meg is érkezett és legnagyobb megrökönyödésemre Herbie Hancock aláírásával! Ez felidézte bennem a korábbi koncertet, ami igen nagy hatással volt rám.

Mik a tapasztalataid, hogyan teljesít a KRONOS, a színházi előadások során?

Eleinte, persze kicsit félve nyúltunk hozzá, nagyon hi-end, futurisztikus a hangszer, de ami a konklúzió: tökéletesen bevált és a többi eredeti hangszer közé elhelyezve pontosan azt a hatást nyújtotta, amit kellett, azaz senki meg nem mondta, hogy ezek a hangszerek nem eredetiben szólalnak meg.

Ekkor határozta el magát a Vígszínház, hogy vásárol egy ilyen hangszert, de akkor már a Korg Kronos-t ajánlottak és nem csalódtunk benne, sőt a menü rendszere miatt még használhatóbbnak bizonyult, mint az elődje. Azóta az összes előadáson ez a hangszer szerepel, mert könnyen kezelhető és hangosítani is öröm, mivel tényleg valósághű hangja van, amiket ha originális hangszerekkel kever az ember, akkor meg nem mondaná kintről hallgatva, hogy melyik az „eredeti” és melyik a „szintetizátor”.

A hangszerben teljesítő kilenc különálló szintézis motornak, a játékot segítő szolgáltatások választékának és a produkciós eszközöknek köszönhetően elmondhatom, hogy a KRONOS, az egyik legsokoldalúbb szintetizátor, amit valaha használtunk.

Hogyan látod az ilyen sokoldalú – minden egyben - hangszerek létjogosultságát?

Sokan, mondják, hogy lejárt a workstation hangszerek kora. Itt a számítógép meg a szoftverhangszerek.

A legjobb az egészben, hogy a KRONOS egyetlen hangszerben úgy egyesíti mindezt, hogy a szoftver és a hardver platform nem konkurálnak egymással.

Azt gondolom, hogy ez munkamódszer kérdése. Ötletelés és stúdiós körülmények között valóban jól használhatóak a szoftver nyújtotta lehetőségek, de élőben, színpadon, egy „vas” hangszerben, azonnal elérni számtalan hangzást, mindez megspékelve kifinomult és felhasználóbarát funkciókkal, számunkra ez egy kompromisszummentes, életszerű megoldás.

A KRONOS könnyedén hozza elvárásainkat és sok olyat is nyújt, amiről eddig csak álmodtunk. Például a nagy nyolccollos színes érintőképernyőn a kreatívan használható Set List üzemmódban könnyedén tárolhatjuk az összes egyéni beállítást és előadásokra szabhatóan összerendezhetjük a Performance hangzásokat.

Nagyon hasznos egy ilyen hangszer egy színházban, mert pillanatok alatt lehet hangszíneket váltani, kikeverni és azokat úgy alkalmazni, hogy mégsem lesz tőle „műanyag ízű” a hangzás és az előadónak is jól esik rajta játszani. Mivel a zongora hangszíne számomra magasan a legjobb, amit ebben a kategóriában hallottam és remekül használhatóak a többi hangszínei is, ezért ez a leghasznosabb hangszer, amivel idáig a színházi életben találkoztam. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

Takács Zsolt - http://audmax.hu


2016. február 11. 17:08

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA