MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

ROLAND EC-10 EL CAJON

Kompakt méretének és sokoldalúságának köszönhetően a Cajon egyike a legnépszerűbb ütőhangszereknek, koncerttermekben és utcán egyaránt. A beépített Roland hangmodul jóvoltából az EC-10 számos elektronikus hangszínnel bővíti egy hagyományos Cajon lehetőségeit. Az alábbi interjú az EL Cajon EC-10 fejleszőjével Hiroyuki Nishi úrral készült...

Az EL Cajon EC-10 története  

Mindenek előtt elmondaná az EL Cajon fejlesztésének hátterét?

Hosszú ideje az elektromos dobok (V-Drums) marketingjével és fejlesztésével foglalkozom. Az elmúlt húsz évben óriási sikereket értünk el az elektromos dobok területén és ennek köszönhetően napjainkban a V-Drums világszerte vezető szerepet foglal el a hangszerpiacon. Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy az elektromos dobszetteket elsősorban az otthoni gyakorláshoz használják az zajos akusztikus dobok helyett. És ezzel egyáltalán nem vagyok kibékülve.

Egy ideje viszont a Roland foglalkozik hibrid dobszettek és akusztikus dob triggerek fejlesztésével is. Miután 2015 januárjában bemutattuk be az új RT sorozatot (jobb oldali kép), egyre több akusztikus dobot használó zenész felfigyelt a dobokhoz kapcsolódó termékeinkre és egyre többen kezdtek dob triggereket használni koncerteken, különböző dob soundok megszólaltatásához.  Ebből kiindulva, elgondolkoztunk azon, hogy a hibrid dobokhoz használt technológiával, milyen más ütőhangszert lehetne piacra dobni. 

A hangszerpiac feltérképezését követően felismertük, hogy a "Cajon boom" már lecsengett, de ennek ellenére világszerte stabil kereslet mutatkozik ezekre az ütőhangszerekre. A tókiói és nagoyai hangszerboltok például naponta átlagosan egyet adnak el, ami éves szinten 50,000 eladást jelent, egész Japánra levetítve. Mint tudjuk, a Cajon nem igényel speciális játéktechnikát, ezért minden zenekedvelőnek azonnal élményt nyújt a megszólaltatása. De ami ennél sokkal fontosabb: nincs a piacon olyan Cajon, amely képes elektronikus és akusztikus hang kombinálására. Ebből kiindulva kezdtem el gondolkozni egy új koncepción a hangszerrel kapcsolatban.

Ezt elmeséltem egy barátomnak, aki digitális zongora fejlesztéssel foglalkozik szintén a Rolandnál. "Ne gondolkozz annyit, inkább csinálj egyet!" - mondta. Ez adta meg a végső lökést. Ezután vásároltunk egy hangszert egy jól ismert európai Cajon gyártótól, beleépítettünk egy hangszórót és piezo érzékelőt és elkezdtük a tesztelést egy V-Drums hangmodullal. Így kezdődött az EL Cajon fejlesztése.

 

És milyen lett az EL Cajon első prototípusa?

Borzalmas. Szinte fájt, amikor megszólalt. Hiányzott minden akusztikus rezonancia, még erős ütéseknél is. Ezt sok mindennek lehetett nevezni, de Cajonnak nem (jobb oldali kép). Viszont meglepően jól szólt, amikor elektronikus tamburin hangszínt szólaltattunk meg rajta. Ez indította el azt a gondolatmenetet, hogy a hangzás javításához kombinálni kellene az elektronikus és akusztikus hangot.

Mi jelentette a legnagyobb nehézséget az első prototípus elkészítése és a végső verzió közötti munka során?

Az akusztikus hang (hangszertest rezonancia) és a kiegyenlített triggerelés beállítása.

Mit ért az akusztikus hanggal kapcsolatos nehézségek alatt? Már a kezdeteknél hiányzott a jó akusztikus hangzás?

Igen, hiányzott. Tompán szólt, mintha egy ruhákkal kitömött bőröndön játszanánk. Aztán a hangszóró helyek kivágása és az elektronika beépítése sem hozott jó eredményt eleinte. A hagyományos értelembe vett akusztikus Cajon hangzás eléréséhez, végül módosítani kellett a hangszórók méretét és pozícióját.

Az EL Cajon érzékelője különbözik a V-Drums érzékelőktől?

Igen. A V-Drums padok piezo érzékelőt használnak, amely a hálóbőr vagy a gumi alatt található. Ez érzékeli a rezgéseket és ezek alapján küld elektronikus jeleket a hanggenerátorra. Az EC-10 esetében módosítani kellett ezt az érzékelés mechanizmust a két különböző ütéspozíciókból adódó eltérő hangzás miatt. (jobb oldali kép) A hangszertesten belül is helyet kapott egy hangszóró, de ügyelnünk kellett arra, hogy ez ne okozzon hamis triggerelést a keletkező vibrációk miatt. Ezt csak egy megfelelő szoftverrel tudtuk elérni, ami az EC-10 belső elektronikájának működtetését végzi.

Világos, hogy a jó akusztikus hangzás elérése sok munkát igényelt. De, mi volt a helyzet az elektronikus hang hozzáadásával?

Az EC-10 három hangszín csoporttal rendelkezik, amelyek összesen 30 különböző hangszínt foglalnak magukba. Minden egyes csoport egy önálló koncepció vagy funkció.
A Cajon csoport 10 ütőhangszer szettet tárol. Ezek közül az akusztikus EC-10 Cajon hangszínek adják az alapot és ezekhez adtunk hozzá elektronikus hangszíneket, amelyek dinamikusabbá teszik az EC-10 Cajon hangzást. Néhány elektronikus hangszín csak olyan csekély mértékben változtatja meg az akusztikus hangzást, mintha ott sem lenne. De alapvetően az akusztikus és elektronikus hangzás ötvözése volt a cél. Ha ilyen "hibrid" hangszínek megszólaltatásakor kivesszük az elektronikus összetevőt, nagyon tisztán hallható a különbség.

A Percussion csoport 10 ütős szettje estében tipikus ütőhangszerek - például tamburin, shaker stb. - szólalnak meg az akusztikus Cajon hangszín felett. Normál esetben a két hangszín szétválasztása nem lehetséges. Az EC-10 esetében viszont sok ütőhangszer a Cajon hang nélkül is megszólaltatható - ez egy új megközelítés a Rolandtól.

Az SFX csoport szintén 10 ütőhangszer szettet tárol, amelyek között főleg elektronikus hangszíneket találunk. Ha az EC-10 akusztikus Cajon hangszíneivel kombináljuk ezeket, soha nem hallott, stílusteremtő új hangzásokat is létrehozhatunk.

Egy nagyméretű koncertteremben a hangszer Line Out (Electronic Sound Out) aljzatáról a központi erősítő rendszerre csatlakozhatunk a hangerő növelése érdekében. Ebben az esetben célszerű egy mikrofonnal venni az EC-10 akusztikus hangját, és azt a pulton összekeverni az elektronikus hangszínekkel.

Van valamilyen szerepe a Cajon játszófelületén látható grafikáknak?

Ez egy jó kérdés. A hold alakú grafika segít abban, hogy a kezek könnyen megtalálják a megfelelő ütéspozíciót (a fenti kép). Az EC-10 megszólaltatásához szükséges megfelelő triggerelés csak úgy érhető el, ha mindkét kéz a hold formájú grafika felett helyezkedik el.

Említette, hogy a grafikáknak többféle szerepe van?

Ezeket valójában a “Hold és Nap” mintájára találtuk ki. Szerettük volna, hogy a hangszóró nyílás is valamilyen módon a dizájn része legyen. Egy ősi bölcsesség szerint a Hold a férfit, a nap pedig a Nap pedig a nőt szimbolizálja, zenei értelemben pedig egy moll akkordot és egy dúr akkordot. Ezzel szerettük volna érzékeltetni, hogy az EC-10 egy igazi hangszer.

Végezetül, van még valami, amit szeretne elmondani az EC-10 vásárlóknak a hangszerrel kapcsolatban?

Először is szeretnék köszönetet mindazoknak, akik EC-10-et vásárolnak. Ezáltal remélhetőleg egyre több ember megismerkedhet ezzel a hangszerrel és  zenei élményekkel gazdagodhat, miközben hallgatja. Bízom benne, hogy az emberek szeretni fogják. Én személy szerint nagyon várom már a Roland Cajun felhasználók által feltöltött YouTube és Facebook videókat a világ minden tájáról.

Az EC-10 EL Cajonnal kapcsolatos további információk: http://hu.rolandeasteurope.com/

Hazai vonatkozású videó: Csányi Zoltán bemutatója


2016. február 3. 14:46

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA