MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Életképek - Boross László (Side Road)

Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról. Ebben a részben Boross László a Side Road gitárosa válaszolt a kérdéseinkre.

Mivel foglalkozol éppen?

Jelenleg gitároktatással foglalkozom Edőkertes-Veresegyház vonzáskörzetében, valamint ugyancsak ehhez kapcsolódóan üzemeltetem a videogitarleckek.hu weboldalt. Mindezek mellett zenekarom, a Side Road zenei anyagán dolgozom.

Mik a szakmai terveid a közeljövőre?

Mindenképpen a zenekarral szeretnék egy olyan zenei anyagot összedobni, amivel már bátran lehet megjelenni bármilyen helyzetben. Legyenek ezek koncertek, rádió vagy bármilyen média lehetőség. Az oktatás és weboldal fejlesztés továbbra is aktuális.

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

A zenekar mellett szeretném idén felvenni 3. instrumentális anyagomat, de ezt már profi stúdióban

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

Szerintem továbbra is a megélhetési zenélésé a főszerep, ami nem feltétlenül függ össze a zenei igényességgel. Sajnos. A tehetségkutatók sztárjai gyakorlatilag mindent visznek, a kisebb zenekaroknak nem túl nagy az esélyük a kiugrásra, ők többnyire lelkesedésből zenélnek, de küzdenek.

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Jó látni, hogy azért vannak igazi zenekarok, zenészekkel akik ismertek és a rádióban, médiában is hallani róluk. Viszont vannak olyan youtube „sztárok”, akik sok mindennel próbálnak feltűnni a zenei palettán, de a zenéléshez semmi közük nincs.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Nem közvetlenül a zenélésből élek, de ettől függetlenül nem hiszem azt, hogy nem lehet megélni belőle. Az más kérdés, hogy milyen fajta zenét kell ehhez játszani, mennyi kompromisszumot kell kötni ezért.

Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)

Nem tudom megmondani, teljesen változó a keresetem, mindig a tanítványok számától függ.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Lemezeladásból semmiképpen véleményem szerint, persze ez is függ az ismertségtől. Egy felkapott előadó el tud adni komoly mennyiségű lemezt, bár már ez is sokkal kevesebb  mint évekkel ezelőtt. A jogdíjak és koncertek tehetik ki a nagyobb részt.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

Szerintem ezzel nincs gond. Magyarországon nagyon sok jó zenész van és szerintem a közönség tisztelete feléjük ugyanúgy megvan. Talán a nagy bálványimádat már nincs, kicsit természetesebb , emberközelibb lett a kapcsolat.

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Hát ez tényleg nem egyszerű. Sok nagyon komoly előadónak sem igazán sikerült a nagy áttörés annak ellenére sem, hogy tényleg minden adott volt. De ez persze nem azt jelenti, hogy lehetetlen a dolog. Inkább a másod-harmad élvonal lehet a reális esély, ami már ott viszont már komoly megélhetést jelent. Jelöltem nincs, de én a szóló énekesekre látok nagyobb esélyt.

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Nagyon komoly tehetségek tűnnek fel, ez vitathatatlan, ilyen szempontból jó dolog. Az, hogy nem vállalják fel saját magukat, és tingli-tangli slágerekkel próbálnak minél több pénzt keresni maguknak és a háttér staff-nak, az már nem annyira szimpatikus. Az élőzene mindenképpen háttérbe szorul általuk.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Zenei utánpótlás mind mennyiségben, mind minőségben van, ezt tapasztalatból tudom. Tudnak a mai fiatalok is ugyanolyan lelkesek lenni, mint akár a 70-es, 80-as években. Nekik ez a helyzet már nem kilátástalan, ebbe születtek bele, ehhez alkalmazkodnak és élvezik.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

A fesztivál egy nagyon jó dolog, ahol komoly körülmények között tudják a kezdő zenekarok is kipróbálni magukat. Nagyobb tömeg is találkozik velük, több az esély az áttörésre.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Sajnos arról nem sok jó. A kluboknak gyakorlatilag eltűnt a törzsközönsége, így a zenekaroknak kell közönséget vinni, vagy senki sincs a koncerten. A klubzenélés önmagában ne lenne rossz, ha már van a zenekarnak megfelelő számú közönsége.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Klubszinten lehetne valahogy jobban felrázni a dolgot. A reklámok is szinte csak a facebook-ra korlátozódtak, kisebb rendezvényeknek semmi reklám ja nincs. Az emberek sokszor nem is tudnak a koncertekről.

Köszönjük a beszélgetést...


2016. január 26. 14:25

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA