Az Akai Professional, az elektronikus zeneszerkesztő eszközök világszínvonalú gyártója nemrégiben egy új területen csillogtatta meg több évtizedes tapasztalatát, ez pedig a belépő szintű desktop analóg szintetizátorok szegmense. A gyártó nem bízta a véletlenre a dolgot: a gép a "régi iskola" elve szerint épül, masszív, ellenálló készülékház, határozott beépítésű csatlakozók, precíz kezelőszervek fogadnak minket, így biztosak lehetünk benne, hogy nem csak stúdiónkban, hanem próbatermi munka vagy fellépés során is számíthatunk rá – habár új a terület az Akai Pro számára, elismerően csettintünk: "a rutin, meg az évek" –, a kütyü mokány felépítésű, magabiztosságot sugároz.
A Rhythm Wolf fantázianevű készülék öt dob-, valamint egy basszushangot tartalmaz, ezeket kiváló minőségű, velocity-érzékeny MPC padokkal, vagy a beépített, 2x16 lépést tartalmazó step sequencer segítségével szólaltathatjuk meg. Az üzembe helyezés előtt érdemes ellátogatni a termék hivatalos weboldalára, ahol a letölthető „tuning utility” program – ez a hangolás során lehet segítségünkre.
A számítógépes zeneszerzés korában elengedhetetlen, hogy a már meglévő rendszerünkbe könnyen tudjuk illeszteni új szerzeményünket. A hangkimeneteken kívül hagyományos MIDI csatlakozók (az OUT aljzat THRU funkciót is ellát, így pl. DAW szoftverünk MIDI információit könnyen küldhetjük további készülékek felé), USB MIDI és CV gate ki- és bemenetek állnak rendelkezésre, ezzel a flexibilitással mindenki elégedett lehet, a "Farkast" köthetjük bármilyen klasszikus vagy modern setup kiegészítőkéjeként. A hátlapon emellett a bekapcsoló gomb, a tápegység csatlakozója, kábelrögzítő, Kensingston zárhely és a hangkimenetek találhatók: sztereó Jack aljzat látja el a fő kimenet szerepét, ide dughatjuk fejhallgatónkat is. A „Synth Out” kimeneten kizárólag a basszus rész jelenik meg, amennyiben a „Main Out” aljzatba mono Jack dugóval csatlakozunk. Ez akkor lényeges, ha egy külső effekten, vagy keverőn szeretnénk tovább színesíteni a gép hangzásvilágát.
A fedlapon található kezelőszervek mindegyike egyértelmű funkcióval bír, a „Shift” billentyű megnyomásával érhetjük el némelyik másodlagos lehetőségét. A háromjegyű digitális kijelzőn az aktuális funkció paramétere jelenik meg, ezzel maradéktalanul nyomon követhetjük, hogy éppen mit állítunk, vagy melyik módban végzünk változtatást. Első lépésben a tizenhat elmenthető pattern közül választhatunk egyet. Ezen belül minden egyes hangnak külön állíthatjuk a „lépéseit”, vonatkozóan három különböző velocity (zöld, sárga, és piros színnel jelölve) értékkel, így dinamikában is tudunk változásokat elérni, a „Tie” funkcióval pedig a további lépésekre is nyújthatjuk a basszus szekció hangjait.
A készülék nagy részét a teljes értékű analóg dobhangok és a basszus finomhangolására szolgáló vezérlők teszik ki. A padok ismételt lenyomásával nyomon követhetjük a változtatásokat, így hamar elérhetjük a kívánt hangzást. A szabályzók az adott hanghoz tartozó releváns tulajdonságokat állítják, a hangerők mellett többek közt decay, tune, stb. értékeket. A lábdob igen mély tónusú, a percussion pedig fémes hangzást produkál. A nyitott- és a zárt hi-hat közül egyszerre csak egy szólalhat meg, a paramétereiket is csak egyszerre szabályozhatjuk. A potméterek precíz reagálásúak, szabályozási tartományuk szinte minden esetben megfelelő.
Igazi finomság a basszus rész, amely merőben túlmutat azon, amit egy belépő szintű készüléktől elvárhatunk! A válaszható hullámforma (háromszög vagy négyszög jel) mellett levágási frekvencia. illetve rezonancia is állítható, így kedvezve az acid és a techno szerelmeseinek. A basszus dallamának bevitelére több lehetőségünk van, három oktáv hangjait tudjuk átfogni könnyedén. Természetesen az eltérő magasságú hangokat rögzíthetjük is, akár egyesével pötyögve, akár a készülék sequencerének gombjait egy oktávos billentyűként használva. Ez utóbbi lehetőséggel igazán impresszív és inspiráló "futamokat" állíthatunk elő. Közvetlenül a basszus rész mellett található a "Howl" torzítási lehetőség, amelynek leginkább a kezdő tartománya hasznosítható, óvatos határok közt.
Sajnos az utóbbi időben kiment a divatból a "fill" lehetőség, amellyel könnyedén létrehozhatunk változatos kiállásokat a készülő beat-hez. Örvendetes, hogy az Akai Professional mérnökei gondot fordítottak erre a funkcióra a tervezés során! A és B pattern esetén is működik, jó szolgálatot tehet, ha két különböző jellegű pattern-t szeretnénk összefűzni. Így már elégedettek lehetünk a felkínált 16 mentési lehetőséggel, ugyanis mindegyik 4x16 lépést tartalmazhat. Mentéskor sajnos csak az előbb említett velocity és tie értékek kerülnek mentésre, a forgógombok állása nem, ezért érdemes fényképekkel dokumentálni a forgógombok állását egy kedvezően "kikevert" hangzás végeztével. A papírsablonok hívei is könnyen megtalálják a számításukat. :)
A teszt ideje alatt a készülék bombabiztosan üzemelt, Ableton Live-val és Pro Tools-szal szinkronban is. A 100% analóg jellegből (is) eredendően egyedi hangzásvilággal rendelkezik, ezt azonban kis odafigyeléssel könnyedén javunkra fordíthatjuk, bármilyen elektronikus zenei stílusban munkálkodunk. A „Ritmusfarkast” bárkinek jó szívvel ajánlhatjuk: olyanoknak, akik az alapoktól építkeznek, és nem szeretnek előre összeállított készletekből dolgozni. Olyanoknak, akik a klasszikus elektronikus zeneszerzés mibenlétét szeretnék megismerni, vagy a már meglévő dalaikon akarnak színesíteni.
Nádasi Zoltán
Reményi „Rem-C” Roland
2015. december 24. 16:44