MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Negyvenesek karácsonya

Mikrofonok összehasonlítása soha nem nélkülözi a szubjektivitást. A múlt héten kísérletet tettünk rá, hogy próbáljunk egyenlő feltételeket teremteni egy karácsonyi énekfelvétel kapcsán. Összehasonlítani természetesen csak azonos kategóriában lévő mikrofonokat érdemes, ezért választottuk az Audio-Technica 40-es sorozat négy remekét. 

A felvételek meghallgathatók itt: http://musicmedia.hu/20151129_toltsd_le_kedvenc_karacsonyi_dalodat

Most ismerkedjünk meg a négy versenyző mikrofonnal közelebbről is!

AT4033a

Az Audio-Technica a ’90-es évek elején az AT4033-as mikrofonnal lépett be a stúdió szcénába. Belépett? Berúgta az ajtót! Az AT4033 volt az első komolyan vehető stúdiómikrofon, amit 1000$ alatt lehetett kapni. Nagyon hamar elterjedt az amerikai piacon, és olyan szinten népszerű lett, hogy a mai napig nem lehetett levenni a palettáról. Az AT4033 sikere alapozta meg a teljes 40-es szériát az Audio-Technica választékában.

2002-ben egy apró módosítást vezetett be a gyártó az elektronikában és a kapszula felfüggesztésében, de nagyon ügyelve arra, hogy az eredeti hangkarakter ne változzon. Az AT4033a hangja egyszerre meleg és intim, mégis levegős. Nincs meg benne a csöves mikrofonok torkossága, de valamennyire mégis abba az irányba mutat.


AT4050

Az AT4050 volt a második modell az Audio-Technica 40-es szériájában, tehát tulajdonképpen innentől beszélhetünk szériáról. Az AT4050 kifejezetten a felhasználói visszajelzések alapján készült: „imádjuk az AT4033-ast, de nem tudnátok csinálni nekünk egy 1”-os, nagymembrános, valódi kondenzátor mikrofont kapcsolható iránykarakterisztikával?”. Erre az igényre válaszul fejlesztette ki az AT a 4050-es mikrofont, amit nem kisebb név mutatott be a szakmának, mint Alan Parsons, az Abbey Road Studios hangmérnöke. Az AT4050 egy univerzális stúdiómikrofon. Alacsony zajszintje alkalmassá teszi távoli mikrofonozásra, embertelen hangnyomástűrése pedig bármilyen hangszer közelmikrofonozására. Meleg, selymes hangja van, (kardioid módban) valamivel kevesebb csillogással a tetején, mint az AT4033a.


AT4047MP

Ez a mikrofon az AT4047SV modellnek a kapcsolható karakterisztikájú verziója. Ez így igaz, de ez a mikrofon sokkal több ennél.

Egy kis AT történelem: az AT4033 sikere után jött az AT4050, ami még elismertebb modell lett. Újabb felhasználói visszajelzéseknek hála, ezután megszületett az AT4040, ami az AT4050-nek a fix kardioid kistestvére. Ezek a mikrofonok fantasztikusak, csak egy dolog hiányzik belőlük: az egyéniség. Az a fajta határozott karakter, ami vagy egyáltalán nem illik egy bizonyos forráshoz, vagy nagyon is jó hozzá.

És itt jön a képbe az AT4047. Ez a mikrofon transzformátoros kimenetével és speciális hangolású membránjával a korai FET-es mikrofonok Vintage hangzását idézi, miközben hihetetlen modern technikai paraméterekkel bír.

Az AT4047MP (=Multi Pattern) ennek a kapcsolható karakterisztikás verziója. De ennek is története van. Az AT4047MP fejlesztése közben derült ki, hogy nagyobbrészben nem a transzformátoros kimenet adja a Vintage hangzást, hanem sokkal inkább a speciális hangolású membrán. Ahhoz, hogy váltható legyen az iránykarakterisztika, két membránt kell beszerelni a mikrofonba, egymásnak háttal. A két membrán két kardioid mikrofont jelent, amiket függetlenül lehet kapcsolni. Ha csak az egyik membrán kap polarizációs feszültséget, akkor annak kardoid iránykarakterisztikája érvényesül. Ha mindkét membrán kap polarizációs feszültséget, akkor a kombinált jel gömbkarakterisztikás tulajdonságot mutat. Ha az egyik membrán kimeneti jelének megfordítják a polaritását, akkor pedig kész a nyolcas karakterisztika. Iden ám, de két ilyen speciálisan hangolt, kis feszítettségű membránt egymásnak háttal helyezni nem egyszerű. Annyira nem, hogy egy teljes évnyi kísérletezésbe került a japán mérnököknek, hogy megalkossák az AT4047MP-t, azaz a kapcsolható iránykarakterisztikájú AT4047-est.


 

Hangkarakterére leginkább az elsöprő jelenlétérzet a jellemző. Baranya Tamás szavaival: „szétszakítja a hangfalat, kijön belőle az énekes... bele az arcodba.” Teszi mindezt EQ-zás és plugin-varázslás nélkül: csak betolod a mixbe és már át is szól.


 

AT4080

A 2000-es években a stúdiómunka véglegesen beköltözött a digitális doménbe. Az analóg stúdiómagnók kora leáldozott. A digitális technológia hihetetlen tisztasággal, zajok és torzítások nélkül képes kiszolgálni a hangfelvételi munkákat. Ám ezzel együtt valami el is veszett a zenéből. Az analóg magnók és elektronikák torzítása már része a hangzás történelemnek, a fülünk már erre állt rá. Szeretjük azt a kis koszt a felvételen. A mélyfrekvenciás torzításokat meg kifejezetten kellemes, meleg tónusnak értékeljük. Hogy a steril digitális hanglánchoz hozzáadjunk egy kis melegséget, a szakma a régebbi technológiák irányába fordult, és előásta a csöves mikrofonokat és előfokokat, és persze a jó öreg ribbon mikrofonokat is. A ribbon egy kifejezetten régi technológia, a ’20-as évek elején fejlesztették ki. A hang hatására  egy szalag formájú membrán mozog két mágnespofa között, így hozva létre elektronikus (feszültség) jelet. A ribbon mikrofonok hagyományosan nagyon kényesek: a szalag törékeny, nem bírja a rázkódást, nem szabad fektetve szállítani, használni. A rákapcsolt fantomtáptól azonnal tönkremegy. Nagyon alacsony az érzékenysége, ezért különleges előfok kell hozzá.

Az AT4080 egy modern ribbon mikrofon, ami a klasszikus ribbon hangzás mellett mentes a klasszikus ribbon hátrányoktól. Membránja jól bírja a rázkódást, nem csavarodik és nem törik. Nem kell hozzá különleges előfok, mivel van beleépítve egy erősítő fokozat, így akkora jelet ad le, mint egy rendes kondenzátor stúdiómikrofon. Nemcsak elviseli a fantomtápot, de igényli is, hiszen a beépített erősítő fokozatot az táplálja.

Az AT4080 hangzásával megidézi az ötvenes évek zenéit, fantasztikus melegséggel és csodálatosan sima magastartománnyal. Elképesztő mély energiákat jelenít meg, és mivel nyolcas karakterisztikájú, erős közeltéri hatás is jellemző rá, ezért a mélyvágót általában használni kell hozzá. Klasszikus ribbon karaktere abszolút mai, modern technikai paraméterekkel párosul.

 

Egy klasszikus példa, a „Let It Snow” legyen a legvégén. Bár streamelve is hallatszanak a döntő különbségek, igazából letöltés után lehet jó minőségben összehasonlítani a mikrofonokat egy jó hangrendszeren, vagy fejhallgatón.

Zöld Zsolt
www.audmax.hu



2015. december 11. 16:56

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA