Ha jobban végignézzük a világ stúdióit, sok azonos eszközt találhatunk bennük, melyek joggal, vagy éppen legendás mivoltuk miatt, úgymond sztenderddé váltak. Ezek általában nagy, jól észrevehető dolgok, hatalmas kivezérlésjelzőkkel, ipari méretű potméterekkel. Vannak azonban olyan dolgok, melyek megbújnak a színfalak mögött, mégis pontosan ugyanolyan fontosságúak a professzionális hangzás elérésének érdekében, mint az előbb méltatott klasszikus vasak. Ilyenek például azok a mikrofon előfokok, melyek a stúdió keverőkonzoljában kaptak helyet. Ezek a méltatlanul mellőzött „melósok”csak teszik a dolgukat, mégsem hivalkodnak nagy és látványos előlapokkal.
A világ vezető stúdióiban, legyen szó oktatási célú, vagy hagyományos, napi használatú felvételi stúdióról, sok ilyen csatorna előfok teljesít szolgálatot, ezek közül pedig magas számban találhatók egy olyan kis gyártó termékei, amelyek verhetetlen ár-érték aránnyal rendelkeznek.
Az Audient, 1997-es alapítása óta nagyon sok keverőkonzolt adott a világ stúdióinak, melyekben ez az apró, mégis kompromisszummentes elektronika bújik meg minden csatorna alatt, hozzájárulva ahhoz, hogy kiváló minőségű felvételek születhessenek. Az angliai Hempshire-ben székelő vállalat most ezeket az előfokozatokat adja a home-stúdiók, és a zenészek kezébe. Mindezt úgy, hogy az alapfelfogás ne változzon, tehát maximálisan időtálló és strapabíró eszközök készüljenek, esztétikus forma- és színvilággal. Ezen hagyományok folytatása elsődleges cél volt az Audient számára, így olyan minőségű eszközök állnak rendelkezésünkre, melyek nem csak hangban, hanem kialakításban is a profi, nagy pultok érzését keltik.
Mire is lehet szükség, hogy ezt a technológiát át tudjuk ültetni egy asztali interfészbe? Először is legyen USB-s, hiszen annál univerzálisabb és platformfüggetlenebb csatlakozást nem nagyon tudunk elképzelni, ráadásul a 10 be- és 4 kimeneti csatorna (pl. iD14) kényelmesen elközlekedik rajta. Másodszor legyen könnyen kezelhető és ergonomikus, és lehetőleg ne kelljen kompromisszumot kötni a helyhiány miatt. Harmadjára pedig legyen könnyen bővíthető, hiszen a fejlődés és az eszközpark bővülése olyan párhuzamosok a zene világában, amelyek a végtelenben sem találkoznak. Így született meg az iD-széria, mely hordozható, strapabíró és nem mellesleg kiválóan szól, és mindjárt két típust is takar.
Az iD-14 24-bit/96 kHz-es konverziójával és Burr Brown konvertereivel egy kiváló ár-érték arányú USB interfész. Ha jobban szemügyre vesszük, találunk egy hatalmas forgópotmétert rajta, ami akár hiszitek, akár nem, a legfontosabb része a hangkártyának, ugyanis azon kívül, hogy a master és fejhallgató kimenetet is szabályozza (nyomással némítja), egy különleges funkciót is takar. A megfelelő gomb megnyomásával (iD) egy ScrollControl nevű funkciót érünk el, amely az aktív ablak, illetve paraméter finom szabályozására való. Így szkrollozhatunk fel-le a böngészőben, vagy rendkívül finoman szabályozhatjuk egy kompresszor VST paraméterét is.
Az interfész analóg csatornaszáma 2+4, ami bemeneti oldalon a két már említett előfokot és párhuzamosan egy diszkrét JFET DI hangszerbemenetet tartalmaz, kimeneti oldalon pedig a maszter és a fejhallgató is külön sztereó csatornán üzemeltethető. A monitor jelutak a keretszoftverből menedzselhetők, de számtalan más funkciót is itt találunk. A DSP keverőszoftver, hasonlóan a hardverhez, jól átlátható és nagyon hamar megszokható a kezelőfelülete.
Esett már szó a bővítésről, és ez az a dolog, ami ezt a hangkártyát igazán hosszú időre az asztalunkhoz ragaszthatja. A hátlapon található optikai bemenet SPDIF és ADAT jel fogadására is alkalmas, így akár összesen 10 monó csatornát rögzíthetünk egy időben!
A nagyobbik testvér, az iD22 már egy picivel nagyobb kiterjedésű eszköz, de a méretét jól ellenpontozza, hogy itt már hardveresen érhetjük el a mikrofonok alapbeállításait, mint a fáziseltolást, vagy a felüláteresztő szűrőt. Konverterei és felbontása megegyezik az iD-14-gyel, de csatornaszámban mégis több. A két analóg és akár 8 digitális bejárat mellett, rendelkezik alternatív, sztereó vonali kijárattal a maszter mellett, valamint optikai, digitális kijárata is van. Emellett a két analóg, monó bejárat külön-külön szimmetrikus inzert pontokat is kapott, hogy hardveres kompresszorunkat, vagy EQ-nkat könnyen befűzhessük az előfok és a konverter közé. A keverőszoftver itt is igazodik a hardverhez, a monitor mixek elkészítése például ugyanúgy itt történik. Igaz, az iD-22-nél le kell mondanunk ScrollControl módról, cserébe viszont 3 db programozható gombot kapunk, melyet tetszőlegesen konfigurálhatunk.
Természetesen mindkét interfészben kapcsolható a +48V fantomtáp, rendelkeznek WDM és ASIO multi-application driver-ekkel, és a gyártó csomagol melléjük tartozékként tápegységet és USB-kábelt is. Szolgáltatásaik és hangminőségük abszolút professzionálisnak tekinthető, és árkategóriájukban szinte nincs olyan vetélytársuk, mely hasonló tudást nyújtana, főleg nem ilyen robosztus felépítéssel. Így az Audient iD-sorozata kiváló home és utazó eszköz bárki számára, aki egyszerűen és jól szeretne felvenni, és/vagy visszahallgatni.
Gergics Attila
http://audmax.hu/
2015. november 18. 18:06