MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Hiromi a Yamaha csúcsmodell zongorájával érkezik a pécsi Kodály Központba

Lendvai Tamás aranykoszorús hangszerész-mester a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hangszerészképző Iskolájának címzetes igazgatója ennek kapcsán kérdezte a Yamaha CFX modellről Marco Papinit a Yamaha Music Europe GmbH Zongora Divízio Igazgatóját.

Yamaha CFX koncertzongorában milyen újítások láttak napvilágot, amelyek a hangzás javítását célozzák, vannak-e mechanikájában olyan újítások, amelyek a művész játékát, zongorával való kapcsolatát segítik?

Az aktuális CFX Hangversenyzongora a nagy múltra visszatekintő akusztikus zongoragyártásban szerzett sokrétű tapasztalataink eredménye. Tökéletes kombinációja több ezer apró részletnek, amelyek meghatározzák a hangzást, a kezelhetőséget és végső soron azt, ahogyan a zongorista érez és egyesül hangszerével előadás közben.

A CFIIIS 1990-es sikeres bemutatását követően egy új projektre koncentráltunk. Nem akarván a babérjainkon ülni, egy 19 évig tartó munkába kezdtünk, ami a zongora majd’ összes alkotóelemének részletes vizsgálatával kezdődött.

Egy több mint 40 fős munkacsoport nekilátott, hogy korszerű tudományos módszerekkel feltárja, hogyan áll össze pontosan egy zongora megszólalása. A Yamaha a CAD technológiát alkalmazva a milliméter ezred részének pontosságával feltérképezte a különböző harmóniák rezgésmintázatait, melyek a billentyűzet minden egyes hangjának a hangszíneit alkotják. Ultragyors fényképészeti technikát is alkalmaztunk, hogy elemezhessük a húrok kalapácsütésre adott reakcióit.

Ötvöződik-e a Yamaha CFX zongorákban a 21. század technikája a mintegy 150 éve kialakult mai, modern zongorakészítés hagyományaival?

A múlt tapasztalatai bizonyították, hogy a zongoristák és oktatóik visszajelzései, megfogalmazott véleményei és igényeik megértése kulcsfontosságú egy versenyzongora kifejlesztésében. Nemzetközi zongoristák a világ minden tájáról segítettek bennünket a Párisban, New Yorkban és Tokióban tartott titkos értékelő üléseken. Az eredmény egy olyan zongora, ami példátlan önkifejezést és irányítást tesz lehetővé hihetetlen megszólalás mellett. A CFX a modern megközelítés és a tradicionális módszerek kombinációjának tökéletes példája.

Van-e még közép- és hosszútávú jövőképe, fennmaradási esélye a hagyományos, klasszikus akusztikus zongoráknak az egyre erősödő elektronizálódás és digitalizálódás világában?

Meggyőződésünk, hogy a „hagyományos” akusztikus zongorák a jövőben is meghatározó szerepet fognak játszani a zongorák világában, a koncerteken és a hangszeresek otthonában egyaránt. Ezért továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a kutatás-fejlesztésre, hogy a hangszereink a jövőben is segítsék a zenészeket és megfeleljenek az elvárásaiknak. Természetesen mindannyiunknak lépést kell tartania ezzel a digitális világgal és az új technológiák növekvő népszerűségével. A Yamaha az 1980-as években  mutatta be a Silent Piano technológiáját, és azóta kiterjesztette kínálatát a Disklavier zongorákkal és az új TransAcoustic-al. Ebben a modern világban a zongoristának széles választékból van lehetősége választani.

Mit jelent egy művész szempontjából, illetve a Yamaha cég szempontjából „Internationally endorsed Yamaha Artist”-nak lenni?

A világszínvonalú termékek mellett a legfontosabb érték a Yamahánál maguk a Művészeink. Ők keltik életre a hangszereinket. A Yamaha Művészek egy egész világra kiterjedő, hihetetlen tehetséggel bíró elit zenészek családjába tartoznak, amit mi a Yamahánál büszkén mutatunk be a világnak. Ahogy az elvárható, Művészeinknek a legjobb hangszereket és a legjobb technikai támogatást biztosítjuk, ez lényeges eleme az előadóinkkal fenntartott kapcsolatnak. Ezen túl szeretünk együttműködő viszonyt kialakítani a Művészekkel, ami által a zenei élmények fokozásán közösen tudunk munkálkodni.

Köszönjük a beszélgetést

A zenei fenomén Hiromi akkor vált hirtelen ismertté, amikor 17 éves korában Chick Coreával együtt szerepelt. Még főiskolás volt, amikor már lemezszerződéssel rendelkezett és mostanra az egész világon ismert és elismert művész.

Az idén harminchat éves japán zongoraművésznő káprázatos technikai virtuozitással és kifogyhatatlan energiával veti bele magát abba a maga teremtette életteli zenei világba, mely a jazzben gyökerezik, és továbbszárnyal a progresszív zene felé.

 

Hiromi: The Trio Project featuring Anthony Jackson and Simon Phillips
A káprázatos japán zongoraművésznő koncertje 19:00 órakor kezdődik.

Helyszín: Kodály Központ
Szervező: Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft.
jegyárak
I. rendű: 10900 Ft
II. rendű: 9900 Ft
III. rendű: 7500 Ft
IV. rendű: 3500 Ft

jegyvásárlás:
http://www.jegymester.hu/hun/Production/381475/Hiromi:-The-Trio-Project-featuring-Anthony-Jackson-and-Simon

esemény linkjei:

http://www.kodalykozpont.hu/kodalykozpont_program/Hiromi_The_Trio_Project_featuring_Anthony_Jackson_and_Simon_Phillips/2015-11-09/19:00

https://www.facebook.com/events/411293115730621/


2015. november 6. 12:39

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA