MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A kód neve: János40/Pelyhe25 = fény- látvány- és színháztechnika

Mielőtt bárki összeesküvés elméletet gyanítana a háttérben, igyekszem eloszlatni ez irányú gondolatait. Az egyenlet ugyanis dupla jubileumot takar, melyben az egyenlőség jel előtt Pelyhe János munkásságában eltöltött éveinek két legfontosabb szakasza jelenik meg számokban, míg a jel másik oldalán választott hivatása. Őszintén gondolom és állítom, hogy ennyi időt egyetlen hivatásban, csak annak mérhetetlen szeretetével, tiszteletével lehetséges eltölteni. Erről a fél emberöltőről, valamint a jelenről és a jövő kihívásairól kérdezzük most Jánost.

Először is szeretnénk tiszta szívből gratulálni neked, nektek ehhez a csodálatos jubileumhoz! Elmondanád nekünk, hogy pontosan hogyan is kell értelmeznünk a 40/25 éves kettős évfordulót?

Ebben az évben két jubileum is van. Idén 25 éves a Pelyhe Kft. Magyarországon mi vagyunk a legrégebb óta működő színháztechnikai cég, aki még ma is a piacon van. Akikkel a kilencvenes évek táján együtt indultunk azok apránként mind lemorzsolódtak. Azért nem egyedüliek vagyunk, de a legrégebbi múltra visszatekintők igen.
Személyes jubileumom, hogy én 40 éve léptem be először a Madách Színház kapuján és elkezdődött egy a mai napig is folyamatos pályaszakasz, ami meghatározója lett életemnek.
Úgy érzem, hogy a két hosszú idő összefügg, hiszen a 25 éves sikeres működésnek alapja volt az én 40 éves szakmai múltam. A tapasztalat, – ami tudjuk nem más, mint tévedéseink összessége – biztosítja, hogy ma már biztosan fel tudjam mérni, melyik színháznak, produkciónak, vagy felhasználónak mire van szüksége, milyen eszközökkel tudja az elképzeléseit a legjobban megvalósítani.

Hogyan emlékszel a kezdetekre? Amennyiben megtehetnéd, hogy visszamenj az időben, ma is ezt a hivatást választanád? Miért?

Végigjártam a pályát, voltam világosító, fővilágosító, szcenikus, műszaki vezető, díszlet és látványkivitelező. A színháznak, - mint színpadi felhasználó - elég széles skáláján tevékenykedtem. Először a Madáchban, majd 1980-ban a Rockszínháznak voltam alapító tagja.

A Rockszínházba került road-ok adtak egy más szemléletet, hogy mindent meglehet oldani a körülötted lévő dolgokból. A Rockszínházzal rengeteget utaztunk, és ami a lényegesebb, hogy inkább nyugatra, mint keletre. Szolgálati útlevelünket, benne az érvényes éves német vízummal persze elfelejtettük leadni, így szabadon mehettünk „magán kereskedelmi” útra is bármikor.

Így vált a kereskedelem egyre fontosabb tevékenységgé a díszletgyártás és a világítástechnikai szolgáltatás mellett.
1990-ben jött el az az idő, amikor lehetett már céget alapítani. Az ars poeticám az volt, hogy olyan legyen a cég, azt nyújtsa, amit addig én, mint felhasználó, hiányoltam a szolgáltatások közül akkor Magyarországon. Így alakult egy szolgáltató cégünk, ami színház, színpad világítási és színpadi effekt technológiával foglalkozik. Színházi kollégáimmal alapítottam és jelenleg hét fővel dolgozunk, tevékenységünk az egész országot lefedi.

A Pelyhe és Társa tevékenysége mára alapvetően négy pilléren nyugszik.
Először is a kereskedelem, a színháztechnikai eszközök értékesítése. Ebbe tartozik a színházak napi működéséhez szükséges eszközök, anyagok folyamatos biztosítása. Ezek elsősorban fényforrások, effekt eszközök, adalékok, színfóliák, de van ebben Gaffa tape, és csatlakozókábel is. Ezek nálunk mind vannak raktáron.  Vannak nagy értékű eszközeink is, de ezek már a beruházás kategóriába tartoznak. Bemutató helyiségeinkben megtekinthetők az eladásra szánt dolgok működés közben. de bérbeadással nem foglalkozunk. Második ezeknek az eszközöknek az adott helyre való megtervezése. Harmadik a kivitelezés, és az utóbbi tíz évben ehhez kapcsolódik a színháztechnikával kapcsolatos oktatás is. Amikor a felhasználó megveszi az eszközt, sok esetben nem tudja, hogy az, mi mindenre alkalmas és használható, ezeket a dolgokat nekünk meg kell tanítani a vevőnek. A Színház és Filmművészeti Egyetemen is van ilyen színház technikusi szcenikusi felnőttképzés, ami oktatja a színházi szakembereket, ebben én is részt veszek oktatóként. A kivitelezésben azt kell érteni, hogy nem csak színháztechnikákat kivitelezünk, hanem produkcióknak is a látványtervi elemeit, komplett technikai megvalósítását. Ezért sokszor kérik a véleményünket részmegoldásokban, illetve bevonnak minket az alkotási folyamatba
Ha sikeres vagy és szereted, amivel foglalkozol, akkor miért választanál más hivatást.

Mely munkáidra vagy a leginkább büszke az elmúlt évtizedekből?

Annak idején megkaptam a Nemzeti Színház világítástechnikai tervezését, kivitelezését, és az első időszakban még a működtetését is. Itt, köszönet Swajda György maximális bizalmának, munkatársaimmal megvalósíthattuk a minden addigitól különböző újszerű „intelligens ”színpad világítási koncepciós elképzeléseinket.
Anyagi korlátok nélkül az akkori legkorszerűbb, világszínvonalú eszközparkot alkalmazva, egy új irányt tudtunk megmutatni a színpadvilágítás területén.

Jelenleg milyen projekteken dolgozol?

A Vigadó világítástechnikai kivitelezése után most a Zeneakadémia világítástechnikai megvalósítása a legfőbb elfoglaltság. E mellett azért tevékenyen részt veszünk az OPERA a Madách Színház, a Nemzeti Színház világítástechnikai fejlesztéseiben is.

Hogyan látod ma, a közeli és távolabbi jövőben mi az, ami a legnagyobb kihívást jelentheti számodra, számotokra, illetve az egész szakmát figyelembe véve?

A legfőbb probléma a szakmai igények silányosodása, olcsósítása. Ez nem a mi pályánk.

Alapelvünk, hogy elsődlegesen azokat a szegény ügyfeleinket szolgáljuk ki, akik nem annyira gazdagok, hogy olcsó, „rövid használatú” bizonytalan eredetű termékeket vegyenek. Azzal tisztában kell lenni, hogy a korszerű, üzembiztos technika nem az olcsó kategória.

A kínálatunkban van egy felső-kategóriás prémium minőség, illetve van egy standard középkategóriánk, természetesen mindenért vállaljuk a felelősséget megbízhatóság szempontjából. Ez utóbbi szolgáltatásában, minőségében megbízható, de alatta van az elvárható követelmények tekintetében a csúcskategóriás termékeinknek, s ezért nyilván az ára is kedvezőbb. Ennél gyengébb teljesítményű, olcsóbb kínálatunk nincs, ilyet a vevő nem talál nálunk, aki ilyet szeretne, annak sajnos nemet kell mondanunk.

Sokféle terméket forgalmazunk, de a kínálatunkban vannak határok.
Mi nem szeretnénk árulni a „majdnem olyan” termékeket. Ez alatt azt értem, hogy egyes kereskedők olyan termékeket adnak el a vevőiknek, - ezek általában kínai után gyártások - ami állításuk szerint majdnem azt, és majdnem ugyanazt nyújtja, mint a professzionális eszközök, de árszínvonaluk jóval alacsonyabb. Aztán ha működés közben zavarok keletkeznek, vagy mégsem adják le azt a teljesítményt, amit egy márkás eszköz, az eladó széttárja a karját, és azzal védekezik, de hisz én megmondtam, hogy ez majdnem olyan.

A mi üzleti etikánkba az fér bele, hogy pontosan közöljük a vevővel, hogy az általunk kínált eszköz vásárlása esetén mire számíthat, s ezért mit kell kifizetnie. Ha valaki egy olcsóbb termék megvásárlása mellett dönt, azt is megmondjuk, mi az, amit nem fog majd tudni vele megvalósítani. Így őt nem érik meglepetések a használat alatt, mi pedig megőrizzük a hitelességünket.

Vannak-e olyan a cégeteket érintő közeli és távlati terveitek, amelyeket mi is megismerhetünk?

Napi tevékenységünk az új irányok és technikák megismertetése. Olyan gyorsan halad a technikai fejlődés, hogy minden eszköz, minden technológia kezelését kitanulni lehetetlenség. Én is inkább arra ösztönzöm a fiatalokat, járjanak nyitott szemmel, figyeljenek meg fejlődési irányokat. Próbálom megértetni, hogyan viszonyuljanak a világhoz, s milyen szempontok alapján hozzák meg azokat a döntéseiket, amikkel majd előre jutnak. Alapvetően egy szemléletet, gondolkodásmódot adok át. Meg kell ismerni egy újdonság működését, hasznosságát, és a széles kínálatból szelektálni, szűkíteni, kizárni azokat, amik feleslegesnek tűnnek.

Távlati tervünk nem lehet más, mint a következő 25 év.

Köszönjük a beszélgetést.
Andrásik Remo

2015. szeptember 12. 17:36

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA