Bemutatkoznak a World Tour Pro fejek... A basszusgitár szerelmeseinek nem cseng idegenül az EDEN név, hiszen az amerikai eredetű gyártó az elmúlt évtizedekben meghatározóvá vált termékeivel. 1976 óta sok változáson ment keresztül a gyártó és a termékek is. Kivéve a WT sorozatot, ami az elmúlt 15 évben semmit sem változott. Valljuk be, a dizájn fölött elszállt az idő. Az új kivitel közelebb hozza az erősítők kinézetét a mai ízléshez. De lássuk, mit rejt a csinos tervezés.
Ami első ránézésre feltűnik, a leváltásra kerülő WT sorozathoz képest, az a két bemenet és a nagy előlapi szellőző a letisztult frontpanelen. Ezek mellett némileg megváltozott az előlap színe és megújultak a potisapkák is. Jobban átnézve a készüléket, a csilli-villi világító logó sem térítheti el vizsgálódó szemünket a bemeneti fokozat melletti szürke gombokról. Az Eden mindig is híres volt a beépített stúdió minőségű kompresszorról, ami az új World Tour Pro sorozatból sem maradhatott ki ugyanúgy, ahogy az Eden Enhance potija is helyet kapott az előlapon. Ezalatt található egy Tube Mix, ami már sokkal, de sokkal fontosabb az új és egyben régi hangok keresőinek.
Aki – hozzám hasonlóan – rendszeresen látogatta a gyártó Facebook oldalát, az nyomon követhette a fejlesztés szakaszait, és láthatta a deszkamodellt rajta a csőfoglalatokkal. Az előd modellben csak egy buffercső kapott helyet, ez esetben a két cső által biztosított felharmonikus dúsítást az imént említett Tube Mix gombbal lehet adagolni. Mellette egy teljes értékű hangszínszabályzó található, ahol a középtartományt három paraméter mentén lehet extrém módon állítani, hiszen mindhárom tartományt +/- 15dB értékkel lehet emelni vagy vágni 30Hz és 1,2kHz között. Az egyszerűség kedvéért mindhárom új WTP fej, a 900 és a 600 watt teljesítményűek, valamint az előfok is megtévesztésig hasonlítanak egymásra.
Más nincs is az előlapon, persze a fő hangerő szabályzót leszámítva.
Nézzük meg, mit tartogat a hátoldal...?
Ami elsőre feltűnik, az a gondos zsúfoltság. Ami lemaradt előröl, az hátra került a két bitang ventilátor közé, melyek az első szellőző segítségével rántják át a hűtésre szánt levegőt az alkatrészek között. Mi is van itt? DI out, aminek a szintje állítható. Egy balance poti, amivel a két kimeneti oldal arányát lehet állítani Ezek ugye elől voltak az előd WT800-on, űrállomássá téve az erősítőt az egyszeri felhasználó számára. Szintén itt kapott helyet a kapcsolható crossover szabályzója is. Ezeket az ember fia nem piszkálja a mindennapokban. Egyszer kell jól beállítani, aztán békén hagyni. Ha netán egy fesztiválbackline részeként jön szembe egy WTP erősítő, akkor sem kell kétségbeesni a temérdek gomb láttán.
Eldugtak a hátlapon egy fejhallgató kimenetet és egy aux in csatlakozót is, hátha nincs kisebb tárgy a gyakorláshoz.
Innen kezd érdekessé válni a hátoldal. 10, mondom tíz(!) jack aljzat. Hangoló, pre send és pre return, ahol az EQ szekció előtt tudunk becsatlakozni a jelútba. Sztereó send return és egy sztereó vonalkimenet, ha véletlenül nem használnánk a saját erősítőt... esetleg nem elég (???) a rendelkezésre álló 600, illetve 900 watt. Eddig ez kilenc aljzat. A tizedik egy titokzatos/sokatmondó Stomp feliratú. Aki tisztában van a gyártó előéletével, miszerint néhány éve a Marshall család tagja, már derenghet a megoldás. A Marshall a JVM és MG szériák esetében használja a Stompware lábkapcsoló technológiát, ahol egy szimpla gitárkábel jelenti az összeköttetést a lábkapcsoló és a fej között, egyszerűsítve a felhasználók életét. A lábkapcsolóval aktiválható a mute, a kompresszor, az enhance és a tube mix funkció. Ezzel az erősítő valóban sokoldalúan használható játék közben. A kapcsoló nem tartozéka az erősítőnek. Ezt azzal magyarázza a gyártó, hogy a felhasználók többsége nem használja ki a funkciók kapcsolgatásának lehetőségét, s leginkább egy állásban beállítva használja az ampot. Akinek szüksége van rá? Na, az megveszi külön. Nem csodálkoznék, ha a hangszerüzletek világszinten hamarosan elkezdenék ajándékba adni.
A végére maradt a „legfancybb fícsör”, az átlátszó speakon kombó hangfal csatlakozók. Kizárólag kikapcsolt állapotban átlátszó, bekapcsolt állapotban világít! Ez egy bolondbiztos megoldás a gyártó részéről. Zöld 4 Ohm, sárga 8 Ohm, piros az tilos. Persze hülyeség ellen nem véd, de segít megfelelő helyre illeszteni a hangfalunkat/hangfalainkat. Nincs is nagyobb bosszúság, amikor mi, vagy a roadok, vagy egy segítőkész barát a próbán vagy a buli előtt füstöltetjük el a drága pénzen megvásárolt erősítőt vagy ládát. Ez a legszembetűnőbb eltérés az egyes modellek között. A WTP900 négy hangfalkimenettel rendelkezik, amíg a 600-as csak kettővel. Az előfokon meg ugye nincs ilyen.
Ha már a pénzhez értünk, végül helyezzük el az erősítőt a piacon. Leginkább árban. A WTP900 550.000Ft, a WTP600 400.000Ft környéke (az árak tájékoztató jellegűek), ami tekintve a hasonló teljesítményű és szolgáltatású erősítőket nem tartozik a kategória legdrágább modelljei közé. Várható megjelenése az év első negyedében. Keressétek a hangszerüzletekben.
Hajdu Zoli
2015. június 29. 19:12