Május 23.-án zajlott az ÖRÖM A ZENE napja a szarvasi Granárium Zebra klubban. Délelőtt és a kora délutáni szakaszban a Hangszeresek Országos Szövetségének és a Chován Kálmán Alapfokú Művészeti Iskola oktatóinak és diákjainak köszönhetően hangszerkiállítás és számos hangszer és hangszeres bemutató, valamint hangszertörténeti előadás volt látogatható, melyeket a Dobbantó tehetségkutató döntője követett... hat nagyszerű zenekar küzdelmével.
Már délelőtt 11 órától hangos volt a Granárium Zebra klub épülete, hiszen ekkor kezdődött az ÖRÖM A ZENE elnevezésű egész napos program, melynek első szakaszában a legkülönfélébb hangszerek és technikai eszközök voltak kipróbálhatók. Az elektromos és akusztikus gitárok, basszusgitárok mellett nagy népszerűségnek örvendett – főleg a legkisebbek között – az ukulele, valamint a „gitárlele”, a számos kipróbálható gitárerősítő és effektberendezések.
Természetesen mindig sikert aratnak a legújabb digitális billentyűs hangszerek is, de a valódi favoritnak mégis az elektromos dobfelszerelések számítottak. Különösen a Roland dobos ügyességi programja, amely egy elektromos dobfelszerelésből, egy nagyméretű televízióból és egy internetes kapcsolattal rendelkező laptopból tevődik össze, s a résztvevők számos műfajban próbálgathatják képességeiket olyan zenei alapokra dobolva, amelyekre a dobsávot maguknak kell élőben játszaniuk, s a dal végén a program elemzi és pontozza, majd az interneten rangsorolja is az elért eredményüket.
11.00-18.00 óráig minden órában a Chován Kálmán Művészeti Iskola Tanárai és diákjai tartottak egy-egy hangszeres bemutatkozást, 15-20 perces mini fellépések formájában, melyeket a tanárok rövid hangszertörténeti és hangszerismereti előadásaival fűszereztek.
A jelenlévők így alkothattak képet a szarvasi ifjúság zenei nevelésének jelenéből, olyan hangszeres előadások megtekintése közben, mint például: harmonika, akusztikus gitár, klarinét és szaxofon bemutatók, illetve néptánc előadás a Sköcök táncegyüttessel, valamint megzenésített versek előadása közben.
Az esti programban pedig hat kiválóan felkészült zenekar szolgáltatott – valóban minőségi – könnyzenei élményt a közönségnek és őket árgus szemmel és füllel figyelő zsűrinek egyaránt. A milliószor hallott közhely, mely szerint „nehéz dolga volt a zsűrinek” itt egészen biztosan életszerű helyzet volt, mivel a Nightrain, a SEQUENCE, a Good Company, a Kabinláz, a Mongooz And The Magnet és az Oceans Divided zenekarokat valóban nem lehetett könnyű összemérni.
A döntés végül megszületett, s az idei évben a Mongooz and the Magnet zenekar jutott az ÖRÖM A ZENE tehetségkutató döntőjébe, ahol ringbe szállhat az 1.000.000Ft-os fődíjért október első hétvégéjén a BUDAPEST MUSIC EXPO-n.
A Music Media Magazin szívből gratulál valamennyi zenekarnak, s íme a teljes napról készített képgaléria: http://musicmedia.hu/OromaZeneSzarvas
Valamint a győztessel készített interjúnk...
Bemutatnátok röviden a zenekart? (név, hangszer, stílus, mióta zenéltek együtt)
A nevünk Mongooz and the Magnet, amely tulajdonképpen egy „klasszikus” trió... gitár, basszus(nagybőgő) illetve dob. Stílus tekintetében nehéz behatárolni, mi mindig azt mondjuk, igazi hamisítatlan blues-rock-funkot játszunk. :) Nagyjából másfél éve vagyunk együtt, persze mindegyikünknek van már némi zenei múltja.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Célunk – amit hangoztatunk is(talán) – az elektronikus zenével való „küzdelem”, illetve az, hogy minél több ember megszeressen olyan zenekarokat, (zenéket) akik még zenélnek élőben hangszereken, és azt jól is csinálják. Persze célunk a népszerűség, amivel együtt jár, hogy a nagyközönségre is gondolni kell, így talán kicsit a pop jelző is illik ránk.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Egyediségünk talán a nemzetköziségben rejlik, ma nem nagyon ismerek olyan zenekart, akik ilyen feltételek mellett huzamosabb ideig együtt tudjanak maradni, és sikereket is érjenek el. Most itt írhatnám azt is, hogy egyedi, mert milyen jól játszunk a hangszereken mind a hárman, de nem írom, mert nem vagyunk szinte még sehol, sokat kell gyakorolni, próbálni, mint minden zenésznek, élete végéig. :-)
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
A jövő itthon elég szürke, és „Mordori”. Talán nekünk esélyünk lesz valahogy a külhoni piacot megcélozni, ami egy elég távlati, viszont annál reálisabb célunk. Mindent összevetve nincs jó véleményünk a hazai zeneiparról, túl kis ország ez, kevés emberrel, és egyre kevesebb zeneértő/zene szeretővel. Nyilván mindig a zeneileg „buta” emberekből van több, amire ugye lényegében épít a zeneipar, mert abból lehet pénzt keresni. Így inkább erre a kérdésre mást már nem is írnék.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Pozitívumból sokat nem tudok, talán egyes helyszíneken a technika, ill. A szervezők, technikusok hozzáállása… abban szoktam csalódni néha kellemesen. Vannak még jó emberek, akiknek ez tetszik, de még ha nem is tetszik nekik, akkor is van 1-2 barátságos szavuk, vagy csak egyszerűen lazák és jó fejek. Mint pl. Szarvason (reklám helye) :D :D
Negatív trendeket nem írok, mindenki látja mi folyik itt, hova züllik a társadalom nagy része, ezzel egyenes arányban csökken az élőzene népszerűsége. Bezárnak a klubok, nincs igény élőzenére, olcsóbb DJ-t hívni… stb. Szerintem aki ezzel foglalkozik, az mindezzel tisztában van….
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Meg lehet élni, de kevesen tudnak. Kb 1000 ből 1. Van egy kis jazz formációm, járunk elég sokat haknizni, vendéglátózni, én doboltam élőzenés bábdarabban, van egy interaktív hangszerbemutatós gyerekműsorunk,volt hogy hajóra is kijutunk, illetve session-ködéseket is vállalunk. Szezonban, ill jobb hónapokban jó kis pénzeket össze lehet szedni, persze ehhez már nem amatőr, 2 akkordos zenésznek kell lenned. Viszont emellett dolgozunk, így a kétféle jövedelemből el lehet lenni. Persze házépítéshez ez is kevés. Amúgy rengetegen, mondhatnám a hazai zenész élet elitje kinn van külföldön, vagy hajón vendéglátózni. Ott, és abból meg lehet élni….itthon nem.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Persze hogy jobb volt a helyzet… a nagy öreg zenészek legendákat mesélnek a régi helyekről, éttermekről, klubokról, városokról, vagy akár a Balaton parti nyüzsgésről a 70 es években. Számunkra ez egy olyan álomvilág, ami már soha nem köszönt be újra.
Ma már az ha úgy mész oda egy lányhoz, hogy te zenész vagy… akkor az már nem nagy kunszt. 1975-ben ez nem így volt. Ma ha odamész egy lányhoz hogy DJ vagy, akkor….. :-)
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Nincs.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Jók, kellenek, tudnak építő jellegűek lenni. Soknak viszont semmi értelme.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Az előbb leírtakhoz hűen… szintén ködösnek látom a jövőt. Kevesen vagyunk, kevesebben is leszünk…
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Fesztiválozni jó. Csajozni jó. Bulizni jó. Fesztiválozni én pl. nem a zenekarokért megyek. Ha a zene miatt, vagy a zenészek miatt megyek el valahova, akkor az inkább egy jazz-klubb. A fesztivál szintén a nagy lóvékról szólnak… helyi fesztiválokon ugyanaz a headliner, mindig az aktuális popp zenekarok részvételével… semmi extra.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Nos ez az a kérdés amire azt szoktam válaszolni, hogy szar. Ezzel ellentétben meg kell jegyezzem, hogy nekünk itt Pécsen azért szerencsénk van, sok más vidéki városhoz, talán még Budapesthez képest is. Köztudott, hogy Pécs azért sok zenészt termel, sok a zenekar, ehhez mérten sok olyan hely van, ahol meg lehet valamilyen formában nyilvánulni zeneileg. Vannak klubok, ahol igenis heti rendszerességgel keresnek és hívnak élőzenekart, mert az oda járó közönség arra kíváncsi. Ez nagyon pozitív és szimpatikus, persze még azért igy is kevés.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Nem tudom. Semmi. Talán ha újra 1967-et írnánk. :-)
Köszönjük a beszélgetést.
2015. május 25. 12:36