MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

KORG SDD-3000 PEDÁL

Ez egy nagy teljesítményű effekt, amely kielégíti mindazon felhasználók igényeit, akik egy jól szóló delayt keresnek és azokét is, akik a „múlt hangja” után kutatnak... De miért is oly’ vonzó egy nyolcvanas évekbeli eszköz? 

Volt egy konkrét esemény, mely elősegítette az SDD-3000 “feltámasztását”?

A KORG fejlesztő csapata (a továbbiakban KORG):
Megkeresett minket egy mérnök, egy eredeti SDD-3000 javításával kapcsolatban. Ő Dallas Schoo (a U2 gitárosának, The Edge gitártechnikusa) megrendelésére végez szerviz munkákat. Kiderült, hogy alkatrész hiányában nem kivitelezhető a javítás, ezért először elutasítottuk a felkérést. Azonban újból felkerestek minket azzal, hogy “ tényleg nem lehet mit tenni?” Ez 2008 végén történt, korábban nem került szóba az SDD-3000 újragyártása.

Más szóval az eredeti készülék valóban ennyire fontos The Edge-nek?

KORG: A mai napig használja őket, pedig több évtizedes darabok. rengeteget halmozott fel tartaléknak. Kész gyűjteménye van meghibásodott darabokból, ezekből jut alkalmasint alkatrészekhez. Felmerült bennünk a kérdés: “Miért megy el idáig? Csak azért, hogy használhassa?” Nos, ha nem is tudtuk volna megjavítani, adhattunk volna egy egyszeri csere egységet. Így kezdődött a projekt.

Az eredeti SDD-3000-nél az előfoknak (attenuator szekció) köszönhető enyhe hangszín-béli változás fontos komponense az effekt népszerűségének

KORG: Kezdetben azt vizsgáltuk, hogy miért használják ilyen hosszú ideje az eredeti készüléket. Természetesen felmerült az is, hogy az előfok fontos szerepet játszik benne. Ugyanakkor igazolnunk kellett, hogy ténylegesen ez-e a valódi oka, mivel másképp nem hozhattunk volna létre valamit, ami kielégítené a színpadi zenészek effektív igényeit. Így hát nekiláttunk egy olyan prototípus megalkotásának, mely a hang be- és kijáratára fókuszált. És ott volt nekünk Dallas Schoo is, aki kipróbálja és véleményezi.

Mi volt a visszajelzés tőle?

KORG: Azt mondta, hogy az előfok hangzása igen közel állt az eredetihez, viszont a delay teljesen más. Az észrevételek szerint az eredeti modell az előfok miatt lett ennyire népszerű, de mégsem ez az egyetlen tényező. Az eredeti effekt egyedi hangzása tulajdonítható más faktornak is, például az AD/DA konverter vesztesége és a moduláció struktúrája. Újragondoltuk a megközelítésünk irányát ki- és bemenet tekintetében, úgy döntöttünk, hogy az eredetihez legközelebbi kialakítást valósítunk meg. Azonos alkatrészeket, ugyanazt az áramkört használtunk az előfoknál. A delay szekciónál viszont a DSP modellezés mellett döntöttünk, ami nagyobb precíziót és az új funkciók kialakítását teszi lehetővé.

Végül mennyire vontátok be Dallas Schoo-t a fejlesztés folyamatába?

KORG: Számos ötlete volt, ezek alapján folytattuk a fejlesztést. Azt hiszem összesen hat prototípus született. Általában nincs ennyi „oda-vissza“ egy fejlesztésnél.

A PROTOTÍPUS

Először is, miért volt az eredetin attennuátor?

KORG: Az eredeti egységnél úgy gondoltuk, hogy különféle eszközökkel fogják használni. A -10 dB és a -4 dB beállítás vonalszintű jellel operáló eszközökkel együtt történő alkalmazás (pl. PA konzol) esetén optimális. Gitárral általában a -30 dB-s beállítás a konvencionális. Ennek ellenére sok gitáros használja -10 dB-s állásban. Ha például direktbe kötünk rá gitárt, a pickup impedanciája interaktál az azt fogadó eszközzel (SDD-3000), tehát a bemeneti attenuátor beállítása jelentősen megváltoztatja a hangot.

The Edge hogy használja ezeket?

KORG: Pontosan nem tudom, hogy ő hogy használja. Viszont az SDD-3000 Pedal fejlesztésénél eredetileg a hátsó panelre terveztük az attenuátor kapcsolót. Úgy gondoltuk, hogy miután a felhasználó dönt arról, hogy melyik beállítást alkalmazza, nem kapcsolja túl gyakran át. Viszont Dallas Schoo kérésére a front panelre került. Ebből ítélve, valószínűleg The Edge változtatja a beállítást annak függvényében, hogy milyen gitárt használ. Tényleges kérés volt, hogy tegyük programozhatóvá ezt a részt, viszont ez jelentős áramköri változtatást igényelt volna, ami befolyásolná a hangzást. Emiatt ezt a kérést nem tudtuk teljesíteni.

A kimeneti oldalon is van egy attennuátor. Milyen arányban érdemes ezt használni a bemenetivel?

KORG: Ha konvencionális delay-ként szeretnénk használni, akkor a bemeneti beállításnál -30 dB, a kimenetinél -20, vagy -10 dB-s beállítást érdemes alkalmazni. A bemeneti jelet a lehető legmagasabbra érdemes állítani, anélkül, hogy túlvezérelne. Az INPUT LEVEL ebben az esetben alkalmas jelszint-finomhangolásra. Ennek ellenére a legtöbben mégsem így használják az eredetit. Például a kimenetet +4 dB-re állítva az erősítőnél torzulhat a hang, attól függően, hogy milyen erősítőt használunk.

A FEJLESZTŐ CSAPAT

Tehát a fejlesztők várakozásával ellentétben a nem rendhagyó használat bizonyult rendhagyónak?

KORG: Az attenuátor túlvezérléshez / torzításhoz vezető beállítása bizonyosan nem egy olyan jelenség amire a fejlesztők számítottak. Viszont amiatt, hogy ez vált elterjedtté, kénytelenek voltunk az újjáélesztett verziót is azonos tulajdonságokkal felruházni, mint az eredetit. Ez azt jelenti, hogy a tápellátás feszültségének is hasonlónak kell lennie. Mindazonáltal a mai elvárásoknak már nem felel meg az egykori SDD-3000-nek dedikált AC adapter. Maradtunk a sztenderd, 9V-os megoldásnál, így a feszültség növelését készüléken belül kellett megoldanunk. Lényegében ezért alkalmaztuk az SDD-3000 analóg áramkörét. Olyan dolgokat követtünk el, amikért biztosan kritizálnának minket, anyagi felelőtlenségért, ha egy másik készülék fejlesztéséről lett volna szó. (Nevet) Ugyanakkor következetesek maradtunk abban, hogy hűek maradunk az eredetihez.

Tényleg ennyire fontos a tápellátás?

KORG: A kapcsolási rajz elérhető az interneten, kópiák is készültek az eredeti előfokról. Jómagam is vásároltam egyet, ki is próbáltam, de a hangzás mégis valahogy más. Szerintem ez azért van, mert a tápellátásra nem szentelnek elég figyelmet. Ezért is szerettük volna az eredetiét reprodukálni. Mindkét oldalon emeltük a feszültséget, nem csak a negatívon. Tehát a maximumot hoztuk ki az analóg áramkörből és a DSP-nek köszönhető mindaz, amire az analóg nem képes.

A delay szekciónál érthető, hogy a teljes rekonstrukció lehetetlen, mivel vannak el nem érhető alkatrészek. Pontosan mi miatt?

KORG: Az eredeti darab egy olyan korban készült amikor nem volt megfizethető 16-bites AD/DA konverter. Emiatt az eredeti egység különleges 13-bites konverterekkel operált; 12-bit + 1-bit.

Ez azt jelenti, hogy a rezolúció a mai sztenderdekhez képest alacsony volt?

KORG: Ma egy átlagos digitális effekt 24-bites AD/DA konvertereket használ, így összevetve a 13-bites konverziónál alacsonyabb a rezolúció, illetőleg a sound is „butább”. Különböztek a vélemények arról, hogy kezeljük-e az alacsony rezolúciónak tulajdonítható torzulást delay-nél. Viszont ha változtatunk, megváltozik a hangkarakter. Így DSP szimulációt alkalmaztunk és szándékosan degradáltuk a hangzást. 

Tehát az SDD-3000 pedál új funkciókat kapott, vagy átrendeződött az eredetihez képest?

KORG: A legnagyobb dolog a modulációs szekció. Az eredeti modulációs funkcionalitása, ahogy a többi delay egységé abból az időből, úgy volt megtervezve, hogy miután a felhasználó meghatározta a hullámformát és a mélységet a sound megalkotásához, viszont a delay time megváltoztatása elrontja a balanszot. Bizonyos esetekben ez eredményezhet jó hangzást, viszont felhasználói szemszögből nehézkes a beállítás. Megkíséreltük a DSP segítségével szimulálni ezt a viselkedést is, de nagymértékű processzáló kapacitást vett igénybe és nehézkes is volt használni.

A filter szekció analóg?

KORG: Analógnak tűnhet, mivel kapcsolós kialakítású, de ez is DSP-s. A viselkedése teljesen ugyanaz, mint az eredetié. A filter a feedback hangot vágja magas és/vagy mély tartományban, meghatározott mértékben. The Edge valószínűleg 500 Hz vagy 250 Hz vágással használja.

Az új, pedál verzió, új delay módokat is tartalmaz. Milyenek ezek?

KORG: A 13-bites delay mellett szerintem a modulációs funkció játssza a főszerepet az effekt egyedülálló karakterének meghatározásában. Gondoltuk, hogy érdekes lenne kombinálni az eredeti funkciót egy minőségi, modern delay-jel, így került bele a MODERN mód. A REVERSE tulajdonképpen az SDD mód, csak visszafelé. Amikor az eredeti modellt fejlesztették, akkor ez a funkció még nem volt beágyazható. Más szóval: az eredeti készülék tulajdonságait ötvöztük a modern technológiával.

Számításba került az eredeti készülék tökéletes reprodukciója, az új funkciók nélkül?

KORG: Annak ellenére, hogy ez nem csak az SDD-3000-re érvényes, a KORG-nál az a szabály, hogy ha egy régi termék kerül újra kiadásra, muszáj megőrizni amit meg kell, és változtatni csak azon szabad, amin szükséges. Tehát az akkoriban meg nem valósítható funkciókkal kellett ellátni a terméket és eliminálni annak hibáit (hullámforma, zaj).

Más szóval a modern technológiának köszönhetően sikerült olyan dolgokat megvalósítani, amit akkoriban egész egyszerűen nem lehetett?

KORG: Ebben az értelemben az új változat inkább pótléka a réginek, mintsem feltámasztása. Ha teljességében újjáélesztettük volna, akkor egy rack kivitelű egységnek kellene lennie. Ráadásul az SDD-3000 rack-es delay nem kifejezetten gitárosoknak készült. Viszont az új, padlóeffekt kialakítás igen. A gitárosok számára ez a kivitel sokkal praktikusabb. A professzionális felhasználás érdekében MIDI funkciókkal ruháztuk fel.

A végeredmény hordozza az eredeti készülék valódi esszenciáját, ugyanakkor egy multifunkciós delay, ami kiszolgálja a modern gitáros igényeit is. Mit emelne ki mégis a tulajdonságok közül? 

KORG: Először is, a hangminőség élménye. Ez egy teljesen más delay, mint egy kompakt 9V-os tápellátású, konvencionális pedál. Az olyan komponenseknél, mint az AD/DA konverter, olyan alkatrészeket használtunk, mint a stúdió-felszereléseknél. Más szóval, ez hardware szempontból nem egy tipikus padlóeffekt. A hang tekintetében, fontos kiemelni, hogy Dallas Schoo-val teszteltük a prototípusokat, akinél valószínűleg a világon senki sem foglalkozott többet az eredeti SDD-3000-rel.

Fordította: Varga Gergő

http://audmax.hu/
https://www.facebook.com/audiozona?fref=ts

2015. március 22. 16:51

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA