MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem... Mogyoró Kornél

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított új sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.

Amikor Remo felkért, hogy bemutassam kedvenc hangszereimet, nagy örömmel mondtam igent. Akkor még nem tudtam, hogy ez nem lesz olyan egyszerű, mint ahogy azt én gondoltam, ugyanis körülbelül ugyanabban az időben lettem a Meinl Percussion és a Meinl Cymbals endorzere, viszonylag gyorsan. 

Ezért megkértem Remot, hogy kicsit később írhassam meg ezt a cikket, hogy legyen időm az új hangszereimmel összeszokni. Szerencsére rövid idő alatt elég sok koncertem volt ahhoz, hogy most már bátran beszéljek ezekről a csodálatos új instrumentumokról is.

Mint ütőhangszeres, nagyon sok hanggal dolgozom, gyakorlatilag hanggyűjtőnek érzem magam, nekem ez a normális, a kongáktól a cintányérokon keresztül az utolsó apró shakerig mindent be kell gyűjtenem hogy meglegyen a soundom.

Ha mindegyikről írnék akárcsak pár sort is, valószínűleg olyan hosszú lenne, hogy még én sem olvasnám végig..  Ezért most tényleg csak a legfontosabbakat említeném:

A cajonom az, ami nélkül gyakorlatilag szinte sehova sem megyek, ez egy Meinl Artisan Edition, Seguiriya line, canyon burl ütőlappal. Birstestű csoda, spanyol mesterhangszer.

Amikor választottam, fontos volt, hogy ne csak mint tradicionális cajon tudjon szerepelni, hanem az a mélyhangzás, ami egy lábdob funkciót kiválthat meglegyen benne, ha nem is akusztikusan, de egy kis mélyemeléssel mesterségesen generálva, mivel én sokat játszom úgy is, hogy egyszerre a dob és a perka funkciót is hoznom kell. Rendkívül kiegyenlített a mély-magas aránya, pianissimóban is érezni a különbséget, ha pedig ütöm teljes stenkből, akkor is.

Ritka jó hangszer, odavagyok érte.

Ha már szóbahoztam a dobfunkciót, kitérnék a pergőre és a cintányérokra. A pergőm egy 14x5,5 Tama S.L.P. Classic Maple 8 rétegű, rétegenként 7mm-es juharfából.

Meleg, telt hangzású. Egészen különleges benne, hogy két teljesen különböző kávahangja van.

Felhúzott sodronynál az igazi klasszikus, szikár kávahangzást hallani, ami jól kiszól akár a zúzós rock zenéből is, ha leengedem a sodronyt, megtelik valami megfoghatatlan mély teltség érzéssel, ami inkább az ütőhangszerekre jellemző. Seprűs játékhoz is nagyszerű, nagyon szép felhangjai vannak ennek a pergőnek, sok stílusban tudom használni. Szeretem.

A cintányérjaim különböző Meinl Byzance szériákból válogattam, plusz egy 16"-os  Candela percussion crash, és egy 8,5" -os M-Serie bell szól a tetején, 60 másodperces (!) lecsengéssel.

A ride nálam kardinális kérdés, borzasztó macerás vagyok, nagyon kevés tetszik. Szeretem, ha etnikus hangzású, ha tud kellően kopogós és suhogós is lenni egyszerre, ha van szép, de nem túl hivalkodó kúphangja, és ha van egyénisége a hangzásának. A 21"-es Meinl Byzance Transition Ride ilyen. Nagyon inspiráló.

Ehhez egy 13"-as Byzance Medium, Traditional Finish lábcinpárt használok, elég extravagáns szimbiózist alkotnak tudom, de mit csináljak, ha azt szeretem..!

Lábdob mellett, de sokszor helyett, 10"-es Remo rototomot használok, úgy, hogy teljesen leeresztem a bőrt rajta addig, hogy éppen csak ne zörögjenek a hangolócsavarok.

Így megszűnik az akusztikus hangja, s megkérem szépen a hangmérnököt, hogy zéró középpel tolja meg 80-100Hz körül és 12kHz-nél a keverőn a potikat, így egy olyan szubos lábdob hangzást hozunk létre, ami inkább az elektromos dobhangzás felé hajlik, nagyon szigorú.

Az elektronikus világ egyébként sem áll távol tőlem, s van egy hangszer, ami nagyon belopta magát a szívembe. Ez a Roland HPD-20 "Supernatural". Rengeteg akusztikus ütőhangszer megvan benne megtévesztésig hasonló hangszínekkel, ezen felül a legmodernebb electro, drum and bass, hip-hop dobszettekkel nagyon megkönnyíti a dolgom stúdióban és színpadon egyaránt. Iszonyú gyorsan vált hangszínt, dinamikus, jó rajta játszani.

Visszatérnék az akusztikus ütőhangszerekhez, Meinl Woodcraft Antique Mahogany Burst kongákat (11", 11 3/4", 12 1/2") és bongót (7", 9") használok,

olyan jó kis meleg "kubai" hangja van, aminek minden alkalommal nagyon örülök, mert szerintem a pophangzással agyonvágják az ősi dobokat a gyártók. Igazán jó cucc, mikor játszom rajta érzem, hogy van a kezem alatt anyag.

Két féle Udut használok, egy Meinl Trisound Ibo Drumot és egy másikat, amit Mihály Gyuszi keramikus barátommal terveztünk a kezemre.

Dalfüggő, hogy melyiket használom. A saját tervezésűt úgy találtam ki, hogy seprűvel is lehessen rajta játszani, ami nagyon különleges, kompakt hangzás, tudom a hibrid szettemben kombinálni a cintányérokkal.

Végezetül van valami, ami nélkül nagyon rosszul szoktam magam érezni, ha kölcsönadom Nagy Jancsának az enyémet (neki is van egy, de van hogy kettő kell, hogy egy zenekar szólhasson), ez a

Travis Audio TA-08P aktív monitorhangfal. Nem akarok másfélét. Tökéletes.

Mogyoró Kornél

 

2015. január 4. 18:57

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA