Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított új sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.
A hangmérnökökhöz intézett kérdések sorában, meglehetősen gyakran elhangzik a legfontosabb berendezés mibenlétét feszegető, érdeklődő hangvételű kommunikációs szándék orális kinyilatkoztatása. Ezt általában egy lakatlan szigeten akaratlanul eltöltött „kis” kiruccanásra utólag szokás megtenni, és a magyarázatot elvárni: „Mi lenne az a kütyü, amit elvinnél magaddal egy lakatlan szigetre?” Mivel ezen szélsőséges eset kontextusában vizsgálva a problémát inkább egy multifunkciós svájci gárdista zsebkés vagy egy Bear Grylls könyv adna lelki megnyugvást (nem pedig az egyébként kiváló és nagyon szeretett AMS Neve 1073 DPD mikrofon-előerősítő és konverter; az ilyen irányú megközelítéstől eltekintenék...
Komolyabbra fordítva a szót számomra legfontosabb a lehallgatási körülmény. Ennek persze több összetevője van, de az ezt segítő technikai eszközök közül a Genelec 1030A aktív monitorhangfalak azok, amik leginkább a szívemhez (és füleimhez) nőttek. Már hangmérnök-csecsemő koromban is Genelec monitorokkal dolgoztam és ez szerelem volt első hallásra...
„Kell legalább egy jó zengető!”... Mikor a fent említett kis kedvenceken meghallgattam a Bricasti Design M7 fedőnevű berendezését, egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy az a stúdióban marad. Azóta sem ment sehova és nem is fog!
A multifunkciós svájci gárdista zsebkésnek azért létezik néhány hangtechnikai analógiája. Ilyen, az RME Fireface 800 firewire hangkártya (és a hozzá tartozó Digicheck szoftver). Összesen 28 független ki- és bemenettel rendelkezik, és akár három is összefűzhető. Stabil driver-einek köszönhetően nagyon megbízható. A csak windows alatt elérhető Global Record funkció még egy olyan (nem kifejezetten stúdiózásra szánt) számítógéppel is képes üzembiztosan felvételt készíteni, amivel adott esetben egy DAW szoftver már „feladja a harcot”.
Az általában velem utazó kis szettben természetesen vannak mikrofonok, melyek problémamegoldó képességük, sokoldalúságuk és kiváló hangminőségük miatt lettek a fegyvertár részei. Ezek közül a kiemelten fontosak:
- AKG C414 TL II (válogatott sztereó pár): Mindegy, hogy dob overhead, ének, bármilyen akusztikus hangszer, gitár- vagy basszuserősítő; ez a nagymembrános duó mindenevő. A lakatlannak vélt szigeten megjelenő kannibáloknak biztosan fel tudnék venni egy-két lemezt, hogy egy pár évig ne nézzenek vacsorának.
- Shure SM7B: Ez az a dinamikus mikrofon, amelyik annyira beképzelt, hogy hangminősége miatt kondenzátor mikrofonnak hiszi magát. A hangos, közelről megcélzott hangforrások legjobb barátja, legyen az éneklés, hangszererősítő vagy lábdob. Az egyszerre, egy légtérben vagy rossz akusztikai környezetben történő felvételeknél a szólista (és a hangmérnök) életmentője.
- Audio Technica ATM 350: Egy zsebes nadrágban könnyedén elfér belőle akár több is, így, ha megtelt a kézipoggyász, még mindig felvihetjük a repülőre. Bármire felcsíptethető: dobok, különböző húros hangszerek (nagybőgőre favorit), fúvósok stb.; konyhabútorból kiszerelt zár mágnesre csíptetve, zongorába is nagyon gyorsan installálható...
Kevésbé kütyü jellegű, de a „Nélküle sehova!” felkiáltás biztosan a Duck vagy Duct Tape néven ismert ragasztószalaggal kapcsolatban hangozna el. (A bevezetőben említett lakatlan szigetre is inkább sodorjon a víz egy tekerccsel ebből, mintsem valami high-end mikrofonkábelből (bár kötözni ez utóbbi is nagyszerű...)
Hidasi Barnabás
https://www.facebook.com/HLSTUDIO?fref=ts
2014. november 23. 07:14