MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem... Borlai Gergő

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított új sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké. 

Amikor még Nesztor Ivánhoz jártam a Postás Zeneiskolába, minden évben ott voltam a szombathelyi jazz táborban is. Nyolcvanas évek közepe. Valamelyik ilyen tábor alkalmával egy héten át dobolhattam Geröly Tamás Gretsch dobján. Azt hiszem talán 8 éves lehettem. Na ott eldőlt minden. 

Aztán elindult az élet és hangszerek jöttek-mentek, nem részletezem. Normális dolog, de mindig a Gretsch hangját kerestem. 

Jóval később, 2002 körül Pálmai Gábor felhívott, hogy menjek be a Tam Tam Dobcentrumba. 

Felmentem kérdő tekintettel az irodájába, ahol egy friss, ropogós Gretsch Vinnie Colaiuta Signature dobszerelés állt. Kérdeztem, mi ez. Mire Gábor annyit mondott, a tiéd. Onnantól visszafordíthatatlan folyamat vette kezdetét.

2003-ban találtam az ebay-en egy Gretsch-et, amit egy csávó sürgősen el akart adni, mert nem tudta fizetni a jelzálog hitelét és a lehető leggyorsabban pénzhez akart jutni. Potom pénzért felrakott egy olyan hangszert, ami a világ egyik legritkább darabja volt. Lecsaptam rá. 

Meggyőződésből mondom, hogy a világ legjobb hangszere, amit valaha hallottam.

Ez a Burnt Orange Pink, vagy más néven Hot Pink szerelésem, amit hosszú éveken át használtam. 1986-ban gyártották. 

22”x18” lábdob (ami az első 18” hosszú lábdobok között lehetett, a 80’ évekről beszélünk!)
10”x8”, 12”x10”, 13”x11” felsőtamok, 14”x14”, 16”x16” állótamok. 

Hat évvel később tudtam találni hozzá szintén az ebay-en egy 14”x5.5” pergőt ugyanabban a színben. Mondom, hat év! Úgy, hogy gyakorlatilag minden nap kerestem hozzá a neten. 

Ez a hangszerem a mai napig megvan. Most épp pihen, de számtalan albumon és több ezer koncerten szerepelt. Imádom. 

Ugye nem igazi Gretsch függő az, akinek nincs egy bebop szerelése...?

Egyetértek. Lévén, hogy vintage bebop szettet elég drágán lehet csak találni, sokáig kerestem a megoldást. Olaszországban sikerült „elfogatható” áron találnom egyet. 

Egy Dark Walnut Drop G badge szettet 1981-ből. Fantasztikus hangszer volt! Szintén rengeteg koncerten és lemezen használtam. Klasszikus jazz dob volt. 2010 körül sajnos úgy alakult az élet, hogy meg kellett válljak tőle. A mai napig lelkiismeret furdalásom van. 

18”x14” lábdob, 12”x8” felsőtam, 14”x14” állótam

Még 2008-ban a szokásos ebay nézegetés közben találtam egy gyöngyszemet.

Egy ideális "mindenre jó” hangszert. Ez az 1984-es Green Sparkle szerelésem. 

20”x14” lábdob, 10X8”, 12”x8” felsőtamok, 14”x14”, 16”x16” állótamok. 

Ez a hangszer tényleg mindenre jó. Stúdióban csillagos ötös, jazz, pop, rock koncerteken egyaránt. Elképesztően jó állapotban van és az a szín… Örök szerelem. 

2009-ben rájöttem, hogy rendületlenül betege vagyok a citromsárga színnek.

Megint egy visszafordíthatatlan folyamat vette kezdetét. Elkezdtem levelezni Cherie Willoughby-vel, mert neki volt egy Tony Williams szerelése, ami Cindy Blackman-é volt. Némi alkudozás után megvettem... Jól tettem. Ez a hangszer gyökeresen megváltoztatott mindent. Egyrészt emiatt a dobszerelés miatt álltam át 12”-13” felsőtamokra, emiatt kezdtem használni rövidebb lábdobot, emiatt kezdtem használni 6.5” pergőt, és hát ugye a három állótam. Jó ideje három állótamon játszom, de ugye a vintage Gretsch-ekhez nem lehet csak úgy találni egy 18” állótamot. 

Szóval megérkezett a cucc és egy másodperc alatt realizálódott, hogy ez bizony egy álomhangszer. 1976-ban gyártották. Makulátlan állapotú. Se egy karc, semmi. Nemrég a Supersize stúdióban vettünk fel két nótát Mohai Tomi lemezére, és apukámmal (aki a hangmérnök volt) arról beszélgettünk a soundcheck után, hogy egyrészt gyakorlatilag nem kell EQ-zni a dobot, másrészt, hogy anno mennyire kitalálták az ideális dobméreteket, amik évtizedeken át megfeleltek mindenkinek. Szerencsére most kezd megint trendi lenni a tradicionális méret. Jól is van ez így. 

A méretei: 22”x14” lábdob, 12”X8”, 13”x9” felsőtamok, 14”x14”, 16”x16”, 18”x18” állótamok, 14”x6.5” pergő. 

Idén tavasszal teljesült az álmom, amire mindig is vágytam. Nemzetközi Gretsch endorser lettem.

Ráadásul olyan kondíciókkal, amikkel csak a top artist-jaik rendelkeznek. Magyarán olyan hangszert kérhettem, amilyet csak akartam. Úgyis lett. Hatalmas megtiszteltetés!!!  Csakhogy egy custom hangszer elkészítése 16 hét. Közben pedig meghívott Thomas Lang a dobtáborába tanárnak, Kaliforniába Júliusban. Így találtam rá „Rózsikára”. Óriási szerencsével három helyről tudtam beszerezni a komplett cuccot. Egy 1981-es Rosewood hangszerről beszélünk. Gyönyörű és bitang hangja van természetesen. Ezzel a hangszerrel szerepeltem a táborban, valamint ezzel a hangszerrel játszottam a Drumchannel-ben, és októberben a Baked Potato-ban Scott Kinsey-vel, a Hollywood Drum show-n, és ezen a hangszeren fogok játszani Januárban Mike Garson-nal 3 koncertet Los Angeles-ben. Brutális cucc. Mindenki a csodájára jár, amikor összerakom. Még én is.  

22”x14” lábdob, 20”x14” lábdob, 12X8”, 13”x9” felsőtamok, 14”x14”, 16”x16”, 18”x16” állótamok. 

De aztán megjött a custom Gretsch szerelésem is. Ez a vadonatúj hangszer kicsit átértékelte a Gretsch-ről alkotott véleményemet.

Mindig azt hittem, hogy a vintage Gretsch az igazi Gretsch. Persze az évek, a fa beérése, stb. Aztán miután összeraktam az új hangszert, pont ugyanazt a Gretsch sound-ot kaptam, amit az összes vintage dobomtól. Egyszerűen tökéletes Gretsch hang! Még mindig a legendás Gretsch hang! A felismerhető klasszikus Gretsch hang! Beszarás! Na és a szín, amit választottam szintén. Annyira jellegzetes, hogy azonnal látja az ember, hogy ez bizony egy Gretsch.

Gretsch USA Custom Round Badge 2014 Classic Gretsch Orange

22”x16”, 18”x14” lábdobok, 10”x7”, 12”x8”, 13”x9” felsőtamok, 14”x14”, 16”x16”, 18”x18” állótamok, 14”x6.5”, 14”x4.5” pergők.

Végül még pár szót a pergőkről, mert abból is van kedvenc.

2 éve nagyon összebarátkoztam Ronn Dunnett-tel, aki egy pergő készítő zseni. Dobszereléseket is készít, de főleg pergőket. Azon belül is főleg speciális fémpergőket. Én szeretem a fapergőket, de igazából mindig is fémpergőpárti voltam. Ronn pedig egészen páratlan fémpergőket csinál. Endorsere lettem a pergőinek, sőt elkezdtünk dolgozni egy saját signature pergőn, ami páratlan megtiszteltetés egy olyan embertől, aki mellesleg a világ legjobb dobosainak készít hangszereket. 

Három hangszerem van tőle. 

14”x6.5” Titanium. Ez volt az első pergő, amit kaptam. Mindenre alkalmas. Ezzel az egy pergővel játszottam fel Lukács Peta lemezét, illetve az új European Mantra lemezt is. Minden lágéban tökéletesen működik. 

A másodikat a Franfurt Music Messé-n adta oda. Ez egy speciális pergő, főleg jazz session-ökre használom. Klasszikus New Orleans szerű hangja van, de persze ez is jó mindenre. Brutális. 

14”x4.5” Stainless Steel

És végül a harmadik, amit Los Angeles-be küldött az ottani szerelésemhez, Rózsikához. Ez a kedvencem. 

 

Egy új fejlesztés. 2N Black Brass a neve. Nincs hangerő limitje és páratlanul érzékeny. Rendkívül karakteres hangja van. 

14”x6.5” 2N Black Brass

Szóval a kedvenc hangszerem a Gretsch. Kedvenc pergőm a Dunnett. 

Nagyon szerencsésnek érzem magam, mert azokat a hangszer cégeket képviselhetem, amelyek a kedvenceim. 

Gretsch dobok, Drum Workshop pedálok, Paiste cintányérok, Remo dobbőrök, Vic Firth dobverők, Gibraltar állványok és Slapklatz tompítók. 

Nagy nagy köszönet nekik. Öröm volt leírni mindezt Nektek!

További jó muzsikálást kívánok!

 

Borlai Gergő
https://www.facebook.com/gergo.borlai.9?fref=ts

2014. november 20. 08:12

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA