MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

BOSS WAZA CRAFT pedálok

A „WAZA” egy japán kifejezés, melyet úgy lehetne lefordítani: művészet és technika. Három új pedál jelent meg ebben a sorozatban, melyek speciális kiadású, analóg, „boutique” kategóriába eső Boss pedálok...

A két overdrive pedál (SD-1W és BD-2W) mindegyike diszkrét analóg áramkört tartalmaz, ami azt jelenti, hogy nincs bennük IC (integrált áramkör), hanem különálló analóg alkatrészekből - kondenzátorokból, diódákból, ellenállásokból, stb. álló áramkört tartalmaznak. Ezeket az analóg alkatrészeket gondosan válogatták össze a Boss mérnökei, hogy igazán kiváló, alacsony zajszinttel rendelkező pedálok szülessenek. 

Mindkét pedálon található egy kis kapcsoló, mellyel kétféle mód (Standard és Custom) között válthatunk. A Custom módban mindkét esetben vastagabb, hosszabb lecsengésű hangzáshoz jutunk, de megtartva a pedálok eredeti hang-karakterét. Ez egyfajta speciális „moddolás”, melynél nem csupán egy alkatrész kicserélésével érik el a „moddolt” hangzást, hanem több apró részlet megváltoztatásával.

A Waza sorozat harmadik tagja egy analóg visszhang, a DM-2W. Talán az idősebb korosztály még emlékszik a Boss DM-2-re, melyet elég rövid ideig gyártottak – 1981-től 1984-ig. Ez egy legendás visszhang pedál volt, sokan szerették természetes, meleg hangja miatt. Néhány olvasónak ismerős lehet a BBD, vagyis Bucket Brigade Delay fogalom. A hatvanas-hetvenes években kétféle „technológia” állt rendelkezésre a visszhang effekt előállítására. Az egyik a szalagos visszhang volt, a másik pedig a Bucket Brigade. A BBD visszhangoknál egy sor kondenzátort helyeznek el egy áramkörön, melyek mindegyike tárolja a bele érkezett gitár jelet, majd adott idő elteltével továbbítja azt a sorban következő kondenzátornak, és így tovább.

A Bucket Brigade név a régi tűzoltó brigádoktól ered, ahol sorban álltak a tűzoltók és a vízzel teli vödröt (bucket) kézről-kézre adva juttatták el a tűzhöz.  Természetesen a vödör minden egyes átadásánál egy kicsi víz kilöttyent belőle, így mire a tűzhöz ért, már félig üres volt. A BBD visszhangnál hasonló a helyzet, csak itt a víz a gitárhang (főleg annak magas tartománya), a tűzoltók a kondenzátorok, az erősítő pedig a tűz (ampliFIRE :-) – minél hosszabb a delay time és minél többször ismétlődik a hang, annál nagyobb magas frekvencia veszteség tapasztalható az ismétlésekben. Mégis imádjuk ezt az analóg delay hangzást, mert soha nem fedi el a gitár direkt hangját és gyönyörű, természetes megszólalást biztosít. Egyébként a DM-2W hangja Standard módban tökéletesen megegyezik az eredeti DM-2-ével, míg Custom módba kapcsolva, az eredeti modellhez képest duplájára nő a delay time (kb. 600 ms).

Így nyilatkoznak a BOSS mérnökei a WAZA pedálokról:


Shoichi Ikeda – vezető fejlesztő mérnök (SD-1W, BD-2W)

„Minden egyes komponens és áramkör átfogó, alapos kiválogatása után, jóval tovább léptünk, mint egy egyszerű “moddolás”; inkább nevezhetjük ezt teljes testreszabásnak. Mielőtt nekiálltam volna a munkának, azt gondoltam néhány egyszerűbb, az SD-1-en és a BD-2-n elvégzett módosítással meg is oldható a feladat. Azonban, amint mélyebbre ástam magam és körültekintően átvizsgáltam az áramkör kapcsolási sémát és az alkatrészeket, az összes kis apró részlet feltárult előttem. 

Valójában, a hangkaraktert megváltoztatni nagyon egyszerű dolog. Azonban az eredeti SD-1 és BD-2 azért elég jól össze vannak rakva, így nem kívántam megváltoztatni az alapvető hang karakterüket.

Ez alkalommal inkább torzítás eszenciájára koncentráltunk. Például, arra, hogy zenekari környezetben miként van jelen a hang, vagy éppen olyan apró nüanszokra, amit inkább csak a pedált megszólaltató gitáros érez.”
 

Shuichi Kai – fejlesztő mérnök (DM-2W)

„Egy múlt-béli analóg visszhang reprodukálása annyira nem hozott lázba, éppen ezért kicsit körülnéztem a mai friss zenei irányzatokban. Ahhoz, hogy a jelen kor zenei műfajaiban hasznosan lehessen használni ezt a pedált, természetesen kiváló minőségű hangzást és elegendően hosszú késleltetési időt kellett produkálnom.

A BBD elven működő analóg visszhangoknak van egy közös zaj problémája, melyet óra zajnak nevezünk. A zaj kiküszöbölése érdekében, olyan áramkört terveztem, ami nagyban ellenáll a zajoknak és aprólékos figyelemmel újítottam meg az egész áramkör elrendezését, lépésenként vizsgálva meg a különféle zajokat.

Nincs jó vagy rossz féle delay használat. Hiszem, hogy bárhogy és bármilyen körülmények között használunk egy visszhangot, megvan a potenciál a zenei lehetőségek bővítésére. Igazán várom a DM-2W megjelenését és azt, hogy találkozzak újfajta, őrült használati módokkal.”

Shoichi Ikeda:

„A “WAZA CRAFT” sorozat megalkotása során a mérnökök részéről semmiféle kompromisszum megkötése nem volt lehetséges. Szóval kedves gitárosok, tényleg úgy gondolom, hogy egy próbát megér.

Amikor effektekről van szó, mindig van mit felfedezni, és nekem személyesen is igazi élmény volt ezekkel a pedálokkal foglalkozni. További életem során is célom, remek hangzású, új pedálok megalkotása.„

http://www.rolandee.hu/

2014. november 19. 08:15

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA