MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Eden-i pillanatok!

A napokban fogtam először kezemben az Eden 2 pedálját, melyeknek már a külseje is felkeltette a figyelmem: a megszokott "pedál külső" helyett valami egészen érdekes ipari, ám mégis elegáns és letisztult formavilággal bűvöl el bennünket az amerikai cég. Első ránézésre is meg lehet különböztetni az egységeket, hisz a preampjuk arany színű előlappal kacsingat ránk (az erősítőiknél már ezt megszokhattuk), míg a kórus pedál egy ezüstös polírozott fém hatású előlappal és nagyon stílusos logókkal hívja fel magára a figyelmet.  Nézzük, mit is tudnak ezek a kis játékszerek:

Eden WTDI Preamp/DI

Hogy mire lehet használni egy Preamp/DI pedált? Nagyjából mindenre! Tételezzük fel, hogy életünk egyik legimpozánsabb koncertjére készülünk, és egy igazán egyedi és profi sounddal szeretnénk meglepni a közönséget, de nincs lehetőségünk elvinni az erősítőnket; vagy épp egy olcsóbb erősítő áll rendelkezésünkre, vagy a hely csak valamilyen alapot biztosít. Na, ilyenkor jön jól, ha van a gitártokunkban egy apró pedál, amivel bármiből Eden fejet abszolválhatunk. Hogy hogyan lehetséges ez? Egyszerű: a pedál kimenetét beküldjük az alap végfok bemenetére, a keverőbe a DI kimeneten érkezünk, vagy egyszerűen beállítunk egy hangzást az alapon, és ezt a hangzást boostoljuk meg; avagy átszínezzük egy kapcsolható szólóhangszínnel.

Egyébként nyugodtan használhatjuk még otthon felvételek készítésére is. Ehhez szükséges egy hangkártya, aminek a bemenetére egyszerűen rákötjük pedálunkat, így azonnal bármilyen szituációban vagy zenei stílusban tökéletesen használható hangokat kapunk; és még egy kompresszorunk is lesz! Kell ennél több?

Gyakorlatilag 5 csomag húr árából bárhol bármikor a lehető legközelebb kerülünk a hőn áhított high end erősítők minőségéhez. Ha nincs alap, akkor sincs baj, a monitorrendszerből egy "konyhakész" basszusgitárhangot kapunk. Ne felejtsük el, hogy nem csak elektromos basszusgitárokhoz használhatjuk, hanem akusztikus gitárhoz/ basszusgitárhoz is!

Első ránézésre kiszúrtam, hogy itt valami igencsak ismerős. Nagyon hasonlít a kezelőfelülete a méltán népszerű WTX500 erősítőéhez, amit egyébként előszeretettel használok koncerteken, így a kezelése mondhatni már a zsigereimben van. A bemenet, (aktív vagy passzív) kötjük a hangszerünket, melynek jelszintjét a gain potméterrel tudjuk beállítani. Hagyatkozzunk a fülünkre! Nagyon jól lehet hallani, hol az a pont, ahol sok az érzékenység, de addig a pontig egészen nyugodtan elmehetünk. Fontos, hogy a beállítási műveletet nullára tekert kompresszorral végezzük, mert csak így kapunk objektív eredményt!

A Gain után következik a csodafegyver, az Enhance potméter, ami egyfajta mély - magas közép és magas emelés, illetve mély közép vágás: egy kicsit hátratolja a basszusgitár hangját a hangképben, de finoman adagolva nagyon jó slap/rock hangzást kapunk. Nekem ez a kedvencem, igazából beállítom négyesre, semmi máshoz nem nyúlok, és már mehet is a buli! Nagyon el van találva, de próbáljátok ki bátran! Nekem bejött!

A kompresszort szintén egy potméterrel tudjuk állítgatni, majd a gainre ráemelve még jobban összenyomott, remek sustaines hosszú hangokat kreálhatunk. Pengetünk és szól- szól - és még mindig szól, egészen a következő hang megpengetéséig.

Van itt még egy három sávos EQ, ami egy mély hangszínből (30hz), egy középből, melynek egy nyomógomb segítségével változtathatjuk a középfrekvenciáját (550hz vagy 2,2khz), illetve egy magasból áll, 

ami megközelítőleg 5khz-en dolgozik. Végül találunk egy Bass Boost elnevezésű nyomógombot, melyet halk szituációkhoz ajánlanak, egyfajta hangosságérzetet növelő filter. A kimenő hangerőt a Master potméterrel tudjuk szabályozni.

Kimenetekből kettő is van: egy sima jackes, erősítőhöz vagy hangkártyához, illetve egy DI, amivel keverőpultot tudunk táplálni. Ehhez tartozik egy föld leválasztó kapcsoló is, ami az esetleges zajokat szünteti meg a kimeneten. Érdekesség még, hogy a pedál kikapcsolt állapotát jelzi a lábkapcsoló feletti led. A pedálhoz saját adaptert és használati utasítást kapunk.

I90 Chorus

 

A pedált kézbe véve egy masszív kis jószágot markolunk, 4 markáns potméterrel, 2 leddel, egy kimenettel és egy bemenettel. A potik: a Speed, a moduláció sebességét határozza meg, a Depth a kórus effekt mélységét, intenzitását állítja, és a Low Cut, amely azt a frekvenciahatárt húzza meg, amitől kezdve kezeletlenül hagyja a soundunkat a kórus; illetve van még a Mix Level, ami a  kimeneten megjelenő tiszta és effektezett jel arányát szabályozza.

Miben tér el egy kimondottan basszusgitárosoknak készült pedál a többitől? Az első szembetűnő dolog, hogy a kórus mono, ellentétben az átlagos kóruspedálokkal, melyeknek 2 kimenete van. Tegyük a szívünkre a kezünket: 10 esetből egyszer sem kötjük be a második erősítőnket a jobb oldali kimenetbe.... ugye? Érdekes módon füleléskor így is nagyon szép tere van az effektnek, és NEM mos, szépen egészségesen hozza a körkörös lebegést.

A sebesség lehet egészen lassú, vagy kegyetlenül gyors is, egészen a vibrátó effekt határáig. Mivel én elég nagy effekt-őrült vagyok, kíváncsi voltam,  mennyire tudunk elmenni a "beteg" hangzásokig. Meglepetésemben mosolyra görbült a szám, a depth teljes kitekerésével nagyon szép Nirvana/Korn/Tool soundokat sikerült elérnem. A low cut nagyon nagy találmány; ha úgy tartja kedvünk, kórusozhatjuk csak a hangzásunk tetejét, mintegy megszínezve a kilógó magasakat. Ha teljesen feltekerjük a potmétert, megvastagszik a kórusozott hang és az egész frekvenciaátmérő vibrál; csak a cuccunk bírja ki! A mix levellel nagyon szépen be lehet állítani a pedált soros effektkörben is, hogy megfelelő egyensúlyunk legyen a tiszta és az effektezett hangok arányát illetően. A pedál adapterrel és használati utasítással érkezik, nagyon robusztus és megbízható darab, teljes nyugalommal dobhatjuk be a gitártokba, és lehet állandó társunk.

Összességében mindkét pedál nagyon jól működik és abszolút használhatónak bizonyult, mondhatni kötelező elemei egy basszusgitáros arzenáljának. Próbálgatásuk, megismerésük egy kellemes, egész estés program, mely alatt a gitárunk és köztünk kialakult romantikus intimitásba betolakodik egy dögös páros, a csöcsös szőke és az izgatóan rideg fekete, akik révén hatalmas orgiába torkollik az éjszaka. Bevallom, engem is elvarázsoltak..

Horváth „Sexy” Gábor

EDEN-kert basszusgitáros találkozó és erősítő szelídítő 2014. november 19.

https://www.facebook.com/events/646417638812844/?pnref=story

2014. november 9. 20:12

Minden jog fenntartva. 2022 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA