Vendellel tavaly sikerült összepacsiznunk egy miskolci fesztivál kapcsán, ahol Rudán Joe kísérő gitárosaként volt jelen. Már akkor is szimpatikus volt a srác, az after parti is sikeresnek volt minősíthető, erre a fiú idén megnyeri az Új gitáros tehetségkutatót! Ez már a kelleténél is több ok egy interjú elkészítéséhez.
Mikor kezdtél gitározni, minek a hatására kezdtél ebbe a mára már sikert is hozó tevékenységbe?
Tizennégy évesen, 2008 márciusában fogtam a kezembe először egy akusztikus gitárt. Épp egy barátomnál voltam, aki akkoriban basszusgitáron tanult, és megmutatott egy akkordot a hangszerén. Lepengettem, és abban a percben tudatosult bennem, hogy gitározni szeretnék a továbbiakban. Az első szólógitáromat három hónap múlva kaptam meg. Innentől rengeteg zenét kezdtem hallgatni, így jött nagyon sok gitárhős, akik hatással voltak és vannak rám a mai napig. Oldalakon át sorolhatnám őket, de ha párat ki kellene emelnem, akkor azok John Petrucci, Joe Satriani, Richie Kotzen, John Mayer, SRV, Joe Bonamassa, Gary Moore, Jack Thammarat, Tom Scholz, magyarok közül Tátrai Tibor, Vámos Zsolt, Király István, Lukács Peta és Északi Szabolcs - volt gitártanárom- lennének.
Az Új gitáros versenyre milyen indíttatásból jelentkeztél?
Éppen végeztem a vizsgaidőszakommal júniusban, amikor megláttam a Hear Hungary Music felhívását, miszerint Santana új lemeze kapcsán egy gitárversenyt-tehetségkutatót szerveznek és várják a jelentkezőket. Tetszett, hogy más gitárversenyekkel ellentétben itt egy teljesen nyitott versenyszabályzatot alkottak, jóformán az egyetlen feltétel az volt, hogy maximum három perces pályaművet lehet beadni. A határidő augusztus 31 volt. Mivel egész életemben covereket játszottam, más gitárosok zenéit interpretáltam, gondoltam, miért ne írnék egy saját instrumentális dalt a versenyre, hiszen éppen kezdődött a nyár és volt rá időm bőven. Végül elkészült a Days In Vienna című saját szerzeményem, ami életem első dala. Egy két évvel ezelőtti bécsi hosszúhétvége ihlette a szerzeményt, amikor kiutaztam egy Richie Kotzen bulira. A versenyre végül száztizenkilenc gitáros jelentkezett, akikből ötöt a youtube-os like-ok alapján szavazott be a közönség, ötöt pedig a szakmai zsűri. Utóbbi magasan képzett magyar gitárosokból, hangmérnökökből, a hazai „gitárszakma” krémjének képviselőiből tevődött össze. Engem a szakmai zsűri választott be a döntősök közé.
Szerinted mivel nyerhetted el a zsűri tetszését a döntőben?
Nagyon nehéz elhinni még most is, hogy én nyertem, mert nyilvánvaló, hogy egy hajszálon múlt a dolog. Szerintem egy egyszerű oka lehetett a győzelmemnek: jól sikerült a dalom. Beleképzeltem magamat a zsűri helyébe, és arra jutottam, hogy egy gitáros, aki saját kompozícióval indul, alapból nagyobb esélyekkel száll versenybe, mint aki feldolgozást játszik. Igyekeztem egy viszonylag egyszerű, nem széttechnikázott, dallamos számot írni, amibe belerakhattam mindent, amit én tudok, érzek a gitározásról. Igyekeztem azt a szintet nyújtani, ami a mostani képességeim szerint a legmagasabb. Beszéltem pár zsűritaggal a verseny után és ők is a saját dalt, annak kerekségét, szép dallamait dicsérték.
A nyeremények közül van, ami pénzben kifejezhető, és van, ami nem. Utóbbi a szakmai elismerés és ami vele jár, nevezetesen, hogy sok emberhez eljutott és még el is fog jutni a zeném és van egy örök, és nagyon erős referenciám a jövőbeni zenei utamon. Kaptam emellett egy szándéknyilatkozatot az Audmax Kft-től egy 2 éves endorsment szerződésre is.
A tárgyi nyeremények: a fődíj egy Marshall JVM 205 fej volt. Kaptam egy Audio-Technica System10 wireless rendszert, kétszázezer forint értékű stúdióidőt a Tom-Tom Stúdióban, egy egyéves képzést a Premier Művészeti Szakiskolába, és a pályaművemet kiadja a Hear Hungary Music kft. A döntőben a versenytársak közül kikre figyeltél föl? A döntősök közül mindenkinek a játéka nagyon tetszett, hihetetlen erős mezőny volt. Előfordult olyan, akinek a videója nem volt annyira meggyőző, de a döntős performansza lenyűgözött. Óriási dolognak tartom, hogy a srácokkal kialakult - már a soundcheck alatt- egy nagyon jó hangulatú, barátságos, támogató légkör. Külön poén volt, hogy mialatt a zsűri visszavonult dönteni, egymásnak adtuk a győzelmet. Én Homola Dánielt tudnám kiemelni, hihetetlenül ízesen, kimunkáltan, éretten improvizált, teljesen lenyűgözött. Rudán Joe mellett tűntél föl korábban, honnak jött ez a lehetőség, illetve melyek a legemlékezetesebb fellépéseid, élményeid? Amikor elkerültem Pécsre, jogi egyetemre -2012 őszén-, Joe-nak már volt egy Rudán Joe Akusztik nevű duója, amiben a gitáros néha nem ért rá és kellett ilyen esetekre neki egy beugró ember. Egy bajai zenésztársam nagyon régi barátja Joe-nak, beajánlott hozzá, összebarátkoztunk és én lettem a kisegítő gitárosa. Ebből adódóan ritkán játszom vele, de most szeptemberben például nekem kellett lenyomni vele négy bulit is. Annak ellenére, hogy viszonylag kevés vele a fellépésem, mindegyik hatalmas élmény és emlékezetes buli. Valami mindig történik ezeken a rendezvényeken vagy utánuk, ezekre még évekre rá is nevetve emlékezünk. A legnagyobb kaliberű talán az Én ez vagyok című lemezének a lemezbemutató bulija volt a Club 202-ben. Az a bizonyos tavalyi Miskolci Rockfesztivál 1973-2013 esemény a te emlékezetedben is élénken élhet, hisz jó koncert és élményekkel teli after parti kerekedett. Hihetetlen rock n roll, amit ő képvisel! |
Tudtommal van saját zenekarod is, milyen stílusban nyomultok?
2009-ben volt talán az első gimis punk-rock formációm, persze feldolgozásokkal. Utána elkerültem egy COMA nevezetű heavy metal bandába, most pedig már 4-5 éve egy Metal Daze nevű bajai heavy metal, hard rock „slágereket” játszó hobbizenekarban játszom. Régóta tervezek már egy saját zenekart, amiben saját zenét játszhatnék, fiatal, lelkes, ügyes zenészekkel, de sajnos ez eddig még nem jött össze. A gitárstílusomat még nem érzem teljesen kiforrottnak, és nem is vagyok egyetlen stílus elkötelezett híve. Sokszor hangulatfüggő is, hogy éppen melyik vonalra „fekszem rá”, de nagyon fontos az is, hogy milyen zenei közegben kell játszanom éppen. Próbálok minél több lábon állni, minél univerzálisabb gitáros lenni.
Van e más, egyéb helyen elért eredményed?
Amiket nagyobb eredményeknek könyvelek el az eddigi zenélésem alatt, az talán a tavalyi Jónás Tamás gitárversenyen elért top 50-es helyezés és, hogy két számban közreműködőként szerepelhettem Rudán Joe nemrég megjelent, Én ez vagyok című albumán. Ez nagy megtiszteltetés volt!
Hogy látod egy fiatal gitáros lehetőségeit a mai magyar valóságban?
Az biztos, hogy nincsen egyszerű dolga! Hamar el kell döntenie, hogy mit szeretne elérni a hangszerrel. Ma már több út van, amit egy gitáros választhat. Vannak könnyebb utak, és vannak sok kompromisszummal teli, áldozatosabb utak. Előttem már számtalanszor leírták, hogy halott a zeneipar, nem kellőképpen támogatott a hangszeres zene/zenész manapság stb. Én nem látom teljesen fekete-fehérnek a dolgot, hanem inkább szürkének. Óriási a verseny, nagyon sok a zenekar/zenész. Kevés viszont az értő közönség és kevés a kitörési lehetőség. Sajnos szinte minden, és mindenki Budapesten koncentrálódik. A vidéki gitárosoknak sokkal nehezebb a dolguk ebből a szempontból. Én mindenesetre optimista vagyok, és hiszem azt, hogy teljesítményalapúan - is- működik a magyar zeneipar. Azt gondolom, ha egy gitáros tényleg jó, szorgalmas, tehetséges, kellően agilis, céltudatos, és még szerencséje is van, akkor megtalálhatja a helyét zenészként, és el is juthat a zenei önmegvalósításig. Ez viszont sok év, évtized fáradságos és áldozatos munkájával jár.
Milyen hangszerparkod van jelenleg?
A hangszerparkom már egy ideje viszonylag egységesnek mondható. Akusztikus közegben egy Cort SFX-6 elektro-akusztikus gitárt használok. Van két szólógitárom, az egyik egy fehér Jackson DK2M, a másik egy Fender Stevie Ray Vaughan Signature Stratocaster. Erősítőnek már 5 éve egy Line6 Spider Valve kombót használok, nagyon szeretem a hangját, ár-érték arányban szerintem verhetetlen. Ennek a beépített effektjeit használom, szóval egyelőre feleslegesnek találtam komplett effektboardot kiépíteni, egy Kasleder Wild Horses-t, esetenként egy Xotic BB Preampot használok szólókiemelésre, boosternek. Ha átveszem a Marshall fejet, biztos lesz egy nagyobbfajta hangszerpark-átalakítás…
Fiatalon elég eredményes vagy, milyen tervek állnak előtted?
A gitárverseny során rengeteg motivációt kaptam, sok volt a kifejezetten inspiráló és pozitív visszacsatolás. Többen mondták, köztük a zsűriből is, hogy írhatnék még „gitárzenét”, saját dalokat. Komolyan elgondolkodtam rajta és nem is látom akadályát, emellett úgy tudom, a kiadó is mögém állna hasonló próbálkozás esetén. A legközelebbi megmérettetés a Budapest Music Expo-n lesz, az Audmax miniszínpadon kell október 4-én egy húsz perces blokkban gitároznom. Az október folyamán aktuális lesz a Days In Vienna rögzítése még egyszer, ezúttal a Tom-Tom-ban, mielőtt a Hear Hungary Music kiadja. A többi majd szerintem jön magától, de mindenképpen szeretnék olyan alkotóközösségekben zenélni, ahol motiválnak és visznek előre. Szívesen vállalnám az ingázást is Budapestre ennek érdekében, de ez még a jövő zenéje lesz.
PAYA
Fotó: Kövy Katalin
2014. október 3. 21:07