A gyártó (Baton Rouge) nem is csinál titkot abból, hogy azoknak a kegyeit keresi termékeivel, akik nyitottak az újszerű, kifinomult megoldásokra. Azokét, akik nem azért nem vesznek meg egy adott hangszert, mert nem jó, hanem azért, mert már mindenkinek olyan van. Azokét, akik sokra értékelik a küllemet, a szépséget, de közben nem szeretnének lemondani a minőségi tartalomról sem. Mindez persze nagyon jól hangzik, de vajon van-e valóság az állítások mögött?
Azt már a képek nézegetése is bizonyíthatja, hogy a küllem tekintetében senkinek nem lehet kifogásolni valója. Ezt ráadásul még annyival mindenképp meg is toldanám, hogy a képek koránt sem tudják visszaadni a valóságot, hisz mind a négy hangszer garantáltan szépségesebb 3D-ben, s ez nem csak a térbeliség miatt van így. Nagyszerű formák, jól megválasztott, valóban gyönyörű anyagok, igényes kidolgozások, melyek nemcsak a ránézésre, hanem a tapintásra, érintésre és a megszólaltatásra is igazak maradnak.
Baton Rouge R-11CE: elektroakusztikus gitár
Dreadnought forma, félmatt lakkréteggel. Tömör juharfa fedlap, mahagóni hátlap, mahagóni káva, mahagóni nyak, indiai rózsafa fogólap és húrláb. Zárt mechanikájú hangolók, aktív elektronika, L.R.Baggs-Element Hybrid hangszedőkkel.
Már az első megszólaltatásnál megdöbbentő volt a hangszer jelenléte. Nem számítottam arra – így nagyon meg is lepődtem – hogy ilyen nagyszerű hang fog megszólalni ebben az árkategóriában. Igazán élményszámba megy ezen a gitáron játszani... azt kell mondjam, hogy mind a színpadi, mind a stúdió körülmények között teljesen vállalható egészséges akusztikus hangzása magával ragadott és órákig játszottam rajta. Az L.R.Baggs Hybrid technológiája, pedig garantálja, hogy ahol nem lehet mikrofonozással hangosítani a hangszer hangját, ott is szép, természetes hangzást tudunk továbbítani vonalból.
Baton Rouge Two face
Grand Auditorium test, Florentien típusú kivágással, magasfényű lakkozással. Tömör lucfenyő fedlap, rózsafa/juharfa test, a hátoldalon gyönyörűséges „A” alakú berakással. Nyitott mechanikájú hangolókkal. Shadow Performer Pro elektronikával és Nanoflex pickupokkal.
Azt hiszem, hogy ebben az esetben is könnyen megállapíthatjuk, hogy egy gyönyörű hangszerrel van dolgunk. Igazán jó érzés kézbe venni és játszani rajta. Első megszólaltatásra igazi csengés-bongás, csilingelés jellemzi. Ennél a gitárnál kihagyhatatlanul fontos megemlítenünk a Shadow Performer Pro elektronikát és a Nanoflex technológiás hangszedőket, hiszen ezek elképesztő teljesítményre képesek a hangosítás során.
A 4-sávos equalizer (basszus, mély-közép, magas-közép és magas) igen hatékonyan képesek a hangosított hangzás módosítására úgy, hogy közben nyoma sincs a régebben megszokott bántóan agresszív piezo-s soundoknak. Helyette kellemes és élethű akusztikus hangzást kapunk akkor is, ha a hangszert vonalból, vagy akusztikus gitárerősítőn keresztül hangosítjuk. Mindez a Nanoflex
technológia alkalmazásának köszönhető. Ezek a hangszedők érzékelik a rezgéseket a húrokon, a fogólapon és a tömör fedlapon egyaránt. Az EQ segítségével pedig ezeket a természetes hangokat keverhetjük tetszésünk szerint, ami minden esetben nagyszerű természetes élményt nyújt.
Baton Rouge R 446 C
Tömör cédrus fedlap. Dél-Amerikai Amazaque fából készült hát és oldallap. Mahagóni nyak, rózsafa fogólap selyemfényű lakkozás. Matt króm, zárt mechanikájú hangolók.
Talán Eric Clapton az oka, hogy ettől a formavilágtól mindig megdobban a szívem. Érdekes, hogy az embernek mindig vannak olyan emlékei, amelyek akkor is késztetik, ha már a tapasztalata más irányokat jelöl ki számára. Amennyiben elém raknának több gitárt, de csak egy ilyen mini jumbo cutaway lenne köztük, akkor egészen biztosan ehhez lépnék oda, ez lenne az első, amit a kezembe vennék. Ennek a típusnak van egy sajátos közép-dús megszólalása, amely önmagában talán nem annyira megnyerő, mint más akusztikus gitároké, hiszen nem elsődleges célja a minden tartományban kiegyenlített hangkép. Az ilyen hangszer valódi értékét akkor tapasztalhatjuk meg, ha együtt kell zenélnünk más akusztikus hangszerekkel. Azonban, amikor ez bekövetkezik, akkor kiderül, „hogy ki is az úr a házban”, ugyanis ez a típus mindig hallatszik, mindig tisztán kivehető, érthető a rajta játszott szólam, míg azok a hangszerek, melyek szólóban a legmegnyerőbbek, már beleolvadnak a kíséretbe. Fogalmazhatok úgyis, hogyha valaki rendszeresen játszik akusztikus környezetben – nem szóló darabokat – akkor egészen egyszerűen szüksége van egy ilyen típusú hangszerre is.
Baton Rouge Ukulele U9S – szoprán
Tömör fenyő tető, alsó oldalán juhar, rózsafa fogólap. Nyitott mechanikájú hangolókkal.
Hol is kezdjem... Ez a hangszer egy tünemény... édes... aranyos... de olyan, mint a medve, nem játék! Az utóbbi években apró mérete miatt rengetek gyermekrajzos ukulelét készítettek és ajánlottak a legkülönbözőbb gyártók. Ezzel teljes mértékben egyet is értek, hiszen így már egész kicsi gyermekeknél is el lehet hinteni a hangszer iránti szeretetet. És a különböző hangszerkiállításokon saját szememmel is láttam, hogy mennyire gyorsan képesek a kicsik azonosulni a hangszerrel. Ugyanakkor ez a felnőttekben automatikusan egy olyan érzést kelt, mintha ez a hangszer pusztán egy kis „gitárka”, gyermekjáték lenne. Nos ez tévedés.
Az akusztikus zenei közegben igen jól meghatározható helye van a szoprán hangszereknek, amelyeket nem, vagy csak nagyon nagy nehézségek árán lehet más hangszerekkel helyettesíteni. A mi darabunk is egy ilyen, nagyszerű hangszer. Csodálatosnak tartom, hogy kicsi mérete ellenére, a fizikát meghazudtoló hangerővel és gyönyörű tónussal, tisztán és érthetően szól a leghangosabb kíséretekben is, ami olyan színt visz az akusztikus zenébe, mely megmozgatja, izgalmassá teszi a legelcsépeltebb három akkordból álló dalt is.
Jó próbálgatást kívánok:
Andrásik Remo
Keresd a kedvenc hangszerboltodban, vagy
a http://duohangszerbolt.hu/ oldalon.
2014. augusztus 27. 21:07