MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A holnap hangjai - Slim Jim

A holnap hangjai címmel olyan fiatal zenekarokat szólaltatunk meg, akik a Hangfoglaló Magyarország Tehetségkutató döntőjébe jutottak. A nekik feltett kérdések részben megegyeznek az Életképek című sorozatunk kérdéseivel, melyeket a zenélést hivatásként választó művészek felé intézünk. Azt reméljük, hogy a hivatásos és a pályájuk elején járó zenészek válaszaiból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és élettérről.

Bemutatnád röviden a zenekart? (név, hangszer, stílus, mióta zenéltek együtt)

A zenekar klasszikus felállású Rock-banda, Két gitár, basszgitár, dob, ének. A gitárokat Horváth Karesz, valamint Csenkey-Sinko István kezeli. Basszusgitár: Móricz Ferencz Pocok. Dob: Bedő Gabika. Az énekesünk a már veteránnak számító Papes Béla. A zenekar ebben a formában, ezen a néven három éve dolgozik együtt, bár természetesen mindenkinek van "előélete". Rock zenét játszunk. Ennél közelebbről nem tudnám megnevezni a műfajt, talán csak azt mondanám... torzított villanygitár. Nagyon fontos, hogy a saját dalainkat játsszuk.

Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?

Minél többet játszani. 50, 100, vagy éppen 1000 nézőnek. Persze vállalunk "Arénás" fellépést is.
Nem tudom van-e megfogalmazott üzenetünk. Gondolataink vannak, ezeket elmondjuk, eljátsszuk. Ha valaki komoly szövegelemzésbe kezdene dalaink alapján, biztosan meg tudná mondani mit is üzen a költő, de mi inkább csak azt mondjuk: Rock and Roll!!!

Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?

Nem hinném, hogy különösebben egyediek lennénk. Simán csak zúzunk. Jól van összerakva a csapat, MI írjuk a dalokat, MI játsszuk el azokat és épp ettől egyedi.

Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

Mi csak játszani szeretnénk. Nyilván minél jobb helyeken, minél több embernek, minél több pénzért. Nem is értem pontosan, mit jelent ma Magyarországon a ZENEIPAR szó. A hagyományos értelemben vett kiadókra gyakorlatilag nincs szükség. Online, és személyes megjelenés van. Talán így kicsit szabadabb a verseny, mint az elmúlt évtizedekben, hiszen ma bárki előjöhet valamilyen hangzó anyaggal. Hogy aztán ez mire elég...?

Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?

Jó dolog, hogy sokan sokféleképpen nyilvánulhatnak meg. Neten, klubokban, fesztiválokon, stb. Viszont így hígul a felhozatal, és ma valahogyan nem működik, vagy nem úgy működik a természetes szelekció, ahogyan kéne. Nem feltétlenül a gyengébbje hullik ki. Persze ez nagyon összetett probléma. Nyilván a tehetségen kívül számtalan más tulajdonság is fontos ma az érvényesüléshez.

Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?

Megélni a zenélésből? Persze. Néhányaknak megadatik ez a kiváltság, de ismereteim szerint sokan munka mellett zenélnek, vagy ha a zenélésből akarnak megélni, több zenekarban kénytelenek játszani, és nem mindig azt, amit szeretnének.

Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Nem hiszem, hogy a zenészek a helyükön lennének a társadalomban. Persze sokan irigyelnek minket, mert azt csinálhatjuk, amit szeretünk... Azonban amikor az anyagiakra terelődik a szó, rögtön érezhető, hogy a tehetséget, a befektetett munkát, és nem utolsó sorban a befektetett anyagiakat nem akarják figyelembe venni  a beszélgető partnereink. Ismeritek a közösségi oldalakon terjedő posztot a vendéglősről és a zenekarról, ahol a válaszlevélben a zenekar felajánlja, hogy tágas próbatermében szívesen látja az étterem dolgozóit...

Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Nem hinném hogy a tehetséggondozás, vagy épp az úgynevezett managerek szakmai tudása, még inkább anyagi helyzete lehetővé tenné, hogy legyen egy magyar világsztár. Tehetséges fiatalok, sőt öregek is akadnak szép számmal, gondolom ugyanolyan arányban, mint bárhol másutt a világban. De valljuk be, vajon az amerikai, és angolszász tőke uralta piacon, kit érdekel egy magyar előadó??? Épp annyira, mint minket egy mongol, vagy pápua új guineai.

Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?

Egyfelől jó, hogy sok, és egyre több tehetségkutató verseny van, másfelől viszont ezek gyakran nem érik el a céljukat, ha van egyáltalán céljuk azon kívül, hogy a megpályázott pénzből maradjon valami. Tapasztalatom szerint sok zenekar éppen az ilyen elszervezett tehetségkutatók miatt többé már nem indul hasonló rendezvényeken. Mindazonáltal szükség van ezekre, hogy a feltörekvőknek utat engedjen, vagy legalább szalmaszálat jelentsen számukra, amibe kapaszkodhatnak.

Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?

Az utánpótlás, mint minden korban tele van tehetségekkel. Ma a fiatalok sokkal képzettebbek, mint egy két évtizeddel ezelőtt, köszönhetően a magas színvonalon működő könnyűzenei iskoláknak.

Mi a véleményetek a fesztiválokról?

Azt hiszem, sokkal szerencsésebb lenne, ha a Magyarországon elterjedt "mindent bele" fesztiválok helyett, inkább speciális fesztiválokat rendeznének. A mai fesztiválok között nincs is igazán különbség. Ugyanaz a X számú zenekar megy mindenhová, ahol minden ugyanolyan és ugyanaz, mint az előzőn... még a látogatók is.

Mi a véleményetek a zenei klubéletről?

A klubélet, az más. Vagy nem is olyan más? Budapesten működik a dolog, mert mindenféle műfajnak van akkora tábora, hogy egy-egy rendezvény rentábilis legyen, ellenben vidéken a klubtulajdonos érthetően csak olyan bandát hív meg, amelyről biztosan tudja, hogy megtérül a befektetése. Persze vannak még akik elmennek "kapura", no de hát kérem...

 

Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Nem tudom mi lendíthetne a zenei életen. Talán, ha sokkal több pénz lenne a rendszerben... Vagy az se. Kell egyáltalán lendíteni, hiszen remek zenészek dolgoznak az országban, remek zenéket csinálnak.

Papes Béla - Slim Jim

https://www.facebook.com/SlimJimband

2014. augusztus 12. 06:11

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA