MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Joe Bonamassa

Szerintem kijelenthetjük, hogy te vagy a legfiatalabb Rock/Blues „legenda” a jelenlegi zenészek közül, a karriered gyorsan ível felfelé. Milyen érzés, hogy ilyen gyorsan sikeres lettél világszerte?

Köszönöm a megtisztelő címet, de nem hinném, hogy megérdemlem, sokan sokat dolgoztak azon, hogy életművük révén tényleg legendássá váljanak, én még csak az út elején járok. Szerintem van még mit tennem. A legenda szó mint olyan manapság túlságosan könnyen ráragadhat a tehetséges fiatal gitárosokra és nem biztos hogy helyénvaló. Én világ életemben igyekeztem a tudásom szerint a legjobban játszani és soha sem képzeltem bele semmi olyat ami nincs is ott, nem gondolkodtam és ma sem gondolkodom azon, hogy én mekkora sztár vagyok, vagy nem vagyok. Játszom és úgy fest, hogy ez az embereknek nagyon tetszik, számomra ez a legjobb érzés és a legnagyobb elismerés.
 
Biztos vagyok benne, hogy rengeteg gyártó bombáz az ajánlatával folyamatosan. Mindemellett úgy tűnik Joe Bonamassa rendíthetetlenül kitart bizonyos márkák mellett. Úgy tűnik nincs sok változás a felszerelésed tekintetében, ugyanazok a cuccok köszönnek vissza, Gibson, Ernie Ball, Dunlop, Marshall stb. Látva a mai gitárosokat akik sok esetben elég sűrűn cserélik a felszerelést, érdekesnek tűnik a stabilitás a te felszerelésedben. Mi az oka a kitartásodnak?
 
Én mindig azt használtam amit szeretek, ami bevált, függetlenül attól, hogy fizettem e érte, vagy ingyen kaptam. Meggyőződésem, hogy az embernek őszintének kell lennie magával és el kell döntenie, hogy valami jó e és fontosnak érzi, hogy használja a zenéjében, vagy nem. Nem jó ötlet sűrűn cserélgetni a felszerelést, hiszen saját magunknak is rengeteg gondot, problémát okozhatunk egy esetleges radikális változtatással. Szerintem a zenész fülében mindig is ott van a hang amire vágyik és ha megtalálja az rendkívül nagy öröm. Nagyon büszke vagyok minden szponzorációra, de csak azokat fogadom el amivel tudok azonosulni és tényleg használnám is. Ez nem üzlet ez, belülről jön.
 
Azt mondják egy zenész életében amikor eljön a pillanat, hogy a neve felkerül egy gitárra, az olyan mint amikor egy színész megnyeri az Oscar díjat. Rengeteg hangszert láthatunk a te neved alatt, az Epiphone gitároktól a Gibson Custom Shop-ig. Milyen érzés volt amikor a Gibson cég megkeresett és felajánlották neked a lehetőséget, hogy szignált gitárt gyártanának a neved alatt?
 
Az előbb az Oscar díjhoz hasonlítottad a Signature hangszert. Szerintem annál is nagyobb elismerés, hiszen a világ minden pontján a te általad megálmodott hangszeren játszhatnak az emberek és örökre kitörölhetetlen nyomot hagyhat bennük. Ez a legnagyobb megtiszteltetés szerintem. A Gibson gitárok mindig is elmozdíthatatlan bástyái voltak és lesznek a zenémnek és hogy a Gibson cég saját modelleket gyártott a számomra az leírhatatlan örömöt okoz. Nagyon köszönöm nekik és remélem valóban megszolgálom mid azt amit értem tettek.
 
A Joe Bonamassa hangszerek nagyon sikeresek voltak és még mindig azok. Az összes limitált sorozat nagyon gyorsan elfogyott. Mit gondolsz mi lehet az oka ennek a népszerűségnek és sikernek?
 
Amikor az ember egy saját hangszerről beszél akkor rengeteg lehetőség merül fel, mint személyre szabható opció. De jelen esetben egy Les Paul sorozatról beszélünk ami ugye egy eléggé kötött dolog. Míg más gyártóknál szóba jöhet akár egy teljesen új koncepció, úgymint forma anyagok, stb. addig itt lényegesen nehezebb a helyzet. A Gibson és Epiphone mérnökei nagyon sok segítséget adtak abban, hogy milyen változtatásokkal érhetünk el egyedi hangot, érzést úgy, hogy a legendás Les Paul karakter megmaradjon. Nagyon sokat gondolkodtunk és végül jól megfontolt apró részletekkel megszületett a Joe Bonamassa Les Paul. Valóban egyedi, valóban különleges hangszereket sikerült elkészíteni. Fontos dolog, hogy semmilyen körülmények között sem engedném ráírni a nevemet semmi olyan dologra ami nem pont olyan amilyennek én szeretném hogy legyen. Vélhetően ezektől sikeres az összes eddig kiadott sorozat. Akár az Epiphone gitárok esetében is a zenész valóban egy tökéletes, gyönyörű egyedi hangszert vásárolhat ami magában hordozza azt a soundot ami a Custom Shopban is benne van. A Gibson és Epiphone mérnökei valóban nagyot alkottak. Köszönet érte nekik.


 
Mesélnél nekünk a Bonabird megszületéséről? Talán az egyik legegyedibb hangszered, nagyon jól szól, elképesztően néz ki, viszont még nem láthattunk, hallhattunk információt a sorozatgyártásáról? Lesz folytatása a prototípusnak?
 
Szerettem volna magamnak egy kiegyensúlyozott Firebirdet, úgyhogy azt mondtam rakjunk egy Firebird nyakat egy Les Paul testre és lássuk mi lesz belőle. A végeredményt ti is láthatjátok, hallhatjátok, szerintem zseniális lett. Elképesztő hatást értünk el vele és a kinézete is dögös lett. Jelenleg ez az egy darab létezik belőle és őszintén szólva egyelőre szeretném ha ez így is maradna.
 
Láthattunk már tőled nem kifejezetten megszokott gitározást, nevezetesen amikor egy Music Man Petrucci Bariton gitáron játszottál Slide gyűrűvel. Sűrűn előfordul, hogy kitalálsz valami teljesen szokatlant? Mi volt az eddigi legőrültebb ötleted?
 
Igen, szükségem volt egy mélyebb tónusú hangra amit csak egy bariton gitártól kaphat meg az ember, viszont fel kellett hogy tudja venni a versenyt a Les Pauljaimmal legalábbis jelszintileg.  A Music Man Petrucci Bariton gitár volt a legjobb választás, elképesztő az a hangszer. John és a Music Man cég nagyon nagyot alkotott vele. Csak úgy mint a Steve Morse modell esetében. A Két kedvenc hangszerem a Music Manek közül. A kísérletezésre visszatérve, mint minden zenész én is keresem a lehetőségeket, hogy bizonyos esetekben valami egyedit tudjak létrehozni. Sokat szoktam gondolkozni ezen-azon, de ezek az én "műhelytitkaim". Ha felfedeztek valami érdekeset szívesen beszélek róla, de akkor működik a legjobban a dolog ha a közönség nem jön rá mi is történik valójában. Mindenkinek megvannak a maga "titkai".
 
Van valami fejlesztés folyamatban a felszerelésedet illetően? Elárulhatsz esetleg valami információt esetleges újdonságokról, tervekről?
 
Sajnos el kell keserítselek, jelenleg nincs "semmi új a nap alatt" de valójában, nem is tudnék mit adni a rajongóknak. Mint már említettem, minden olyan dolog ami az én nevemmel fémjelzett, azért létezik mert én használom és szeretem azt. A gyártóknak köszönhetően mindent meg tudtunk csinálni amiről egy zenész csak álmodhat és ezért nagyon hálás vagyok nekik. De valójában mit is csinálhatnék még amit nem tettem már meg? Örülök mindannak ami gyártásba került és ha majd eljön az ideje talán folytatódhat a sor, de jelenleg nincs más amit el tudnék képzelni.
 
Volt lehetőséged hogy szinte bármilyen felszerelésen játsszál, vintage-től a vadonatújig. Mi a tapasztalatod tényleg igaz az miszerint egy régi hangszer, pedál, erősítő, annyival "több" jobb mint egy új professzionális darab? Vagy mi zenészek inkább csak belehalljuk azt amit szeretnénk hallani?
 
A hír igaz. Valóban szignifikáns különbség lehet egy régi és egy új gitár között. Van valami abban, hogy az elektronikák és a fa jobban szólnak az idő múlásával ez tény. Senki sem szólhatja meg a Gibson vagy bármelyik másik céget azért mert nem tud időgépet gyártani. Van egy pár igazán kifogástalan állapotú vintage Gibson gitárom ami pontosan olyan mint egy Gibson Custom Shop hangszer az egyetlen különbség, hogy kell 40 év mire megérik a hangjuk és átlépnek egy másik dimenzióba. Emellett egy jó minőségű új hangszer is elképesztően jól tud szólni és simán felveheti a versenyt egy öreg hangszerrel. Véleményem szerint a 2013-as Historic Les Paulok egyikei a világ legjobb hangszereinek amit ember valaha gyártott, beleértve az 1958 és 1960 között készülteket is.

Sajnos túl korán veszítettük el Gary Mooret. Ha jól tudom, ő az egyike azon gitárosoknak akik nagy hatást gyakoroltak rád. Mit gondolsz lehet bárkinek esélye az ő nyomdokaiba lépni, kérdezem ezt azért, mivel sokan az új Gary Mooreként emlegetnek téged?
 
Gary Moore halála, elképesztő veszteség a zenei világ számára, szinte felfoghatatlan volt amikor kiderült, hogy elhunyt. A zenéjében viszont örökre velünk marad és szerintem az idők végezetéig rengeteg fiatalt fog inspirálni az ő zenéje. Tagadhatatlan, hogy nagy űrt hagyott maga után, de véleményem szerint nincs aki betölthetné ezt az űrt. Hogy én lennék az új Gary Moore, hát ez megtisztelő, de nem hiszem, hogy ez elmondható lenne rólam. Nagyon tiszteltem őt, többször volt alkalmam találkozni vele, egy rendkívül kedves szerethető embert ismertem meg benne aki nagy hatással volt rám a zenémre. Mellesleg abból a könyvből tanultam és követem az abban leírtakat a mai napig amit ő írt. Emellett nem hinném, hogy én lennék az ő utódja, de persze a sorsunkat nem választhatjuk meg. Az idő majd megadja a válaszokat minden kérdésre. Büszke vagyok rá, hogy ismerhettem és hiszem azt, hogy az ő zenéje nagyban hozzájárult ahhoz, hogy azzá váljak aki ma vagyok.
 
Többször nyílt alkalmad, hogy legendás zenészekkel játsszál együtt. Ki volt rád a legnagyobb hatással? Van valaki akit esetleg szeretnél vendégül látni egy koncerteden, netán van olyan vágyad, hogy te legyél vendége egy produkciónak, mint például a G3?
 
Szerencsésnek mondhatom magamat, hiszen már a gyerekkoromtól kezdve nagyszerű zenészekkel állhattam egy színpadon. A legnagyobb öröm számomra mégis az volt, hogy édesapán segített lefektetni az alapokat és ez nagy mértékben hatással volt rám. Nem szeretnék senkit sem kiemelni, hiszen mindenki elképesztő zenész és mindannyijuknak hálás vagyok, hogy együtt zenélhettünk, tényleg szerencsés voltam/vagyok. A kívánságlistámon vannak még nevek akikkel remélem még alkalmam nyílik zenélni, de nem szeretnék semmit elkiabálni ezért erről nem szoktam senkinek sem beszélni, ha majd odajutunk úgyis kiderül.

 
Ha visszamehetnél az időben, hogy zenélj valakivel, ki lenne az?
 
Ez könnyű, természetesen Paul Kossoff
 
Rengeteg helyszínen játszottál már, kluboktól arénákig, láthatóan jól érezted magad mindenhol. Mégis milyen helyeken szeretsz játszani a legjobban?

Fantasztikus érzés bárhol is játszani, ha a közönség valóban veled él a koncert közben. Nekem úgy tűnik, hogy elképesztően jó a közönség bármerre is járok a világban és ezért nagyon hálás is vagyok nekik. A kérdésedre válaszolva igazság szerint színházakban szeretek játszani a legjobban. Ugyanis elég nagy ahhoz, hogy legyen egy kis természetes visszhang, viszont kicsi és meghitt ahhoz, hogy a zene természetes és "élő" legyen. Valamint a színházaknak megvan az a fajta atmoszférája ami semmilyen másik helynek sincs. Nem tudom, de egy színház falai között ott él a történelem egy darabja, drámák, vígjátékok, történetek, sorsok. Varázslatos hely, nemde?
 
Szerinted tematikusan tanulni, skálákat akkordokat, összefüggéseket fontos dolog, vagy a lelkedből játszani az igazi?
 
Az embernek meg kell tanulnia, bizonyos szabályokat, ahhoz, hogy ki tudja fejezni ami a lelkében rejlik. Az akkordok a skálák és a kapcsolataik a zenében, mind elkerülhetetlen részét képezik az önkifejezésnek. Ha nem tudsz beszélni akkor nem tudod elmondani a gondolataidat. Meg kell tanulni beszélni a zene nyelvén és folyamatosan figyelni a hangra ami benned szól. Így lehet tökéletesen kifejezni a bennünk rejlő érzéseket, gondolatokat. Az akkordok pontos ismerete és alkalmazása a zenében elengedhetetlen, szólógitárosként is rengeteg akkordot fogok le a gitáron és játszom őket a bulikon.
 
A soundod, a dallamok erős ismertető jegyeid lettek az évek alatt. Van valami "megfejtés" a dologban, valami speciális gyakorlási metódus esetleg?
 
A tudatos tanulást és gyakorlást leszámítva általában zenékre szoktam rágitározni. Gyermekkorom óta így fejlesztem a kreatív oldalamat. Szerintem nagyon hatásos dolog, hiszen ha az ember hallja az eredeti hangszereket, zenét, az nagymértékben inspiratív tud lenni. Azt gondolom, a sajátos dallamvilágát kinek, kinek maga kell megtalálja, persze mindannyiunkat érnek behatások, de ettől még egyedi marad a dolog. Persze, csak ha nem tudatosan ugyanazt a fikcsit játsszuk szigorúan minden saját ihlet nélkül.

Varga Gábor

2014. július 31. 08:23

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA