Ki ne ismerné Steve Stevens gitárvarázslót? A tupírozott hajú húrbűvész a ’80-as évek egyik ünnepelt sztárgitárosa volt, munkái Billy Idol és Michael Jackson oldalán örökérvényűvé nemesedtek az évek hosszú sorát követően. Teljesítményét a szakma 1986-ban Grammy díjjal honorálta, Steve azonban nem ragadt le a szűk cicanadrágok és a cukros pop metal zene korszakában, az utóbbi két dekádot főként zenei kalandozásoknak szentelte. Néhány éve újra összeállt Billy Idollal, a két sikerkovács pedig azóta ismét közös utakon jár. Steve mindemellett nem feledkezett el hangszerparkja frissítgetéséről sem, a Dave Friedman által készített Stevens-Friedman erősítő mellett nem oly’ rég egy exkluzív kivitelű, szignált gitárral jelentkezett, melyet a luxusgitárjairól híres Knaggs cég épített meg számára. E hangszer története olvasható az alábbiakban, Steve saját szavai nyomán.
A kapcsolat
„Peter Wolfot lassan harminc éve ismerem. Első találkozásunk idején a Hamer gitárok disztribúciójával foglalkozott, én akkoriban e céggel álltam szerződésben. Emlékszem, Peter abban az időben a frankfurti Musikmesse hangszerkiállításon mutatta be a nevemmel ellátott gitárokat, és fellépési lehetőségeket biztosított számomra. Neki volt köszönhető, hogy játszhattam John Entwistle és Zak Starkey oldalán.
A kapcsolat megmaradt az évek alatt, szóval adta magát, hogy megpróbált behálózni. Mesélt Joe Knaggsről, akit ugyan személyesen nem ismertem, de a munkáival tisztában voltam a PRS custom shop részlegénél. Peter megemlítette a tune-o-matic jellegű, viszont egybeöntött húrláb ötletét, amiről már tudtam akkor. Túlságosan nem kellett győzködnie… Mondtam neki, hogy örömmel dolgozom velük egy szignált modell kialakításán, de bizonyos változtatásokat eszközölni szeretnék. Sokkal inkább baráti indíttatásból született e gitár, mintsem üzleti érdekekből. Úgy gondolom, ha egy ilyen jellegű kooperáció elsődleges mozgatórugója a baráti kapcsolaton és a kölcsönös tiszteleten alapuló közös alkotóvágy, akkor a projekt eleve sikerre ítéltetett. A hangszer ennek szellemében egy olyan cég és egy olyan művész együttműködésének a gyümölcse, akik ugyanúgy a csúcsminőség mellett törtek lándzsát.”
Tervezés „A legjobb dolog a Knaggs gitárokkal való együttműködésben, hogy az elképzeléseim nyitott fülekre találnak. A srácok semmire nem mondanak nemet, még a legvadabb ötletre sem! Különleges, gyöngyházfény szegélyezést akartam, ők pedig bólintottak, pedig még sosem csináltak ilyesmit azelőtt! (nevet) Alaposan belefolytam a tervezés minden fázisába, nem csak a nevemet adtam a hangszerhez. Nem kötöttem kompromisszumokat a minőséget és a specifikációkat illetően. Karaktert, személyiséget akartam adni a hangszernek, ami minden szempontból a lehető legfelső kategóriát képviseli. Egy jelentőségteljes gitár képe lebegett a szemem előtt, ami úgy szól, és úgy néz ki, ahogy kell, a legjobb mahagóniból készül, és megfelelő súlyú. A súly neuralgikus kérdés számomra. Nem tudok mit kezdeni a pillekönnyű gitárokkal, muszáj, hogy 8 font legyen a súlya, ez a kritikus tömeg. Kiindulópontnak a kedvenc Les Paulomat tekintettem, erről mintáztunk minden lényeges paramétert – a nyak profilt, a felsőnyereg szélességét, a fogólap rádiuszát, szóval mindent. Az addigi Knaggs gitárokénál vastagabb testet szerettem volna, illetve még néhány apróbb változtatást, de ezek sem jelentettek problémát – Joe és csapata elsőre megalkotta a hangszert! Rengeteg energiával és szenvedéllyel készült a hangszer, roppant büszke vagyok rá!” Elektronika „Természetesen az elektronikát is személyre szabtuk. Kézzel tekercselt Bare Knuckle hangszedők kerültek a gitárba, de nem a Rebel Yell, mert az a modell valamiért nem szólt megfelelően ebben a konstrukcióban. Kiváló pickup, de elsősorban Les Paulba való. A Knaggs gitáromból jobban kijön a magas és a mély tartomány, a bridge pozíciónál elképesztő dinamika és sustain generálódik. Mindenképpen egy alacsony menetszámú AlNiCo (alumínium-nikkel-kobalt ötvözet) pickupban gondolkodtam, ami kevésbé agresszív, ezáltal kihozza a hangszer saját hangját, karakterét. Több különböző hangszedőt kipróbáltam, mire ráleltem a megfelelő változatra.” |
Hangzás
„Ez a gitár az összes lehetséges állásban jól szól. Még középen is, tehát, amikor mindkét pickup egyszerre dolgozik. A legtöbb gitár nem adja a megfelelő tónust ebben az állásban, ez a modell viszont olyan, akár egy gigantikus akusztikus gitár! Csodaszép, kiegyensúlyozott hangzást produkál, az akkordok és az arpeggiók is épp olyan tiszták és érthetőek, mint a futamok. Imádom ezt a gitárt, széles mosoly ül ki az arcomra, akárhányszor a nyakamba akasztom!”
Danev György
http://stevestevens.bigcartel.com/
www.facebook/Official-Steve-Stevens
http://billyidol.net/steve-stevens/
2014. július 20. 06:57