Valamennyi dobos és ütőhangszeres került már életében olyan szituációba, hogy csillapítani, dempferelni kellett a hangszer valamely részét. Ez leggyakrabban a pergők esetében merül fel, de érvényes a dobszerelés bármely elemére. Évtizedeken át a különböző ragasztószalagok és egyéb textil termékek nyújtották a megoldást, olykor már a végletekig kísérletezve a módszerekkel. Az örök kedvenc a zsebkendő volt szigszalaggal, de láttam olyat is, ahol a felső tamok alsó részén méretes nylon darabok lógtak körbe a káva mellett…
Hála a modern zenevilág praktikus megoldásokon gondolkozó elméinek, ilyen jellegű kísérletezések helyett tökéletes megoldás a SlapKlatz dempfer gél.
A SlapKlatz gél egy erős tapadással rendelkező kör alakú anyag, amely mind formájában, mind tulajdonságaiban rendkívül megkönnyíti a hanghosszúság rövidítését, vagy éppen a felhangok csillapítását.
Kétféle kiszerelésben, illetve színben (neon zöld és "víz") kapható. Két nagyobb és egy kisebb található egy kis nylon tasakban, vagy műanyag dobozkában.
A különböző méretnek, illetve a flexibilitásnak köszönhetően bármilyen dempfer funkciót alkalmazhatunk az ütőhangszereken.
Lássuk egy mezei dobszerelésnél, mi történik, ha van nálunk SlapKlatz.
Én személy szerint a pergőnél, a dob "lelkénél" kezdtem a kísérletezést. Elsőként a nagyobbik korongot raktam fel a bőr szélére 11 óránál. Tökéletesen csillapította a felhangokat, de semmit nem változtatott a pergődob alapvető, jellegzetes karakterén. Ezután a korong felét a bőrön hagytam, a másik fele a kávára került. Így visszanyertem valamennyi felhangot. Abban az esetben, ha valaki ezt nem találja esztétikusnak, használhatja a kisebb korongot. A kisebb verzió ugyanis az arany középút, amely nem csillapít teljesen, csak az éppen nem kívánt felhangoktól szabadít meg minket. Sokat lehet modellezni a korong különböző pontokon való használatával, persze addig a határig, amíg nem zavar minket a játékban.
Ezután a tamokra tértem át. A tamokon clear bőröket használtam a teszt során, figyelve a tapadás erősségét. Semmi problémám nem volt vele. Az összes tam méreten (8"-tól 18"-ig) kipróbáltam a pergőhöz hasonló módszerekkel. Tapasztalataim szerint érdemes a 14"-ig a kis méretű korongot használni, 14"-től pedig a nagyobbikat.
Tökéletesen kezelhető hangtulajdonságokat kaptam, felhangoktól mentes, tiszta kerek sound-ot, megtartva a karakterét az adott hangszernek.
A lábdob sem maradt ki a kísérletből. Én egy 18" jazz lábdobon próbáltam ki, amin coated bőr volt mindkét oldalán, minden tompítás nélkül. 12 órához tettem az ütőbőrre a nagyobbik korongot és makulátlanul végezte a dolgát. Elnyelte mindazon felhangokat, amelyek miatt nehéz az ilyen jellegű lábdobok keverése például stúdióban, illetve a játékérzet is előnyére változott.
Végezetül a cintányérok következtek.
A tányérok esetében igen sok a lehetőség, mivel a SlapKlatz gél-t használhatjuk az alsó felükön is, ezáltal nagyobb teret nyerve. A tapadás rendkívül jó, így intenzívebb játékmód esetében sem esik le a gél. A tányér szélére helyezve egészen rövid hangzást kapunk.
Ennek ellenére a ride-on én a felső részén használom, mert így könnyeben tudom variálni az overtone-t egy stúdió session, vagy koncert keretein belül.
Idővel a korongok bepiszkolódhatnak. Ilyenkor érdemes lemosni csapvíznél és kezdődik minden előröl.
A SlapKlatz tökéletes választás annak, aki szeret kísérletezni és okosan használni a hangszerét. Használata rendkívül egyszerű és praktikus.
És szerintem a zöld marha jól néz ki! :-) Mindig legyen a zsebedben egy doboz SlapKlatz!
Borlai Gergő
2014. július 18. 06:03