MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Warm Audio WA-1B – Itt a legendás „kék előlapos” kompresszor Warm Audio változata!

A kék előlapos dán TUBE-TECH 1B kompresszor a kilencvenes évektől meghatározó eszköze az énekfelvételeknek a világvezető stúdióiban. A csöves opto-kompresszort a dán Lydcraft cég alaptó tulajdonosa John Petersen tervezte a Teletronix LA2A kompresszor alapos újragondolásával. Petersen – aki nem csak tervező volt, de hangmérnökként is dolgozott – zseniális megoldása az volt, hogy a végletekig leegyszerűsített LA-2A-t kiegészítette több kezelőszervvel a szélesebb felhasználhatóság érdekében: Míg az LA-2A-nál csak a kompresszió küszöbérték szabályzására, valamint az ezt követő erősítés módosítására (kimeneti jelszint) van mód, addig a Petersen változatánál állítható a kompresszió arány, az állítható küszöbérték, és az attack, illetve a release idő is szabályozható. Ráadásul tovább bővítve a lehetőséget, a két utóbbi paraméter három változatban kapcsolható is: a „fixed” beállítás hasonló az LA-2A rögzített arányú működéséhez, a „manual” választásánál a felhasználó állítja mind az attack (0.5 - 300 ms), mind a release (0.5 - 10 sec) időket, a „fix” kapcsolóállásnál az attack 1ms, a release 50ms), míg a „fix/man” módnál az attack fix érték, a release idő pedig a hanganyag dinamikájától függ.

A Teletronix LA-2A kompresszor lelke az electro-opto-attenuator, amely a hangfrekvenciás feszültség változását fényerősség-változássá alakítja, majd ezt a fényerősség változást egy fényelektromos elem visszaalakítja feszültséggé. A Warm Audio egy modernebb optikai erősítés-szabályzót, úgynevezett Gain Reduction Element-et (GRE) használ, valamint az áramköri alkalmazása is más, mivel szemben az LA-2A megoldásnál, amelynél az elektro-optikai szabályzó a vezérlő (side-change) jelútban szabályozza a VCA-t (és így végzi a dinamika-szabályzást), addig a Warm Audio-nál közvetlenül a jelútba épített a GRE szabályozza az erősítést. Ennek az egyszerűbb áramköri megoldásnak is köszönhetően a WA-1B frekvenciamenete könnyedén teljesíti a transzparens hangzást biztosító egyenletes frekvenciamenetet a -3dB töréspontú 5 Hz - 25 kHz-es hangfrekvenciás tartományban, valamint a csöves készülékeknél ritka alacsony -75 dBu jel/zaj viszonyt.

A WA-1B transzparens hangminőségéről ezen felül a beépített minőségi alkatrészek és megoldások biztosítják: a nagyméretű svéd Lundahl be- és kimenőtranszformátor, a két prémium minőségi kettős trióda, ezek egyike az audio erősítést és a kompresszálást végzi, a másik push-pull üzemmódban a kimenőtrafót hajtja. Az átmenő-furatos nyomtatott áramköri panelbe az alkatrészek és a kábelek kézzel forrasztottak. A nagyméretű toroid hálózati transzformátor biztosítja a csövek a 270 voltos anódfeszültségét, valamint 15 voltot a nyomtatott áramköri panel erősítő- és kompresszor áramkörének.

A Threshold (küszöb) szabályzó átfogása 40 dB, a kompresszió mértéke 2:1 - 10:1 érték (közel limiter funkció) között szabályozható, a make-up Gain (kimeneti szint erősítés) 0-tól 30 dB-ig állítható. A WA-1B szabályzó potméterei reteszeltek a pontosan megismételhető beállítások érdekében. A hátlapi szimmetrikus be-, és kiment XLR és sztereó jack aljzaton keresztül csatlakoztatható, míg a két Side-chain jack egyikéhez kapcsolható a külső vezérlő jel, amely a másik (kimeneti) Side-chain jack-en keresztül továbbfüzhető, például két WA-1B-t használva sztereó kompresszorozáshoz.

A Warm Audio WA-1B ősét sokan nevezik „forgiving” („megbocsátó”…) kompresszornak, mivel gyakorlatilag bármilyen beállítás esetén transzparens a dinamikaszabályzás, illetve ahogy az egyik legendás hangmérnök a WA-1B kapcsán fogalmazott: „elég az összes szabályzót középállásba tekerni és biztos, hogy jó hangzást kapunk!”

A jellegzetes kék előlapú kompresszor minden jelentős stúdióban megtalálható a kilencvenes évektől, mivel transzparens hangja, muzikális kompresszálása és egyszerű kezelhetősége révén az énekfelvételek nélkülözhetetlen eleme. Olyan hangmérnök-legendák, mint Joe Chiccarelli, Chris Lord-Alge, Tony Sheppard vagy Al Schmitt, a legtöbb énekfelvételéhez az 1B-t használta, használja. Nem beszélve a rap és hiphop kiválóságairól, akik szinte kivétel nélkül ugyanazt a felvételi láncot használják: Sony C800G, Neve 1073 mikrofonerősítő és a végén CL 1B kompresszor. A jó hír, hogy ez a 22 000 dolláros hanglánc a Warm Audio jóvoltából ennek az árnak töredékéért ma már mindenki számára hozzáférhető!

Tehát ha valaki biztosra akar menni, akkor használhatja a jól bevált két kompresszoros megoldást 1176 és LA2A-val (természetesen mindkettőnek van Warm Audio változata), vagy még egyszerűbb – és olcsóbb! – megoldás, ha a Warm Audio WA-1B mellett dönt!

www.digitalpro.hu


 

2024. március 12. 06:57

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA