MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

WA-MPX és WA-2MPX

Modern hangzású csöves klasszikusok a Warm Audio-tól. A Warm Audio ismét egy legendás csöves mikrofonerősítő újragondolt változatait dobta piacra, a WA-MPX és a WA-2MPX mintája az 1958 -1961 között gyártott Ampex 351 szalagos magnó erősítője.

A berendezések bemutatását ezúttal rendhagyó módon a legfontosabb jellemzők összegzésével kezdjük: a Warm Audio MPX erősítői a csöves erősítőknél tapasztalható alapzaj nélkül működnek, így a tiszta, már-már félvezetős hangzástól a csöves-hangzáson át akár overdrive hatással is képesek bármilyen forrást erősíteni. A sztereó változat, a hangfelvétel készítés mellett a masztering láncban használva széles lehetőségeket kínál a sztereó felvételek karakteressé tételében.

De lássuk miből született ez a csöves hangkarakter minden bizonnyal legszélesebb változatainak tárházát nyújtó erősítő: Az ötvenes évek egyeduralkodó szalagos stúdiómagnójának, az Ampex 351-nek erősítője meghatározó volt korának rockzenei hangzásában. A szalagos magnó csöves erősítő-hangjának lenyomata a kor legnagyobb sztárjainak felvételin hallható, így Elvis Presley, Nat King Kole, Bing Crosby, Roy Orbison, Les Paul, hogy csak néhányat kiemeljük a legnagyobbak közül, dalai kivétel nélkül evvel az erősítővel és evvel a hangzással készültek.

A Warm Audio szokásához híven a külső megjelenésben is hajaz az erősítő ősére: aluminium előlap, hatalmas forgatógombok, nagyméretű kivezérlés-mérő, mind-mind egyértelmű utalás az Ampex 351-re. Ám a Warm Audio mindezt megfejelte egy kapcsoló-sorral, ezekkel jónéhány plusz lehetőséget kínál, választható és kapcsolható módon. Például ilyen a “Tape Sat” (Tape Saturation) kapcsolóval aktiválható magnószalag hangzás, amely emulálja a 38 cm/sec sebességű szalag jellegzetes kompresszor-hatását. De jöjjenek a részletek!

A WA-MPX jellegzetes hangkaraktere az Ampex 351-nél is alkalmazott transzformátoros be- és kimenet, és a három fokozatú csöves kapcsolás eredménye. A két csőből álló első fokozat 70 dB-t erősít, míg a harmadik cső aktiválásakor (“High Gain” kapcsoló) az erősítés 90 dB, ráadásul sokkal karakteresebben hozza a csöves hangzást! A minden Warm Audio mikrofonerősítőben megtalálható “Tone” kapcsoló itt sem hiányozhat, ez a bemenő transzformátor impedancia-kapcsolásával nyújt egy újabb hangkarakter lehetőséget. A már említett “Tape Sat” kapcsoló aktiválja a magnószalag-hangzást, ezekhez nyújt további hangszín-lehetőséget a kapcsolható “80 Hz HPF” mélyvágó és a “2kHz LPF” magasvágó szűrő. Természetesen DI-box-ként is használhatjuk az erősítőt hangszerek felvételéhez.

A Warm Audio-tól megszokott módon a minőségre a beépített alkatrészek adnak garanciát: a transzformátorok hatalmas vasmagra tekercselt CineMag gyártmányok, a csatornánként két-két 12AX7 és egy 12AU7 cső válogatott, prémium gyártmány. A kézzel forrasztott panelek kizárólag diszkrét elemekből épülnek fel (nincs IC !). A hatalmas kivezérlési tartomány a 300 voltos anódfeszültségű áramkörnek köszönhető, amelyhez egy nagyméretű toroid transzformátoros tápegység szolgáltatja a muníciót.

A már említett ötvenes évekbeli zenei óriások mellett újabb generációk olyan neves zenészei és hangmérnökei, mint Kirk Cobain és Steve Albini is szívesen használták, használják az eredeti Ampex 351 erősítőit a mai napig, ám ezek a piacon többezer dolláros áron cserélnek gazdát. Most a Warm Audio jóvoltából bárki hozzájuthat egy ilyenhez, mivel az egyébként is mindig kedvező ár/érték arányú berendezéseik kínálata ezúttal két olyan csöves mikrofonerősítővel bővült, amely a csöves hangzás mellett a sztereó változatnál szalagemulációs és harmonikus overdrive lehetőségét is felkínáló masztering processzorként is kiválóan használható.

www.digitalpro.hu


2023. augusztus 30. 11:32

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA