MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Tomi a dobok mögött, AT a dobok előtt

Az Audio-Technica márkát már számtalan világhírű zenész, zenekar és produkció választotta útitársnak, és az évek alatt bebizonyosodott, hogy a professzionális mikrofonok, fejhallgatók, fülmonitorok, valamint vezeték nélküli rendszerek kiállják az idő és a megelőlegezett bizalom próbáját.

Az alábbiakban Tóth Tamás nagyérdemű dobos mesél felszereléséről és tapasztalatairól lassan 10 év távlatából. Tamás olyan neves zenekarokban és produkciókban dobolt, mint a Nomád, Wisdom, Kerozin, Dreamgrave, Mytra, valamint aktuálisan az Eperidance Produkció és a Road zenekar.

„Az Audio-Technica termékekkel először nagyjából 2016 végén találkoztam. A kezdetekben nem volt lehetőség arra, hogy fülhallgatóval monitorozzak (sokszor még monitorláda sem volt a dobnál). Aztán eljött a pillanat, amikor az Audio-Technica palettájáról először egy E70-es került a kezeim közé! Addigra volt egy kis tapasztalatom hasonló színpadra tervezett fülesekkel, így már tudtam, hogy nagyjából mi az, amit keresek egy ilyen termékben. Az egyik (és talán a hangzáson kívül a legfontosabb) szempont számomra az volt, hogy a teljes este alatt a helyén maradjon! Mivel a koncertek folyamán elég sokat mozgok, rengeteget küzdöttem azzal, hogy ne kelljen dalonként igazgatni vagy akár dal közben visszatenni a füleseket, ami lássuk be, egy dobosnál elég nagy probléma, hiszen ha én nem hallom a taktot, akkor nagy baj van. Az E70-el sosem volt ilyen gondom. A kialakítása miatt nagyon kapaszkodik a fülemhez, és szinte ki kell tépni koncert után. Egy ideig szivaccsal használtam, de az utóbbi években a legnagyobb gumiharangra álltam át. Mivel elég halkan monitorozom magam, az a mennyiségű hang, amit a gumiharang átenged, pont elég nekem. Maga a füles egyébként elképesztően jól szól, és hála a belerejtett három hangsugárzónak elég szeparáltan szólal meg ahhoz, hogy mindent halljak, amit csak szeretnék. Nagyon kényelmes és hosszú távon sem fárasztó a viselése. A kábel és az egész szerkezet nagyon strapabíró, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy amióta használom, még nem szorult javításra, pedig nincs kimondottan kímélve.

A márka másik terméke, amit elég hamar elkezdtem használni, nem más, mint az ATH M50x. Ezt a fejhallgatót először otthoni zenehallgatásra használtam többet addig a pontig, amíg el nem merültem a stúdiózás világában. Ennek a darabnak elég egyenes az átvitele, kicsit a mély tartományban emel, de ha valaki ismeri a hangját, akkor nagyszerűen lehet vele dolgozni. Ha az ember elindul egy laptoppal és az M50x-szel, bárhol minőségi munkát fog tudni vele végezni. Mivel összecsukható, utazásnál kis helyen is elfér, ennek ellenére kényelemben nem marad el társaitól. Egy szó, mint száz az M50x olyan fejhallgató, amit mind zenehallgatásra, mind munkára bátran ajánlok mindenkinek.

Az előzőekben szó esett arról, hogy kissé belemerültem a stúdiózás világába, és mi más is lehetett volna a következő lépés, mint hogy magát a hangszert is felvértezzem némi mikrofonnal. Abban a szerencsés helyzetben találhattam magam akkor, hogy volt lehetőségem ezeket a mikrofonokat különböző körülmények között kipróbálni. Ennek az első lépése az volt, hogy egy jól izolált helyiségben készítettem felvételeket és próbálgattam ki, hogy a márka repertoárjából mely mikrofonok karakterét szeretem jobban az adott hangszereken. Miután ez megtörtént, élőben is eltöltöttem némi időt velük, így biztos lehettem abban, hogy minden hangszerre a megfelelő delikvenst választottam. Néhány hónapnyi rengeteg felvétel és jónéhány koncert alatt kialakult az a setup, amivel a mai napig dolgozom. Overhead mikrofonként két AE5100-as mikrofont használok. Ezek a mikrofonok kardioid iránykarakterisztikával rendelkező kondenzátor mikrofonok. Elképesztően érzékenyek és gyönyörűen veszik a cintányérok, de akár az egész felszerelés hangját. Lábcinre és Ride-ra az ATM450-re esett a választásom. Ez szintén egy kondi mikrofon olyan kialakítással, hogy a lehető legkevesebb zajt vegye a hangszer többi részéből. A pergőre egy AE2300-at használok felül, alul pedig egy ATM650-et. Az AE2300 egy dinamikus kardioid mikrofon dupla dómos membránnal, aminek köszönhetően rendkívül egyenes az átvitele a teljes frekvenciatartományban. Könnyen kezelhető akár élőben, akár keverésnél. Az ATM650 egy dinamikus hiperkardioid mikrofon, amit nagyon szeretek pergő alsónak használni, de akár a pergő tetején is megállja a helyét. Lábdobra az ATM250 került, amivel egy kicsit trükkös volt a barátkozás, de a cég által gyártott bemutató videók után megfelelően elhelyezve kiválóan látja el a feladatát. Az ATM250 egy dinamikus hiperkardioid mikrofon, aminek a trükkje, hogy a hasonló mikrofonokkal ellentétben a hangrésbe (illetve a lábdobba) jobban bele kell tolni, hogy hozza azt, ami benne rejlik. A jó elhelyezés után viszont biztos, hogy nem lesz vele gond! Végül tomokra ATM350-ek kerültek a kifejezetten dobhoz készített felfogató rendszerrel, ami nemcsak szuper kényelmessé teszi az elhelyezését, de még a hangolást sem nehezíti meg, hiszen míg a káva alatt belekapaszkodik a csavarokba, felül meghosszabbítja a hangolókulcsokat, így téve lehetővé a hangolást! Az ATM350 egy kardioid kondenzátor mikrofon, ami a mérete és kialakítása okán könnyen elhelyezhető, és a játékost sem zavarja.

Az elmúlt jónéhány év távlatából bizton állíthatom, hogy az Audio-Technica termékei nem csak minőségben, de tartósságban is világszínvonalúak, és bárkinek bátran ajánlom őket akár otthoni, akár professzionális felhasználásra.

Tóth Tomi


2024. február 3. 05:35

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA