MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Saya Noé – Álomvilágból a valóságba

Jupiter címmel második nagylemezét jelentette meg Saya Noé. A 12 dalt magába foglaló album az elmúlt két évét foglalja össze Saya Noé dalszerző/producernek. Az alkotási folyamatot nagyban befolyásolta, hogy hirtelen Malajziába kellett utaznia, és ott töltött 8 hónapot. Saya Noé a hazai és külföldi koncertek mellett az online térben is aktív: az egyik legsikeresebb magyar zenész a Twitch-en, 44 ezer nemzetközi követője hetente többször nézheti élőben. Az énekesnőt 2023-ban felkérték a Spotify női előadókat támogató nemzetközi kampányára. A mozgalmas időszakról, lemezről, alkotásról kérdeztük.

Mennyiben gyakorolt hatást a zenédre, hogy Malajziában nőttél fel?

Egész gyerekkoromat multikulturális környezetben töltöttem. Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyiben volt más, mintha itthon nőttem volna fel, mert nincsen összehasonlítási alapom. De általánosságban szerintem mindenkiről elmondható, aki hasonló helyzetben nőtt fel, hogy nagyon nyitottá válik a világ felé, talán könnyebben alkalmazkodik a hirtelen változásokhoz és természetesnek, érdekesnek találja, hogy mindenki különböző és ezek a különbségeink kötik össze a közösséget. Talán az idő során ez a hatás nyilvánult meg leginkább a zenémben is. Nyitott vagyok sok szerteágazó stílus/műfaj iránt, és nem félek kísérletezni, kockázatot vállalni az ismeretlenben. 

Édesanyád brácsán, édesapád gordonkán játszik. A zenész szülök segítséget jelentenek vagy elvárással járnak?

A kettő szerintem megfér egymás mellett. Megtanítottak keményen dolgozni, és elvárják, hogy ami utat választok, kitartsak mellette és véghez vigyem a céljaimat. Ha pedig elakadok, tudom, hogy számíthatok rájuk mindenben. Nagyon szerencsésnek tartom magam. 

Ha a példádból indulunk ki, azon túl, hogy valaki elvégzi az imPro Schoolt, mi kell ahhoz, hogy olyan dalokat alkosson, mint te?

Szerintem az a cél, hogy egy adott alkotó megtalálja azokat a tanulási lehetőségeket a környezetében, amik elősegítik saját világának a megvalósításában. Nálam ez úgy nézett ki, hogy sok koncertre jártam, open micra, táborokba (Songlab, Outbreakers Lab, Andrea Stolpe), online kurzusokra (Andrew Huang, Rachel K Collier) és igyekszem mindig körbevenni magam olyan emberekkel, akikre felnézek és akiktől tanulni tudok. Emellett szerintem fontos a dalszerzés során az is, hogy képesek legyünk kihelyezni magunkat a komfortzónánkon kívül. Ez jelentheti azt például, hogy egy hónapon keresztül minden nap írunk egy dalt, akkor is, ha van ihlet és akkor is ha nincs. Vagy azzal kísérletezünk, hogy a megszokottól eltérő hangnemben, műfajban, tempóban írunk. Ez mind a játék része. A játék a zene legfontosabb eleme és a legjobb eszköz arra, hogy megtaláljuk a saját hangunkat és alkossuk azokat a dalokat, amik a legönazonosabbak.

2020-ban együtt dolgoztál a Grammy-díjas producerrel, Matt Lawrence-szel (UK), aki olyan világsztárokkal alkotott, mint Adele, Amy Winehouse, Beyoncé, a U2 vagy a Rolling Stones. Hogyan kerültél kapcsolatba Matt Lawrence-szel?

2019-ben, a HOTS szervezte SongLaben keresztül kerültünk össze Matt-el. Szembekerült velem a lehetőség, hogy a beküldött dalok közül a meghívott producerek kettő-kettő előadót kiválasztanak és egy stúdió napon együtt dolgoznak rajta. Így történt, hogy én is próbára tettem magam és beküldtem egy demomat (‘Under the River’), ő pedig nagy örömömre kiválasztotta és így lehetőségem volt találkozni vele és stúdióban ötletelni a továbbfejlesztésén. Majd néhány hónappal később, amikor a felvétel megvolt, újból megkerestem és így távolról tudtuk folytatni a munkát, és az ő keverésével együtt sikerült együtt be is fejezni. 

Hogyan zajlott a közös munka, és milyen eredménnyel?

Matt egy rendkívül közvetlen ember, akivel könnyű volt dolgozni. Jó tanácsokkal látott el és a stúdióban hatékonyak voltunk, emellett jókat nevettünk, úgyhogy én végig élveztem a folyamatot. A végeredményre pedig a mai napig sok pozitív visszajelzés érkezik. 

A szakma évek óta az egyik potenciális zenei export terméknek tart. Ez nyomást jelent rád vagy inkább inspirál? Egyáltalán mennyire nehéz külföldön áttörést elérni?

Nem érzem ezt nyomásnak, hiszen nincs arra különösebb hatásom, hogy ki mit gondol a zenémről, legyen az szakmai vagy ízlésbeli megítélés. Ugyanúgy csinálom a dolgomat és alkotok a saját tempómban. Nyilván óriási segítség és jól esik a támogatás, amit évek óta kapok pl. a HOTS export irodától vagy épp a közösségemtől, úgyhogy ez a része sok erőt ad. A nyomás viszont sokkal inkább belülről jön és a magammal szemben felállított elvárásból gyökerezik, de ezzel szerintem mindannyian megküzdünk, bármit is csinálunk. Nem tudom mennyire nehéz külföldön áttörést elérni, mivel velem még nem történt meg, de szólok, ha sikerült :)

A Spotify női előadókat támogató, Equal néven futó kampányának nagykövete lettél idén. Jelen esetben milyen támogatásról beszélünk?

Megtisztelő volt az EQUAL kampányban részt venni. Bekerültem néhány elég menő playlistre, illetve a Times Square egyik nagy plakátjára is kikerültem.  

Tapasztalataim szerint egyre több nő van jelen a zeneiparban, legyen az menedzser, világosító, turnémenedzser, zenész vagy énekes. Te hogyan látod a nők helyzetét a zeneiparban?

Nem látok annyira bele a statisztikákba, hogy véleményt tudjak mondani arról, hogy az évek során hogyan változott a nők helyzete az iparban, de személy szerint rengeteg tehetséges és keményen dolgozó nővel dolgoztam együtt az elmúlt években többek közt: menedzserek, rendezvényszervezők, sajtósok és kontent gyártók, hangosítók, fotósok, videósok, zenei producerek és megannyi zenész. Jó látni, hogy van egy összetartás és támogatjuk egymást mindenben.

Saya Noé mennyiben one (wo)man show és mennyiben csapatmunka?

Kicsi a csapatom de az nagyon összetartó. Ami a dalszerzést illeti, egyedül dolgozom. Gitáron, zongorán illetve számítógépen írom a zenémet, magamnak rögzítek mindent otthon, majd a véglegesítésnél mellettem van coproducerem Biksi Gábor. Együtt teremtjük meg a zeném végleges világát. A színpadi formációnkat pedig kiegészíti Ádám Donát (dob) és Ádám Botond (gitár). 

Jupiter címmel megjelent a második lemezed, ami zenéjében összetett, sok stílus keveredéséből áll össze. Milyen inspirációk értek az alkotás során?

A mindennapos élet és az azzal járó élmények voltak a legnagyobb hatással az alkotásra, ugyanis ezek az érzelmek képezték a zeneírás alapját. Az alkotási folyamat elején tombolt bennem az élet és nagyon boldog voltam, így sok energikus dal született ebből az időszakból. Nagyokat mertem álmodni és ennek köszönhetően magabiztosan kísérleteztem is zeneileg (Pinky Promise, Calamity, Bullet Fights Love, Happiness is An Aesthetic). Majd ért néhány olyan csapás a magánéletemben, amik teljesen átirányították az energiáimat. Apukám egészségügyi helyzetének romlása átrepített a tengeren túl hozzá, és a vele töltött időszak hatására sok mindent átértékeltem az életben. Befelé fordult a figyelmem, és sokat gondolkoztam a múlton, így születtek azok a dalaim mint a Home, az All Over Again vagy az In Motion. A galaktikus fantáziavilág pedig mindig is vonzott, így magától bontakozott ki a vizuális köríték. Zeneileg ihletett többek közt BANKS, The Weekend és San Holo munkássága, illetve ezúttal kicsit jobban belekóstoltam a UK Garage és a House világába. 

Hogy néz ki a 2024-es éved? Mi az, ami már tudható belőle?

Április 27-ikén lesz a következő nagykoncertem a budapesti Turbinában. Szintén tavasszal várható az első belföldi turném. Addig pedig alkotom az új dalokat.

Pretz Niki


2024. március 22. 08:03

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA