MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

KLIP ÉS DALSZEMLE 2024: Íme a negyedik, ötödik hét megjelenései

Mind zeneileg, mind a szövegek terén színes kínálat jellemezte a 2024-es év ötödik hetét. Ezekben a napokban olyan előadók jöttek ki új dallal, mint a Maluridé, a Decadancer, vagy éppen az Anyu, ez hangos

MALURIDÉ – ÁG SE HÚZZA
Friss anyaggal rázta fel a januárt a 2022 óta aktív, többek között az alternatív, elektronikus hangzásvilágban mozgó Maluridé (Viszkeleti Júlia - ének, Farkas Virág Zazie – billentyűs hangszerek, vokál, Hodován Milán – producer, billentyűs hangszerek). Az „Ág se húzza” kapcsán így mesélt a zenekar:

„Több olyan dalunk van, aminek a sztorija viszonylag egyértelmű, levonható belőlük valamiféle konklúzió. Az Ág se húzza, ami a Maluridé harmadik magyar szövegű dala, azonban inkább impresszionista képekből áll, mintsem történetet mesél. Julcsi szövege mögött az önmagunkkal folytatott belső harcok és játszmák sejlenek fel, meddig megyünk el bizonyos gondolatokkal, és ezek a belső mozgatórugók hogyan húznak-vonnak minket. ‘Nézd hogy fújja, az ág se húzza’ hangzik el a refrén ismétlődő soraiban. A dalhoz Szatmári Andie rendezésében készült klip ezt, a múlt és jelen közötti imbolygást mutatja be, a táncosok improvizatív, és a klipforgatás helyszínén összerakott minimalista koreográfiája pedig a szöveg leginkább költői képei mögött meghúzódó érzelmeket festik le. A klip érdekessége még, hogy VHS és digitális kamerával dolgozott Farkas Zoltán és Szűcs Gábor, amit Andie, 48 Hour Film Project Eindhoven - Legjobb Film-díjas rendező és Turi-Kováts Katalin vágó gyönyörű meglátásai hívtak életre.”


DECADANCER - SEMMIT NEM ÉR
Új dallal rukkolt elő a hazai zenei paletta egyik üde színfoltja, a Decadancer. Az elsősorban post-wave irányban mozgó csapatot a rock, a pop és az elektronikus zene sokszínűsége is inspirálja, és bár kezdetben angolul alkottak, most ismét magyar nyelvű dalt adtak ki. A „Semmit nem ér” megjelenését egy szomorú történés árnyékolja be.

„A második album munkálatai közben ért a hír minket, hogy Vasvári Viki - aki már Matyi zenekarában is énekelt és az első albumunkon is ő hallható - hosszantartó betegség után elhunyt. Egy kedves, önzetlen embert és barátot veszítettünk el személyében. Ezt a dalt sajnos már nem maradt ideje befejezni, Garda Zsuzsi segített ki minket, ezúton is örök hálánk! Úgy döntöttünk, hogy ezt a dalt Viki emlékének ajánljuk." - írta a formáció a közösségi oldalán.


MAJRÉ – KÉNYELMETLEN
Az elengedés nehézségeit, dilemmáját ábrázolja Majré friss-ropogós anyaga, avagy a „Kényelmetlen”. A szintipopos, indie-s jegyeket hordozó dal alapját Szabó Áron álmodta meg, a produceri teendőket pedig Schmidt Gergő Tembo látta el.

„Áronnal még csak most kezdtünk közösen dolgozni, de már látszik, hogy nagyon jól tudunk együttműködni a dalszerzésben is, és úgy érzem, ez a jövőben is így lesz. Szerintem ez egy téli dal, amire egyszerre lehet táncolni és sírni a hóban. Azt érzem, ez a kettősség általában elég jól leírja a zenémet. Valaki azt mondta nekem, olyan a dal, mintha pszichológusnál lenne: egyfajta analízis az elengedésről és arról, amit akkor élünk át, amikor azért szakad vége egy kapcsolatnak, mert ez a helyes döntés. Hiába áll szemben az érzelmekkel, mindkettőtök érdeke, hogy ne folytassátok. Nem azért szakítotok, mert elfáradt már a viszony, hanem anélkül zárjátok le, hogy az erős kötődés fellazult volna. Ezt az intenzív érzelmet, az elengedés kényelmetlenségét fogalmaztam meg” – mondta el az előadó.


ANYU EZ HANGOS – ERESZD EL
A 2020 óta aktív Anyu ez hangos magyar nyelven, pop-rock stílusban alkot, és olyanok erősítik, mint Potyka Tamás (ének), Siffel István (gitár), Bozsóki Márk (basszusgitár), valamint Domokos Miklós (dob). A banda nemrégiben a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával létrejött, műfaji kötöttségek nélkül mozgó kisbuszon, a Music Mobil-on is bizonyított, ahol valóban maradandó zenei élményt nyújtottak az utca emberei számára. Ezen az alkalmon felcsendült a most megjelenő „Ereszd el” track is, ami egyből nagyon megtetszett a MusicMobilt szervező Music Fashion Kiadó vezetőségének. Az ő gondozásukkal jelent meg ez a fülbemászó, remekül építkező szerzemény.

„Különleges élmény volt a MusicMobil buszon zenélni. Nagyon jó volt látni a sok pozitív visszajelzést, a mosolygó, integető embereket. Totál más volt egy mozgó kisbuszban zenélni, mint egy színpadon. Mindenképpen nagy buli!” – emlékezett vissza Potyka Tamás frontember. „A dalt valós tapasztalatok, érzelmek ihlették, a dalszöveg és a dallam, a hangszerelés ezt próbálja hűen visszaadni. Azért szeretjük ezt a számot, mert úgy érezzük, nagyon könnyen lehet vele azonosulni, ugyanakkor őszinte, olykor nyers képeket jelenít meg. A dal hangszerelése jól illeszkedik abba a pop-rock műfajba, ami a bandánk zenei profilja. Ajánljuk mindenkinek, aki szereti a magyar könnyűzenét és a gitárok - mint domináns hangszerek – hangját.” – tette még hozzá.


CÉANNE, STINKY BUGS – DOHÁNYBOLT
A Stinky Bugs formáció (Gátos Bálint, Gátos Iván, Molnár Mátyás, Schneider Zoltán) munkássága arra épül, hogy már jól ismert slágereket gondolnak újra, fűszereznek meg, amelyeket ismert énekesekkel kiegészülve adnak át.  Legújabb anyagukat a zseniális CéAnne és Molnár Mátyás oldalán készítették el, akikkel Beton.Hofi „Dohánybolt” szerzeményét öltöztették új köntösbe.


STEKSZ – FEHÉR TULIPÁN
Új vizekre evezett Steksz, és ennek az új stílusnak az első gyöngyszemét szállította le a hónap során a „Fehér tulipán” formájában.

„Eléggé más vonalon indultunk el, mint amit eddig csináltam. Az előző évben, a Szlimmy-vel közös ’Grossboy’ EP után pont ezért nem jelentem meg új zenékkel, úgy éreztem, vissza kell találjak magamhoz. Mostanra érzem végre, hogy amit csinálok, tényleg én vagyok. Ebben a hónapban meg is jelenik egy ötszámos kislemez Lovegnarly-val, ami remélem tükrözi is ezt. A szépség mulandó természetét szimbolizálja a „FEHÉR TULIPÁN”. A dal születéséhez a csillagok furcsa együttállása kellett, Lovegnarlyval már évek óta terveztük, hogy csinálunk valami finomságot. Pont éjszaka dolgoztam, amikor írtam neki, hogy jöjjön át hesszelgetni. Ebből az lett, hogy pár óra alvással 2 napig csináltuk a zenét.” - nyilatkozta Steksz.


GEDDO, ÓTVAR PESTIS - NEM1 
EP-t adott ki Geddo. A „Wraff” öt dalt tartalmaz, amelyek közül a „NEM1” feat (Ótvar Pestis oldalán) klipet kapott.

„Ótvart nagyon tehetségesnek tartom, ezért mindenképpen akartam vele egy közös zenét. Átküldtem az opent, nagyon bejött neki és körülbelül egy hétre rá már küldte is a verzéjét. Ez lett a legerősebb track az EP-ről, szóval mindenképpen klipet akartunk rá. Szokatlan lehet a „DeadStar” című szám is. Mindig is akartam egy trap metal alapra alkotni, és nagyon beleillett Saiblokk, aki talán az egyetlen itthon rajtam kívül, aki dark dolgokat csinál” – mesélte Geddo.


HEAVY BRAINS – TANULT MÓDSZEREK
Második albumával jelentkezett az Öröm a Zene-fődíjas, az alternatív-synth-pop-rockot képviselő Heavy Brains. A korong a „Tanult Módszerek” címet kapta.

„Ha össze kéne hasonlítanom az új lemezt az elsővel, én úgy fogalmaznék, hogy ég és föld. A zenekar mostanra ért meg, és találta meg a saját hangzását, stílusát, amit szerintem a legjobban az alternatív-synth-pop-rock fed le. Az album dalait sokkal tudatosabban írtuk, mint az eddigieket, illetve próbáltunk elrugaszkodni a klasszikusnak vett hangszerelésünktől. A vokálok és a háttérben el-elhangzó effektek mind hozzásegítenek ahhoz, hogy egy sokkal teltebb hangzást érjünk el. A dalszövegeink velünk megtörtént eseményeket dolgoznak fel. Mindegyik dalnak megvan a maga kis sztorija, viszont egyben végighallgatva van egy nagyon szép íve a lemeznek. Az első track a Parafok 100 címet viseli, ami a lemez végére elér Parafok 0-ra. Ezzel érzékeltetve azt, hogy a kezdeti problémákat, nehézségeket, “parákat” az album végén már elengedjük és nem akarunk velük foglalkozni. Mondhatnám úgy is, hogy a végére megtanultuk azokat a módszereket, amik ahhoz szükségesek, hogy nyugodt fejjel térjünk nyugovóra." - mondta Timbusz Bence.

„Az albumot az első átfesztiválozott nyarunk alatt kezdtük el írni, ami számomra varázslatos időszak volt. Azonban ez az életstílus rengeteg lemondással, áldozattal és következménnyel járt személyes szinten és a zenekarnak is. „Újjá kellett születni”, hogy minden a legnagyobb hatásfokon működjön. Akkor még nem tudtam, hogy ezt fogja nekem jelenteni az album. Az akadályok leküzdése, egymás és magunk elfogadása és az elengedés megtanulása mind analógiák egyénileg, a banda számára és a dalokban is. Kihívás volt összerakni a lemezt és pont ettől lett igazi. Hatalmas előrelépésnek érzem a hangzásvilágot és a dalstruktúrák kompakttá formálását. Sokkal modernebb, hallgathatóbb, de érdekességüket megtartó dalokat sikerült írnunk. Fontos volt számunkra, hogy a stílus változásával megmaradjon a Heavy Brains lelke a számok mögött, és visszahallgatva úgy érzem, ez teljesen sikerült. Nekem hatalmas kaland volt az album megírása, felvétele és az azt átölelő időszak is. Úgy érzem a lemez ténylegesen megörökített egy korszakot az életemből, és a Heavy Brains eddigi legjobb munkája." – tette hozzá Balázs Dávid.


PAOLO CANTO - PEYOTE
Új számmal rázta fel a hetet a multikulturális elemekből építkező, fúziós technot készítő Paolo Canto (Tóth Bertalan, Kedves Péter). Legfrissebb megjelenésüket a „Peyote” szám jelenti, amiről így meséltek a srácok:

„Ez a dal egy spirituális techno-trip, amely az ősi energiákat igyekszik megidézni. A Peyote, az idén ősszel megjelenő lemezünk egyik izgalmas szemelvénye, a West Wind után szerettük volna megmutatni ezt is, valamint, hogy milyen stílushoz, stilusokhoz nyúlunk majd. Jelenleg egy live session videón dolgozunk, amelyet reméljük, hogy mihamarabb megoszthatunk”.


FRANKO - 23101075 (full album)
A FRANKO nem más, mint  Bartha Zsombor legújabb magyar projektje. A produkció elkészítette első albumát „23101075” címmel.

„Jó érzés, hogy megjelent a lemez, elégedett vagyok, mert nem kellett sietni, volt időm dolgozni a dalokon. Kicsit azt érzem, hogy minden puzzle darab a helyére került, emiatt nagyon nyugodt szívvel tudom kiengedni a kezeim közül ezt az albumot.” – kezdte FRANKO. „A koncepció kapcsán is a kirakós-hasonlattal tudok élni, ahogy a darabok összeálltak egy egésszé, és kiadták a teljes képet. Az elmúlt években elindultam Szigetszentmiklósról, aztán átköltöztem Pestre, aztán vissza Miklósra, aztán megint Pestre, végül nyáron végleg hazaköltöztem. Így adta magát a koncepció: az út motívum. Indulunk otthonról, majd oda-vissza ingázás, végül egy hazatérés, ami egyfajta megnyugvást is hoz. Épp emiatt az egész album egy kicsit lezárás-fless nekem, magam mögött hagytam fejben és időben is egy hosszú időszakot. Sok különböző dal, de mégis egyfele mutatnak – az elején megvan benne a tinédzserkori útkeresés, agresszió, leszarom-stílus, aztán be Pestre, ahol az elveszettség és a szorongás a jellemző, ami mellett ott van a „magas élet”, ahonnan aztán jó nagyot lehet esni, a végén pedig a hazatéréssel egy elengedés és megnyugvás. A ZORRO pedig, mint bonus track az album legvégén, már az új fejezet nyitása, amibe így jóval nagyobb energiával tudok belépni.” – tette hozzá.


SUGARLOAF – NÁSZINDULÓ
A DAL 2024-es felvonásában versenyzőként lép színpadra a Sugarloaf. A banda új számát a „Nászinduló” jelenti, amelynek zenéjét, szövegét, mix, master teendőit Tóth Szabolcs, valamint Szűcs Norbert álmodta meg, végezte el. A trackhez Vas András Gergely rendezett klipet.

Írta, összeállította: Hatos Niki


2024. február 6. 06:35

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA