MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A GROOVE KIRÁLYAI - A MODERN KÖNNYŰZENEI DOBOLÁS KIALAKULÁSA (3. rész – Benny Greb)

Könnyűzenét mindig hallgattunk, legyen az bármilyen stílus is. A 20-as, 30-as évek jazz őrületétől kezdve a szórakozni vágyó emberek alig várták, hogy láthassák a kedvenc előadóikat és kedvenc dalaikra táncolhassanak, szórakozhassanak. Nem volt ez másképp az 50-es, 60-as évek rock&roll korszakában sem, szimbolizálva az akkori kor lázadó életérzését. Valahol itt indult el az a groove dobolás ami a későbbiekben meghatározó lesz a könnyűzenében. De a 80-as, 90-es évek igencsak sokszínű zenei palettája is tömegeket mozgatott meg függetlenül attól, hogy pop vagy rock volt terítéken. Egyre többet hallgattak zenét otthon is, és rengetegen kezdtek el hangszeren játszani. A dob mindig bonyolult feladat volt hiszen hangos, zavarja a szomszédokat, ráadásul cipelni is nehéz. Mégis az a mondás miszerint " Ha rosszul szól a zenekarod, rúgd ki a dobosod" sokat elmond ennek a hangszernek a zenekarban betöltött szerepéről. Ebben a sorozatban azokról a dobosokról szeretnénk írni akik a groove játékukkal, hangzásukkal, személyiségükkel nagyban hozzájárultak a mai modern könnyűzene megszületéséhez. A cikkekhez tartozó  videókban pedig néhány, a dobosra, korszakra jellemző megmozdulást mutatunk be kottával kiegészítve.
A mostani cikkben Benny Greb-ről lesz szó. A legsikeresebb tanárok egyike, a Drumeo vele készítette az egyik legnézettebb filmjét. Kiadványai sikert sikerre halmoznak. Számomra ő az a dobos aki azt a groove-ot tanítja amitől a mostani dobosok királyok lesznek. Jó szórakozást!

Benny Greb 1980. június 13-án született Németországban, Augsburgban. 2009-ben megjelenik a Lenguage of drumming kiadványa. 2010-ben elsöprő sikerrel szerepel a Modern Drummer Festival-on. 2015- ben pedig kiadja a The Art and Science of groove dvd-t. A Drumeo vele forgatott filmje az egyik legnagyobb nézettséget produkálta a maga 2,8 milliós megtekintésével. Korosztályában az egyik legismertebb dobos. Mindenhol telt házas bemutatókat tart, népszerűsége határtalan. Online követőinek száma a sztratoszférát súrolja. Cserébe nem rockstar. Nem dobos kollégáim közül is rengetegen hivatkoznak rá, mint arra az emberre aki végre rendet tesz a ritmika néha kusza világában és úgy dobol, hogy arra élmény játszani.

Szóval ki is az a Benny Greb aki 29 évesen berobbant a köztudatba és azóta sincs megállása?

Greb 6 éves korában kezdett el dobolni, de 12 éves koráig nem járt dobtanárhoz. A maga sajátos humorával beszél gyerekkoráról, miszerint hazament a suliból, lement a pincébe dobolni majd Star Trek-et nézett. Hamburg volt számára az első fontos állomás. Itt került be a zenei életbe, folyamatosan figyelte, ki mit és hogyan játszik. A punktól az elektronikus zenén át a jazz- ig minden érdekelte. Játszott többek között a Stoppak, Ron Spielman Trio, Jerobeam zenekarokban, illetve az NDR big band-ban. Később megalapította saját zenekarát Benny Greb Brass Band néven.

Azért érdekes róla írni ebben a sorozatban, mert nála nem mondható el, hogy korszakalkotó zenekarokban, örök érvényű dalokban a „Groove királyainak" egyikeként tartjuk számon. Mégis az egész lénye, tanítása a groove-ra van kihegyezve, illetve a hatalmas népszerűsége és újfajta megközelítése miatt rengetegen vele azonosítják a tökéletes modern groove-ot, és hangzást.

Elmondás szerint az igazi karrierjét a tanításban, klinikek tartásában találta meg és nem az aktív lemez, turné, lemez, turné körforgásban. A tanítási metódusa teljesen hiteles és az összes olyan problémát, amivel neki és sokunknak meg kellett küzdeni, érinti a bemutatóin, videóiban.

Onnan indul a történet, hogy nem volt jó a tempója/groove-ja. Itt egy kicsit időzzünk el; az a Benny Greb, akit azonosítunk a tempóval, groove-al simán bevállalja, hogy neki bizony komoly problémái voltak ezzel. De ha neki sikerült ezen változtatni, akkor valószínűleg bárki képes lesz erre. Coach-okat megszégyenítő módon adja át az információt.

Minden szempontból újított. Kezdve azzal, hogy szokatlan helyszíneken forgattak, vagy azzal, hogy mindent az úgynevezett „Ritmus ABC" (15+7) képlethez köt. Az egyik interjúban elhangzik a Studying acting kifejezés a videóival kapcsolatban. Ő valóban előadja a mondandóját megtámogatva a videóval, díszletekkel, ruhával, helyszínnel, beszéddel, vagy éppen néhány geggel.
Ezt egy régi műsorból hozta, amiben szerepelt, ahol rommá kellett dobolni egy autót, amíg abból roncs nem lett. A műsorból kiszállt, de profi színész partnere segített neki a későbbi videói felépítésében is.

Az összes olyan problémával, frusztrációval foglalkozik, amivel szinte mindenki találkozik. Nem csak a dobosok. Szerintem ezért fogadják be könnyen az emberek a mondandóját, hiszen azokra a dolgokra próbál válaszolni amivel mindannyian küzdünk, legfeljebb nem beszélünk róla. Pl, hogy szólózzunk, hogy építsünk fel jól a groove-okat, hogyan játszunk filleket, stb. Kismillió gyakorlata található meg a neten.

Elmondása szerint megpróbál mindenre figyelni. A gyakorlatra, a sound-ra, képre, humorra. Ráadásul mindig próbál a mélyére ásni az adott témának. Ez a gyakorlási metódusán is látszik, viszonylag kevés dolgot játszik, de azt nagyon kivesézi. Belemegy a részletekbe. Ettől lesz végtelen magabiztos és tiszta a játéka.

Néhány példa... Amikor a szólózásról beszél azt mondja, hogy egyszerűen ismételd meg az adott egy vagy két ütemet. Milyen egyszerű, és működik.

Ha megkér valakit, hogy játsszon 3 ütem groove-ot és egy ütem fillt, tuti, hogy valamit tamokon fogunk játszani, pedig lehetne oda mást is illeszteni. Pl a groove-ot kicsit másképp, vagy csak egy lábcin nyitást, stb... Miért van ez így? Mert ezek a konvekciók. Nagyon sokszor szakít a hagyományos felfogással, de ezt mindig a zeneiségnek rendeli alá. A humor a játékában is visszaköszön. Szerintem ez egy nagyon jellemző vonása Greb játékának, tanításának.

- Folyamatosan azt figyeli, hogy mitől lehetne jobb a játéka, ás a szakmai előadásai. Ugye, nincs megállása....
- Miért üti Gadd a beütőt oda ahova?
- Hova játsszák a pergőt a tempóhoz képest?
- Milyen hosszú a fill?
Mindannyian ilyeneken gondolkozunk miközben gyakorlunk, fejlődünk és építjük magunkat.

A klinikjein pl. ha valakinek nagyon jól megy egy groove, akkor azt elkezdik kivesézni, a mélyére ásni. Van egy metódusa amivel azt próbálják meg elérni, hogy az adott téma néhány percnyi másképp gondolkodás után sokkal jobban menjen. Mi történik valójában, hol a fókusz? Működik, zseniális.

Mindig felmerül a groove vele kapcsolatban. Nem volt számára kielégítő a sima metronóm a tempója fejlesztésében. Érdekes gyakorlatokat mutat ahol a metronóm nem egyre, hanem valamelyik felütésre jön. De az igazi megérkezés az mindig a zenére dobolás, ahogy ezt ő is elmondja. Kisvári Feri, (számomra a dobos) barátom mondta annó, „Nagyon jó, amit kigyakoroltál otthon, azt most mind felejtsd el. Menj le a zenekarhoz és csak játssz...” Drága Szappanos Gyuri- basszusgitáros ikon is úgy adta ki a feladatot a tanulóinak, hogy véletlenül sem metronómra, hanem dobra játszották azokat. A lemezen ugye nem a metronómot fogod hallani... Tehát tanuljunk.

Egy tanács amit a tanulóimnak is szoktam mondani... A gyakorlást érdemes három lépcsőre osztani;

- Metronómra
- Zenére+metronómra
- Csak zenére

Érdemes kipróbálni.

Néhány gondolat, meglátás tőle.
- Mindig arra próbálok törekedni, hogy mitől szól jól amit játszok.
Ezért is érdemes elemeznünk magunkat és másokat. Nagyon sokszor egyszerű dolgokon múlik.

- Felelős vagyok azért amit játszom!
Na, ez nagy igazság.... nem lehet mindig másokban keresni a hibát. Sajnos nem mindig nekünk van igazunk. Mindig a nagy egészt kell szem előtt tartanunk. Mitől szól jól a groove, fill, ezáltal a zenekar.

- Néha úgy érzem semmit nem tudok. Keresem az utam.
Ez a legtermészetesebb dolog amit átélünk. Ettől ne ijedjünk meg. Ha rossz vagy bizonytalan napunk van, játsszuk a minimumot. Az mindig előrébb visz, mintha belemennénk egy végtelen negatív spirálba a koncerten azzal, hogy folyamatosan bizonyítani akarunk és megpróbálunk mindent eljátszani. Rossz hírem van: valószínűleg nem fog összejönni. Az ilyen bulik után szoktunk erősen elgondolkodni a felszerelés eladásán.

- Fiatal koromban sokkal nehezebb volt információkhoz jutni. Ma minden fent van a neten. Próbálom a lényeget átadni a saját nyelvemen és mindig szem előtt tartani a minőséget.

- Kevesebbet de másképp gyakorolok, mint régen. Van, hogy csak húsz percem van a bemutató előtt. Otthon is odafigyelek a lényegi gyakorlásra, hiszen ott a családom akikkel imádok időt tölteni.
Ez is fontos. Ha túl sokat gyakorolunk az kontraproduktív is lehet. Rengeteg időt pocsékolunk el a kevésbé fontos dolgokra, és kevés időnk jut a lényegesekre. Nem csak a magánéletünkre de a hangszeres gyakorlásra is gondolok.

Ami szintén nagyon érdekes, Greb ötvözi az európai és az amerikai dolgokat. Pl. az európai – úgynevezett – futball klávét szokta ritmikai példának felhozni. Itt is érdekes a metódusa. Ha van egy adott ritmikád amit el tudsz tapsolni, dúdolj rá negyedes metronómot. Kérem? És működik!!!

Hangmérnök barátaim mondták, hogy alapvetően vagy a németeknek van jó tempójuk a precizitásuk miatt, vagy az amerikaiaknak a dögösségük végett. Ez persze általánosítás, de biztos, hogy van alapja. Greb ötvözi a kettőt.

Tekintve, hogy az egyik legnépszerűbb dobos, megtehetné, hogy csak a neten népszerűsíti az iskoláit metódusát. Ez abszolút nem így van. Világszerte tart klinikeket, dobtáborai szintén rengeteg országban megrendezésre kerülnek. Ne felejtsük el, hogy azokról a problémákról beszél, amelyeket ő is megélt és meg is oldott. Lubickol ebben az érában.

Nem csak a dobolásánál érhetőek tetten az újításai. Folyamatosan új Meinl Signature cintányérokkal jön elő. Rengeteg trash hats-at használ, amelyek nagyon jól ki egészítik az unikális játékát. Sonor dobokat használ. Érdemes megnézni a setupot. Szerintem kevesen vannak akik nem próbáltak meg valami hasonlót összerakni. Hiába, a népszerűség átka...
Folyamatos újító és remek üzletember. Közel 20! signature termék fut a neve alatt.

Számomra az is beszédes, hogy sok jó nevű dobos aki interjút készít vele fekete-fehéren bevallja, hogy ő a kedvenc dobosa és mennyi mindent tanult tőle. Greb az én szememben az összefüggések, profi kivitelezés és a humor embere. Rendkívül jó érzékkel vegyíti a humort a lényegi információval. Mindezt pazar minőségben. Nézzétek meg a videóit, ha tudjátok. Valóban a Groove királyainak az egyike.

A videóban egy egyik nagyon izgalmas lineáris megmozdulását mutatom meg nektek.

Remélem tetszett amit olvastatok. Köszönöm a figyelmet

Sümeghi Tamás


2024. január 24. 06:49

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA