MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Vox VX15GT

Mikor bementem a tesztre a Hangáruházba, és Hz kezembe adta az új VOX VX15GT erősítőt, pontosabban az egyik ujjamra akasztotta, reprezentálva annak súlyát, az első gondolatom az volt, hogy ez csak gagyi lehet, mert néhány csomag zsepi nehezebb ennél. Mostanában azonban igen gyakran ért meglepetés, most is ez következett. Hangerőben, és hangkarakterben is messze felülmúlta a jóslataimat, tele van jó hanggal, és ami talán még fontosabb, inspiráló hatása van. Rengeteg beépített szimuláció, és effekt van benne, de a kezelőfelület a hely szűkében igen egyszerű, emiatt viszont nem tekergettem folyamatosan a tökéletes hangot keresve, bármilyen állásban jól szólt, nem volt az útjában a játéknak. Meglepődöttségemben arra gondoltam, hogy nem is értem hogyan lehet ezt ekkora méretben kivitelezni...Ja de: 

A szóban forgó erősítő egy továbbfejlsztett változat, tehát egy meglévő elektronikát fejlesztettek és programoztak még jobbra, kiküszöbölve az esetleges hibákat, kényelmetlenségeket, kiegészítve egy akkusztikailag nagyon jól megtervezett ABS “könnyűszerkezettel”. A számítástechnika fejlődése teszi lehetővé az egyre pontosabb, és egyre több paramétert figyelembe vévő számítógépes modellezéseket, amit mind az akkusztikai kialakításra, mind a képzett hang ponotsabb digitális feldolgozására értek. Sok éve futnak már a digitális erősítők, azonban ezek optimalizálása, pontosítása igen hosszú folyamat, matematikai modellek alapján kell kialakítani a hangképet ahhoz, hogy fel tudják venni a versenyt egy mondjuk 100 wattos csöves erősítővel, ami ráadásul egy 4x12-es méretű hangládára van rákötve. Ha az egész rendszert csak lekicsinyítenék, úgy szólna, mint egy régi rossz rádió, nem őrizné meg a hangkarakterét, amely fizikai méretéből is adódik. Egyetlen módon lehet leképezni ezeket a jól bevált, ámde drága, és még nehezebb berendezéseket, digitálisan kell leképezni a hangjukat, valós időben, ez már nagy kihívás. A dolog tervezés szempontjából két feladatra oszlik, egyrészt az erősítő házának, hangszórójának megtervezése tulajdonképpen gépészeti feladat, amihez rendelkezni kell a zenei kultúrához tartozó ismeretekkel, tudni kell, hogy milyen karakteriszikát szeretnek használni a gitárosok, ha hangszórót vásárolnak. Úgy kell tervezni tehát, hogy jól szóljon zenei füllel, sokáig ne essen szét, bírja a hőterhelést, és egyéb olykor igen mostoha körülményeket, ráadásul illeszkedjen a minél kisebb súlyra vonatkozó, egyre nagyobb elvárásokhoz.

Ehhez csatlakozik egy elektronikai, vagy ma már inkább programozói munkakör, ami magáért a valóságos hangzásért felel. Jófajta analóg elektronika már régóta elérhető kisebb méretben is, megvannak azok az elő és végfokok, amik jól beváltan tudnak működni, felerősítik azokat a frekvenciákat, amik nekünk kellenek, viszont a szoftvereseknek kell gyakorlatilag parancssor szintjén “megírni” a hangképet. Ez igazi láthatatlan, és talán kicsit alulértékelt művészet szerintem, hosszú hónapok, akár évek munkája egy ilyen program kifejlesztése, jelen esetben ez már igen jól sikerült.

Elnevezésükben nem titkolja a cég, hogy melyiket miről mintázták, a legnagyobb márkák hangzásait képezték le digitálisan, természetesen jogi okokból kifolyólag csak utalás szintjén voltak őszinték, de ez érthető. Nem is igazán arról van szó, hogy visszaélnek mások szellemi termékével, hanem egy új köntösbe, és sokkal kényelmesebb kivitelben árulják a már jól bevált hangokat, hozzáadva a saját munkájukat a fejlesztés terén.

Vegyük hát sorra az erősítőmodelleket:
DELUXE CL: Szép tiszta, sok-sok magasat tartalmazó, csilingelő hang, alkalmas jazzesebb játékra, vagy ha pedálokat akarunk elé kötni, ritmusgitározáshoz szintén.
BOUTIQUE CL: Szintén tiszta, de inkább a középkiemelésre koncentrálva.
BOUTIQUE OD: A szép, középdús hang jól elrontva, blues zenére kiválóan alkalmazható.
VOX AC30: Saját termék miatt természetesen a név is egyértelmű, hozza is, amit kell, erre nagyon odafigyeltek.
VOX AC30TB: Előzőnek top boost, azaz magas kiemelt változata, autentikus.
BRIT 1959: Itt már más márka vizeire evezünk, a név tulajdonképpen a kapcsolást jelenti, hű a nevéhez.
BRIT 800: Senkinek nem kell bemutatni, meghatározó hang, meglepően hasonlít az eredetire.
BRIT VM: Modernebb hangzású, torzított modell, metálban jól szerepel.
SL-0D: Az egyik leghíresebb erősítő modellje, nagyon szép rock hang, szólókhoz tökéletes.
DOUBLE REC: Szintén ismert motyó kópiája, magasakban gazdag, a rockzene minden ágának megjelenítésére alkalmas.
LINE: Itt gyakorlatilag EQ nélkül, teljesen kilapítva kapjuk az átviteli karakterisztikát, piezzo hangszedőből érkező hang felerősítésére.

Effektek terén sem spóroltak az erősítőn, vannak benne modulációs effektek, illetve késleltetés alapú effektek is, phaser, chorus, delay, reverb, tremolo, és még sok más is, található továbbá egy tap gomb a megfelelő időparaméter beállításához. A tiszta hangzást beépített hangoló segíti. A kimeneteket és bemeneteket sorra véve van benne természetesen gitár bemenet, lábkapcsoló is hozzáköthető, van AUX IN, és fejhallgató kimenet. Összességében mindenkinek ajánlom gyakorló erősítőnek, nagyon jól utánozza a nagytesók hangját.

Soltész Péter


2019. augusztus 31. 07:41

Minden jog fenntartva. 2019 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA