MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Special Providence a MÜPA-ban

A Special Providence zenekar és a stáb nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mintsem a Művészetek Palotájában megrendezésre kerülő koncertjét teljesen saját eszközpark használatával valósítja meg, azaz a kábelek, mikrofonállványok és a hangrendszer kivételével mindent visz magával. A zenekart megalakulása óta támogatja az Audmax Kft, országunk egyik vezető hangszeres és hangtechnikai vállalata, így adta magát, hogy a zenekar saját cuccait kiegészítve, mintegy kipróbálás jelleggel az Audmax biztosította.

A négytagú progresszív instrumentális formáció egy jó ideje saját keverővel és fülmonitorokkal járja Európa koncerthelyszíneit, tehát nem voltak számukra idegenek a Kiss Péter (SP) és Kovács Dénes (Audmax) által kitalált és megvalósított setup által nyújtott szolgáltatások. A helyzetet viszont bonyolította a vendégfellépők sora.

Eredendően a Fehérvári Attila (basszusgitár), Kaltenecker Zsolt (billentyű), Kertész Márton (gitár) és Markó Ádám (dob) alkotta együttes összeszokott módon játszik és a fülmonitorokkal, a keverő mobiltelefonos applikációjával állítva a hangszerek arányait saját monitorútjaikban. A hangmérnök pedig laptopról vagy tabletről, egy wifi router hathatós közreműködésével állítja a fronthangrendszerre kerülő jelet. Ezen az estén viszont picit máshogy alakultak a dolgok, hiszen a MÜPA nyújtotta tér és az esemény fontossága megkövetelte, az eszközök pedig lehetővé tették a színpadi kényelem nagyobb fokát és a megszólalás jobb minőségét.
Pepe (Kiss Péter) más zenekaraival is Allen&Heath keverőt használ, így adódott az ismert és megszokott architektúra utáni vágy, ezért az angol gyártó új dLive keverőrendszerét használtuk. Az S5000 kezelőfelület és a DM64 mix racket, ME1 személyi monitorokkal.
De hadd részletezzem a forrásoktól kezdve.

A kvartett három vendéggel egészült ki az este, így a bemeneti csatornaszám a megszokotthoz képest megugrott, például két dobfelszerelés került a színpadra. Markó Ádám Natal cucca mellé a Mezzofortéből és a Djabe zenekarból ismert Gulli Briem került vendégdobosként. Mindkét dobszettet hasonlóan mikrofonoztuk, az Audio-Technica mikrofonparkjából szemezgetve egészítettük ki Ádám saját AT mikrofonjait, a helyhez igazított módosításokkal.
Az 50 éves jubileumra kiadott ATM25 mikrofonok kerültek a lábdobokba. Ádám pergője felül egy AE3000 kondit, alul egy ATM650 dinamikus mikrofont kapott, a tamokra ATM350D dobcsíptetős kondik kerültek. Gulli dobján mindezeket a feladatokat az ATM350-ek látták el. A lábcinek jelét mindkét esetben egy-egy ATM450 merőleges membrános kondenzátor mikrofon került felülről, hogy a lábcin pár takarásában legyen a pergő. Gulli cintányérjait egy AE3000 pár szedte egy ORTF tartón szemből. Ádám cintányér erdőjét nem volt ilyen egyszerű mikrofonozni. Illetve az lett volna, de a hely megengedte és egyben meg is követelte a fejtést, azaz a tányérok közvetlen mikrofonozását. Erre a célra is ATM350-ek kerültek fel, hiszen kis méretük és a csíptetős felfogatás lehetővé tette a kényelmes és jól irányítható elhelyezést. Overheadként (ez esetben szó szerint) az Ádám vállai fölé elhelyezett nagymembrános AT4050 stódiómikrofonok szolgáltak. Ezekből minden háztartásban elkélne egy pár, a hangjuk jól kezelhető és könnyedén illeszthető bármilyen hangképbe. A cintányérok egyedi mikrofonozását és az ovetheadet a DLive segítségével Pepe összekésleltette, így egy szép és konzisztens dobhangot tudott kialakítani.
A többi hangszer hangja vonalból érkezett, de a két további vendég egy új 3000-es sorozatú Audio-Technica vezeték nélküli mikrofonba énekelt. Hrutka Róbert egy légies, már-már angyali éneklős gitárszólóhoz a Lava című dalban, Csongor Bálint pedig a Nitro Hi-Gain című rockdalban használta az AE6100-as fejjel szerelt kézi adós mikrofonszettet. Természetesen mindkét beállítás külön mentést kapott a pultban.

A MÜPA keverőállásába felkerült az Allen&Heath DLive S5000 kezelőfelület, hogy az előző nap lezajlott főpróba mentését előhívva folytatódhasson a beállás. Amíg a stáb a színpad építésével foglalkozott, addig volt lehetőség Virtual Soundcheck módba kapcsolva a pultot egy a próbán rögzített anyaggal folytatni a beállást, így a színpad elkészültével már előrehaladott állapotban várta a pult és a hangrendszer a zenekart. Ez nagyban megkönnyítette az életet és felgyorsította a beállás folyamatát, hiszen a terem hangrendszere nem kap minden nap ilyen hangerődózist, de nem is feltétlen erre van kitalálva.

Nem árulok el titkot, ha elárulom, hogy a koncertet megelőző napon egy főpróbát tartottunk az Audmax termeiben a vendégművészek részvételével. Itt ismerkedtek meg az ME1 személyi monitorokkal és lettek hamar barátai a megoldásnak. Az ME1 gyakorlatilag egy negyven (40!) csatornás keverő, melynél 16 választható csatorna vagy group hangerőszintje állítható szabadon, nagyon könnyedén. A dobozkák egy PoE switchen keresztül kerülnek rendszerbe, azaz minden ME1 egység egy CAT5 kábelen kapta meg az audió jelfolyamot és a tápfeszültséget. Ezekből a csatornákból raktuk össze személyre szólóan, hogy melyik hangszeres milyen forrásokat szeretne hallani, majd ezek arányát saját maguknak állították a beállás és a koncert alatt (bár akkor már nem nagyon kellett). Az ME1 kimeneteiből került a jel a vezetékes vagy vezeték nélküli fülmonitorokba. Gyakorlatban instant megbarátkoztak a készülékkel és nagyon hamar megtalálták a nekik tetsző arányokat.

A vendégek, mivel csak egy-egy dalban szerepeltek, egyedi elbírálásban részesültek és a „hagyományos” módon kaptak monitort. Ez azt jelenti, hogy a dLive DM mix rackjére patchelt stereo auxok jele került a fülmonitoraikba, melyet a DLive Mix Pad alkalmazás használatával egy iPad segítségével állítottam az igényeknek megfelelően. Gulli megbonyolította a rendszert a saját komfortja érdekében. Ő a stereo monitormix mellett két mono auxon kért és kapott taktjelet és lábdobot. Az előbbit a stereo mixhez keverte, az utóbbit pedig egy speciális végfok segítségével a dobszékbe épített vibramotort hajtotta meg. Míg a két szólista egy-egy Audio-Technica M3 vezeték nélküli fülmonitort használt.

Összességében egy könnyen működtethető, igen jól szóló rendszer segítségével szólalt meg a zenekar önmaguk, de legfőképp a közönség legnagyobb örömére.

Hajdu Zoli

Fotók:
Próba és beállás: Hz
MÜPA: Révész Patrik


2018. július 8. 17:17

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA