MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

PEAVEY ROAD – Miért a Peavey 6505?

Annyiszor és oly alaposan elmondtak mindent ezekről az erősítőkről, hogy nem kell ismertetnem egyik példányának specifikációját sem. Ezért – és mert a világhálón is könnyen fellelhető – a 6505-ök ilyen jellegű bemutatását most csak annyiban érintem, amennyi a beszámolóhoz mindenképpen szükséges. Ennek köszönhetően a következő sorokban tapasztalati oldalról közelítem meg a Peavey jelen szériájának egészét. Ez szerencsés helyzet, mert az igazi élet az igazsággal együtt odaát van, a valóságban, a technikai leírásokon túl. Ott, ahol az ember már nem a szemével, hanem a fülével hall. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy rosszul eső látványt nyújtana az erősítő család bármely produktuma. Sőt! A 6505 a gitárerősítőkről alkotott mindenkori képi ideának teljes mértékben eleget tesz, de mégsem téveszthető össze más márkákkal. Emellett dizájnos és kis csavarral – gondoljunk az 5150-re, amivel a típusszámát leszámítva szinte teljesen azonos, de – mégis legendás konstrukció.

A két utoljára említett tulajdonság már elegendő lehet ahhoz, hogy a gyakorló zenész az eszköztárába hangszereket vegyen fel, ám a 6505 ennél jóval többet ad. Ezen plusz értékeknek köszönhetően vesz körbe engem eme típusnak minden darabja. Szóval ez most nem egy szokásos „rábeszélős” termékbemutató, hanem egy valódi impressziókból fakadó vallomás arról, hogy e sorok szerzőjének miért pont a Peavey 6505-ös sorozata vált be.

Természetesen számomra is imponáló az amp történeti háttere és az arculata, de a megbízhatósága, az átgondolt egyszerűségéből fakadó azonnali bevethetősége, a csakis „rá” jellemző hangkép, nem utolsó sorban pedig torzításának egyedi textúrája tette nélkülözhetetlenné gitározásom minden létező fórumán, legyen az demózás, stúdió, klub- vagy aréna-koncert.

Zenész aggyal tekintve a 6505 „jó cucc”, mert a jó cuccok legelső ismérve szerintem az, hogy a bekapcsolás pillanatától, különösebb tekergetés nélkül, akár csak egy hangot vagy akkordot játszva, minőségiség- és örömérzete támad az embernek. Onnantól kezdve, hogy az előadó a hangzás hiányosságaiból fakadóan ösztönösen, vagy nagy fejtörések árán, elkezd többet játszva riffeket sűríteni, vagy esetleg szükséges programozói szinten beavatkozni a megfelelő hatásért, már el is vérzett a felszerelés, mert nem az instrumentum szolgálja a zenészt, hanem fordítva.

A 6505 további attribútuma, hogy ez a rá jellemző minőségiség érzet beláthatatlanul hosszú időn át megmarad úgy, hogy közben mégsem fárad bele a fülem, inkább újra és újra jó érzéssel tölt el, ha hallhatom. Persze, ahány zenész, annyi ízlés, tetszhet vagy nem, de a soundjából fakadó megkerülhetetlensége megkérdőjelezhetetlen.

6505 fej

A 2016-os szezont teljes egészében ezzel a 120 Wattos erősítővel abszolváltam. Több tízezer kilométernyi utazás, rengeteg zötykölődés, próbák, és majd' száz koncert alatt egyszer sem hagyott cserben. Minden alkalommal rábízhattam magam. Ez teljes egészében kimeríti a turnébiztosság fogalmát. A fej emellett egyszerű felépítésű, a kezelőfelületén csak a legszükségesebbek találhatók, valamint mindössze egy darab kétgombos lábkapcsolóval kielégítően vezérelhető. A két csatorna közös EQ-t kapott, ami kevésnek tűnhet, de tökéletesen kigazdálkodható a három erre szánt potméterből az ideális tiszta és torz hangszín, amin még a szintén közös Presence és a Resonance tekerőkkel finomítottam.

Kísérletező típus vagyok, torzítók, overdrive pedálok jöttek-mentek, de a fülem végül mindig visszahúzott az egyszerű, részletes, nyers erőhöz, amit az 5 darab 12AX7 előfokcső állított elő, ezért aztán nem is használtam az 6505 hangszínein kívül mást, csak egy EHX LPB-1-et az FX Loopban, ami szintén lábvezérelhető.

A Peavey számomra optimális beállításával a májustól októberig tartó koncertidőszak alatt összesen körülbelül 5 percet kellett eltöltenem. Igazi előadóbarát cucc.

A hozzá tartozó 4x12-es ládákkal bárhol megállja a helyét. Stúdióban különösen örültek a fél-stacknek, nem volt rá panasz. Itt vált biztossá számomra, amit addig csak éreztem: a Clean csatornáját itt-ott elmarasztalják, de teljesen alaptalan előítélet ez.

6505 212-es kombó

Erőmű kompakt kiszerelésben. Az erősítőt elszeparálva a hangszóróktól, külön nyílásban helyezték el. Mérete, súlya a kombókénál nagyobb. A hangerővel, hangfelülettel és a hang részletességével sincs probléma hála a szintén kvintett 12AX7-es preamp meghajtásnak. Kapott egy kapcsolható zengetőt, két gombos lábkapcsolót. Itt is célszerű egyszerűségre törekedtek a mérnökök, pontosabban ahol csak lehetett vagy-vagyokban gondolkodtak. Vagy tiszta hangszín, vagy torz; vagy zengető be, vagy ki; vagy a kombó hangszórói szólnak, vagy egy kiegészítő láda. Az FX Loop a fejtől eltérően folyamatosan aktív, nem kapcsolható.
A head változattól ezen túl teljesítményében különbözik, a fej végfokozatába szerelt 4 darab 6L6GC cső nyújtotta 120 Watt helyett, „csak” 1 pár 6L6GC dolgozik a végső 60 Wattnyi erőn. De mivel a teljesítmény exponenciálisan változik, ez a valóságban mindössze pár százaléknyi hangerőkülönbséget eredményezne, ha teljesen kitekernénk. Ámde a végfokot még sosem kellett ennyire kihajtani, ezért erre a különbségre valószínűleg a későbbiekben sem derül fény. Ez lesz a 2017-es évem setupja. Igazi plug and play cucc, ugyanannyit várok tőle, mint az amptól.

6505MH

A 20 Wattos teljesen csöves kisfejben, a tervezők, három 12AX7-es előfokcsövet és kettő EL84-es végfokcsövet hangoltak össze úgy, hogy kisebb teljesítmény mellett is valódi 6505 soundot érjenek el. Sikerült nekik. Az MH-ban minden megtalálható, amire szükség lehet koncerten, stúdióban vagy otthon. Az MH-nál is közös EQ-ra, Presence-re és Resonance-ra bízták a két csatornát. Azonban egyszerre két darab kétgombos lábkapcsolót lehet bekötni, így nem csak a Reverb vagy az FX Loop lábvezérelhető, hanem a Rhythm csatorna is Cleanről Crunchra kapcsolható. Ezt a korábban tárgyalt erősítőknél kézrátétellel lehetett váltani. Tehát azokon vagy csak Clean/Lead vagy pedig Crunch/Lead állások válthatók lábbal.

A lábkapcsolhatósággal egy mindenre alkalmas három csatornás kiserősítőm lett egy nagyon részletes hangszóróemulált grundliftelhető XLR kimenettel, USB kimenettel, amit akár ládával egyidőben is használhatunk, a mikrofonozást ezzel megúszva, vagy azt kiegészítve. A teljesítményt igény esetén 5 és 1 Wattra redukálhatjuk, valamint fülest is beköthetünk.

A szolgáltatásainak köszönhetően ezt az erősítőt jelenleg legszívesebben gyakorlásra, stúdiózásra és funkyra használom. De nem azért, mert hiányzik belőle a szériától megszokott hang, vagy mert másra nem alkalmas. Minden részletében annyira tetszik, hogy szívesen vagyok vele azonos légtérben. Hamisítatlan Peavey 6505 sound – huszonegyedik századi módra.

Egy darab 16-ról 8 Ohmra kapcsolható ládakimenettel szerelték, de a 6505 4x12-es ládák sorba fűzhetők, ezért ez elégséges is. Nagyon kellemes meglepetést okoz a benne rejlő 20 Watt. Ha ez a teljesítmény nem lenne elegendő, de a hangkarakteréről és a tudásáról nem akarunk lemondani, arra az esetre végfok elé kötve akár előfoknak is tökéletes.

6505 PIRANHA

A Piranha a méretét tekintve az eddigi legapróbb Peavey 6505. Ez a széria legkisebb és legfiatalabb gyermeke. Ahogyan az MH, úgy ez is 20 Wattos. Az előfokba egy darab 12AX7-et, a végfokozatba tranzisztort szereltek, elektromos árammal pedig egy 30 Voltos adapter látja el. Led világított, vörösen izzó, dizájnos belső tér, valamint csodaszép külső jellemzi. Első pillantásra magával ragadott, hagytam a szememet hallani. Aztán jött a tesztje.

Ládára kötve zseniális, igazi 6505 élmény. Ezért azt találtam ki, hogy ez a tenyérnyi csoda alkalmas lehet egy buli megmentésére, ha az egyik rackfiókba tartalék erősítőnek elteszem. A Piranhahoz gyárilag adnak egy korrekt puhatokot, ezért még csomagolásról sem kell külön gondoskodni. Ez tényleg apróság, viszont egy ilyen néhány filléres figyelmességtől még felhasználóbarátabbnak érződik a termék.

Egy darab 4 Ohmos ládakimenetet, valamint egy bufferelt FX Loopot szereltek a házba a három potméter, a hangszerbemenet és füles kijárat mellett. Ezen felül egy 2,5-ös Aux in bejárat egy on-off-, és egy csatornaváltó kapcsoló található az erősítőn. Ha a lábkapcsolhatósága megoldott lenne, teljes értékű erőlködővé válna. Ez az igény azonban valószínűleg csak bennem merült fel, mert ragaszkodom a Clean és a Lead csatornák hangjához is.

A szokásos funkciót ellátó Gain és Volume potméterek mellett egy morphing EQ gondoskodik a megfelelő hangzásról. A mérnökök három ideális 6505 beállítást helyeztek el ezen tekerőpotméter három pontjára. A köztes részeken egyikből a másikba úszik át a hangkarakter. Jól kitalált, használható konfigurációk ezek.

A teszt következő fázisában kiderült, hogy a Phones kijárat hangszóróemulálatlan. Ami nekem egyszerre akár kettő száraz előfok-jelutat jelent különböző nagyobb teljesítményű, akár csöves végfokokhoz. Ha pedig vonalfelvételre szeretném használni, akkor az előfokozat hangjához a cuccal együtt kapott Peavey Revalver 4 szoftverrel társítok virtuális ládát. Ezt a programot az MH doboza is tartalmazza.

VÉGÜL

A széria mindegyikéről elmondható, hogy beszerzésük alkalmával egyetlen felesleges szolgáltatáshoz sem jutottam, ugyanakkor megbízható, minden tekintetben nagyon jó minőségű, sok stílusra alkalmas, ám egyszerűen kalibrálható, értem dolgozó cuccok kerültek a birtokomba, amikor a választásom – nem véletlenül – a 6505 családra esett.

Írta: Tari Botond
Fotók: Győri Csenge


2017. június 25. 10:06

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA