MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Op-ed: A KORG átalakította a szintetizátorokat, hogy lehetővé tegye számukra a plug-in-ek futtatását - jelentette be a Sinevibes

Méghogy nincs új ötlet a szintetizátorok házatáján? Erről szó sincs - mondja Artemiy Pavlov független fejlesztő. Elég izgatott volt, amikor megosztotta gondolatait arról, hogy a KORG fejlesztések valószínűleg új útra terelik a zenetechnikát.

(A cdm.com oldalon megjelent írás fordítása) Artemiy Pavlov riport - 2019. november 20.

A Sinevibes ukrán székhelyű programozó cég tevékenysége a CDM-en évek óta nyomon követhető, hiszen nagyon elegáns megjelenésű, csak Mac-re települő plug-in-ek fejlesztésével foglalkozik. Az újdonság csupán az, hogy ezek az eszközök egy gyártó hardveréhez kapcsolódnak (amely nem az Apple). Ez történt a minilogue xd-ken és a prologue billentyűzeteken jelenleg is futó KORG logue plug-in architektúra, valamint a 100 dolláros NTS-1 Kit esetében is. Ha van egy megfelelő hardver, akkor azon futtathatók egy harmadik fél, például a Sinevibes saját fejlesztésű oszcillátorai, szűrői és effektjei, a hardver képes lehet az SDK kezelésére, és ha a felhasználó programozó is egyben, elkészítheti saját plug-in-jeit is.

Most persze Artemiy elfogult -, de hogy is ne lenne az. Az egyszemélyes fejlesztő elfogultságnak az az oka, hogy hihetetlen tapasztalattal rendelkezik a KORG szintetizátorainak fejlesztésében, kezdve a programozástól és a teszteléstől egészen a vállalkozás beindításáig.

Ez nem egy KORG hirdetés, még akkor sem, ha úgy tűnik. Valójában senki sem tudott arról, hogy mi készül, habár a KORG-nál Etienne Noreau-Hebert, az analóg főmérnök azért sejthetett valamit. De mivel ez mind az érintett zenészeket, mind a fejlesztőket érdekelheti, ezért érdemes az Artemiy perspektívát közvetlenül is megismerni.

Tehát itt van Artemiy története, amely szerintem reménysugár mindazok számára, akik nyomonkövetik az elektronikus hangszerek fejlődését. Ez az oka - bár ezzel nem feltétlenül értek egyet - az „Op Ed” cimkének, és azt hiszem, hogy ez az egészen egyedülálló perspektíva nemcsak a KORG hardverek, hanem az egész ipar és a zenészek fejlődésére is hatással lesz. -Ed.

Íme Artemiy ötlete

2018 elején, 50. évfordulója alkalmából, a Korg bemutatta a prologue-t. Ez nem csak egy nagyszerű hangzású, fémes csillogású szintetizátor volt. Bevezetett egy teljesen új technikai paradigmát, amely hatalmas változást jelentett az egész zenei hardver- és szoftveripar számára.

Azóta Korg a „Plug-in a hardver szintetizátorban” koncepciót a sokkal kompaktabb és megfizethetőbb minilogue xd-re és Nu:Tekt NTS-1-re is kiterjesztette, és ez is azt bizonyítja, hogy ez az egész kérdés komolyabb annál, mint ahogyan az ember gondolná.

A platform ugyanis csak az egyedi Wave táblák betöltését és az effekt Preset-ek tárolását teszi lehetővé, és fogalmunk sincs arról, hogy mi mindenre lehetne még képes! Ez azoknak is szól, akik valami jövőbe mutatóra várnak, és azoknak is, akik a hangszín kínálat átszabásával magát a berendezést is át akarják alakítani. Számomra, aki a vezérlés őrültje vagyok, ez egy új szintet jelent. Ettől a pillanattól kezdve még akkor is új lehetőségek nyílnak meg, ha ez más valakinek a terméke.

A korábban és a későbbiekben leírtak alapján, a Korg Plug-in képes szintetizátorai ötféleképpen változtatják meg a játékot:

Artemiy ezt mémekkel magyarázza. (az utolsó kép Cuckoo-tól származik)

1. Testreszabás
Eddig. Szintetizátor vásárlásakor a hangszerben található funkciókról mindig a gyártó dönt. Minden ügyfél pontosan ugyanazt kapja - ugyanazokat a funkciókat, ugyanazt a hangot.

Ezután. A Korg hardver plugin-architektúrának köszönhetően a „Custom” felhasználás módjáról valóban az „egyén” dönthet. Az oszcillátor és az effektmotorok tetszés szerinti beállításával a hangszert egyedivé varázsolhatja. Csak be kell tölteni a kívánt Plug-in-eket, és saját stílusának megfelelően el kell végezni azok testreszabását. 48 Pug-in bővítőhely áll rendelkezésre, és nagyon valószínű, hogy a beállítások után a hangszer megszólalása a világon egyedülálló lesz.

2. Sokoldalúság
Eddig. Noha léteznek kiváló képességű szintézis és jelfeldolgozó motorral rendelkező digitális és analóg hangszerek, a valóban szokatlan vagy kísérleti hangzások előállításához minden bizonnyal külső kiegészítő eszközökre van szükség. Ez megnehezíti a szállítást és bonyolultabbá teszi a kábelezést.

Ezután. A beépülő modulok lehetővé teszik a „megszokott” választék és a jelfeldolgozási képességek bővítését, és ráadásul a teljes erőmű egyetlen hangszerben van. A Preset-ek egyszerű átkapcsolásával a szintetizátor drámai módon megváltoztathatja karakterét, ugyanúgy, mintha az egyik hardverbeállításról a másikra váltana. Sokkal kevesebb kapcsolás, sokkal kevesebb hibalehetőség, és szó szerint nulla beállítási idő.

Itt látható, hogy mire is gondolok, és most csak a jelenleg kapható Plug-in-eket használom. Mi lenne, ha a szintetizátor belsejében egy Sound-on-Sound Looper vagy egy véletlenszerűen működő audió Repeater is lenne?

 

És mi lenne, ha egyszerre használhatnánk egy teljesen újszerű digitális, és egy tisztán analóg szubtraktív szintézist?

3. Függetlenség
Eddig. A hangszerhez használható külső kiegészítőket és eszközöket mindig a gyártói szándék határozza meg (eltekintve a hangszín csomagoktól, amelyek nyilvánvalóan csak az adott berendezés képességeit használhatják ki).

Ezután. A felhasználó nem csak azt döntheti el, hogy melyik motor, rózsaszín zaj generátor, és független fejlesztő által gyártott Plug-in dolgozzon a szintetizátorban, hanem azt is, hogy milyen SDK-t akar használni. [Ed. Hogy ez mennyire egyszerű, arról a későbbi megjegyzések árulkodnak.]

4. Hosszú élettartam
Eddig. Néhány gyártó ugyan időről időre frissíti hangszereit, és ez új funkciókat is jelent, de - és ezt őszintén ki merem jelenteni - a legtöbb nem. Néhány évvel a megjelenés után már azon gondolkodhatunk, milyen kár, hogy szintetizátorunk csak ennyit tud… és ez már örökre így is marad.

Ezután. A jövőben bármikor törölheti a szintetizátor valamelyik vagy akár összes Plug-in-jét, és újakat telepíthet. Így az új hangzáshoz nem kell új hardvert vásárolnia, minden évben megújulhat, hangszínei akár évtizedekig is frissek és érdekesek maradhatnak. A képességek skálája valójában csak növekszik, mivel a harmadik féltől származó bővítmények választéka évről-évre nő.

Tegyük fel például, hogy két különböző élő projektben vesz részt. A Plug-in-eknek és Preset-eknek köszönhetően egyetlen hangszer most már két teljesen eltérő hangkészletet prezentálhat. Pár perc alatt teljesen megtisztíthatja Korg hangszerét, és újratelepítheti egy teljesen új, „személyreszabott hangzással” - nem kell telepítőt futtatni, nem kell aktiválni, csak továbbítani az adatokat, aztán hajrá.

5. Árszínvonal
Eddig. A nyílt forráskódú Firmware-vel együttműködő csúcskategóriás szolgáltatások szinte mindig rendkívül drágák, vagy magas szintű programozási tapasztalatokat igényelnek (ritka eset, amikor a szolgáltatások ezek nélkül is elérhetők).

Ezután. A felhasználó által konfigurálható szintetizátorok világába való belépéshez a jegy olcsón megvásárolható, gondoljunk csak a Korg apró és olcsó, monofonikus, 48 Plug-in Slot-tal rendelkező Nu:Tekt NTS-1-re (melynek ára körülbelül 100 dollár), vagy nagyobb testvéreire. Apropó, nagyobb testvér. A magasabb árkategóriába a még mindig megfizethető éllovas, a 8 vagy 16 hang polifóniával rendelkező prologue (ennek ára 1500-2000 dollár), és a 4 hangú minilogue xd billentyűzetes és asztali változata tartozik (mely 600-650 dollárért kapható). És most íme egy mindenki számára elérhető, Plug-in képes szintetizátor.

Melyik KORG-ot válassza?
Szóval melyiket válasszuk? Mindegyik modellnek megvannak az előnyei és azok a különleges képességei, melyek lehetővé teszik, hogy egy meglévő beállításba integrálja - vagy akár egy teljesen új beállítást hozzon létre. [Ed. Korábban egyeztettem a KORG-gal, és megtudtam, hogy mindhárom modell egyformán képes a Plug-in-ek futtatására. Fejlesztés alatt ál még egy negyedik modell is, amelyet Artemiy nem említ, de pillanatnyilag maradjunk csak az NTS-1-nél.]

Az NTS-1 valószínűleg a legfurcsább a sorban, ám apró mérete mellett meglepően sokoldalú. Először is bármilyen hordozható akkumulátorról üzemeltethető, másodszor pedig sztereó bemenete van, amely lehetővé teszi bármilyen külső hangforrás megszólaltatását, és ehhez akár három különféle Plug-in effekt is használható. Ez lehet álmai Stompbox-a.

A középkategóriás minilogue xd - melynek ugyan nincs külső bemenete, de nagyon kicsi és könnyen hordozható - még egy Note szekvenszer is rendelkezik. A szekvencer és az Arpeggiator együttes használatával extra hosszúságú, állandóan változó dallamok készíthetők, és még egy 4 paraméter beállítást kezelő automatizálási sáv is rendelkezésre áll. Ennek minden adata a Preset-ekben tárolható.

És végül a csúcskategóriás prologue, melynél a hihetetlenül kellemes játékot biztosító billentyűzet és a kecses, teljesen fém vezérlők mellett minden egyes Preset-et két teljesen különálló egység szólaltat meg. Emellett még Split, és Layer funkciója is van - ez azt jelenti, hogy egyszerre két oszcillátor Plug-in-t lehet betölteni.

Fejlesztők, fejlesztők, fejlesztők

Milyen könnyen fejleszthet saját Korg Plug-in-t?

Mindenekelőtt el kell, hogy mondjam, hogy évekig álmodtam arról, hogy saját algoritmusaimat hardveres szintetizátoron futtassam. Azt gondoltam, hogy ha nem tudok kapcsolódni valamelyik gyártó hardveréhez, vagy ha nem mélyedek el valamelyik, ritkán fellelhető, nyílt forráskódú Firmware működésébe és használatába, erre alighanem nulla az esélyem.

Szerencsére a KORG annyira egyszerűvé tette a dolgot, hogy szinte bűnnek érezném, ha nem készíteném el saját Plug-in programjaimat. Egy példán keresztül szeretnék segítséget nyújtani az elinduláshoz.

A Korg loque-SDK forráskód-fájlok és eszközláncok gyűjteménye, amely egy terminál alkalmazás parancssorán keresztül futtatható. Az egyes Plug-in típusokhoz a Korg mintát ad - ez tartalmaz egy egyszerű szinuszos oszcillátort, egy Delay-t, egy Filter-t, stb. Kezdeti lépésként az a legjobb, ha valamelyiken kisebb módosítást végzünk.

Nem kell sokat tenni. Például a szinusz oszcillátor ne egy, hanem két szinuszjel keverékét állítsa elő: az egyik egy oktávval fusson a másik felett. Egyszerűen meg kell szorozni a második sin() függvény argumentumát 2-vel, és hozzá kell adni az elsőhöz - ennyi. Pontosan ezt tettem én is, és gyorsan bekapcsoltam.

Ezután a „make” paranccsal felépítem a Plug-in-t, és telepítem a fájlt a megfelelő helyre, oda, ahol a többi szintetizátor hang található. Ezt - miközben a szintetizátor USB-n keresztül csatlakoztatva van - a „Sound Librarian” társalkalmazáson keresztül lehet végrehajtani, amelybe egyszerűen „drag and drop” módszerrel bele kell dobni a Plug-in-t.
https://github.com/korginc/logue-sdk

Most aztán gyerünk
Remélem, hogy minden, amit elmeséltem, megváltoztatta a Korg Plug-in képes szintetizátor-architektúrájáról alkotott képet. Mert ki kell mondanom - és ebben mindennél biztosabb vagyok, - hogy a Korg ezzel az egész iparágat megváltoztatta.

https://www.sinevibes.com
https://www.sinevibes.com/korg/
mililogue XD + logue SDK
prologue + logue SDK

Forrás: https://cdm.link/2019/11/op-ed-korg-has-transformed-synthesizers-by-letting-them-run-plug-ins-says-sinevibes/

Fordította: Sólyom Tamás


2020. január 2. 11:05

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA