MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Margo – Önismereti úton

A zeneterapeuta énekesnő Jéger Dorottya és a gitáros Bihari Márton eleinte csak duózott, aztán elérkezettnek látták az időt, hogy saját zenei ötleteiket dalokba öntsék, és azokat zenekarrá bővülve színpadra is vigyék. Így lett a Margo, akik idén megnyerték a martonvásári Fülesbagoly Tehetségkutatót, majd ősszel megjelentették debütáló, Spark of Life című lemezüket. A jazz/pop/soul együttes két alapítója adott interjút.

Mi inspirálta a debütáló lemezeteket?

Dorka:
Mindkettőnknek külön-külön az első igazi dalszerzési folyamata volt a Spark of Life születése. Elérkeztünk oda, hogy megmutassuk magunkat, a zenénket, stílusunkat, s összegezzük a meglévő ötleteket. Engem kifejezetten motivált a közös alkotás, a régóta dédelgetett álom kiteljesedése, a saját belső zenei kivetülésem megismerése, illetve ezáltal egy bizonyos önismereti út. Kíváncsian és izgatottan vártam, hogy vajon milyen zene keletkezik az eddig felhalmozott tudásból és tapasztalatokból. Ketten dolgoztunk a végkifejletig a dalokon, ezáltal nem egyszemélyes trip volt ez. Marci zenei világa találkozott az enyémmel, szerencsére zökkenőmentesen, ki-ki a maga részét képviselve. Mindenben egyetértés és tolerancia volt köztünk, emberileg tisztelet. Senki nem akart dominálni, gyorsan találkozott a kettőnk zenei nyelve a Margo formájában is. Régóta dolgozunk együtt duó felállásban, hasonló az ízlésünk, ő ehhez ért jobban, én ahhoz, de elfogadtuk a másik észrevételeit. Lektoráltuk egymás „részeit”, pl. ő a dallamot én a szerkezetet vagy a gitár-témákat.. Együtt fogalmaztunk meg mindent ami a lemezen van, ketten vittük végig az kivitelezést, megosztottuk a feladatokat, a borítótól kezdve a stúdiózáson át, mindennemű teendőig. Aztán csatlakozott a zenekar, de az már egy következő fejezet. A közös, kreatív alkotói folytatódott, bővült a velük való munka során. Egymásból dolgoztunk, ők építkeztek a meglévő dalokra, saját hangszerüket egyénileg bontakoztatták ki. Szabad kezet adtunk nekik, de voltak konkrétumunk is Harmonikusan éreztem magam ilyen megtartó, szeretetteljes, alázatos közegben. Szeretem és fontosnak tartom a jól működő csapatmunkát. Engem ezen zenei találkozások inspiráltak a leginkább.

Marci:
Természetesen zenei/művészi inspirációja mindkettőnknek van, de elsősorban valóban saját magunk megvalósítása volt a cél. Ez az út zenei szempontból még csak most kezdődött, van mit tanulnunk ez ügyben bőven. A folyamatot viszont nagyon élveztem, és alig várom a következőt!

Mi volt eddig a legmeglepőbb reakció az albumra?

Marci:
Számomra a „világszínvonal” a legmeglepőbb, főleg amikor ezt több egymástól független ember mondja a környezetemben. Sokat kell még tanulnunk és fejlődnünk ehhez, de hiszek benne, hogy a potenciál megvan. Hosszú az előttünk álló út. Nagyon jó érzés, hogy az erre nyitottak és fogékonyak számára tényleg átjött, hogy ez egy nem mindennapi zenei világ. Bár itthon nem lesz könnyű dolgunk ezt szélesebb körben terjeszteni, általánosságban az az észrevételem, hogy külföld sokkal befogadóbb az ilyen jellegű zenére. Nyilván adja is magát kicsit, hogy a projekt nem feltétlen itthoni keretek közt a legideálisabb, de személy szerint ennek örülök. Egy folyamat van kialakulóban itthon a külföldi sikerek terén, még nagyon az elején vagyunk, de mindenképp szeretném, ha mi is részesei lennénk ennek a folyamnak.

Dorka:
A megítélés szempontjából a személyes, baráti, családi közeg ugyanúgy fontos mint a szakma véleménye. Előbbi közösség elfogult és ismer minket, de aki hallotta nagy elragadtatással beszélt róla, többször kiemelték, hogy ez újszerű, különleges és egyedi zene ami sok érzelmet és örömteli zenei élményt adott nekik. Emellett a különböző versenyek során a zenész világ képviselői, a zsűri értékelése is megtisztelő volt. A 'világszínvonal' kifejezés, ahogy Marci mondja, tényleg többször elhangzott. Lehet ennél meglepőbb, vagy elismerőbb vélemény professzionális zenészéktől? Eddig a pozitív visszajelzések jellemzőek, de a java még csak most jön. Mi történik a lemezzel, dalokkal amikor kikerülnek a nagyvilágba, az online térbe? Örömmel tölt el, amikor azt hallom vissza, amit szerettem volna átadni. A Fallin' című számunk szerintem merészen feszegeti a határokat, féltem tőle, hogy ez mennyiben befolyásolja majd a Margo-ról alkotott képet. Érdekes, de legtöbben ezt a dalt emelik ki, mint „kedvencet”,  katartikus élményt és a rádiók teljes egészében leadják. Na ez is nagyon meglepett, de megkönnyebbültem és így a továbbiakban sem fogom így visszafogni magam, ami engem illet.

Dorka, mennyiben befolyásolja a dalírást, hogy zeneterapeuta vagy?

A zene bármilyen nemű jelenléte az életünkben már önmagában terápiás hatású. Személy szerint eleinte nem vettem észre, hogy ez tudat alatt ott lapul bennem a dalok írása során is. Alapvetően a zeneterápia, s a terapeuta-lét valódi mivoltja és a dalszerzés teljesen más területek. Van közük egymáshoz, mivel a terápiás foglalkozások során előfordul a saját dal írása csupán eltérő módon. A lényegbeli különbség, hogy a zeneterápiában nincs hagyományos értelemben vett zenélés. Nem feltétel a zenei tudás, a terapeuta részéről sem. Tehát más aspektusokról van szó. Hosszadalmas lenne belemenni a saját terápiás eljárásaimba, de az, hogy hivatásos zenész vagyok nekem sokat segít, befolyásol, és kiegészít. Ami viszont a konkrét dalszerzést és a zeneterápiát illeti, a Spark of Life-ra vonatkoztatva nagyon érdekes felfedezőút és önismeret volt, újfent. Nem véletlen, hiszen tartalmilag az életem utóbbi hét évét dolgozzák fel a dalok. Ez egyébként később realizálódott, vagyis a belső érzelmekből való táplálkozás természetes, de a történetiség utólag épült be. Miután kitaláltam a koncepciót, leírtam az évek fő motívumait, s ehhez illesztettük a dalokat. Tele van rejtett szimbólummal, üzenettel az album. Ez számomra sokkal komplexebb alkotói folyamat volt, mint egy 'sima' lemezanyag írása. Mozaikszerűen raktunk össze különböző darabkákat. Itt jött képbe a zeneterápia. A dallamívek, az ütemmutató, a szerkezetek, zenei megfogalmazások sokszor tudatosan kapcsolódtak az érzelmekhez és a sztorihoz, ahhoz amit mesélni akarok. Néhány példa: A Fallin' refrén dallama direkt ereszkedő, a középrész sikoly, kiabálás és kaotizmus szintén koncepció az élmény miatt, s  a Magic in the City utolsó dob taktusai a szívdobogást jelzik. A fő mondanivaló, vagyis mi számomra a 'Spark', egy-egy szóval van elrejtve a számokban. Zeneterapeutaként tudnom kell a kliens különböző zenei jelzéseit, megfogalmazásait is értelmezni. Ebben az esetben mondhatni saját zeneterápiát végeztem magamon, eleinte tudattalanul, majd tudatosan kísérleteztem ezzel. A felfogásom mind magáról a zenéről és az improvizációról teljesen új értelmezéssel gazdagodott mióta terapeuta lettem. Szóval találkozik a kétélű zenei világom, hatással vannak egymásra.

Ha úgyis együtt zenéltek a Margoban, miért van igény külön duózásra is?

Marci:
Egyszerűen így kezdtük, szeretjük csinálni. Mostanság kicsit leálltunk vele, de volt, hogy szinte ebből éltünk. Az utóbbi egy-másfél évben pedig minden duós bevételünket Margo építésére-szépítésére szántuk, ami szerintem visszagondolva a lehető legjobb döntésünk volt. Margo kassza nélkül ebből az egészből semmi nem lenne most. Sok zenekarnál látszik, hogy a legnagyobb akadály a pénz, ez tény. Hiába a sok próba, művészet és jó zene, végeredményben ez ugyanolyan üzleti vállalkozás, mint bármi más.

Hogyan alakul 2020 az együttes életében?

Marci:
Idén kipróbálhattuk magunkat tehetségkutatókon, színpadra helyeztük végre a produkciót, első albumunkat is bemutathattuk, és értékes szakmai visszajelzéseket kaptunk, amire nagyon nagy szükségünk volt. Összességében el kell helyeznünk az itthoni palettán magunkat a lehetőségek és saját céljaink tükrében. De ami ennél még fontosabb, hogy a külföldi terjeszkedést kell megalapozni, gondosan megtervezni, így szerintem a legnagyobb munkánk ebben lesz jövőre. Én még azt is el tudom képzelni, hogy egy új lemezt felveszünk, legalábbis új zenei produktumon mindenképpen dolgozni fogunk. Egyelőre mindent teljesen magunk szervezünk és intézünk, de igazából beláttuk, hogy ha tovább szeretnénk lépni, szükségünk lesz segítségre. Így nagy kérdés az, hogy bővítsük-e a „stáb”-ot. Sok tapasztalatot szereztünk idén, innentől jobban fogunk tudni figyelni a buktatókra is.

Dorka:
Szerintem ugyanúgy mint tavaly ilyenkor, szépen fogunk egy nagy papírt, filctollakat és zsírkrétát. Ugyanis haditervet készítettünk, egy évre szóló menetrendet. Aprólékosan 'kötelező' feladatokat tűztünk ki, hogy a szeptemberi lemezbemutató teljesüljön. Jól bevált, hiszen mindent sikerült abszolválni. Decemberig meg akarjuk tervezni a 2020-as évet hasonlóképp. Marcit kiegészítve: év elején különleges eseménnyel készülünk, és egy új klippel. Szerintem nagyon izgalmas anyag lesz, de a többi maradjon utó-karácsonyi, újévi meglepetés.

Pretz Niki


2020. március 16. 15:26

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA