MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

HONEY BEE AMPS - MOHÁCSI MÁRK

Adott egy 23 éves fiatalember valahol Pest megyében, aki valamiért nem olyan, mint a kortársai. Kilóg a sorból. Nonkonformista. Nem az okostelefonját simogatja naphosszat a kanapén fekve, nem a neten lóg on demand, üres cseteléssel ölve az időt. A szóban forgó fiatalember neve Mohácsi Márk, és szerszámoktól kérges a tenyere. Márk ugyanis kézzel készít erősítőket és effekt pedálokat, és nem is akármilyeneket, kábé világszínvonalúakat. Az alábbi interjúból az ő történetét ismerhetitek meg.

Az első és legfontosabb kérdés: miért adja egy magyar fiatalember arra a fejét, hogy kézzel készített felsőkategóriás gitárerősítőket gyártson?

Mohácsi Márk: A történetem 8 évvel ezelőttre nyúlik vissza. Középiskolában kezdtem el ismerkedni az elektronika rejtelmeivel, mindig is imádtam alkotni, építeni, molyolni valamivel. Gitáros létemre, egy elektronikai suli második osztályában mi más gondolatom támadhatott volna, minthogy építsünk effekt pedált! Akkoriban sokat járkáltam be a Mezzoforte hangszerboltba, mindig büszkélkedve vittem mutogatni a srácoknak a délutáni szakkörökön "tákolt" pedáljaimat. Itt kaptam meg az első kérdést: "mennyiért készítesz nekem egy pedált?" A szerelem hobbivá vált az évek során, alkoholos filccel monogramozott "MM" pedálkákból kerestem zsebpénzt. Az erősítők iránt csak később kezdtem érdeklődni, volt egy Morcz Csaba által épített plexim, ami sajnos megadta magát. Ennek okán építettem bele egy új panelt, ekkor kaptam rá az ízére. Később ezt követte egy Deluxe Reverb klón, amit már a nulláról építettem. Tömören röviden így indult az egész.

Hogyan jutottál ilyen szakértelem birtokába ennyire fiatalon?

Márk: Középsuliban sajátítottam el az elektronika alapjait, ezt követően erősáramú vizekre eveztem. Ezt a műfajt nem nagyon tanítják intézményekben, a mai napig bújom az internetet és folyamatosan tanulok, fejlődök. 8 év alatt nagyon sok kütyüt építettem, rengeteg tapasztalattal sikerült gazdagodnom. Tehát a tudásom legjavát tapasztalatok útján szereztem.

Biztos vagyok benne, hogy volt egy fordulópont az életedben, amikor eldöntötted, hogy ezzel akarsz foglalkozni, ebből akarsz megélni. Elmesélnéd, hogyan történt ez?

Márk: Mindig is arról álmodoztam, milyen király lenne felkelni reggel, inni egy kávét, majd nekiállni forrasztani. Egy hónapot foglalkoztam napelemes rendszerek telepítésével, de hamar rájöttem, hogy nem nekem való meló… Többre tartottam magam annál, hogy a koszban fetrengjek és télen-nyáron fizikai munkát végezzek a szabad ég alatt. Ezután kezdett körvonalazódni a fejemben a Honey Bee. Komolyabban szerettem volna venni, hogy ne csak hobbista építő legyek. Arra az elhatározásra jutottam, hogy profi arculatot kell adnom a kütyüimnek, ha el akarom adni őket. A muzsikusok nagyrésze a szemével hall. A mai világban édeskevés az, hogy valami jól szól... Ez alap dolog, legalábbis nálam.
Az egy havi napelemezésből szerzett fizetésem mind elköltöttem a Deluxe Reverb klónom megépítésére. Később sajnos meg kellett válnom tőle, hogy kihúzzam pár hónapig, míg nem találok új melót. Ekkor már megálmodtam az első Honey Bee fejet, a Deluxe árából meg tudtam építeni és tudtam egy picit félretenni. Több állásajánlatot is kaptam, de egyiket sem fogadtam el. Nem igazán tudtam, hogy mit akarok, csak azt, hogy mit nem... Vártam a csodára, szó szerint a csodára.
Egyik este bébiszitterkedtem, unalmamban pedig gondoltam csinálok poénból egy Honey Bee Instagram profilt és feltöltök pár képet az addigi munkáimról. Rövid időn belül elég nagy érdeklődést váltottak ki a cuccaim, rengeteg üzenetet kaptam és hirtelen a semmiből jött két erősítő rendelés és pár pedál. Fogalmam sem volt, hogyan álljak neki, mitévő legyek. Pislogtam egyet és a nyakamba szakadt egy tucat rendelés.
Nagyon pozitív visszajelzések érkeztek, lavinaként indult az egész. Igazából nem volt választásom, sorra jöttek a rendelések, egyre több és több. Nem volt visszaút. Elég mesebeli történet, de most februárban már egy éves lett a Honey Bee. Mondhatni, pont egy év kellett ahhoz, hogy nagyjából felfogjam, mi is történik velem valójában. Még mindig nehéz felébredni az álomvilágból, a mai napig történnek olyan dolgok amik hatására fel-alá szaladgálok sikítozva! (nevet)

Az apró manufaktúrák nyilván nem versenyezhetnek a nagyobb cégekkel. Nehéz betörni a piacra a Honey Bee egyedi kézműves produktumaival?

Márk: Véleményem szerint pont a nagy cégeknek köszönhető, hogy van keresnivalója a kis manufaktúráknak a piacon. A nagy profitszerzés hajkurászása sajnos a minőség rovására megy. Ezzel megadják nekünk a lehetőséget, hogy sokkal professzionálisabb hangot alkossunk minőségi anyagok felhasználásával. A piac elképesztően telített, nem a Marshall-lal vagy a Fenderrel szeretném felvenni a versenyt, hiszen nem is lehet. Piacra törni nem könnyű feladat, de egyáltalán nem lehetetlen. El kell hinned, amit csinálsz, merni kell nagyot álmodni! Emlékszem, sokan megmosolyogtak anno és hosszú ideig hülyének néztek, nem vettek komolyan. Remélem, sikerült bebizonyítanom, hogy nem csak egy forrasztópákával hadonászó suhanc vagyok! (nevet) Továbbra is optimistán állok a dolgokhoz, gőzerővel azon dolgozom, hogy a világban minél több emberhez eljussanak a termékeim.

A weboldalad nagyon professzionális minden szempontból. Sikerül elérni vele a vásárlóközönséget, vagy inkább szájhagyomány útján terjed a híred a zenészek világában?

Márk: Aki szájhagyomány útján hall rólam, vagy a közösségi oldalaknak köszönhetően fedez fel, szinte mind a weboldalamon keresztül lép velem kapcsolatba. A vásárlóim 90%-a külföldi, így elengedhetetlen egy jó weboldal, amit ezúton is köszönök Mészöly Marcinak!

Nekem úgy tűnik, hogy nagyon jól körülírható világban mozogsz. A zene határozza meg az erősítőid milyenségét vagy fordítva?

Márk: Stevie Ray Vaughan a kedvenc gitárosom, az ő gitárhangzása az egyik etalon számomra, illetve nem lehet elmenni szó nélkül Philip Sayce mellett sem. Főként blues/rock világban mozgok, teljes mértékben erre a vonalra vannak kihegyezve a termékeim. Persze aki rájuk néz, látja is, hogy nem kecskeáldozó muzsikára valóak! (nevet) Mióta beszippantott a blues világa, azóta a kedvenceim hangzásával foglalkozom. Sokan azt hiszik, elég egy Fender erősítő és egy Stratocaster és máris megvan az SRV hangzás… Stevie-nek egy seprűnyél is ugyanúgy szólt a kezében, mindegy volt, mit adnak neki. Törekszem az egyszerűségre, olyanok az erősítőim, mint egy kezesbárány. Dandó Zolika fogalmazta meg jól: "Úgy szól, ahogy szólnak hozzá".

Mi a lényegesebb: saját karakterisztikát létrehozni, vagy a meglévő tudástárat alkalmazva törekedni a lehető legmagasabb minőségre? Egyáltalán: lehet manapság még bármi újat mutatni az erősítő-építésben?

Márk: Egyértelműen saját karakterisztikát létrehozni! Ez azért nem könnyű feladat, a meglévő tudástárat mindenképp alkalmazni kell ehhez a feladathoz. A legmagasabb minőség alap elvárás ilyen szintű butik erősítőknél. Lehet-e újat mutatni? Igazán jó kérdés! Talán újat már nem nagyon, csak picit különbözőbbet.

Azt gondolom,hogy a hatvanas évek erősítői, főleg a Fenderek lehettek rád a legnagyobb hatással. Jól érzem?

Márk: Igen, jól! Egy jó tiszta hang bármire jó! Nézzük meg napjaink legmeghatározóbb blues titánját, Joe Bonamassát! Na, akinek ma már nem nagyon tudnál újat mutatni, azt szerintem pont ő. Nem véletlen van teleszórva a színpad Fender kombókkal, valamit tudhat az öreg! Szeretem felhozni példaként, mert sokak szerint a Gibson csak Marshall-lal létezik. Sokáig Tweedezett, a legutóbbi bulijain viszont Blackface hadsereg állt mögötte.

Mit kell tudni a Honey Bee és a Belief fejekről?

Márk: A Honey egy egycsatornás clean erősítő. Igazi kezesbárány, elképesztően jól fogadja a pedálokat, rettentő attackos és dinamikus. Ki merem jelenteni, hogy szinte bármilyen zenei műfajban megállja a helyét. 40 és 20 W-os kivitelben készítem, nagyon sokat molyoltam vele. Rengeteget változott a prototípus óta, a number one modell mindig szét van szedve, folyamatosan kísérletezgetek benne. Egy igazi szörnyeteg. A Belief fej lényegében a limitált kiadású John Mayer signature Two Rock fej klónja, ami szintén egy Dumble-klón. Egy hangot tud, de azt nagyon! 25 darabot gyártott belőle a Two Rock, ennek köszönhetően horror az ára. 20.000 amerikai dollár körül vesztegetik és szökőévente egyszer bukkan fel az interneten. Nagyon szeretem Mayert, sok gitáros van még ezzel így. Gondoltam, jóval barátságosabb áron elérhetővé teszem számukra ugyanazt a hangzást!

Szerintem sokakat érdekel, hogy mennyi idő kézzel összerakni egy erősítőt. Hogy néz ki ez a folyamat nálad?

Márk: Jelenleg minimum 10-12 hetes várólistám van. Elég összetett folyamat, egyszerre kell asztalosnak és kárpitosnak is lennem az elektronika mellett. Úgy dolgozom, hogy legyen mindenből a polcon. Fadobozot mindig többet készítek, előlapok és panelek szintén mindig vannak raktáron. A trafókat és a sasszikat Lőrincz Attila készíti nekem, nagyon sokat köszönhetek neki... Nem is tudom, mi lenne velem nélküle. Világszínvonalú munkájával segíti a Honey Bee-t, a legnagyobb szakinak tartom itthon. Megtisztelő vele dolgozni! Amennyiben minden alkatrész és összetevő polcon van, egy héten belül akár két fejet is meg tudok építeni. Hála Istennek a polcról hamarabb fogynak el az alkatrészek, minthogy oda kerüljenek.

Nem csak kiválóan szólnak, hanem roppant ízlésesek is az erősítőid és a pedáljaid. Honnan jött ez a vintage-retro dizájn, meg egyáltalán a név?

Márk: Köszönöm! Egy-két nagyobb erősítőgyártónál láttam a velúros dizájnt, azonnal rákattantam. Ma már kizárólag csak velúrral vagyok hajlandó dolgozni. A megrendelő egyébként saját ízlésére szabhatja az erősítő megjelenésést. Vannak megkötéseim, de a velúr és a fronthuzat kiválasztásában szabad kezet kapnak, illetve az előlap színével is variálhatnak. A márkanevet egxébként egy szám címe ihlette, Stevie Ray Vaughan Honey Bee dala.

Háromféle effekt pedált is készítesz. Kérlek, mesélj ezekről is!

Márk: A Double Trouble volt az első Honey Bee pedál, két overdrive-ot rejt magában. A bal oldala orros, középdús, ropogós, agyonbuherált Tube Screamer, jobb oldalában viszont a Clean Drive pedálom található. Erről annyit kell tudni, hogy az első torzító pedálom volt amit építettem, 8 éve mindig velem van. Rengeteg moddoláson esett át, sokan azt mondták, nincs is pedál hangja. Nem igazán nyúl bele az erősítő hangjába, sőt, inkább hozzá tesz. Olyan a hangja, mint egy hajtott csöves erősítőnek. Sokak kedvence lett, a Texasban élő Katona Tamásunk előszeretettel tapossa, illetve Dan Patlansky pedálboardjából sem lehet kirobbantani. Van még egy octafuzz pedálom, The Mystic névre hallgat. Ez is elengedhetetlen kelléke a kisvasútamnak. Elképesztő sikereket aratnak a kis pedálok, egyedül már nem is bírom gyártani őket. Nagy Krisztián sokat segít, anyagbeszerzésben és összeszerelésben egyaránt.

A tavaly őszi Budapest Music Expo hangszerkiállításon első alkalommal vettél részt. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál, és milyenek voltak a visszajelzések a cuccaidra?

Márk: Megmondom őszintén, kicsit tartottam tőle, de hála Istennek nagyon jól sikerült! Nagyon jó élmény volt, idén is visszatérek újdonságokkal és még nagyobb standdal. Több helyről hallottam vissza, hogy a kiállítás legkisebb, legnívósabb standja volt na meg persze a leghangosabb! (nevet) A szakma krémje 3 napon át nálam lebzselt, baromi jó érzés volt!

Tervezed a nagy nemzetközi hangszerkiállításokon - NAMM, Frankfurt, Berlin, Göteborg, Music China, stb. - való megjelenést is?

Márk: A közeljövőben nem tervezek ilyesmit. Ezek közül Frankfurt lehet a legesélyesebb, természetesen nagyon szuper lenne, de ez nagyon a jövő zenéje. Viszont ami késik, nem múlik!

A dél-afrikai bluestitán Dan Patlansky már használ Honey Bee erősítőt, sőt, elragadtatással is nyilatkozik róla. Vele hogy sikerült összejönnöd?

Márk: Pár évvel ezelőtt az A38 színpadán hallottam Dant és teljesen lenyűgözött. Előtte sosem hallottam még róla, de azután rögtön az egyik kedvencemmé is vált. Az Instagramon kaptam tőle nyár végén egy üzenetet, hogy nagyon tetszenek neki a cuccaim, mennyibe kerül és hol lehet kipróbálni? Ekkor már le volt szervezve, hogy én viszem a backline-t a budapesti bulira. Mondtam neki, hogy ott majd ki tudja próbálni. Egy hétre rá jött az újabb üzenet, mennyi idő alatt tudok készíteni egy fejet, mert nem akar annyit várni! Az európai turnéját már az én erősítőmmel kezdte meg ősszel! Budapesten két napon át oda-vissza volt a erősítőtől, maximálisan sikerült lenyűgöznöm. Az angol turné után írt, hogy kell neki még egy fej, úgyhogy most a signature erősítőjén dolgozgatok. Rettentő hálás vagyok neki, neki köszönhetően sikerült berobbannom. Készített vele az Andertons egy "Captain Meets" interjút, ami egy rig interjú és a cuccaim mind ott figyeltek a háttérben. Szinte lehetetlen a hivatalos Andertons csatornára bekerülni, de Dannek köszönhetően ez megadatott nekem. Kevesen mondhatják el a világban magukról, hogy “hello, van a cuccaimról a világ legmenőbb YouTube csatornáján egy 60 perces videó”, pláne 23 évesen. Nagy vízválasztó volt, örök hálával tartozom Dannek. Zseniális muzsikus és nagyon jó ember, mai napig tartjuk a kapcsolatot.

További nemzetközi hírű zenészekkel is tervbe van véve az együttműködés?

Márk: Természetesen! Kenny Wayne Shepherd van épp soron, gondolom, őt senkinek sem kell bemutatni. Neki egy Clean Drive pedálka készül. Április végén utazom Katona Tamás barátomhoz Amerikába. Úti célunk a Dallas Guitar Show, ott találkozunk pár óriási névvel! Philip Sayce, Eric Gales és Andy Timmons skalpját be is gyűjtöm! (nevet) Remélem, lesz velük hosszú távú együttműködés is.

Mi várható tőled 2019-ben? Lesznek új modellek?

Márk: Az idei céljaim közt pár nyugati hangszerüzlettel való kooperáció van tervbe véve. Szeretnék 2-3 új pedált piacra dobni, talán érkezni fog még egy újabb fajta fej is. Rohamosan fogynak a hónapok, de remélem sikerül év végéig bemutatni. Továbbá szeretnék egy "Wood Series" sorozatot a Honey fejből, de az, hogy ez mit is jelent, egyelőre maradjon titok! (nevet)

http://www.honeybeeamps.com/

Interjú: Danev György


2019. június 1. 05:42

Minden jog fenntartva. 2019 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA