MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Headrush PedalBoard: Élvezd a jelent, érintsd meg a jövőt!

A Headrush új márkaként egy frissítő megoldásokkal operáló gitáreffekttel robbant be a piacra, elsőként egyesítve az eddig jól bevált formulákat 7 ”-os érintőképernyővel és ötletes szolgáltatások tömkelegével. Eddig nem tapasztalt könnyedséggel kreálhatunk, szerkeszthetünk és menthetünk el hangzásokat, valamint rendkívül sokoldalúan használhatjuk a PedalBoard-ot, mivel USB-s interfészként is bevethetjük, 4 virtuális ki- és bemenettel. A négymagos processzorral megáldott effekt belső algoritmusai az Avid Eleven Rack modelljeire épülnek, viszont egy komoly ráncfelvarráson esett át az egész rendszer, már 56 bit-es, és Eleven® HD Expanded™ DSP névre hallgat. Hihetetlen valósághűre sikerült az emuláció, nincs semmi műanyag mellékíz.

A masszív fémházban a 7 ”-os színes touchscreen mellett nagyon letisztult, áttekinthető kezelőfelületet találunk. 3 hangerő (Master/Headphone/Aux), egy gombként is funkcionáló data wheel és 3, a paraméterek finomítására való 360 fokos rotary encoder. Ennyi. Minden mást feleslegessé tesz az érintőképernyő. Egy expression pedált és 12 lábkapcsolót taposhatunk, sötét színpadon is jól eligazodhatunk, mivel szabadon választhatjuk ki a hozzájuk rendelt LED-csík színét, illetve mindegyikhez OLED szövegcsík is tartozik, ami szintén átírható tetszés szerint. A be- és kimeneti szekció a teljesen megszokott, a sztereó FX loop esetében a return csatlakozókat használhatjuk hangszerbemenetként, így megspórolhatunk némi kábeldugdosást vagy egy selector pedált, ha több hangszert is használnánk.

A 7”-os kijelző legfelső sávjában kereshetjük a használni vagy editálni kívánt Rig-eket (így hívják az elmentett hangzásokat, preset-eket), ezek kategorizálva vannak, tovább gyorsítva a folyamatot. Ugyanezen a felületen érhetjük el a rendszer beállításait is. A legnagyobb, középső részen látható a 11 Model, itt ezek sorrendjét drag’n’drop mozdulatokkal átrendezhetjük, megcserélhetjük és törölhetjük őket, újabbakat tölthetünk be. Ezeken kívül a bemeneti és kimeneti funkciókat is állíthatjuk, előbbinél Rig-enként egyénileg kalibrálható bemeneti jelszintet és zajzárat találunk (ami nem foglal helyet a 11 használható Model-ből). A kimenetnél extra flexibilitást ad az Alternate output lehetőség, ilyenkor kiválaszthatjuk, hogy a jelút valamelyik pontjánál lecsatlakozunk. Az XLR/Jack/Headphones kimeneteknél mind eldönthetjük, hogy a Rig vagy az Alternate output-ot használjuk. Ez koncerten és stúdióban is hatalmas előny.

A touchscreen alsó sávjában bekapcsolhatjuk a Reverb/Delay Tail Spillover funkciót, ami Rig váltásnál a korábbi hangzásnál használt delay és reverb effekteket engedi átcsengeni az aktuális Rig-be. Így még természetesebb a váltás, amire amúgy sem lehet panaszunk, mivel nincs hallható szünet a két hangzás között. Ugyanitt három jelútvezetési mód közül választhatunk, ami újabb lehetőségeket nyit meg előttünk a hangzások birodalmában! Az első egy soros jelút, amelyben már szintén használhatunk párhuzamos „dual sound” megoldásokat, mivel az erősítő és hangfal Modelek esetében a 2x gombot benyomva két erősítő fejet és/vagy hangfalat kapunk, ezek ilyenkor teljesen balra és jobbra vannak panorámázva. A második jelút középen parallel, a harmadik egyből a bemenet után szétválik, majd az utolsó 3 Model ismét soros bekötésű. A párhuzamos jelútvezetéseknél a nagy varázslat a két út egyesítésére szolgáló keverőnél történik, itt beállíthatjuk a két út jelszintjét, panorámázását, de ami a legnagyobb megfejtés: 20 μs lépésekben elcsúsztathatjuk egymástól őket, ezzel tökéletes fázishelyességet érhetünk el, illetve növelhetjük a térérzetet. 

A lábkapcsolókat négy módon rendezhetjük el. Stomp üzemmódban a használt Model-eket kapcsolhatjuk a középső 8 lábkapcsolóval, és a két szélsővel válthatunk a Rig-ek között. Rig nézetben ezek a lábkapcsolók az elmentett Rig-ek között váltanak. A Hybrid-ben a felső 4 kapcsoló Rig-ek között vált, az alsó pedig a 4 kiválsztott Model-t kapcsolja. A Setlist nézetben kiválaszthatjuk az alkalomhoz illő Setlist-et, amelyben a szükséges sorrendbe rendezhetjük Rig-jeinket a legegyszerűbb módon.

A Rig-ek kialakítása rendkívül egyszerű, intuitív, nagyon gyorsan elsajátítható a folyamat. Rengeteg Model-t használhatunk, a legfontosabb újításokra és kényelmi funkciókra térnék csak ki. Az erősítő Model-eknél óriási előny, hogy a végerősítő hajtásánál nem borul fel a hangerő szint, tehát nem kell egyből a master hangerő után nyúlnunk, ha hozzáadnánk, vagy elvennénk a végfok torzításából. A hangfalaknál kiválaszthatjuk a mikrofonszimulációt, állíthatunk on/off axis-t, illetve ami újabb kapukat nyit meg: a hangszóró torzítását (Break Up) is beállíthatjuk, még valóságosabb hangképet kapva így.  Bármilyen Model esetén több gyári beállítás közül választhatunk, amit természetesen tovább finomíthatunk, ezzel is gyorsul a munkafolyamat, nem kell mindig nulláról kezdenünk. Nincs megkötés, hogy melyik Model hányszor szerepelhet a jelútban, ésszerű keretek között minden megoldható. Több pitch shifter-t is használhatunk, illetve párhuzamos jelvezetésnél akár 4 erősítőt is használhatunk 4 hangfallal. Az, hogy így mekkora „wall of sound”-ot építhetünk, talán nem szorul különösebb magyarázatra!

A lábkapcsolók flexibilis módon címezhetők, mint korábban említettük szabadon színezhetők, elnevezhetők, azt is beállíthatjuk, hogy melyik kapcsoló melyik Model-hez tartozzon, illetve milyen MIDI parancsot küldjön. Az expression pedálhoz egyszerre 4 paraméter társítható állítható szélsőértékekkel, az alatta lévő kapcsoló benyomásával pedig másik 4 paraméterre válthatunk át. Ezt a „B-bank”-ot külső expression pedállal is vezérelhetjük, így ülve maximum 8 paramétert állíthatunk egy időben, fokozatmentesen, ami egészen kivételes lehetőségeket rejt. A Hardware Assign ablakban a rotary potikkal azonnal szabályozható paraméterekhez tartozó shortcut-okat is beállíthatjuk.

A Hands-Free Mode használatával bármely Model bármely paraméterét beállíthatjuk az expression pedál segítségével, illetve a lábkapcsolókkal. Ez hatalmas előny koncerten, amikor nincs idő szám közben hajolgatni, valamint mindkét kézre szükség van (legtöbbször…). A Looper összesen 20 percet tud rögzíteni, a frázisok sebességét és hosszát nondestruktív módon a lábkapcsolókkal élőben manipulálhatjuk, a lejátszás irányát is megfordíthatjuk. Hatalmas előny, hogy Rig-enként beállíthatunk BPM-et, valamint az, hogy az utolsó felvett réteget törölhetjük, illetve „pounch in/out” jelleggel javíthatjuk. Így nem dől össze a loop-okból épített várunk, ha esetleg a 8. rétegnél beütne a ménkű!

Végezetül essék szó a számítógépes használatról is. USB porton keresztül a PedalBoard hangkártyaként is működik, 4 mono csatornát vehetünk fel vele, ami a Rig és az Alternate kimenetek sztereó párjaiból áll össze. Így lehetőségünk van a hangszer nyers, mindenféle effektezéstől mentes jelét is felvenni, amivel utólag bármit csinálhatunk. Nem utolsó sorban Reamp-olhatunk is a PedalBoard-dal, mindenféle kábeldugdosás, mikrofonozás, hangoskodás nélkül USB-n keresztül átengedhetjük rajta a merevlemezünkön lévő gitárjeleket, mintha csak egy VST-plugint használnánk. Így nincs dupla AD/DA konverzió, valamint bármennyi réteget használhatunk. További lehetőség, hogy így gyorsabban beállíthatjuk a hangzásunkat, mivel nem kell folyton megállni, a számítógép gitározik helyettünk. Két különböző sztereó jelet küldhetünk ki szintén az Alternate kimenetnek köszönhetően. Interfészként a mintavételi frekvencia 48 kHz és 96 kHz lehet (firmware frissítés után működik 44.1 kHz-en is). Óriási előny, hogy a friss firmware-ekkel együtt új Model-eket, funkciókat kapunk, folyamatosan tökéletesítik a készüléket. A headrush.cloud oldalról letölthetjük mások Rig-jeit, illetve megoszthatjuk sajátjainkat. Számítógépünkről IR fájlokat is tölthetünk fel, így tovább bővíthetjük hangfalaink számát.

Vándor Erik


2017. december 26. 06:07

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA