MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Ezüstlakodalom Gitármánia módra

Beszámoló a XXV. Gitármánia és Zenei Továbbképző Táborról. Szolnok-Tiszaliget Turisztikai és Szabadidőközpont, 2018. július 23-29.

Negyedszázada immár, hogy kipattant a szikra, s azóta az ötletből intézmény lett, a Gitármánia Tábor bejárta az országot, míg néhány éve megállapodott jelenlegi helyszínén, a szolnoki Tiszaliget Turisztikai Központban. Telt házzal ünnepelt a rendezvény, a háromszázötven főt is meghaladta a táborozók száma, jelentős logisztikai fejtörést okozva a szervezőknek, hogy mindenkit elhelyezhessenek, de végül összeállt a kép.

2018. július 23. hétfő
Kora reggeltől a déli órákig folyamatosan érkeztek a táborozók, majd délután kettő órakor Andrásik Remo, a Gitármánia Tábor ötletgazdája s főszervezője, táborvezetője hivatalosan is megnyitotta a jubileumi huszonötödik rendezvényt, a szokásosnál talán kissé lazább hangvételben, de a kellő szigorral tájékoztatva a táborlakókat, különös tekintettel a tizennyolc év alatti ifjúságra, hogy milyen szabályok vonatkoznak majd rájuk az együtt töltött egy hét folyamán. Bemutatkoztak továbbá a Tábor pedagógusai és technikai szakemberei is, akik mind azért dolgoznak, hogy az emberek és a hangszerek, hangtechnikai eszközök is épségben és biztonságban tölthessék el ezt az egy hetet a Zenészmennyországban, valamint minden adott legyen az alkotó munkához. Örvendetesen sok első táborozó vesz részt idén a Gitármánián, mellettük öröm volt látni a sok ismerős arcot, régi cimborát.

A Nagy Eligazítás után elsőként a Kanadában élő magyar gitáros, Savanya Steve akusztikus gitár bemutatóján vettem részt az 1-es nagy-előadóban, ahol a mester először az amerikai folk zene kialakulásáról mesélt, gitárral a kézben, bemutatva a különböző stílusok jellegzetes fogásait, s kedvenc dalait. Majd megtudtuk, hogyan jutott hozzá Magyarországon, már az 1970-es évek elején a nélkülözhetetlen tananyagokhoz, végül bemutatta a blues, s a Rock & Roll formajegyeinek megjelenését a hat- és tizenkét húros akusztikus gitárokon. Öröm volt látni, hogy előadását milyen sokan kísérték figyelemmel. Eközben Tóth Tamás dobtanár a központi rendezvénysátorban a jelenleg használatos dobfelszerelések és kiegészítőik formájának kialakulásáról mesélt az ősidőktől napjainkig.

A Tábor állandó billentyűs tanára és zenekari gyakorlati vezetője, Szabó Károly és Szabó-Bira Zsuzsa együtt kalauzoltak el minket a filmzenék és a musicalek világába. Gyermekekre szabott műsoruk, mely a Hangszert a Kézbe rendezvénysorozatból már ismerős lehet, sok vidám percet szerzett a felnőtt hallgatóságnak éppúgy, mint a színpad előtt táncra perdülő egy-két éves ifjúságnak. Huszár Endre mindeközben bedörrentette elképesztő, s minden évben változó dobfelszerelését az 1-es előadóban, ám előadásában a dob, mint funkcionális hangszer kapta a főszerepet. Petruska András, az egyszemélyes zenekar ismét ámulatba ejtett minket felkészültségével, ahogy míves énekhangját többszólamú „fingerstyle” akusztikus gitározással kísérte, majd Andrásik Remo előadása következett, aki az elektromos gitár, mint a könnyűzenét meghatározó és átformáló hangszer kialakulásáról, s népszerűségének titkáról mesélt – ez a kurzus szintén ismerős lehet a Hangszert a Kézbe turnéról.

Osváth Gábor gitártanár minden nap kurzust tart idén a Táborban, s célul tűzte ki, hogy közelebb hozza a hallgatók elméleti és gyakorlati tudását. Első óráján arról esett szó, milyen sok tényező határozza meg, mitől szól jól a muzsika, mennyivel több ez, mint csak maguk a hangok s a közöttük levő matematikai összefüggések összessége.

Lassan eljött a koncertek ideje, a központi rendezvénysátorban a DAS Trió és a Nagy János Trió fúziós jazz muzsikáját élvezhettük, majd a büfében felállított kis-színpadon a tavalyi Táborban megismert Gypo Circus lendületes, csibész kocsmazenéjétől perdült táncra a publikum. Lazán és vidáman indult tehát a jubileumi XXV. Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor, örömmel nézünk tehát az egy hét együttlét elébe!

2018. július 24. kedd
Immár hagyomány a Gitármánia Táborban, hogy az első nap berendezkedéssel telik, néhány speciális előadással megfűszerezve, majd kedden elindul a rendszeres és tematikus munka, a mindennapi kurzusokkal. Idén is így volt ez, örömmel jelenthetem, hogy a Tábor szinte minden lakója zenésztársakra lelt, tehát ünnepélyesen megalakultunk (65 zenekari formáció), s örömmel nézünk a jövendő hat nap elébe.

Első utam a reggeli után Lukács Peta haladó gitárkurzusára vezetett, míg Andrásik Remo a kezdő gitárosoknak tartott foglalkozást, Szabó Károly a billentyűsökkel alapozott, Takács Roland „Kanóc” a kezdő-, míg Hudák Attila a haladó basszusgitárosat célozta meg, a kezdő dobosok Fekete Szilárd, míg a haladók Sümeghi Tamás interaktív előadásán okosodhattak. Mindeközben Pintácsi Viki speciális, idén bemutatkozó énekkurzusán beénekelhettek a hangbajnokok, s a zenekari vokálok felépítésében is segédkezet nyújt idén ez a foglalkozás.

Turcsán András a TLS Zeneház képviseletében digitális, házi stúdiós szolgáltatásokat nyújt egész héten, míg Baranya Tamás az élő hangosítás gyakorlati ismereteit nyújtja át a rendezvénysátorban, Cserny Kálmán „Bogi” pedig, az ORIGO Stúdió kicsinyített mását építette fel a Tábor területén, ahol a zenekarok akusztikus dobbal és hangszererősítőkkel, hagyományos, analóg módon rögzíthetik dalaikat. Bakonyi Bálint és Obermajer Dániel a Tábor történetében először, elektronikus zenei ismereteket nyújtanak át egész héten az érdeklődőknek.  Ebéd előtt és után a Tábor messze legnépszerűbb programja, a zenekari óra kerül megrendezésre, majd Pacziga Linda várja egész héten az énekes tanítványokat.

Délután Temesi Berci basszusgitáros mesterkurzusán vehettek részt az érdeklődők, Mike Gotthard pedig a gitárosokat várta, különösen azokat, akiket a BOSS Katana erősítő és a GT-1000 effektprocesszor érdekelt. Kaszás Péter nemzetközi dobos karrierje legszebb pillanatait osztotta meg, majd Zöld Zsolt, az Audio-Technica képviseletében a gitárerősítők mikrofonozásáról tartott előadást. Jancsovics Máté az elektromos dobfelszerelések használatáról, míg Lombos Marci 5Letszobrász kurzusán a művészi alkotás, a dalszövegírás folyamatáról mesélt. Hajdu Zoltán és Ondecs István a színpadi munkára való felkészüléshez nyújtott segítséget, majd Füstös Bálint (Margaret Island) gitáros avatta be hangzásának titkaiba az érdeklődőket, Tóth Tamás és Virányi János pedig arról tájékoztatta hallgatóságát, vajon a jó zene hangos? Tóth Tamás ezután külön a dobosokat vette kezelésbe, míg Osváth Gábor úgynevezett „felzárkóztató” kurzusán igyekezett közelebb hozni a zeneelméletet és a muzsikálás gyakorlatát, s no persze egy kicsit eloszlatni a ködöt a fejekben.

Miközben a Tábor zenekarai kedvükre próbálhattak a professzionálisan kialakított, teljesen felszerelt próbatermekben, vacsora után a Yamaha Jam (Neumann Balázs – zongora, billentyűs hangszerek, Závodi Attila – szaxofon, Szolnoki Péter – ének, Závoti Zoltán – gitár, Kolta Gergő – basszusgitár, Kaszás Péter – dobok) vette birtokba a főtéri rendezvénysátor színpadát, zajos sikert aratva professzionális szórakoztató zenei műsorukkal. Őket követte az egykori táborlakókat is soraik között tudható Margaret Island a büfé kis-színpadán, s ha lehet, a hangulat még tovább fokozódott. Csak úgy vibrált a pozitív energia, őszinte boldogság volt, amit a fiatal muzsikusok közvetítettek. Az estét jam session zárta a büfében, a táborozók aktív részvételével.

2018. július 25. szerda
Szerdán a reggelit követően kezdetüket vették hangszerenként a kezdő és haladó órák, valamint Pintácsi Viki beéneklő-bemelegítő, énekeseket felkészítő foglalkozása. Bakonyi Bálint és Obermajer Dániel elektronikus zenei kurzusával párhuzamosan lezajlott a délelőtti zenekari óra is, a Táborban alakult rekord számú, hatvanöt zenekar egy része is bemutathatta, mivel készült, miközben a Szent György Médiaiskola hangmester szakos hallgatói valós környezetben mélyíthették el gyakorlati ismereteiket a zenekari óráknak helyt adó Fa 10-es épületben éppúgy, mint a tíz kijelölt próbateremben, illetve a stúdiókban.

Ebéd után folytatódott a zenekari óra a Tábor összes tanárával, majd Pacziga Linda énekkurzusával párhuzamosan Nagy Ádám a gitárosoknak, Csányi Zoltán a dobosoknak, Hudák Attila a basszusgitárosoknak, Cséry Zoltán pedig a billentyűsöknek tartott foglalkozást.  A néhány éve még szimpla táborozóként jelen levő Oláh Gábor most már dobos oktatóként a megfelelő ütéstechnikáról tartott előadást, míg Krajczár Péter az elektronikus zene rejtelmeibe avatta be az érdeklődőket, Lombos Marci és Benkő Zsolt rendhagyó 5letszobrász alkotói kurzusán ének-rap- blues gitár felállásban sziporkázott. Tóth Tamás és Virányi János gyakorlati példákon keresztül igyekezett bevezetni a zenészeket és a hangmérnököket az eredményes közös munka világába, „a jó zene hangos?” - címet adva előadásuknak.

Varga Ágnes, az InMusic zeneterápiás módszer egyik megalkotója „Mire jó a zene még?”  - című előadásán a következő kérdésekre kereste a választ: Mire jó az aktív zenélés – azon kívül, hogy élményt ad? Miért más a zenészek agya és miért jobb egy sor képességük? Mire figyelj, amikor gyakorolsz, azaz milyen a jó gyakorlás? Mi történik az agyban, amikor gyakorlunk? Mi a zene transzferhatása? Tényleg van Mozart effektus? Tények és tévhitek izgalmas köntösben, érthetően, a tudomány legfrissebb felismeréseire alapozva.

Koszi Janka énekes-előadóművész, énektanár az alkotói kreativitás fejlesztését tűzte ki célul idén, majd pedig, számomra a Tábor meglepetéskoncertje következett, hiszen délután öt óra után nem sokkal Szieberth Tamás (Lápi) és Varga Márton, a Fender kétségkívül legszakavatottabb magyarországi hangszerész szakértői, valamint a Fatia Negra gitármanufaktúra tulajdonosai God&Guns nevű zenekarukkal egy minden igényt kielégítő Lynyrd Skynyrd tribute műsort toltak a központi rendezvénysátorban. Lápi kedélyesen átirányított minket ezt követően Mohai Tamás gitárkurzusára, ahol az a megtiszteltetés ért, hogy játszhattam néhány kör bluest a Mesterrel, aki ellátott néhány megfizethetetlen jó tanáccsal – ha nincs a Tábor, ezt sosem tudhattam volna meg.

Mindeközben Bánfalvi Csenge a zeneipar működéséről tartott előadást a büfében, Huszár Endre a dobosokkal osztotta meg értékes tapasztalatait, majd Osváth Gábor felzárkóztató kurzusán került ismét közelebb egymáshoz az elmélet és a gyakorlat. Míg a tábori zenekarok ismét a próbatermek felé vehették az irányt, a Doubled Bass projekt rendhagyó koncertjét élvezhettük a rendezvénysátorban, majd vacsora után az immár húsz éves jubileumát ünneplő Roy és Ádám Trió koncertje következett – a sokéves hagyományoktól eltérően nem a büfében, hanem a központi sátorban. Utánuk a Mirror együttes mérges metalcore muzsikájára pöröghettek az érdeklődők, majd az estét a már szokásos jam session zárta a büfében.

2018. július 26. csütörtök
Csütörtökön a szokásos reggeli rutint követően a hangszeres kezdő és haladó órák alkalmával ismét köreinkben üdvözölhettük a Tábor történetének egyik legnépszerűbb tanárát, Szappanos Györgyöt, Szapit, aki átvette Hudák Attilától a haladó basszusgitárosok oktatását, míg utóbbi a kezdőkkel foglalkozott innentől, Takács Roland Adrián pedig nyugodtan készülhetett délutáni előadásaira. A hangszeres órák után Andrásik Remo tartott egy rendkívüli eligazítást a központi rendezvénysátorban, hiszen minden évben akad valami, amiért helyre kell tenni az ifjúságot, s beszédében elhangzott az idei tábor jelmondata... a világon csak három dolog fontos: A SZERETET, A BARÁTSÁG ÉS A ZENE.

A zenekari órákon körbefogták az ebédidőt, majd Pacziga Linda énekkurzusával egy időben Benkő Zsolt blues-gitártörténeti előadása és gitárpedál-bemutatója aratott tomboló sikert, nem utolsó sorban a főhős lehengerlő humorának köszönhetően, ahogy elementáris poénokkal fűszerezte virtuóz gitározását. Berkesi Alex basszusgitáros egy sokat emlegetett, muzsikus körökben sokszor misztikus erővel felruházott fogalom, a „time” körül tett szemléltető utazást, a LOOP Doctors (Romhányi Áron billentyűs és Szendőfi Péter dobos) pedig a főtéri rendezvénysátorban nyűgözte le az érdeklődőket.

Barabás Tamás basszusgitár-kurzusával egy időben a tragikusan fiatalon elhunyt gitár virtuóz, „Dimebag” Darrell Abbot egyik leghitelesebb hazai tolmácsolója, Vörös Attila világosította fel az érdeklődő gitárosokat arról, miként ültessék át a való életbe, koncertkörülmények közé az otthon, négy fal között kigyakorolt dolgokat. Tóth Tamás és Virányi János mindeközben kifogyhatatlan mennyiségű mesélni valót talált „a jó zene a hangos?” - témakörében. 

A Hangszert a Kézbe zenekar - Sümeghi Tamás - dobok, Takács Roland - basszusgitár, Benkő Zsolt – gitár – Lombos Marci 5letszobrásszal kiegészülve összevont kreativitás-fejlesztő és zenekari tréninget tartott „Az alkotás folyamata a zenében – összevont 5letszobrász és Rhythm&Groove kurzus” címmel.  Takács József „Jozzy” a többdimenziós gitárhangzás előállítását mutatta be „Sound on Sound” című foglalkozásán, míg a Tábor egyik nagy Öregje, a kezdetek óta részt vevő és szaktudása mellett próbatermi felszerelését is rendelkezésre bocsátó Togyeriska Imre a billentyűsöknek szolgált nélkülözhetetlen tudnivalókkal.  Mindeközben a LOOP Doctors egy rendhagyó koncerttel koronázta meg interaktív előadását a rendezvénysátorban.
Ezután Tóth Tamás a dobosoknak tartott továbbképzést, míg a Gudics Twins birtokba vette a főtéri rendezvénysátor színpadát, „I am groove” címet adva előadásuknak. Vámos Zsolt a gitárosok számára nyújtott át értékes útravalót, miközben a tábor zenekarainak egy része próbálhatott, majd a vacsorával egy időben Osváth Gábor felzárkóztató kurzusán okosodhattak a kevésbé éhesek. 

Leszállt az este, és a főtéri rendezvénysátorban a Vulgar Display of Cover a Strength of Will tagjaival kiegészülve adott rendhagyó koncertet (Kókai Barnabás – ének, Mári Péter – ének, Vörös Attila – gitár, Jozzy – gitár, Horváth István – basszus, Budai Béla – dob) és egész egyszerűen leszakították a fejünket. Sehol nem hallottam még ilyen hű tolmácsolásban a Pantera elementáris muzsikáját, nehéz dolga is volt az utánuk következő Z!ENEMI együttesnek, de becsületükre legyen mondva, derekasan helytálltak! Az estét ezúttal is közös jam session zárta a büfében.

2018. július 27. péntek
Pénteken reggeli után a kezdő és haladó hangszeres órákkal folytatódott a XXV. Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor, majd az énekesek - Pintácsi Viki segítségével jól bemelegítve – a délelőtti zenekari órán csillogtathatták meg tudásukat, míg a Bakonyi-Obermajer duó az elektronika világába kalauzolta az érdeklődőket. Az események folyama csak az ebéd idejére szakadt meg, ám a délutáni zenekari órát követően, Pacziga Linda énekkurzusával egy időben Megyaszay István a basszusgitárosokat, míg Veres Áron (AWS) a dobosokat részesítette továbbképzésben.

Kökényes Dániel és Hajdu Zoltán a Kemper digitális profilozó gitárerősítő használatába nyújtott betekintést úgy a gitáros, mint az erősítőt forgalmazó szakértő szemszögéből, míg Szabó Károly billentyűs és hangszerelési kurzusán a zeneszerzés, Lombos Marci 5letszobrász kurzusán pedig, a dalszövegek és az alkotói folyamatok tekintetében válhattunk tájékozottabbakká. Bajnai Zsolt a Hangfoglaló Program képviseletében a jelenleg fellelhető alkotói és előadói támogatások rendszeréről mesélt, míg a Tóth - Virányi páros tovább barangolt a hangerő kontra minőség kérdéskör látszólagos útvesztőjében. Géczy Viktor mindeközben ismét elhozta nekünk kizárólag csúcsminőségű analóg gitáreffektekből álló gyűjteményének egyes darabjait, hogy hangosan illusztrálva mondandóját biztasson minden gitárost arra, hogy másolás helyett, saját hangzása kialakításán munkálkodjon.

Osváth Gábor felzárkóztató kurzusával egy időben volt, aki próbált, ám a többség az egykoron a Táborból elindult, s első nagylemeze anyagának túlnyomó részét itt alkotó AWS rendhagyó koncertjén szedte darabokra a főtéri sátrat, persze képletesen – ám egyes hölgyrajongók a hangjukat, egészen konkrétan. Vacsora után a szintén a Táborból elindult Junkie Jack Flash régi vágású, tökös blues-rockjától zengett a sátor, majd a büfében „A Hangszert a kézbe stáb bemutatja...” címmel, immár mérsékeltebb  hangerő mellett szórakozhattunk élő zenére. Most sem maradhatott el a közös jam session, míg a csendesebbek zenehallgatási kultúrájukat pallérozhatták a főépület társalgójában, majd következtek az éjszakába-hajnalba nyúló beszélgetések.

2018. július 28. szombat
Szombaton már mindenki az esti gálakoncert lázában égett, lezajlottak az utolsó kezdő és haladó hangszeres órák: Andrásik Remo – kezdő gitár, Lukács Peta – haladó gitár, Hudák Attila – kezdő basszusgitár, Szappanos György – haladó basszusgitár, Fekete Szilárd – kezdő dob, Sümeghi Tamás – haladó dob, Szabó Károly – billentyűs hangszerek. A délelőtti zenekari óra közkívánatra elmaradt, sok zenekar inkább még néhány utolsó simítást végzett esti produkcióján a próbatermekben, ám erre a napra is jutott még kurzus. A Bakonyi - Obermajer páros még egy utolsót csavart a potmétereken, míg Géczy Viktor megtartotta az idei Tábor utolsó csoportos foglalkozását, gitár workshop formájában.

Ekkor már elindult – egész pontosan délután fél háromkor – a rekord számú, mintegy 76 zenekart felvonultató tábori záró koncert, az örök színpadmester Hajdu Zolinak nem egyszer alapos fejtörést okozva, hogyan is parancsolja sorrendbe a rengeteg fellépőt, hiszen a megbeszélt-kialkudott fellépési sorrend a délután folyamán sokszor borult, változott, az éppen távol levő művészek miatt.
Baranya Tamás a keverőpult mögött nagyon kellemes hangzást biztosított, őszinte örömömre a monstre hosszúságú élőzenei esemény egyáltalán nem volt túl hangos, még a legszigorúbb műfajú előadók esetében sem. Sokan a zenekari órákra kapott feladatok közül mutattak meg egy-egy dalt, ám volt meglepetés is: Pacziga Linda egy komplett kórust állított fel, s bár a tanárnő ekkor már nem lehetett jelen, az énekesek meglepték Andrásik Remot egy fergeteges Queen feldolgozással, úgy, hogy ő még a szólampróbák idején mit sem sejtett abból, hogy majd egy több mint húszfős kórust kell rock-zenekari szólógitárosként kísérnie.

A meglepően gyorsan véget ért koncert után a Tábor tanárai által javasolt táborozók átvehették díjaikat, melyek tételesen a következők voltak:

Végül pedig a szervezők megköszönték a Tábor gördülékeny lebonyolításában nyújtott felbecsülhetetlen segítséget a technikai stábnak, a szakmai gyakorlatukat végző hangmester és világosító szakos diákoknak a Szent György Médiaiskolából. Az egyébként táborlakóként jelen levő orvosoknak, ápolóknak és pedagógusoknak, s nem utolsó sorban a szülőknek, hogy a lehető legjobb helyre küldték csemetéiket nyaralni, hiszen így felnőhet egy olyan generáció, mely tudja, érti és érzi, hogy mi számára az érték, s szeretni, becsülni fogja a hangszeres, élő és minőségi zenét.

Végül pedig, bátorkodnék hozzátenni néhány személyes gondolatot. Számomra az idei tábor az alkalmazkodásról – divatos és félreérthető kifejezéssel élve, az „elengedésről” szólt, hiszen úgy érkeztem ide, hogy nem akartam mindenképpen zenekarozni, csupán a gálakoncerten színpadra vinni egyik dalomat, és részt venni egy vicces meglepetésben, amellett, hogy dolgozom, írom a Tábor krónikáját. Nos, egyik sem jött össze. Viszont kedden este megkeresett néhány elbűvölő ifjú Hölgy, hogy szálljak be gitárosnak a zenekarukba, s így nagyszerű próbákon és zenekari órai munkán vehettem részt a társaságukban, valamint egy régi, kedves ismerősnek is segíthettem a gyakorlaton, majd pedig a gálakoncerten a közönség elé tárni gondolatait, egy vadonatúj dal formájában. Mindemellett a végtelen nyugalom volt az, mit az egész hét során végig éreztem, most először a tizenegy év alatt, amióta részese lehetek ennek a csodának. Hadd zárjam soraimat ezzel a gondolattal: Aki egyszer Gitármániás lett, mindig Gitármániás marad!

A táborban készült képgalériák, melyek Kalocsai Richárd és Balogh Marcell képeit tartalmazzák: https://www.facebook.com/pg/Gitarmania/photos/

Találkozunk jövőre, 2019 júliusában!

Tisztelettel:
Illés Norbert Géza 


2018. július 31. 17:36

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA