MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

ÉLETKÉPEK: A Nyughatatlan/Kovács Kornél

Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.

Mivel foglalkozol éppen?

A nyári rendezvényekhez tartozó szerződéseket intézem éppen, és ha ezzel végzek, akkor a német felkonfokat fogom gyakorolni, mert lesz idén jó pár fellépésünk Németországban is. 

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

Áprilisban jelent meg a negyedik lemezünk. A címe Elszökött a nyár, 10 dalt tartalmaz, a koncertjeinken kapható, vagy meg is rendelhető, online a dalok.hu-n lehet megvásárolni. Erre az évre 50 koncertet kötöttünk le eddig, voltunk Svájcban, megyünk Franciaországba, de ott leszünk a legnagyobb hazai fesztiválokon, és városi rendezvényeken. Budapesten legközelebb június 9-én, a Szabadság téren fogunk koncertezni. 

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

Szerintem egyre színesebb a hazai zeneipar. Talán kikopott a hard rock, amit én sajnálok, mert magam is utaztam benne régen, de megerősödött a metál, a rockabilly, és egyre több sikeres új banda tört fel az elmúlt években.

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Fejlődik az ország klubhálózata, és egyre több "kis klub" működik, ami életteret ad, az olyan nem annyira divatos bandáknak is, mint mi vagyunk. Egy kis halmazba tartoznak azok a zenekarok, akikért bármennyit kifizetnek a rajongók, és egy nagy halmazba azok, akik vért izzadnak egy maréknyi rajongóért. Ennek több oka lehet. Régen mi különbözni akartunk, nem hordtunk uniformist. A mai világ nem az egyéniségekről szól, hanem arról, hogy hogyan legyél divatos.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

A véleményem az, hogy pusztán a koncertezésből nem tudsz megélni, csak ha egy nagyon jól menő zenekar tagja vagy. Hiába csinálsz 50-60 bulit, akkor sem jön ki ebből annyi pénz. Én úgy tudok megélni a zenéből, hogy mindent magamnak intézek - lemez, klip, reklám, pályázatok, koncertszervezés, saját busz stb. Ha a munkákat stúdiókkal, a reklámokat kiadókkal, a koncerteket menedzserekkel szervezném, akkor nekem nem maradna annyi, hogy megéljek. Rengeteg munkával, és stresszel jár egy saját busz fenntartása is, de ha nem lenne buszom, nem kluboznék még pályázati pénzzel sem. Szabadon élek, és azt csinálom, amit szeretek, de ennek is megvan a hátránya, anyagi felelősségvállalással jár, és stresszel. Néha szeretnék úgy koncertezni, mint a nagybőgősünk, aki félúton megkérdezi, hogy hova is megyünk aznap fellépni.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Nálam a koncertekből folyik be a jelentősebb bevétel, a jogdíjból nem tudnék megélni, de az is kezd jó lenni, a lemezeladásból származó nyereség elenyésző.   

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

A társadalom megítélése egyszerű. Ha ebből élsz, profi vagy, ha nem ebből élsz, akkor önjelölt művész vagy. De ezzel nem szabad foglalkozni! Hogy régen jobb volt-e a helyzet? '95 óta koncertezek, a ’90-es években rengeteg play back produkció került a piacra, aztán indult a megasztáros korszak. Most, szerintem nagyon jó úton haladunk. Fejlődnek a klubok, működnek a támogatások, a belföldi jogdíjkezelés is fejlődik, ellentétben a külföldivel.  

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Van néhány magyar zenekar, akik nagyon ügyesen képviselik magukat a nemzetközi piacon. Ilyen például a Paddy and the Rats. De az, hogy kiből lehet világsztár? Nyílván kell egy nagy hang, jó dalok, és egy kiadó, akinek van piaca a világ minden táján. 

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Ott van, mondjuk Rúzsa Magdi, ő tehetséges, a személyisége is szerethető, jó dalokat írtak neki, és szépen felépítette magát. De vannak olyanok is, akiknek a kezét megkötötte a tévécsatorna, maguknak nem tudták szervezni a koncerteket, de a tévé sem kapta a felkéréseket, így a produkció rövid életű lett, az előadó meg lett pecsételve.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Itt van például az AWS, kijutottak az Eurovízióra is. Teltházas koncerteket adnak annak ellenére, hogy a médiában nem voltak jelen. Előttük a világ.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Idén ott leszünk a Campuson, a N.A.A.F.-on, az Alterába fesztiválon, a székesfehérvári Fezenen. Ezeket a rendezvényeket nagyon szeretjük. Vannak olyan fesztiválok, akik megőrizték a stílusbeli sajátosságukat, és vannak olyanok, akik a hagyományaikat felégetve mainstream fesztivállá formálták a rendezvényüket. A változásokat el kell fogadni, nyílván az anyagi lehetőségek befolyásolják az ilyen döntéseket.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Ahogy korábban is említettem, a hazai klubélet nagyon szépen fejlődik, ami köszönhető a lelkes vezetésnek, és az NKA támogatásoknak is. Minden évben kipróbálunk új városokat. Ha nyerünk a tavaszi pályázatunkkal, akkor elmegyünk Kecskemétre, Szegedre és Tatabányára is. Szerintem minden klubnak kellene évente 30 millió Ft állami támogatás, amiből fixen meg tudna hívni 100 fellépőt egy évben. A jegyárakat nem kellene 2-3 ezer forintra emelni, lehetne ingyenes koncerteket tartani, ami a kluboknak, és az előadóknak is jót tenne.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Szerintem évente plusz 2-3 milliárd forint koncert és klubtámogatás sokat lendítene a hazai könnyűzenei életen.

Köszönjük a beszélgetést!


2018. május 19. 07:18

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA