MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Backstage – A zenekarok bevétel-maximalizálásának módszerei

Ismét megrendezték a Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Menedzserképzést Támogató Alprogramjának 2015 óta futó zeneipari előadás- és beszélgetéssorozatát. Az idei első Backstage résztvevői és az előadásokat online stream közvetítésével nézők információkat kaptak a koncertbevételeken kívüli forrásokról, a nemzetközi piacon való érvényesülés lehetőségeiről, valamint a a digitális zeneterjesztés módszereiről és nehézségeiről.

Az idei első, február 28-án, az A38 hajón megtartott Backstage hasznos információkkal szolgálhatott a résztvevő zenészeknek és zeneipari szakembereknek. Az esemény első szekciójában Dr. Tóth Péter Benjamin, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület stratégiai és kommunikációs igazgatója, valamint Dr. Békés Gergely, az EJI, az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület jogtanácsosa ismertette, hogyan jut el jogdíj a zeneszerzőkhöz és az előadóművészekhez. Kiderült, miért fontos bejelenteni a fellépéseket, és ennek mi a legegyszerűbb módja, hogyan lehet „kiszabadítani” az azonosítatlan művek jogdíját, mi az a háttérzenei jogdíj, az ismétlési jogdíj, és ami a legfontosabb: hogyan juthatnak hozzá ezekhez a pénzekhez az alkotók.

A következő téma a zenekarok külföldi piacra való kijutása volt. A kinti jelenlét előnyeiről és – főként anyagi – nehézségeiről beszélgetett Vitális Iván és Balla Máté, az Ivan and the Parazol énekese és gitárosa, valamint Fülöp Krisztián, a zenekar turnémenedzsere Réz Györggyel, a Majdnem Híres Rocksuli oktatójával. Az együttes külföldi tapasztalatai igazán szerteágazóak. Az európai fellépések – Csehország, Hollandia, Ausztria, Németország – mellett azon kevés magyar banda közé tartoznak, akik az Egyesült Államokban is megmutathatták magukat. Többször mindezt showcase fesztiválok alkalmával. A zenészek kiemelték a személyes kapcsolatok kiépítésének jelentőségét, elmondták mekkora lendületet adhat egy sikeres hazai vagy külföldi fesztiválon való szereplés, és megosztottak a közönséggel néhány igazán emlékezetes turnéélményt.

A harmadik panelban a digitális térben zajló folyamatokról, a multinacionális nagyvállalatok (Youtube, Spotify, Apple) által uralt piacról, a nagy platformok közötti harcról esett szó. Az elavult törvényi szabályozás, a horizontális médiában a hagyományos kapuőrök hiánya a zenészek, előadóművészek helyzetét nehezíti. A résztvevőket Bodrogi András digitális zenei szakértő avatta be, hogyan juthatnak hozzá az alkotók mindezek ellenére a különböző online felületeken termelődő bevételeikhez. Ennek gyakorlati megvalósítását Soltész Péter, a Punnany Massif zenei menedzsere mutatta be.

A Backstage előadássorozatot legközelebb március 28-án, ugyancsak az A38 hajón rendezik meg, ahová szeretettel várnak minden érdeklődőt. A részletes program hamarosan elérhető lesz a Hangfoglaló Program honlapján.


2018. március 8. 20:21

Minden jog fenntartva. 2018 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA