MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Az árnyék és a fény (Shadow JMS-51 NS)

Régmúlt ifjúságom derekán egy rövid időre tulajdonosa voltam egy Shadow elektromos gitárnak, amelynek letört a feje s így – mondhatni – csak árnyéka lett önmagának. De az a pár hónap, míg együtt nyomtuk a Rock and roll-t egy pillanatra sem „árnyékolta be” a kapcsolatunkat. Ez olyannyira igaz, hogy az akkoriban már jelentős teret hódító és ma is ismert világelső superstrat gitárokat készítő márkák mindegyikével lazán felvette a versenyt mind megszólalásban, mind küllemre, mind a játékkomfort és a technológiai felszereltség tekintetében is. Viszont volt benne valami plusz, amit az addig általam megismert – nem kevés – japán, amerikai és egyéb gitár nem, vagy más-más minőségben tudott. Ez a plusz pedig a teljesen egyedi karakter volt. Ezért ennyi év távlatából is nagy szeretettel gondolok vissza erre a hangszerre és magára a márkára is, amelyet a későbbi időkben – amikor már megengedhettem volna magamnak anyagilag – sokszor kerestem, de valahogy mégsem sikerült beszereznem. Ennek oka az is lehetett, hogy a német cég hangszereit hazánkban nem minden időszakban lehetett elérni a kereskedelmi forgalomban, hiszen az elsősorban elektronikákra, hangszedőkre és kiegészítőkre – nem kis sikerrel – koncentráló gyártó, amely számos világszabadalommal és úttörő fejlesztéssel igen fényes karriert futott be, egyszerűen nem szált be teljes erővel a hangszerkészítés és forgalmazás versengő világába. 

E cikknek is épp az adja meg az aktualitását, hogy sok-sok év után – a Duo Hangszerbolt jóvoltából (http://duohangszerbolt.hu/) – ismét kapható, beszerezhető hazánkban Shadow gitár.

Mondanom sem kell, hogy nagy kíváncsisággal és némi félelemmel nyitottam fel a hangszer dobozát. A félelem azért volt bennem, mert ki viseli azt jól, ha összetörik benne egy idealizált álomkép, amelyet csaknem 30 éve dédelget magában egy szeretett márkával kapcsolatban. Ezért nagyon drukkoltam, hogy a hangszer ne okozzon csalódást.

Első ránézésre mondhatni semmi extra, egy megszokott küllemű akusztikus gitár, amely szépen egyben van, kellemes az érintése. Gyors hangolás, amellyel minden simán megy... majd az első akkordok és a megnyugvás, hogy nem lesz itt semmi baj. Egészséges telt hangzás, kiváló mély tónusok és szépen csilingelő magasak, épp a helyén megszólaló közép tartománnyal kiegészülve. Hurrá! A vastag húrok ellenére is kényelmes, minden fekvésben jól játszható nyak. Néhány tíz percnyi játék után is nyugodt szívvel ki lehet jelenteni, hogy ez egy olyan hangszer, amelybe bele lehet szeretni... jó érzés rajta játszani, szépen, kiegyenlítetten és elég jelentős hangerővel szól.

Nézzük az anyagválasztást: ebből a szempontból sincs igazi meglepetés, hiszen a hangszer a jól bevált recept szerint mahagóni nyakkal és rózsafa fogólappal, tömör lucfenyő fedlappal és tömör mahagóni hát- illetve oldallappal készül. A meglepetés inkább az, hogy ebben az árkategóriában (129.900Ft) nem rétegelt, hanem tömör faanyagokat kapunk, amely egyben garanciát is jelent arra, hogy a vadi új hangszerünk tetszetős hangja idővel csak pregnánsabbá, érettebbé... szóval nemesebbé válik majd. Ez bizony igen jó hír mindazoknak, akik szeretnének egy karakteres Dreadnought formájú gitárt.

Ugyanebbe a kategóriába tartoznak a különböző egyéb anyagok is, (mármint ami az ár/szolgáltatást illeti) mint például a csont húrláb és nyereg, vagy az elefántcsont ABS szegély, amelyek szintén nem megszokottak ebben az árfekvésben, de a Shadow JMS-51 NS ezt is ebben az árban kínálja. Tehát nem kell a vásárlást követően rögtön a hangszerészhez rohanni, hogy a gyári műanyagokat csontra cseréljük a szebb hangzás érdekében. Összességében a hangszerünk minden részletében természetes anyagokból készült, s ezzel magyarázható az egészséges természetes hangja, a kiváló és szintén természetes érintése is. Ezek az igen fontos apró részletek jelentős fegyverténynek nevezhetők, amikor egy körültekintő, tudatos gitáros hangszert választ magának.

Shadow vintage króm hangolókulcsokat találunk a fejen, amelyek patinás érzetet keltenek, de senkit ne tévesszen meg a látszat, hisz a cégnek igen nagy szakértelme és múltja is van a kiegészítők gyártásában, s nem kell attól tartani, hogy ezek a hagyományos – nem olajban forgó zárt rendszerű – kulcsok majd kevésbé őrzik meg a hangolást, vagy akadnak, ugranak a hangolás közben.

Mindent egybevéve a hangszer nemhogy csalódást nem okozott, de igazán beleillik abba a pozitív képbe, amelyet évtizedekkel ezelőtt kialakítottam a márkával kapcsolatban. Szerintem is épp így kell kilépni az árnyékból a fényre, ha az ember fia vissza akar térni hangszereivel a piacra. Minden gitáros kollégának javaslom – aki gitárvásárlás előtt áll – hogy amikor kutakodik a márkák között és nézegeti, számba veszi a lehetőségeket, akkor semmiképp ne hagyja ki a Shadow márkát, és különösen jó szívvel ajánlom a Shadow JMS-51 NS-t is kipróbálásra.

Ráadásként pedig íme egy kis Shadow történet.

A Shadow elektronikai céget 1971-ben alapította a németországi Erlangenben Joe Marinic, aki ma is a cég tulajdonosa és üzemeltetője. Az eredeti koncepció az volt, hogy tömör testű gitárokat és hangszedőket készítsen, de Joe végül úgy döntött, hogy kizárólag a hangszedőkre összpontosít.

Nem sokkal a cég alapítása után úttörőként tartották számon a "Shadow 1" akusztikus és klasszikus gitárokhoz fejlesztett hangszedőjével, amelyet szintén a világ első hegedű hangszedője követett.

Új találmányok 1972-1986

Ezekben az években Shadow továbbra is vezető szerepet vállalt a hangszedők tervezésében és gyártásában olyan találmányokkal, mint az első akusztikus gitár kimeneti csatlakozója és az első kettős hangszedőrendszer, amely kombinálta a testbe szerelhető és a mágneses híd hangszedőt egy rendszerbe.

A 70-es évek végén és a 80-as évek elején elsőként jelentek meg az elektromos gitárok piezo híd hangszedőivel és a világ első beépített aktív hangszínszabályozóival ellátott humbucker hangszedőivel. A jazz legenda Zoller Attila és a Shadow közösen is tervezett egy új jazz gitár hangszedőt, az SH AZ 48-ast, amely ebben az időszakban legendásnak számított.

Gitárgyártás

A Shadow 1987-ben kezdte el a gitárok gyártását Németországban a legkorszerűbb gyártási technológiákkal. Mivel a gitár és a hangszedőgyártás minden szempontból összehangoltan zajlott, lehetővé vált, hogy az egyes gitárokhoz a legkedvezőbb módon illeszkedjenek az elektronikai rendszereik, a nagyszerű hangzásvilág kialakításának érdekében.

2004-től kezdődően a Shadow kifejlesztette a forradalmi NanoFlex jelátalakítót és a NanoMAG mágneses hangszedőrendszereket. Elindította a Panaflex rendszert is, amely egy dupla NanoFlex hangszedőt használ a nyereg alá, független hang- és hangerőszabályzóként az alacsony és magas frekvencia tartományokhoz. Valamint a mandolinhoz készített NanoMAG4-et.

2010-ben a Shadow tovább bővítette az egyedi hangvételű hangszedő koncepciót, amikor kiadták a NanoFlex6 hexafonikus gitárhangszedőt. Ez a pickup az akusztikus gitárjátékosok számára egyedi hangerőszabályzást biztosít minden egyes gitárhúrhoz speciális NanoFlex 6 érzékelővel.

Andrásik Remo


2018. március 20. 12:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA